Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

janieburton

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 09 Nov 2017, 3:26  Onderwerp: Eenzaamheid
https://www.seniorennet.be/redactie/artikel/204/eenzaamheid-bij-ouderen-als-de-telefoon-meeluistert-

De nagel op de kop bij sommige reacties.

Men geeft aan in een reactie dat de kinderen vroeger korter bij hun ouders gingen wonen, maar vroeger had men werk kortbij waar men woonde nu moeten sommige een uur of meer rijden om naar het werk te gaan omdat het bedrijf waar men werkt in een industriezone zit waar er geen openbaar vervoer komt.

Ook is het niet altijd mogelijk om je bejaarde ouders in huis te nemen omdat men niet groot genoeg woont.

Soms is het verschil tussen de zienswijze van de bejaarde ouders en de kinderen een struikelblok.( een vriend van mij is zelfstandige en zijn ouders kwamen bij hem op vakantie(ze woonden toen in Spanje) en logeerde bij hem, na zijn werk in zijn zaak kwam hij thuis s'avonds en nam hij een douche, en er was "kritiek" omdat hij 2 maal per dag een douche nam).

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
kitten

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 09 Nov 2017, 12:48 
Eerlijk gezegd, ik zou niet willen inwonen bij mijn kinderen. Het gevoel ergens het vijfde wiel aan de wagen te zijn ligt mij helemaal niet. Nochtans ik kom heel goed overeen met mijn beide kinderen. Als er iets is, als er hulp nodig is dan zijn zij er direct en helpen graag. Mijn dochter woont achter de hoek en mijn zoon op 40 km, dat zijn nu niet echt afstanden meer. maar zij zijn in het volle hoogtepunt van hun leven , in de 40 met nog redelijk kleine kinderen, waar zou je dan inpassen in dat drukke leven van een gezin. Ook zijn de woningen niet altijd geschikt om een oudere op te vangen, mijn dochter heeft een oud burgershuis in de stad met veel trappen ( bah) en mijn zoon woont ergens op de boerenbuiten, ook niks voor mij, een echte stadsrat. Ik woon al meer dan 30jaar alleen en zou me echt niet kunnen aanpassen aan een gezin. Vroeger leefde men soms nog thuis in het begin van het huwelijk, dat zie je nu ook niet meer.
Eenzaamheid ken ik nog niet, maar ik ben nog maar 70 , ik kan nog mee met vele activiteiten, alhoewel de zin om steeds op schok te zijn er niet meer zo sterk is, ik hoop voor de toekomst om mij te schikken met wat meer TV en PC, maar dat kan je moeilijk voorspellen
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 09 Nov 2017, 13:18 
kitten , kan u begrijpen zolang je nog goed uit de voeten kan en je gezondheid het toelaat, kan je nog aansluiten bij seniorenbewegingen, eens op cafe bij vrienden wat keuvelen ,kaartje leggen , enz.
De eenzaamheid heeft dan geen vat op u , maar kan mij indenken als ge alleen zijt en de muren beginnen op u af tekomen , dat je denkt dit was het dan.
Als je foto's ziet van vroeger waar de mensen nog s'avonds bij elkaar zaten te keuvelen, nu gebeurt het dat eenzame mensen gedurende lange tijd al gestorven zijn in hun huis of appartement voor dat iemand het opmerkt( regelmatig staat zo'n gebeuren in de krant).
Dan mag je toch denken is DAT nu ONZE maatschappij.
Helena van Troje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 09 Nov 2017, 16:04 
Over dat meedoen aan allerlei activiteiten: in heel die bende deelnemers kan ik mij nog eenzamer en meer afgewezen voelen dan alleen in mijn huis met mijn eigen vertrouwde spullen.

