Den Elon zijn zaken lopen goed hé.....

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

05 jul 2018, 18:56

The Spirit of Flanders schreef:Vrachtvervoer dat volelectrisch rijdt zie ik nog niet direct gebeuren , net wegens de de laadtijd die er steeds zal zijn.
http://www.emoss.nl/elektrische-voertuigen/
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/vol ... 74847.html
https://www.tijd.be/nieuws/archief/elek ... 12733.html
https://www.nieuwsbladtransport.nl/rese ... er-kansen/
https://www.nieuwsbladtransport.nl/rese ... telwagens/

Een forse toename van het gebruik van elektrische bestelauto’s zou een van de oplossingen kunnen zijn bij het terugdringen van de door de bussen uitgestoten emissies. Er zijn inmiddels bedrijven die daarmee ervaring hebben, zoals PicNic, DHL en het Rotterdamse Roadrunner Koeriersdiensten. Hieruit blijkt, dat met het huidige aanbod aan elektrische bestelwagens best een businesscase te maken is.
Veel ondernemers geven echter aan de overstap pas te overwegen als het aanbod elektrische bussen wordt uitgebreid en er ook grotere modellen beschikbaar komen.
Dit lijkt er nu van te komen. De al jaren voorspelde doorbraak van de elektrische bestelbus is nu echt aanstaande met de geplande komst van onder meer een Volkswagen Crafter met elektromotor, de Renault Master Z.E. en, wat later, de Mercedes e-Sprinter.

Dat je niet op fabrikanten hoeft te wachten, maar ook zelf een elektrisch wagenpark kunt samenstellen, liet Breytner zien. Dit zero emissie transportbedrijf uit Rotterdam liet bij gebrek aan regulier aanbod van zwaardere elektrische vrachtwagens twee 19-tons MAN-bakwagens door Emoss ombouwen tot volledig elektrische trucks. Binnenkort breidt Breytner zijn wagenpark uit met twee tot e-truck omgebouwde Mercedes-Benz Antos-bakwagens.


https://www.bouwkroniek.be/article/adda ... agen.13884

Vroem! maar dan heel stil.


:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

05 jul 2018, 19:57

The Spirit of Flanders schreef:Ge moet echt rekenen met het aantal km dat alle bestuurders in Belgie per dag afleggen als ze allemaal electrisch zouden rijden. ..
Je mag de fout niet maken door uw …. "ik rijd maar zoveel kilometer "….door te rekenen voor gans het wagenpark.
Eveneens U niet blindstaren op het aantal personenwagens die NU rijden waarop die 3000 extra windmolens voor nodig zijn …. hoeveel miljoen wagens gaan daar tegen 2050 bijkomen?
Vergeet ook niet het vrachtvervoer dat tegen die tijd ook elektrisch zal gaan rijden erbij te rekenen!
En uiteraard gaan die 3000 extra molens niet direkt operationeel zijn maar dat men er toch stillekensaan vaart mag maken om eraan te beginnen als was het maar in te plannen waar ze moeten komen, daar kan toch geen twijfel over rijzen!

En mocht U twijfelen aan het aantal extra windmolens: een Nederlandse studie komt met het volgende,
"Het elektrisch wagenpark verbruikt 28,5 miljard kWh per jaar (voor Nederland)
Eén windmolen op land van 3 MW produceert per jaar in de orde van 6,6 miljoen kWh elektriciteit. Dat betekent dat er ruim 4300 windmolens nodig zouden zijn om in een jaar net zoveel stroom te produceren als alle auto’s zouden gebruiken. "

Zit toch aardig in de buurt van wat we hier extra gaan nodig hebben (Nederland is iets groter dacht ik?)









 

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

05 jul 2018, 20:04

Stroom opwekken met enkel maar windmolens?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

05 jul 2018, 20:16

pcekspeer schreef:Stroom opwekken met enkel maar windmolens?
Uiteraard , we gaan naar "zero emissie", verbannen alle uitstoot en alle kerncentrales dicht dus gaan we wel van wind en zon elektriciteit moeten krijgen!

