Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 dec 2017, 18:51

frits1955 schreef: Een moederland is een staat die een 'ouderlijke' vorm van voogdij uitoefent over een of meer andere
staten, die het heeft gesticht of onderworpen met een koloniaal statuut, vooral wanneer die geacht worden inferieur te zijn en dus 'beschaafd' en/of tot het ware geloof bekeerd moeten worden. (Wikipedia) 
Ik had hier beter 'vaderland' gebruikt. Hoewel Van Dale zegt dat moederland en vaderland door elkaar kunnen gebruikt worden, behalve als de context handelt over koloniale situaties, waarbij een land als kolonie wordt beschouwd door een ander land.
Een goed verstaander had dat onmiddellijk door. Een kwaadwillig verstaander niet.
Ingewikkeld hoor. Ik zie hier inderdaad mijn opvatting van kolonisatie van Palestina door Europese joden in opduiken...maar vermoedelijk zal je dat niet bedoelen. Hoe ik dat moet toepassen op Vlamingen of Corsicanen is mij echter een raadsel. 
Een kolonisator gebruikt de kolonie om er economisch beter van te worden, vaak ten nadele van de kolonie.
In Israël is precies het omgekeerde gebeurd: de thuiskomers hebben het land verbeterd. Zij zijn vanuit dezelfde barre grond begonnen en al snel was Israël een bloeiende economie waar veel Arabieren hun brood kwamen verdienen in samenwerking met de joden. Hier is het economisch beter worden ten nadele van de kolonie absoluut niet aan de orde.
Laatst gewijzigd door Wil. op 12 dec 2017, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 dec 2017, 18:56

maior domus schreef:Ik vind het verbijsterend dat sommigen zo hardnekkig het recht op een stuk grond willen toedelen aan een verzonnen volk.
Palestina is Joodse grond, de palestijnen zijn een verzinsel om de Joden een pad in de korf te zetten, om de Joodse staat te kunnen bekampen.
De palestijnen zijn daarbij een middel voor de islamieten aller windstreken en voor de collaborerende linkiewinkies in ons midden.
De Palestijnen zijn inderdaad niet meer dan een 'tool' om een ander doel te bereiken. En hiermee zitten we weer bij de bron van het conflict: de onwil van de kant van de Arabieren (lees 'moslims') om in vrede samen te leven op een stuk grond dat zij ooit volledig onder hun duim hadden. Dat is ondenkbaar voor moslims.

Doen de omliggende Arabische landen een inspanning om hun moslimbroeders op te vangen en hen een nieuwe toekomst te bieden? Forget it! Hou ze daar waar ze nu zijn. Por hen aan om met geweld in te gaan tegen Israël en blijf vooral vasthouden aan het principe 'eens moslimland, altijd moslimland'.
Intussen rijven de leiders van dat "Palestijnse volk" vrolijk de euro's en de dollars binnen die rijkelijk worden gestort door ons Europeanen en door de Amerikanen. Arafat is stinkend rijk gestorven (ettelijke miljarden dollars op de bank).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

12 dec 2017, 21:03

Wil. schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Wil. schreef :

De Palestijnse Arabieren spreken de taal van alle andere Arabieren in de regio.
De joden, daarentegen, hebben het Hebreeuws als hun eigen taal en dit al langer dan 2000 jaar.

Nu moet je toch eens zonder veel slangengekronkel uitleggen hoe ik dit moet interpreteren.
Komaan, Sof, denk toch eens na. Nederlands en Deens behoren tot de Germaanse talen. Toch zijn het verschillende talen. Palestijnen spreken Arabisch/ joden spreken Hebreeuws en dat zijn allebei Semitische talen, maar verschillende talen.
Tuttefrut ... Ge schrijft zelf dat de volkeren rond Israel allemaal praktisch dezelfde taal spreken - een vorm van Arabisch die bestond toen de Joden al vollop Hebreeuws aan 't praten waren en neerpenden - dus lang na hun Semitische basistaal. Leg me nu eens uit hoe de Joden daar 3000 jaar geleden zo eenzaam en alleen dat tot stand konden brengen , omringd door "vijandige" stammen die een totaal andere taal spraken.  Moest Israel nu een eiland geweest zijn , dan kon ik dat nog een beetje accepteren.  Dit bewijst gewoon dat de Joden een nomadenstam was die een land  , wat nu Israel noemt , heeft veroverd - en er gebleven is. Dat ze jaren , eeuwen nadien terug nu en dan met beperkte aantallen de wereld introkken om betere oorden op te zoeken is ook te verklaren als je bedenkt dat ze als bezettingsmacht nu en dan wel eens het leven zuur werd gemaakt.  En dat ze de laatste paar 100.jaar er terug naartoe trokken heeft ook zijn redenen gehad.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 dec 2017, 21:21

