onderhoud cv

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 nov 2017, 15:13

en alleen hier proberen ze heiliger dan de paus te zijn met hun regeltjes
jobcreatie noemen ze dat tegenwoordig

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 nov 2017, 15:52

wardje schreef:Seppe 123;

Uw ketel moet bepaalde verbrandingswaarden behalen volgens het departement van leefmilieu mag van af januari 2018 ,het maximum koolstofmonoxide gehalte maar meer liggen tsnn. 110 en 150 mg/kwh. voor gasverbranding.
Wardje, het gaat om een stookolieketel.
Minstens een kwart van oude stookolieketels (15j en meer) haalt de huidige 90% rendementsnorm niet, die mogen gewoon allemaal in dienst blijven. Nogmaals, die onderhoudsfirma mag zeggen wat ze wil, hoogstens mag de technicus de eventuele opmerkingen aan zijn rapport bijvoegen, maar dat is dan ook alles en een verplichte herkeuring is larie en apekool.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 nov 2017, 17:57

MichelN ; uit zijn topic kan ik niet uitmaken dat het een stookolieketel is ,dat staat toch niet vermeld dus ging ervan uit dat het eventueel een gasketel was.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 nov 2017, 18:12

Wetgeving keuring CV-ketels op stookolie

Een cv-installatie op stookolie moet jaarlijks gekeurd worden door een erkend technicus vloeibare brandstof. Na het onderhoud krijg je steeds een reinigings- en verbrandingsattest. De frequentie van de controle van de mazouttank hangt onder meer van het volume en de locatie (onder- of bovengronds) van de tank af.

Duurtijd: +/- 1,5 uur

Het onderhoud van uw ketel/brander-installatie is bij wet verplicht.
Alle stookolietoestellen die gebruikt worden voor verwarming en/of de aanmaak van sanitair warm water. Elke stookolieketel met een vermogen groter of gelijk aan 20 kW moet nu periodiek onderhouden worden.Dit onderhoud bestaat uit het reinigen van de schoorsteen, de ketel en reinigen en controle van de brander en zijn rookgassen.Installaties op stookolie en vaste brandstoffen moeten JAARLIJKS een onderhoudsbeurt krijgen om de optimale werking te verzekeren. Deze kleine investering verlaagt uw verbruik en verlengt de levensduur van uw ketel en brander.


verhaegen , ik wil niet heiliger zijn dan de paus, ik schrijf maar neer wat de wet voorschrijft ,niet min en niet meer. Heb onlangs ook een nieuwe condensatieketel geplaatst en mijn verbruik was met 40% gedaald , had ik het ingezien had ik mijn oude van 13 jaar al lang buiten gegooid.
Maar dacht ook altijd hij werkt nog goed ,maar hij verslinde euro's bij de vleet.
Nu elk zijn gedacht daarover.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 nov 2017, 18:33

wardje
dat was niet op u bedoelt hoor
sorry als dat zo bij u overkwam
dat was dus niet de bedoeling

maar wat betreft dat andere dat je aangeeft
maak ik toch een andere rekensom hoor
de nieuwe ketels mogen dan wél zuiniger zijn , goedkoper zal het niet zijn
de nieuwe ketels levensduur 4 jaar
kostprijs + btw nog dat der bijkomt (en dan spreek ik alleen nog maar van het toestel aankopen , en moet het nog geplaatst worden wat ook kostelijk is )
https://www.vaillant.be/telechargements ... 839969.pdf
voor ne ketel van 39KW is dat een serieuse som als je in de pdf kan zien
eerst de aankoopprijs , daar kan ik aardig wat jaartjes van stoken , en zeker als ik de som van het eventuele meerverbruik reken
en dan om de 4 jaar terugkomend is .......................

iets vervangen kost altijd méér dan iets houden

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 nov 2017, 18:43

verhaegen , ge hebt mij curieus gemaakt heb van mijn nieuwe ketel nagezien hoeveel jaar ze geven voor hij ook het beste heeft gehad ,dat is 12 jaar.
Heb destijds bij de renovatie wel nog gebruik kunnen maken van een premie.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 nov 2017, 19:37

wardje schreef:MichelN ; uit zijn topic kan ik niet uitmaken dat het een stookolieketel is ,dat staat toch niet vermeld dus ging ervan uit dat het eventueel een gasketel was.
Seppe heeft meermaals vermeld dat het over een brander gaat en dat die jaarlijks wordt nagekeken, een stookolieketel dus.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 nov 2017, 19:50

