Oplader accu

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

onderacht
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:40
Locatie: Vl. Brabant

06 nov 2017, 10:12

Kan een accu (defect ?) van een boormachine (skill model 2007)) bij het opladen de oplader defect maken?

De accu (Nicd) werd niet meer opgeladen, nieuwe oplader gekocht (34€), na korte tijd stopten de getuigenlampjes en ook het opladen.

Kan een fout in de accu de oorzaak zijn?

mvg
Windows 10 - 32 bit - Intel Core 2 Duo CPU
8500@.16GHz 2.17 GHz
Ram 2 GB
Monitor Philips LCD 190SW

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

06 nov 2017, 10:33

En als je een andere batterij probeert?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

06 nov 2017, 12:03

onderacht schreef:Kan een accu (defect ?) van een boormachine (skill model 2007)) bij het opladen de oplader defect maken?

De accu (Nicd) werd niet meer opgeladen, nieuwe oplader gekocht (34€), na korte tijd stopten de getuigenlampjes en ook het opladen.
Indien de spanning van de accu te laag is zal deze niet opladen. Oplaadlampje zal na 5-10 seconden uitgaan.

De spanning van de accu al eens gemeten ?

onderacht schreef: Kan een fout in de accu de oorzaak zijn?
Als uw Ni-Cd accu dateert van 2007 en maar af en toe eens gebruikt wordt is er veel kans dat deze om zeep is.

De hedendaagse accu's zijn nu meestal Ni-MH.
Opgepast: voor deze heb je dan ook een andere lader nodig tenzij de lader voor beide geschikt is - Ni-Cd & Ni-MH.
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 06 nov 2017, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

06 nov 2017, 12:03

onderacht schreef:Kan een fout in de accu de oorzaak zijn? mvg
Denk vooral niet dat oplaadbare accu's eeuwigdurend zijn! Hangt er ook vanaf hoe frequent die machine en bijhorende opladingen gebruikt werden. Bij mijn professionele Makita schroefboormachine waren de beide batterijen na een jaar of vijf rijp voor het recyclagepark. Op 't laatst kreeg je zelfs geen dertig schroeven meer ingedraaid met een oplading. Dat wordt dus een vrij dure grap voor een nieuw stel.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

06 nov 2017, 14:35

MichelN schreef: Bij mijn professionele Makita schroefboormachine waren de beide batterijen na een jaar of vijf rijp voor het recyclagepark. Op 't laatst kreeg je zelfs geen dertig schroeven meer ingedraaid met een oplading. Dat wordt dus een vrij dure grap voor een nieuw stel.
Hier van 't zelfde laken een broek.
De 2 originele Ni-Cd accu's van mijn Makita schroefboormachine waren een tweetal jaar geleden ook rijp voor de vuilbak.
Ik heb deze dan vervangen door een stel Ni-MH + lader.
Ik kon voor dezelfde prijs evengoed een nieuw gekocht hebben maar de reden dat ik liever de batterijen verving is:
- nog niet veel mee gewerkt
- toestel is een stuk lichter en handiger dan vele andere van hetzelfde kaliber. Minder gewicht is een serieus pluspunt als men er een tijdje in allerhande posities mee werkt.

onderacht
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:40
Locatie: Vl. Brabant

06 nov 2017, 15:23

Nee Paul, heb geprobeerd met andere accu: idem.
Ik weet dus niet welke van de twee batterijen de oorzaak is.

Ik meet geen spanning aan de uitgang van de oplader,
noch aan de uitgang van de accu.
Het is gebeurt na aansluiten van de accu, dus zal deze wel de oorzaak zijn.
Het toestel al enkele jaren oud, en wordt idd héél weinig gebruikt.
Dus alles nieuw kopen?

Dank voor jullie reactie
Onderacht.
Windows 10 - 32 bit - Intel Core 2 Duo CPU
8500@.16GHz 2.17 GHz
Ram 2 GB
Monitor Philips LCD 190SW

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 nov 2017, 16:41

onderacht ; als ik mij in uw plaats stel zou een nieuw kopen , maar jij moet voor jezelf uitmaken of je het veel van doen hebt, langs de andere kant zo'n grote uitgave is het ook niet. :)

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

06 nov 2017, 16:51

onderacht schreef: Ik meet geen spanning aan de uitgang van de oplader,
noch aan de uitgang van de accu.
Als er geen accu in de lader steekt zul je op de uitgang van de lader geen spanning meten.
De lader moet een minimale spanning krijgen van de de accu om het laadproces in gang te zetten - zal zoiets rond de 4V hangen dacht ik..... kan wat méér of minder zijn.

Als je geen spanning op de accu's meet, zijn ze meestal rijp voor de vuilbak.

Met de lader zal er waarschijnlijk niets mis zijn
onderacht schreef: Het toestel al enkele jaren oud, en wordt idd héél weinig gebruikt.
Dus alles nieuw kopen?
Hangt van uzelf af natuurlijk......
Ge kunt Ni-MH accu's bestellen (Ni-Cd mogen in de EU sedert 1 jan 2017 niet meer verkocht worden als ik niet mis ben).
Maar één of 2 accu's en daarbij nog ne lader zit je al meteen aan 100-150€. Of dit het sop van de kool waard is moet je zelf uitmaken.

Indien je het niet veel gebruikt kan je evengoed een niet-professioneel toestel kopen: het zal evengoed zijn werk doen voor wat het moet dienen.
Wel rekening mee houden dat je binnen een 10-jaartjes terug aan accu-vervanging toe zijt.

Hier heb je al een paar voorbeelden bij bol.com:

Powerplus POWX00593 Accuboormachine - 18 V - Incl. 3 Li-ion batterijen & 79 accessoires 90€
https://www.bol.com/nl/p/powerplus-powx ... ype=browse

Powerplus POWX0057 Accuboormachine -18 V - Incl. 3 Ni-Cd-batterijen & koffer 60€
https://www.bol.com/nl/p/powerplus-powx ... ype=browse

Powerplus POWE00064 Accuboormachine - 14.4V - met 306 delige toolbox 54€
https://www.bol.com/nl/p/powerplus-powe ... ype=browse

Powerplus POWC1070 Accuboormachine - 18 V - Li-on 40€
https://www.bol.com/nl/p/powerplus-powc ... ype=browse

Verder......
https://www.bol.com/nl/l/accuboormachines/N/21178/

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

06 nov 2017, 20:22

Charlie Maru schreef:De 2 originele Ni-Cd accu's van mijn Makita schroefboormachine waren een tweetal jaar geleden ook rijp voor de vuilbak.
Ik heb deze dan vervangen door een stel Ni-MH + lader.
Ik kon voor dezelfde prijs evengoed een nieuw gekocht hebben maar de reden dat ik liever de batterijen verving is:
- nog niet veel mee gewerkt
- toestel is een stuk lichter en handiger dan vele andere van hetzelfde kaliber. Minder gewicht is een serieus pluspunt als men er een tijdje in allerhande posities mee werkt.
Mmm, dat machientje van mij kostte destijds meer dan 300 euro en aangezien ik nu niet meer werk en de uitstekende toestand - behalve de batterijen dan - van het toestel heb ik mij bij een Hollands bedrijf een stel nieuwe accu's aangeschaft, was geloof ik +/- 60€ per stuk.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

06 nov 2017, 20:48

Heb mijn Ni-MH 3,0Ah accu's ook 52€ betaald bij een nederlands bedrijf, nu bijna zo'n 2 jaar geleden. (Kan misschien hetzelfde zijn.)
Ik dacht dat de originele Ni-Cd's (Type 1420 -1,3Ah) iets méér kostten.
Met een lader aan 45€ erbij had ik dan voor 150€.

Machientje heb ik indertijd ook zo'n 250-270€ betaald.

Wat ik bedoelde met "Ik kon voor dezelfde prijs (150€) evengoed een nieuw gekocht hebben" is een iets goedkoper model, want ondertussen zijn die toch ook redelijk afgeslegen de laatste 10 jaar.

onderacht
Lid geworden op: 30 mar 2009, 16:40
Locatie: Vl. Brabant

14 nov 2017, 12:02

De kogel is door de kerk.
Heb nieuwe schroefboor gekocht.
B&D, BDCDC18, Macro 115 €.
Lichter in gewicht, en zwaarder in kracht.
Allen dank voor jullie reactie.
Onderacht
Windows 10 - 32 bit - Intel Core 2 Duo CPU
8500@.16GHz 2.17 GHz
Ram 2 GB
Monitor Philips LCD 190SW