Let wel: die extra duizenden windmolens zijn enkel om in verbruik van het wagenpark te voorzien !

Hoeveel duizenden er dan nog bij moeten komen voor huis/industrie/enz. daar durf ik niet eens naar raden. 

Misschien had U liever zonnepanelen gehad …. géén probleem , kan ook opgelost worden …. begin maar al een oppervlakte van zo'n 50 (vijftig) voetbalvelden groot uit te zoeken in uw woonplaats om die te plaatsen en doe dat voor elke van de 589 gemeenten in België.
Weerom: deze panelen zijn enkel voor het verbruik van het wagenpark!

( Men heeft in Nederland berekend hoeveel oppervlakte aan zonnepanelen men zou moeten besteden om het wagenpark te kunnen voorzien :  iets meer dan de helft van de dakoppervlakte van ALLE huizen/gebouwen/constructies/etc.!
Laatst gewijzigd door Paul Siemons op 05 jul 2018, 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gast

05 jul 2018, 21:25

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Ge moet echt rekenen met het aantal km dat alle bestuurders in Belgie per dag afleggen als ze allemaal electrisch zouden rijden. ..
Je mag de fout niet maken door uw …. "ik rijd maar zoveel kilometer "….door te rekenen voor gans het wagenpark.
Eveneens U niet blindstaren op het aantal personenwagens die NU rijden waarop die 3000 extra windmolens voor nodig zijn …. hoeveel miljoen wagens gaan daar tegen 2050 bijkomen?
Nogmaals , hoeveel bestuuders gaan er bijkomen tegen 2050, dat is wat telt. Men kan nu al perfect berekenen hoeveel kilometers per jaar gereden wordt. Men hoeft maar cijfers bij de SBAT ( de keuring ) op te vragen , en voor diegenen die de eerste maal na 4 jaar gekeurd worden , door vier te delen. Niemand komt blijkbaar op dat idee , ofwel worden die cijfers niet gepubliceerd. Reken daarbij gerust 20 kWh/100km voor personenwagens , en 40 kWh/100km voor vrachtwagens , en je weet perfect hoeveel GWh het ganse huidige Belgische wagenpark per jaar zou verbruiken moest het volledig electrisch zijn.

Als ik nog eens mijn zot voorbeeld van 10 miljoen wagens die per dag 10 kWh verbruiken van hierboven erbij haal , dan kom ik per jaar uit op 365 dagen x 10 miljoen x 10 x 1 kWh = 36,5 x 1000 x 1 miljoen x 1 kWh = 36,5 miljard kWh per jaar. Ik zit dus niet ver naast wat de Nederlanders met hun 28,5 miljard kWh berekend hebben.

Maar is dit realistisch ? Er rijden geen 10 miljoen bestuurders met een rijbewijs rond in Belgie , en die 50 km per dag blijkt in de realiteit 30 km per dag te zijn. Gepensioneerden zoals ik leggen amper 10 km per dag af , of 3500 km per jaar ( en sommigen nog minder ). Ik bezit nochtans ook twee wagens :) , en dus is het aantal wagens dat rond bolt geen gegeven om iets te berekenen;
Vergeet ook niet het vrachtvervoer dat tegen die tijd ook elektrisch zal gaan rijden erbij te rekenen!
En uiteraard gaan die 3000 extra molens niet direkt operationeel zijn maar dat men er toch stillekensaan vaart mag maken om eraan te beginnen als was het maar in te plannen waar ze moeten komen, daar kan toch geen twijfel over rijzen!
Uiteraard moet men eraan beginnen. Maar helaas , this is Belgium , not China. Hier wordt veel gepalaverd maar weinig gedaan.
En mocht U twijfelen aan het aantal extra windmolens: een Nederlandse studie komt met het volgende,
"Het elektrisch wagenpark verbruikt 28,5 miljard kWh per jaar (voor Nederland)
Eén windmolen op land van 3 MW produceert per jaar in de orde van 6,6 miljoen kWh elektriciteit. Dat betekent dat er ruim 4300 windmolens nodig zouden zijn om in een jaar net zoveel stroom te produceren als alle auto’s zouden gebruiken. "

Zit toch aardig in de buurt van wat we hier extra gaan nodig hebben (Nederland is iets groter dacht ik?)


 

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

05 jul 2018, 21:36

The Spirit of Flanders schreef: Als ik nog eens mijn zot voorbeeld van 10 miljoen wagens die per dag 10 kWh verbruiken van hierboven erbij haal , dan kom ik per jaar uit op 365 dagen x 10 miljoen x 10 x 1 kWh = 36,5 x 1000 x 1 miljoen x 1 kWh = 36,5 miljard kWh per jaar. Ik zit dus niet ver naast wat de Nederlanders met hun 28,5 miljard kWh berekend hebben. 
Inderdaad!

Men heeft het ook berekend hoeveel oppervlakte aan zonnepanelen men zou moeten besteden om het wagenpark te kunnen voorzien :  iets meer dan de helft van de dakoppervlakte van ALLE huizen/gebouwen/constructies/etc.!
8O 8O 8O
Gast

06 jul 2018, 10:12

Paul Siemons schreef:
The Spirit of Flanders schreef: Als ik nog eens mijn zot voorbeeld van 10 miljoen wagens die per dag 10 kWh verbruiken van hierboven erbij haal , dan kom ik per jaar uit op 365 dagen x 10 miljoen x 10 x 1 kWh = 36,5 x 1000 x 1 miljoen x 1 kWh = 36,5 miljard kWh per jaar. Ik zit dus niet ver naast wat de Nederlanders met hun 28,5 miljard kWh berekend hebben. 
Inderdaad!

Men heeft het ook berekend hoeveel oppervlakte aan zonnepanelen men zou moeten besteden om het wagenpark te kunnen voorzien :  iets meer dan de helft van de dakoppervlakte van ALLE huizen/gebouwen/constructies/etc.!
8O 8O 8O
Eigelijk geen "inderdaad" . Er rijden geen 10 miljoen chauffeurs rond , we zijn maar met 11 miljoen. Start ook maar eens een "poll" bij "Overige vragen" hoeveel kilometers per jaar er met de wagen worden afgelegd - in de veronderstelling dat alleen maar gepensioneerden de vraag zullen beantwoorden. .

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

06 jul 2018, 16:21

Eigelijk geen "inderdaad" . Er rijden geen 10 miljoen chauffeurs rond , we zijn maar met 11 miljoen. Start ook maar
eens een "poll" bij "Overige vragen" hoeveel kilometers per jaar er met
de wagen worden afgelegd - in de veronderstelling dat alleen maar
gepensioneerden de vraag zullen beantwoorden. .
Geen 10 miljoen ,maar wel iets meer dan de helft hebben een auto,en daarvan zijn er een kleine 3 duizend elektrisch(2015),dus ze gaan nog wat maatregelen moeten nemen tegen dat iedereen elektrisch rijd, en daar komen ook de nodige problemen bij, al te beginnen met de accijns die ze missen op de brandstof, ook de kostprijs,iet of wat redelijk grote E -auto is voor jan modaal niet te betalen,en de stroomprijs,ondanks windmolens en zonnepanelen,gaan ze er niet komen, dus moeten ze stroom aankopen in het buitenland, als er al is dus.....
Op papier is het wel uit te rekenen, maar de werkelijkheid,daar hebben de regeringen geen kaas van gegeten ,trouwens ze willen dat wij allemaal elektrisch rijden, maar zelf houden ze vast aan een grote benzine/diesel verslindende auto,dus gaan ze met andere oplossingen, zoals  waterstof of aardgas moeten komen, en zeker nog wat kerncentrales bijzetten.
https://www.egear.be/hoeveel-elektrische-wagens/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
Gast

