Pc maakt "galmende" en ook ''snerpende'' geluiden

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

14 nov 2017, 18:37

.
Wat stel ik vast ?

Wanneer ik mijn laptop opstart, en mijn wachtwoord moet ingeven, zelfs dan al merk ik "SOMS" dit euvel.
Ik hoor dan een galm, wanneer ik type om er mijn wachtwoord in te geven ; meer nog ...

Als ik noch de laptop, noch mijn bureaumeubel aanraak, maar op mijn houten bureelstoel tokkel, weerklinkt er een galm. Dat is een eerste geluidsprobleem --> een galm !

Een tweede probleem en veel erger nog : soms weerklinkt er tijdens het bezig zijn aan de laptop, een snerpend geluid, dat ook in de aanliggende ruimten hoorbaar is, zelfs als ik de binnendeuren dicht doe.

Dat snerpend geluid wordt gestart met omgevingsgeluiden. Bvb het bim-bammen van een antieke hangklok, één of ander radiogeluid, een hoest van mij ...

Maar bizar is dat bvb mijn hangklok ook soms haar tonen laat horen, zonder dat ik ook maar dit vervelende snerpende geluid hoor. Of dat ik kan hoesten of niezen, zonder problemen. Daarom zeg ik "soms" ; en het vervelende is, dat ik er geen regelmaat of weerkerend patroon in kan ontdekken.


Wat heb ik al zelf geprobeerd ?

- allerlei wijzigingen aan te brengen via --> Configuratiescherm --> Geluiden --> Microfoon en ook Luidsprekers (--> Eigenschappen ; daar “iets” wijzigen). Op Toepassen en OK klikken.
Het was telkens een gok. Want blijkbaar hielp het soms, maar na een aantal minuten of soms uren, was het verschijnsel daar weer :-(

- ik heb de drivers voor microfoon en luidsprekers nagekeken. Het antwoord is dan :
a) dit apparaat werkt correct
b) u heeft de laatste driver (stuurprogramma apparaat bijwerken).

- een klevend plakkertje bevestigen op één van de piepkleine, speldeprik grote luidsprekers. Boven in het frame van de laptop (links of rechts).

Niets baat er. Wie helpt me ? Dank bij voorbaat.

Terloops : het ligt niet aan mijn gehoor ; andere personen horen hetzelfde. En de hond, die reageert ook. :wink:
.

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

14 nov 2017, 19:55

Dit ziet er na uit dat U een terug koppeling heb van je micro, schakel deze eens uit of zet hem minder gevoel loos.

Willy

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

16 nov 2017, 00:27

.
@ Willy,

Miocro uitschakelen ... ik gebruik mijn pc onder andere voor Skype. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik voor andere activiteiten deze suggestie kan uitproberen.

Ik wil u wel "iets" melden : Deze avond een Skype "video-gesprek" gehad van ruim een uur. Geen probleem te merken :-)

Vijf minuten later : mijn smartphone rinkelt ; ik neem het gesprek aan, en meteen begint het "snerpend" geluid.
Ziet u soms een verband ?

En wat suggereert u mij als oplossing (mogelijke oplossing).

Dank u.
.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

16 nov 2017, 08:35

procman4 schreef:.
@ Willy,

...knip.....
Vijf minuten later : mijn smartphone rinkelt ; ik neem het gesprek aan, en meteen begint het "snerpend" geluid.
Ziet u soms een verband ?

En wat suggereert u mij als oplossing (mogelijke oplossing).

Dank u.
.
Staat je smrtphone gekoppeld aan je PC via Bluetooth??

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

16 nov 2017, 10:18

Zet U micro maar wat minder het zal wel opgelost zijn.

Willy

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

17 nov 2017, 13:20

hviaene schreef: Staat je smrtphone gekoppeld aan je PC via Bluetooth??
@hviaene

Ben gaan kijken naar mijn smartphone :
- naar instellingen gegaan
- bluetooth geopend
- onmiddellijk gaat een cirkeltje draaien, om te zoeken naar "mogelijke" apparaten. Dat draaien is snel beëindigd
- dan staat er - voorafgegaan door een icoon - mijn auto-gps met zijn naam (nuvi) en zijn nummer (cijfers)

Daar onder staat er op het smartphone scherm :

Beschikb. apparaten

Geen apparaten in de buurt gevonden

Ik kan dus met grote zekerheid zeggen : mijn laptop is NIET gekoppeld met mijn smartphone

------------------------------------

Denk aub nog even verder mee ; waarvoor dank.
.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

17 nov 2017, 13:31

stevens-willy schreef:Zet U micro maar wat minder het zal wel opgelost zijn.

Willy
@ Willy,

Mijn microfoon staat - sedert het eerste gebruik van mijn laptop jaren geleden - op 40. Waar ik mee kan schuiven tot 100.
En tot nul natuurlijk ook. Maar 40 is wat ik nodig heb.

Uw suggestie is wel goed als ik bvb op het forum aan het schrijven ben, zoals nu bvb.

Maar helaas niet bruikbaar als ik een Skype gesprek doe ; de andere partij zou mijn niet voldoende horen als ik bel naar een vaste lijn.
Bij een Skype video-gesprek zou de andere partij mijn lippen zien bewegen, maar mij onvoldoende horen spreken.

Dus .... :cry:

Heeft u nog andere oplossingen in gedachte ?

Dank u.
.

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

17 nov 2017, 14:01

Het volume van geluid iets minder zetten, een ander optie heb ik helaas niet.
U moet de terugkoppeling onderdrukken, voor het probleem op telossen.

Willy

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

18 nov 2017, 08:47

Heb je soms bijkomende luidsprekers aan je laptop hangen?

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

20 nov 2017, 23:26

hviaene schreef:Heb je soms bijkomende luidsprekers aan je laptop hangen?
@ hviaene,


Neen, ik heb geen bijkomende luidsprekers. Maar ...

Mijn vorige laptop had GEEN camera. Ik heb toen een losse camera [met microfoon] aangekocht. Te verbinden via een usb poort. Het was de "camera" die ik nodig had, voor Skype videogesprekken. De microfoon, ja .. die zat er aan vast.

Ik heb :
- deze camera - met zijn microfoon - bij wijze van proef eens ingeplugd
- en mijn ingebouwde microfoon uitgeschakeld
- ik heb deze losse camera/microfoon uitgeprobeerd in een Skype gesprek met mijn broer. Het resultaat was OK.
Wat niet persé wil zeggen dat alles ok zal blijven. Ik schreef reeds eerder : de storing doet zich SOMS voor, er ik zie geen verband met andere toepassingen. Het blijft dus afwachten / uit testen.

Ik ga deze losse camera eens twee weken uit proberen.
- Als het snerpende geluid tijdens deze twee weken "weg blijft" --> dan is er bijna voor 100% een probleem voor mijn ingebouwde microfoon. Soft- of hardware probleem.
- Als het snerpend geluid zich toch nog voor doet, ja ... dan is het een software probleem. Bij "Geluiden". Die ik terug vind in de opsomming van het configuratiescherm.

Wat er ook van zij, ik heb in mijn agenda al genoteerd --> hviaene - snerpend geluid.
Ik zal u dus tussen 4 en 8 december terug contacteren via dit forum.

Voor nu al vast bedankt voor het mee-denken. En het stellen van nuttige vragen aan mij.

We zien wel wat het wordt. Vriendelijke groeten. Tot dan.
.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

20 nov 2017, 23:31

stevens-willy schreef:Het volume van geluid iets minder zetten, een ander optie heb ik helaas niet.
U moet de terugkoppeling onderdrukken, voor het probleem op telossen.

Willy


@ Willy,

Toch bedankt voor uw moeite. :!:

procman4
.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 nov 2017, 06:32

Het kan ook zijn dat je koeling de hard werkende processor probeert af te koelen. Je kan
je lopende processen op het systeem handmatig afsluiten, en zelfs voorkomen dat ze weer gaan draaien als je de laptop opstart. Zodoende ontlast je de cpu, en hoeft de koeling minder hard te werken.
(heb dat meegemaakt met een 4 jaar oude laptop).
Veel ophoping van stof kan ook de oorzaak zijn , hem openen en uitblazen en de schroef vasthouden en met oorstokje de bladen van de schroef voorzichtig afkuisen. en de luchtgaten niet vergeten.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

05 dec 2017, 21:17

wardje schreef:Het kan ook zijn dat je koeling de hard werkende processor probeert af te koelen. Je kan
je lopende processen op het systeem handmatig afsluiten, en zelfs voorkomen dat ze weer gaan draaien als je de laptop opstart. Zodoende ontlast je de cpu, en hoeft de koeling minder hard te werken.
(heb dat meegemaakt met een 4 jaar oude laptop).
Veel ophoping van stof kan ook de oorzaak zijn , hem openen en uitblazen en de schroef vasthouden en met oorstokje de bladen van de schroef voorzichtig afkuisen. en de luchtgaten niet vergeten.
@ wardje

Bedankt voor deze uitgebreide handleiding. 
Ik heb dat karweitje gepland voor de rustige dagen tussen Kerstmis en Nieuwjaar.
En veiligheidshalve jouw advies apart opgeslagen op mijn pc.

Dank je.

procman4
.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

05 dec 2017, 21:28

@ hviaene, 

Die proefperiode van 14 d. werken met een externe camera en micro zit er op.

En  :twisted:  : 't is alsof de duivel er mee gemoeid is. 
13,5 dagen ging het goed. 

Vanavond was het weer prijs. 

Ik nam een telefoontje aan met mijn smartphone, en bij het beëindigen  van het gesprek, herbegon de ellende.
Weer dat snerpend geluid.

Mijn internet (mijn laptop dus) : dat gaat via Telenet.
Mijn smartphone via Proximus.
Dus ... denk ik ( ? ) dat het daar niet kan aan liggen.

En zoals ik reeds hogerop schreef : mijn smartphone werkt gecheckt op "bluetooth". En daar staat alleen maar mijn gps van de auto in vermeld.

----------------------------------

Dus : nieuwe proef- en experimenteer periode van 14 dagen. Waarbij ik bijzondere aandacht ga hebben voor het aannemen van,  en het  bellen naar, via mijn smartphone.

Net als  vorige keer, ik houd je op de hoogte. 
't Zal vermoedelijk tussen Kerstmis en Nieuwjaar zijn. Waar ik eerst nog het advies van Wardje (zie hoger) ga volgen : stof aan de onderkant verwijderen.

Groetjes en tot dan via het Forum.

procman4
.  

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

06 dec 2017, 08:53

Ben je er zeker van dat je smartphone niet bij de verbindingen in je laptop staat?