Sorry, Sof. Water op de eend.
Blijf bij je batterijen en lampjes. :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

12 dec 2017, 23:46

Wil. schreef:Sorry, Sof. Water op de eend.
Blijf bij je batterijen en lampjes. :roll:
:lol:  ... schreef de ambtenaar met zijn mond vol tanden. :)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 dec 2017, 00:11

Sof, je speelt hier boven je niveau en je bewijst dat je niet mee kunt. Alle elementen staan mooi bij elkaar en nóg gaat het er niet in. Aanvaard je beperkingen en doe voort, kerel.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

13 dec 2017, 00:31

Wablief?
Wie is er hier beperkt en heeft ooglappen gelijk de paarden, is vol van zichzelf, heeft de wijsheid in pacht, heeft de pretentie zomaar alles te weten, voelt zich geroepen de wereld te verbeteren, is onbekwaam de drift van anderen te begrijpen uit kortzichtigheid? I ad graecum pi! Misschien nooit Latijn gehad ... leve google dus!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 dec 2017, 15:49

In een poll die in 2015 werd gedaan, spreekt 52% van de Palestijnen die in Oost-Jerusalem wonen (zogezegd Palestijns Jerusalem) zich uit over hun voorkeur: ze zouden liever burgers zijn van Israël, met gelijke rechten, dan burgers van een Palestijnse staat. Voor die tweede keuze waren maar 42% gegadigden.

Wanneer 'een volk'  al zo lang een eigen staat wordt ontzegd, dan is het toch verbazend dat de meerderheid van de bewoners van 'de eeuwige hoofdstad' van de Palestijnen zich uitspreekt voor het burgerschap van hun meest gehate vijand.

Op de West Bank en Gaza is het resp. 4% en 12%.
En wat vinden ze van die praat over de vroegste geschiedenis van Israël?

"Thirty percent of East Jerusalem's Palestinians, as against a mere 18% of West Bankers, say that there were Jewish kingdoms and temples in Jerusalem in ancient times."

En omdat een verklaring zonder enige verwijzing naar de oorsprong weinig waarde heeft, dit is de bron:
Bron: http://www.washingtoninstitute.org/poli ... an-citizen
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

17 dec 2017, 12:14

""In een poll die in 2015 werd gedaan,"

Een typische tactiek van sommige godsdienstige malloten hier is het posten van enkel die cijfertjes  uit een poll die in het eigen kraampje passen...

Uit dezelfde "poll" blijkt namelijk ook dat:


"A stunning 70% say they would accept the formula of "two states for two peoples -- the Palestinian people and the Jewish people."

Voor de goede lezer: dat is dus een pak meer dan de 52%  die "burgers in Israël" willen zijn....

" "55% say that even after a two-state solution, they would still want to "liberate all of historic Palestine," though not necessarily to expel or disenfranchise Israeli Jews"

Voor de goede lezer: dat is dus meer dan die 52% die "burgers in Israël" willen zijn...

Het besluit dat vervolgens onder de cijfertjes staat gaat als volgt:

""The findings suggest that benefits from practical coexistence may produce a more moderate mindset"

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 dec 2017, 13:36

Begrijpend lezen, frits, .... (ik ga niet in herhaling proberen te vallen)

Afbeelding

Wat jij daarboven aanhaalt, is de 'default' instelling die men kan verwachten van de zgn. 'Palestijnen'. Maar wat er uit New research (zie laatste zin) is gebleken, is totaal verrassend ('a most unexpected way').

En dát, best frits, heb ik in die posting hogerop uiteengezet: 52% van de Palestijnse inwoners van het (zogezegd) Palestijnse deel van Jeruzalem wil het burgerschap van de meest gehate vijand: Israël.

Oh, heb ik je al verteld dat 99% van diezelfde groep nog altijd brood koopt bij een Palestijnse bakker? Dat is véél meer dan 52% , hé?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

17 dec 2017, 21:21

""Maar wat er uit New research (zie laatste zin) is gebleken, is totaal verrassend ('a most unexpected way')."

"New" research-uit 2015? Een poll uit 2016 dan maar he.