Als ik drie dagen mijn mond alleen maar open gedaan heb om er eten in te steken dan vind ik het iets minder prettig op de wereld.
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 09 Nov 2017, 16:30 
ik zeg altijd ,doe waar ge u goed bijvoelt, we kunnen immers niet allemaal hetzelfde gedacht hebben . Smile
kitten

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 10 Nov 2017, 14:11 
Hier kan ik dan ook weer instemmen met Helena, in de meeste van die verenigingen voel je je nog meer alleen omdat je natuurlijk bij de aanvang nieuw bent en de rest is een geheel. soms valt dat wel mee, maar als er een soort kliekjes zijn dan geraak je nooit echt binnen. Ik hou wel meer van een losse groep zo bv groepssportactiviteiten met een babbeltje achteraf. Zo doe ik intensief aan Tai Chi en Qi Gong zo een 3 a 4 keer in de week en daar wordt al een goed nagepraat over alles en nog wat .
En ook voor de thuissituatie , na enkele dagen binnen, zoals wel meer in de winter, voel je de muren wel eens op je afkomen, , niets is perfect, je leert leven met wat je hebt
MaLoReg

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 10 Nov 2017, 15:10 
Misschien is het ook een beetje een ingesteldheid?? 'k Weet het niet maar ikzelf ben dus wel helemaal alleen,
ttz mijn énige zoon woont in Qatar (toch vrij ver weg) en ik ken nooit ofte nimmer een gevoel van eenzaamheid,
heeft er mss mee te maken dat ik heel graag op mezelf ben en ook geniet en me goed in mijn vel voel.
Iedere mens is anders en dan denk ik dat echte eenzaamheid een verschrikkelijk gevoel moet zijn.
A la Vita.ASUS X751L series. 8GB Win-8 Intel
core 1,9Ghz
IPad-Air
Printer HP3050A
Wi-fi
MichelN

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 10 Nov 2017, 15:41 
MaLoReg schreef:
Misschien is het ook een beetje een ingesteldheid?? 'k Weet het niet maar ikzelf ben dus wel helemaal alleen,
ttz mijn énige zoon woont in Qatar (toch vrij ver weg) en ik ken nooit ofte nimmer een gevoel van eenzaamheid,
heeft er mss mee te maken dat ik heel graag op mezelf ben en ook geniet en me goed in mijn vel voel.
Iedere mens is anders en dan denk ik dat echte eenzaamheid een verschrikkelijk gevoel moet zijn.

Ja maar, hier op Sennet wordt gij toch goed gesoigneerd, of niet soms? Smile
Oei, als dat maar geen sexual harassment is, of ik kan de rest van mijn dagen in eenzame opsluiting doorbrengen...
Helena van Troje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 10 Nov 2017, 15:46 
MichelN Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
MaLoReg

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 10 Nov 2017, 15:53 
MichelN schreef:
MaLoReg schreef:

Ja maar, hier op Sennet wordt gij toch goed gesoigneerd, of niet soms? Smile
Oei, als dat maar geen sexual harassment is, of ik kan de rest van mijn dagen in eenzame opsluiting doorbrengen...

Over het gezegde 'mij eens goed soigneren' moet ik toch nog eens goed nadenken hahahahahaha.
A la Vita.ASUS X751L series. 8GB Win-8 Intel
core 1,9Ghz
IPad-Air
Printer HP3050A
Wi-fi
kitten

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 10 Nov 2017, 17:01 
LOL! Oppassen met wat je hier intikt: eens goed soigneren is in het Antwerpse altijd een uitdrukking geweest voor een bevredigende vrijpartij, in alle zin van het woord.
En, ik weet het niet voor jullie , Helena en Maloreg, op onze leeftijd is dat misschien wel een complement en een daad van goede wil, eerder dan een bedreiging.
MaLoReg

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 10 Nov 2017, 17:05 
Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing A la Vita.ASUS X751L series. 8GB Win-8 Intel
core 1,9Ghz
IPad-Air
Printer HP3050A
Wi-fi
Helena van Troje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 12 Nov 2017, 12:46 
Laughing Laughing Laughing ik sluit me aan bij MaLoReg...
Seffens grijpt de moderator nog in. Embarassed Embarassed Embarassed Razz Razz Razz
Prima Vera

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 12 Nov 2017, 12:57 
Dames 't is toch wel erg ver gekomen niet? Wink

Ga naar: