serre met inhoud van 70 m3 vorstvrij houden

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over je tuin, tuinieren, planten, vijver, en alles wat erbij hoort

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

08 nov 2017, 21:57

Hallo

Ik wil mijn dahliaknollen vorstvrij bewaren in mijn serre die 3,5 m breed is en 10 m lang - inhoud 70 kubieke meter.
Hoe kan ik op de goedkoopst mogelijke manier ervoor zorgen dat de vorst buiten de serre gehouden wordt? Gasvuurtje op propaan? Vuurtje met petroleum geeft waarschijnlijk wat roet en ruikt. Houtvuurtje zal in de loop van de nacht waarschijnlijk doven. Elektrisch vuurtje zal te kostelijk zijn denk ik. Wat is volgens jullie haalbaar??

Bedankt voor info!

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

09 nov 2017, 18:15

Hoeveel dahliaknollen heb je ? En wil je die gewoon onverpakt zo in de serre leggen? Als het er niet te veel zijn is dit misschien een oplossing :

Zelf heb ik een 100-tal knollen . Ik bewaar ze ook in de serre, kwestie van uit de regen te staan, maar dan wel verpakt.
Ik leg ze in kisten en stabiele kartons. Onderaan eerst een laagje van een 10-tal cm schaafsel. Daar de knollen op en dan bijvullen met schaafsel. Is de kist of kartonnen doos hoog genoeg komt er nog een tweede laag knollen op , en dan volledig bijgevuld met schaafsel. De kisten/kartons worden bovenaan niet gesloten, zodanig dan er nog steeds lucht bij kan.De kisten en kartons zet ik op een plastic zeil om opstijgend vocht te voorkomen . De serre wordt niet verwarmd .
Nog nooit heb ik een bevroren knol gehad.

Het houtschaafsel gebruik ik ,nadat de knollen in het voorjaar uit de kisten zijn gehaald, als strooisel in mijn kippenhok
Dit schaafsel is verkrijgbaar in zowat elke dierenzaak waar ze stalbenodigdheden verkopen, en wordt voornamelijk gebruikt door paardenhouders als onderlaag in hun stallen.

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

09 nov 2017, 18:59

@flupke2, bedankt voor deze tip. Ik heb ook zeker 100 knollen maar waarschijnlijk liggen de knollen dan op mekaar bij u? Als je ze uitgegraven hebt spuit je ze ook proper met water? En hoe groot zijn je kisten dan wel, welke afmetingen hebben ze?
Ik heb bijvoorbeeld wat van die zwarte bloemistenbakken maar die zijn direct gevuld met enkele zware dahliaknollen.......

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

10 nov 2017, 11:25

forum schreef:@flupke2, bedankt voor deze tip. Ik heb ook zeker 100 knollen maar waarschijnlijk liggen de knollen dan op mekaar bij u? Als je ze uitgegraven hebt spuit je ze ook proper met water? En hoe groot zijn je kisten dan wel, welke afmetingen hebben ze?
Ik heb bijvoorbeeld wat van die zwarte bloemistenbakken maar die zijn direct gevuld met enkele zware dahliaknollen.......
In sommige bakken liggen de knollen wel boven elkaar, maar niet OP elkaar, altijd gescheiden door een laagje schaafsel.
De bakken/kisten /kartons waarin ik ze bewaar hebben verschillende afmetingen. In sommige passen slechts 4 à 5 knollen, in andere een tiental, ook allemaal afhankelijk van de grootte van de knollen.
Afspuiten doe ik de knollen niet. Na uitgraven leg ik ze in de serre om te drogen. En als het moment er is om ze te verpakken verwijder ik het merendeel van de aarde gewoon met de hand.

Wat ik in mijn vorige posting vergat : ik heb ook noppenfolie in de serre klaarliggen voor het geval er redelijk zware vorst aangekondigd wordt ( kouder dan -5°) Dan leg ik die folie over de kisten en haal ze er onmiddellijk weer af nadat die strenge vorst voorbij is, anders kan er condensatie optreden onder die folie , wat tot schimmelvorming zou kunnen leiden.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

10 nov 2017, 14:55

Volgens het woordenboek kan een knol een aftands werkpaard zijn. :roll:
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

10 nov 2017, 15:33

pastoor schreef:Volgens het woordenboek kan een knol een aftands werkpaard zijn. :roll:
Internet zoektermen: "knol" en "pastoor"

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

11 nov 2017, 20:25

flupke2 schreef:
forum schreef:@flupke2, bedankt voor deze tip. Ik heb ook zeker 100 knollen maar waarschijnlijk liggen de knollen dan op mekaar bij u? Als je ze uitgegraven hebt spuit je ze ook proper met water? En hoe groot zijn je kisten dan wel, welke afmetingen hebben ze?
Ik heb bijvoorbeeld wat van die zwarte bloemistenbakken maar die zijn direct gevuld met enkele zware dahliaknollen.......
In sommige bakken liggen de knollen wel boven elkaar, maar niet OP elkaar, altijd gescheiden door een laagje schaafsel.
De bakken/kisten /kartons waarin ik ze bewaar hebben verschillende afmetingen. In sommige passen slechts 4 à 5 knollen, in andere een tiental, ook allemaal afhankelijk van de grootte van de knollen.
Afspuiten doe ik de knollen niet. Na uitgraven leg ik ze in de serre om te drogen. En als het moment er is om ze te verpakken verwijder ik het merendeel van de aarde gewoon met de hand.

Wat ik in mijn vorige posting vergat : ik heb ook noppenfolie in de serre klaarliggen voor het geval er redelijk zware vorst aangekondigd wordt ( kouder dan -5°) Dan leg ik die folie over de kisten en haal ze er onmiddellijk weer af nadat die strenge vorst voorbij is, anders kan er condensatie optreden onder die folie , wat tot schimmelvorming zou kunnen leiden.
Weer wat bijgeleerd!! Bedankt flupke2 :)

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

12 nov 2017, 12:03

http://www.kathagen.be/nl/product/318/a ... n-sg-420ac

U kunt ook een hete lucht blazer aanschaffen op thermostaat, werk prefect ik heb er hier zo een.
Ik verwarm er 300 kubieke meters er mee.

Willy

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

12 nov 2017, 13:19

@stevens-willy, mag ik weten wat je ongeveer verbruikt op een winter?

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

12 nov 2017, 14:35

forum schreef:@stevens-willy, mag ik weten wat je ongeveer verbruikt op een winter?
Als ge de temperatuur juist boven het vriespunt in stel kom je toe met een grote fles, bij een normale winter.

Willy

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

12 nov 2017, 20:15

Bedankt voor de info!

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

14 nov 2017, 12:38

Al die losten zijn niet nodig.
Hoe bewaarde men vroeger de voederbieten.?!
begraaf ze in een kuil, bedek met een laag stro en
vroeger werd dat afgedekt met aarde, nu is het eenvoudiger,
bij aankondiging van zware vorst afdekken met een zeil of plastiek
een co2 brander op thermostaat doet het ook zeer goed. maar €€€€€€€€
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

14 nov 2017, 17:07

jeronimo schreef:Al die losten zijn niet nodig.
Hoe bewaarde men vroeger de voederbieten.?!
begraaf ze in een kuil, bedek met een laag stro en
vroeger werd dat afgedekt met aarde, nu is het eenvoudiger,
bij aankondiging van zware vorst afdekken met een zeil of plastiek
een co2 brander op thermostaat doet het ook zeer goed. maar €€€€€€€€
Inderdaad wat kostelijk die co2. Ik probeer het maar eens met tunnelboogjes en daarover dikke noppenplastic die ik nog liggen heb. Misschien bij zeer strenge vorst onder die tunnel enkele kaarsen zetten. Ik veronderstel dat de beperkte warmte die ze afgeven onder de tunnel zal blijven voor een tijdje......

forum
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:31

14 nov 2017, 17:08

jeronimo schreef:Al die losten zijn niet nodig.
Hoe bewaarde men vroeger de voederbieten.?!
begraaf ze in een kuil, bedek met een laag stro en
vroeger werd dat afgedekt met aarde, nu is het eenvoudiger,
bij aankondiging van zware vorst afdekken met een zeil of plastiek
een co2 brander op thermostaat doet het ook zeer goed. maar €€€€€€€€
Inderdaad wat kostelijk die co2. Ik probeer het maar eens met tunnelboogjes en daarover dikke noppenplastic die ik nog liggen heb. Misschien bij zeer strenge vorst onder die tunnel enkele kaarsen zetten. Ik veronderstel dat de beperkte warmte die ze afgeven onder de tunnel zal blijven voor een tijdje......

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

14 nov 2017, 17:25

forum schreef:
jeronimo schreef:Al die losten zijn niet nodig.
Hoe bewaarde men vroeger de voederbieten.?!
begraaf ze in een kuil, bedek met een laag stro en
vroeger werd dat afgedekt met aarde, nu is het eenvoudiger,
bij aankondiging van zware vorst afdekken met een zeil of plastiek
een co2 brander op thermostaat doet het ook zeer goed. maar €€€€€€€€
Inderdaad wat kostelijk die co2. Ik probeer het maar eens met tunnelboogjes en daarover dikke noppenplastic die ik nog liggen heb. Misschien bij zeer strenge vorst onder die tunnel enkele kaarsen zetten. Ik veronderstel dat de beperkte warmte die ze afgeven onder de tunnel zal blijven voor een tijdje......
Of lamp van 100 W.

Willy