"
More than half of all Palestinians and Israelis are in favor of a two-state solution to the ongoing Israeli-Palestinian conflict, a recent
poll has found. The survey, published Monday, found that 51 percent of Palestinians and 59 percent of Israelis would like to settle the conflict peacefully and establish an independent Palestinian state alongside Israel.
...Levels of support for an independent Palestinian state varied among Jewish and Arab Israelis, with 53 percent of Jewish Israelis and 87 percent of Arab Israelis in favor.
Only 20 percent of all Israelis and 34 percent of Palestinians voiced support for a single shared state. 

https://www.csmonitor.com/World/Middle- ... l-solution

Willen we eens wedden dat die cijfers na de move van Trump en de recente toenadering tussen Israël en Saoudi-Arabië  nog véél verrassender zullen zijn?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 dec 2017, 22:24

Het punt in mijn bijdrage was precies de visie van de Palestijnen die in Oost-Jerusalem wonen. Zoals je wellicht weet wordt dat deel door de Pal. Authoriteit beschouwd als hun door Allah voorbestemde plaats. 'Jerusalem is van ons' is de kreet.

Wel, nu blijkt dat de eerste betrokkenen, de eigenlijk inwoners van die zone, er in meerderheid geen moer om geven. Ze willen zelfs liever Israëli's worden.

Wat jij hierboven schrijft is nogmaals 'de default instelling' die je van die rakkers verwacht. En ook als je vandaag gaat onderzoeken, dan zul je weer gelijkaardige cijfers krijgen, maar de Arabieren die weten hoe het is om in Israël te wonen en er bv. in het parlement vertegenwoordigd te zijn (dit zal omgekeerd nóóit gebeuren in een Palestijnse volksvergadering), deze mensen kiezen eieren voor hun geld. Dat komt ook tot uiting in de link die je plaatste: "A majority (68%) of Palestinians look up to Israeli democracy, seeing it as “good” or “very good,”
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

18 dec 2017, 06:10

QUOTE:
De wortels van de Balfour-verklaring liggen in de Eerste Wereldoorlog, waarbij Frankrijk en Engeland in een uitzichtloze loopgravenoorlog waren beland. Zowel de geallieerden als de Centrale mogendheden hadden grote Joodse bevolkingsgroepen en de zionistische beweging had zich in de Eerste Wereldoorlog neutraal opgesteld. In 1916 ondernam Lord Robert Crewe, minister van buitenlandse zaken, actie om de zionisten aan de kant van de geallieerden te krijgen. Hij meldde:
"It is clear that the Zionist idea has in it the most far reaching political possibilities.... We might hope to use it in such a way as to bring over to our side the Jewish forces in America, the East and elsewhere which are not largely, if not preponderantly hostile to us"
De Franse secretaris-generaal van Buitenlandse Zaken Jules Cambon had op 3 juni 1917, enkele maanden vóór de Balfour-verklaring, in een brief aan de Russische zionist Nahum Sokolov al de steun van Frankrijk toegezegd voor de "hergeboorte van de Joodse nationaliteit" in Palestina. Op dat ogenblik heerste het Ottomaanse Rijk in Palestina. Tijdens de Eerste Wereldoorlog legden Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in het geheime Sykes-Picotverdrag van 16 mei 1916 de toekomstige grenzen vast, al was dat tegenstrijdig met toezeggingen aan de Arabieren die vastgelegd waren in de Hoessein-McMahoncorrespondentie.
In de verklaring werd het standpunt uiteengezet waarover het Brits kabinet een akkoord had bereikt tijdens zijn vergadering van 31 oktober 1917. Dit standpunt hield in dat Groot-Brittannië de zionistische plannen voor een Joods nationaal tehuis in Palestina ondersteunde, alhoewel niets mocht worden gedaan om aan de rechten van de niet-Joodse bewoners afbreuk te doen.
De exacte woorden van de Balfour-verklaring werden later opgenomen in het Verdrag van Sèvres tussen de geallieerden en Turkije en het mandaat voor Palestina.
EINDE CITAAT.

Ps.: Toen ik op bezoek was in EILAT zag ik hoe daar zelfs propaganda werd gemaakt over de manier waarop Joodse kolonisten een stuk van Egypte en Jordanië hadden ingepalmd om een doorgang naar de Rode Zee te hebben.

Maar...op deze www staat er nog veel meer om over te blijven palaveren....

http://www.israel-palestina.info/tijdli ... eidsoorlog

sw (Don't shoot me, I only play the piano) :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 dec 2017, 10:53

Afbeelding

Dat is 'Palestina' zoals het door de Britten voor het eerst sinds vele eeuwen weer werd genoemd in officiële documenten. Gans Jordanië was toen 'Palestina'.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 dec 2017, 10:55

Afbeelding

Dit is Palestina nadat de Britten 'Transjordanië' hadden afgescheiden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.