Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 nov 2017, 13:54

Bij deze wordt de studie van de geschiedenis opgeschort - al wat gebeurde is ok want het was de geest van de tijd en we kunnen daar niks meer aan doen en dus accepteren we de holocaust, de kolonisatie etc alsof het een soort van natuurwet was. Ook als de gevolgen van die gebeurtenissen nog dagelijks doorwerken zoals in Palestina. De discussie over de legitimiteit van Israel is dus overbodig - net zo als die over de legitimiteit van een onafhankelijk Catalonie- de geschiedenis heeft die regio in een Spaanse context geplaatst en dus: basta. Dat ging zo in die tijd.
Bon, ik ga een paar dagen op stap... en laat het ons er maar op houden dat het eigenlijk de schuld van de sossen is

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 nov 2017, 14:28

frits1955 schreef:Bij deze wordt de studie van de geschiedenis opgeschort - al wat gebeurde is ok want het was de geest van de tijd en we kunnen daar niks meer aan doen en dus accepteren we de holocaust, de kolonisatie etc alsof het een soort van natuurwet was. Ook als de gevolgen van die gebeurtenissen nog dagelijks doorwerken zoals in Palestina.
Hoe kom je toch aan zulke rare denkbeelden? De studie van de geschiedenis heeft nooit de bedoeling om in het verleden te bepalen wie juist of fout zat. De geschiedenis probeert de feiten te achterhalen die gebeurd zijn. Vervolgens probeert zij een verklaring te vinden voor die feiten in functie van de toen geldende omstandigheden.

Of we daaruit iets leren voor onszelf, dat hangt af van ieder persoon afzonderlijk. Wanneer men aan mensen geschiedkundig inzicht wil meegeven, dan heeft dat als einddoel om de mens te leren nadenken over zijn bestaan en over zijn functie binnen de groep(en) waarmee hij samenleeft.

Als de geschiedenis zou gaan bepalen wat goed of slecht is, dan zitten we binnen de kortste keren in een dictatuur. Een lichtjes cynische reactie als "al wat gebeurde is ok want het was de geest van de tijd en we kunnen daar niks meer aan doen en dus accepteren we de holocaust" gaat blijkbaar uit van het idee dat je de geschiedenis kunt terugdraaien als we maar met z'n allen beslissen dat de holocaust NIET ok was. (Voordat je nu tot de conclusie komt dat ik de holocaust OK vind: neen, dat vind ik niet).

De meeste mensen zullen wel vinden dat de holocaust een gruwelijke fout was, hoewel zeker niet iedereen daar zo over denkt. In de islamwereld is er nogal wat enthousiasme voor die gebeurtenis. Maar het is niet aan de geschiedenisstudie om daarover een uitspraak te doen. De mens die de feiten leert kennen, zal voor zichzelf beslissen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 nov 2017, 15:56

Ha de studie van de geschiedenis is vrijblijvend - enkel het opschrijven van feitjes. Ja dat komt sommigen goed van pas. Neen Will de taak van de historicus is niet waardenvrij of vrijblijvend want dat is onmogelijk. Ernstige historici proberen samenhang te vinden tussen gebeurtenissen en proberen te achterhalen waarom de dingen gebeurden zoals ze gebeurden. En dat daarbij ongemakkelijke waarheden naar boven komen voor sommigen is onvermijdelijk. Maar bv.de afbouw van het kritische geschiedenisonderwijs in de humaniora past volledig in uw visie - jammer genoeg

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 nov 2017, 15:56

Ha de studie van de geschiedenis is vrijblijvend - enkel het opschrijven van feitjes. Ja dat komt sommigen goed van pas. Neen Will de taak van de historicus is niet waardenvrij of vrijblijvend want dat is onmogelijk. Ernstige historici proberen samenhang te vinden tussen gebeurtenissen en proberen te achterhalen waarom de dingen gebeurden zoals ze gebeurden. En dat daarbij ongemakkelijke waarheden naar boven komen voor sommigen is onvermijdelijk. Maar bv.de afbouw van het kritische geschiedenisonderwijs in de humaniora past volledig in uw visie - jammer genoeg

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 nov 2017, 17:17

frits1955 schreef:Ha de studie van de geschiedenis is vrijblijvend - enkel het opschrijven van feitjes. Ja dat komt sommigen goed van pas. Neen Will de taak van de historicus is niet waardenvrij of vrijblijvend want dat is onmogelijk. Ernstige historici proberen samenhang te vinden tussen gebeurtenissen en proberen te achterhalen waarom de dingen gebeurden zoals ze gebeurden.
Heb jij mijn reactie eigenlijk wel met minimale aandacht gelezen? Dit is wat ik heb geschreven:

"De geschiedenis probeert de feiten te achterhalen die gebeurd zijn. Vervolgens probeert zij een verklaring te vinden voor die feiten in functie van de toen geldende omstandigheden".