06 jul 2018, 18:27

tokkio schreef:.......
Op papier is het wel uit te rekenen, maar de werkelijkheid,daar hebben de regeringen geen kaas van gegeten ,trouwens ze willen dat wij allemaal elektrisch rijden, maar zelf houden ze vast aan een grote benzine/diesel verslindende auto,dus gaan ze met andere oplossingen, zoals  waterstof of aardgas moeten komen, en zeker nog wat kerncentrales bijzetten.
https://www.egear.be/hoeveel-elektrische-wagens/
Waterstof ? Lees dit maar eens https://www.egear.be/auto-op-waterstof- ... mment-5890 en dit https://www.egear.be/waterstof-maken/
Meer kerncentrales ? Waar ga je die neerploffen ?

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

06 jul 2018, 18:45

En onzen Elon is niet te houden: 
Elon Musk wil voetballertjes bevrijden met opblaasbare buis en stuurt ingenieurs naar Thailand
Miljardair en Tesla-topman Elon Musk denkt dat de Thaise voetballertjes uit de grot waarin ze vastzitten kunnen worden bevrijd door ze door een met lucht gevulde buis naar de uitgang te laten lopen. De topman Tesla, ruimtevaartbedrijf SpaceX en tunnelboorbedrijf The Boring Company stelt dat op Twitter voor. Hij stuurt technici van SpaceX en The Boring Company naar Thailand om te helpen.
[s][/s]https://www.hln.be/nieuws/buitenland/el ... ~a4ca3634/
Gast

06 jul 2018, 18:54

Den Musk is nu eenmaal onze moderne Leonardo Da Vinci :lol:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

10 jul 2018, 16:47

Ok waterstof staat nog in de kinderschoenen, is moeilijk op te slaan ,en heeft nog te weinig rendement,maar in NL blijven ze doordenken, dus zijn ze nu bezig met een bus op...mierenzuur,en dat ziet er interessant uit. :D
  https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb027b8b/
Weeral die Hollanders...zijn er hier geen ingenieurs meer?? :(
https://www.youtube.com/watch?v=3ejiyHhXQQo

https://www.youtube.com/watch?v=KEtlXh47EXc
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

02 aug 2018, 07:01

En hij blijft het "goed doen" en de "successen" binnenrijven  8O 8O 8O 8O

Opnieuw recordverlies voor Tesla

Tesla heeft afgelopen kwartaal een recordverlies geleden van 718 miljoen dollar.
Dat is meer dan twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.
Ook vorig kwartaal meldde het bedrijf al een recordverlies.-[s][/s][s][/s]


Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

02 aug 2018, 07:28

En hij blijft het "goed doen" en de "successen" binnenrijven  8O 8O 8O 8O

Opnieuw recordverlies voor Tesla

Tesla heeft afgelopen kwartaal een recordverlies geleden van718 miljoen dollar.Dat is meer dan twee keer zoveel als in dezelfde periodevorig jaar.Ook vorig kwartaal meldde het bedrijf al een recordverlies.-[s][/s][s][/s]


pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

02 aug 2018, 12:58

Anonymous schreef:Den Musk is nu eenmaal onze moderne Leonardo Da Vinci :lol:
Yep, constant innoveren kenmerkt hen beiden.

Bij het bekendmaken vd kwartaalcijfers vertelde Pete Bannon, dat Tesla plant om volgend jaar auto's te voorzien van een zelfontwikkelde ai-chip.
Tevens wil Tesla deze maand de productie van model 3-auto's verhogen naar 6.000 per week. Doelstelling is om tegen eind dit jaar de 10.000 per week te halen.
Ondanks de geleden verliezen de laatste kwartalen, de omzet steeg wel naar de 4miljard, verwacht men, om voor het eerst in zijn geschiedenis duurzaam winstgevend te worden.  De onlangs doorgevoerde reorganisatie zou dat ook bevorderen.
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/