Drink eens een sterke koffie, dat scherpt de aandacht.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 nov 2017, 17:34

"Drink eens een sterke koffie, dat scherpt de aandacht."

Da's waar - aandachtiger zijn en beter lezen. Sennet moet maar eens een app uitbrengen waardoor je één en ander wat beter kunt lezen op het schermpje van een smartphone.
Ice

09 nov 2017, 02:34

Zo...een discussie over Joden versus arabieren/mohammedanen want daar komt het (weer) op neer...
Dan hebben jullie vast met aandacht vanavond gekeken naar de documentaire/film van Marcel Prins op Npo over dat conflict? Net even anders belicht dan we te horen krijgen in de gemanipuleerde leugenmedia..

Zoals ik al eerder postte over dit onderwerp: als eenmaal ergens ter wereld een mohammedaan grond gekocht of er gewoond heeft dan wordt dat stukje grond volgens islam, voor eeuwig onvervreemdbaar, islamitisch bezit, zelfs als het veroverd werd...DAT is het conflict Israël/palestina in een notedop, daar komt het op neer en dat is de reden dat palestijnen vrede, samen-leven en naast-elkaar-bestaan met Joden zullen blijven weigeren, reeds meer dan 65 jáár.
Voor vrede mogen ze deze arabische migranten (want dat zijn palestijnen) terug jagen naar waar ze vandaan kwamen: saoudie arabië.

Palestijnen eisen het recht op een eigen staat maar ze ontzeggen datzelfde recht op een eigen staat aan Joden, (die mogen niet enkel geen eigen staat hebben, die moeten zelfs uitgeroeid worden tot de laatste Jood: hun bestáánsrécht wordt zelfs ontzegd) - tiens, herkenbaar, hé: moslims eisen mensenrechten die ze ook ontzeggen aan alle andersgelovigen...moslims eisen ook respect dat ze zelf ontzeggen aan anderen....enz....

In zogezegde 'bezette' gebieden wordt door hamas installaties voor raketten en mortieren gebouwd in dichtbevolkte gebieden, in zéér dichtbevolkte gebieden, liefst dichtbij scholen en ziekenhuizen zodat, wanneer Israël zich verdedigt tegen raket- en mortier aanvallen door deze militaire installaties van hamas te bombarderen, hamas zich weer hypocriet in de slachtofferrol kan wentelen (goh, ook dát herkennen we, nietwaar?) en met de vinger kan wijzen naar die 'vuile Joden' die burgerslachtoffers maken, foei, zelfs kinderen en zieken worden vermoord.
Maar dat duivelse hamas net voor dat doel militaire installaties in dichtbevolkte gebieden plant, dáár kraait geen haan naar!

De terroristen van hamas laten 'hun' palestijnse volk creperen, enkel de kopstukken en lei(ij)ders, de 'elite' van hamas leven in de grootste welvaart en gebruiken eu-steun (én uiteraard steun van ngo's bedoeld om hun 'onderdrukte' bevolking te voeden en te 'helpen') om zich te verrijken, om wapens, mortieren, raketten en ander moordtuig te kopen om hun aartsvijand Israël te bestoken, uit te dagen zodat Israël gedwongen wordt zich te verdedigen en hamas weer de vermoorde onschuld kan uithangen om de hele wereld op te zetten tegen de Joden. (Intussen crepeert hun palestijns volk, wordt het gebruikt als schild, worden zelfs kinderen gedwongen zich op te blazen.)
Gevolg: oproepen tot wereldwijde handelsembargo's, boycotten van producten/bedrijven om zo de Joodse economie te isoleren, ontwrichten en Israël pogen uit te hongeren.

Het staat duidelijk in de koran: de grootste vijanden van mohammedanen zijn de Joden, die worden het meest gehaat van alle ongelovigen en moeten tot de laatste Jood uitgeroeid worden - dat kan niet ontkend worden, islam staat gelijk aan antisemitisme.
En dat wordt steeds duidelijker door toename van ook het antisemitisme naargelang er meer mohammedanen naar europa komen. Uiteraard worden aanvallen op Joden zoveel als mogelijk uit de media gehouden....soms horen we over Joodse studenten die ontvoerd, gefolterd en vermoord werden maar dat haalt zelden het nieuws.
Joden beseffen dat maar al te goed, daarom ook dat sinds enkele jaren van over heel de wereld Joden naar Israël verhuizen omdat......ze zich daar, ondanks de oorlog en aanvallen van hamas, veiliger voelen dan in, godbetert, het 'vredige' europa. De schánde...

En om racisme/discriminatie/Jodenhaat te verdoezelen, dat het gaat om genocide op de ganse, Joodse bevolking, wordt regelmatig het woordje 'zionisten' gebezigd....het overbekende verwarring en twijfel zaaien, kwestie van dwaalsporen uit te zetten...

Verderzetting van de holocaust noem ik dat, uitroeiing van de Joden zoals hitler deed maar geraffineerder, geniepiger en duivels met deze keer als nazi's de palestijnen/mohammedanen en hamas als hitler, vermomd als (valse) slachtoffers.

Schánde aan de héle wereld, die deze zorgwekkende ontwikkeling weigert te erkennen en te stoppen en toelaat dat wederom de Joden als volk bedreigd worden, niet enkel voor een eigen staat maar zelfs in hun bestaansrécht!
Pure horror voor elk normaal mens!

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

09 nov 2017, 19:55

We kunnen natuurlijk ook altijd een boompje starten over het stuk "Vlaanderen" dat door de Fransen ingepikt werd. Misschien zelfs de Britten er aan herinneren dat "La Normandie" ooit deelmaakte van hun territorium. De grootste klucht vind ik nog altijd de affaire tussen Tibet en China.
Misschien kunnen we een crowd funding organiseren om het Prinsbisdom Luik een deel van hun oude "heerlijkheden" terug te kopen. Zo'n VZW zou tamelijk wat geld kunnen opbrengen aan de stichters :roll: Hetzelfde systeem dus waardoor zovele goedgelovige mensen gerold worden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 nov 2017, 21:31

Wanneer zijn 'de Palestijnen' ontstaan? Of 'het Palestijnse volk'? Soms schijnt er een nieuw licht op die zaak vanuit een verrassende hoek.

De Google Ngram Viewer is een stukje technologie dat vele jaren teruggaat en de gebruiksfrequentie van bepaalde woorden nagaat. Het zoekt in boeken die verschenen zijn tussen 1500 en 2008 voor zover die boeken digitaal opgeslagen zijn, natuurlijk.

Welnu, de woorden Palestinian people en Palestinian State zijn pas opgedoken vanaf 1960! Dat is ook helemaal in overeenstemming met mijn bewering dat Arafat en de Sovjets die noties in het leven hebben geroepen in de koude oorlogperiode.

In de Nederlandse krant 'Trouw' stond in 1977 dat Zuheir Mohsen, een toenmalige Palestijnse leider zei: "het Palestijnse volk bestaat niet". https://plus.google.com/115144548614778 ... hG9ZkKrK2W

De Palestijnse minister Fathi Hammad herhaalt dat op TV: https://www.youtube.com/watch?v=hkqnBxaZRMo
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 dec 2017, 19:44

Lang leve Trump, een president met ballen.
Lang leve Israël en haar ondeelbare hoofdstad Jerusalem.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/tr ... ~af16b4ad/
Ondank is 's werelds loon

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

06 dec 2017, 23:42

Wie de geschiedenis van Palestina kent weet hoeveel de Israëli sinds 1946, o.a. manu militari, van het grondgebied ingepalmd hebben. 99,9% van de "kenners" heeft daar geen enkel idee van en zouden beter eerst hun les leren en hun huiswerk maken.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 dec 2017, 00:13

Paca schreef:sinds 1946, (...)  en zouden beter eerst hun les leren en hun huiswerk maken.
Oprichting staat Israël: 1948.
Maar al in '46 militair aan het inpalmen? Snelle jongens, die Israëli's.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

plopperdeplop
Lid geworden op: 09 mar 2012, 12:04
Locatie: overal

07 dec 2017, 11:41

Zou het kunnen dat den Donald de lont in het kruitvat heeft gestoken.Een kruitvat dat wel eens het ganse middenoosten in brand gaat kunnen steken?
Dat alle vorige presidenten dit nooit hebben durven doen wat hij nu wel doet bewijst alleen maar dat die andere presidenten misschien wisten of beseften dat dit anders de doos van pandora zou kunnen gaan openen.Dat Jeruzalem hét pasmunt is om tot stabiliteit en vrede te komen in die regio lijkt den Donald aan zich voorbij te laten gaan.Dat hij alle adviezen van zowel de westerse als de moslimwereld de wind in slaat doet mij het ergste vrezen.En op steun van de moslimwereld zal hij niet meer moeten rekenen.Aan iets beginnen waarvan men het einde en de afloop niet kent is zeer gevaarlijk.Laat ons hopen dat het gezond verstand de bovenhand zal halen en dit niet gaat escaleren in een wereldbrand. :cry: :cry: :cry:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

07 dec 2017, 11:51

Goed gedaan van Trump. Zijn joodse geldschieters zijn gelukkig, de aandacht van het gefoefel met Rusland afgeleid , het zaad voor een nieuwe intifada gezaaid en een nieuwe golf jihadi's een reden gegeven om aanslagen te komen plegen. Hopelijk nemen ze de golfterreinen van Mar-a-Lago als doelwit en laten ze ons gerust.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

07 dec 2017, 11:52

In de moslimwereld is alles zwart of wit; een grijze zone kennen ze niet, dus op enige dialoog moet er niet meer worden gerekend;
Het ergste voor het Westen is dat er een kruidvat ontstaat met een kort lontje en dat de olieprijzen de pan uitswingen, en het Westen het gelag zal betalen en niet de Amerikanen.