ne goede gasketel verslijt eigenlijk bijna niet
als dat ne fonte is
en de branders die der onder zitten eigenlijk ook niet
het is het simpelste dat der eigenlijk is
een vlammeke onder een gietijzeren ruimte waar water doorstroomt
best is dat dan dat die op temperatuur blijft als het ne gietijzeren is

maar de nieuwe zijn werkelijk gemaakt dat ze maar een beperkte tijd meegaan
is allemaal per computer berekend , dat noemen ze tegenwoordig d "de vervang economie"
en ze willen die vervang economie nog meer gaan verplichten
da's ook jobcreatie hé

ps.
trouwens die recuperatieketels werken niet of slecht met convectoren
omdat om met convectoren de keteltemperatuur hoog moet zijn
en hoogrendementsketels is bedoelt om met lagere temperaturen te werken

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 nov 2017, 19:57

MichelN , langs ons kanten zeggen ze altijd nen brander (of het nu stookolie of gas is), vandaar de misopvatting van mij. :wink:

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

25 nov 2017, 11:30

verhaegen schreef:ne goede gasketel verslijt eigenlijk bijna niet
als dat ne fonte is
en de branders die der onder zitten eigenlijk ook niet
het is het simpelste dat der eigenlijk is
een vlammeke onder een gietijzeren ruimte waar water doorstroomt
best is dat dan dat die op temperatuur blijft als het ne gietijzeren is

maar de nieuwe zijn werkelijk gemaakt dat ze maar een beperkte tijd meegaan
is allemaal per computer berekend , dat noemen ze tegenwoordig d "de vervang economie"
en ze willen die vervang economie nog meer gaan verplichten
da's ook jobcreatie hé
Dat heeft totaal niks met vervangeconomie te maken maar wel met de aard van de gebruikte onderdelen. Ik vermoed dat je twee zaken bewust door mekaar haalt: wandketels zijn helemaal anders opgebouwd dan vloerketels. Al eens geprobeerd een gietijzeren ketel aan een wand te hangen? Ik ga het hierbij maar laten want de rest van je betoog is navenant.
trouwens die recuperatieketels werken niet of slecht met convectoren
omdat om met convectoren de keteltemperatuur hoog moet zijn
en hoogrendementsketels is bedoelt om met lagere temperaturen te werken
Onzin, een convector werkt namelijk net op lage temperatuur, een watertemperatuur van 45° volstaat, precies vanwege het convectie-effect.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

25 nov 2017, 11:51

Onzin, een convector werkt namelijk net op lage temperatuur, een watertemperatuur van 45° volstaat, precies vanwege het convectie-effect.

wie u dat wijsgemaakt heeft is een kieken

Hoe lager de aanvoertemperatuur ligt, hoe lager de convectie is.
http://www.radson.com/docs/HeatingGuide_NL_LR(1).pdf
en ik heb verdorie jaren in de branche gewerkt gehad , tot op de euratom toe
Convectoren werken enkel op convectie en dit vereist hogere temperaturen.

Radiatoren daarentegen werken op convectie en straling.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

25 nov 2017, 14:47

Heb ik het nu verkeerd voor of niet een radiator werkt met stralingswarmte en een convector met warme lucht ?
Wij hebben nieuwe convectoren geplaatst met lage waterinhoud en die worden gevoed door een condensatieketel op lage temperatuur, (is dat nu zo of hebben ze mij iets wijs gemaakt?).

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

25 nov 2017, 14:50

Allez dan moet ik volgend jaar al weer een nieuwe ketel laten steken als die maar vier jaar meegaan...Hallo kroket, zeggen ze dan.
Hij zal meegaan tot hij of ik het begeef.
Nu eerlijk gezegd: hij heeft alleen de eerst winter fatsoenlijk gewerkt en daarna niet anders dan miserie.

Het lijkt me nogal een rare oplossing uw radiator in de badkamer op volle kracht open te moeten zetten, wil alles een beetje functioneren zoals het hoort en dan nog.Maar ja, zo een madammeke dat er niets van kent maak je wijs wat je wil.

Het gaat hier over een hoog-rendementsketel op gas., die twee afzonderlijke kringen moet voederen: vloerverwarming met lage temperatuur aanvoer en radiatoren met hogere keteltemperatuur, gestuurd door twee pompen.

Ik durf mijn verbruik niet nakijken deze maand...

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

25 nov 2017, 15:30

verhaegen schreef:
Onzin, een convector werkt namelijk net op lage temperatuur, een watertemperatuur van 45° volstaat, precies vanwege het convectie-effect.

wie u dat wijsgemaakt heeft is een kieken

Hoe lager de aanvoertemperatuur ligt, hoe lager de convectie is.
http://www.radson.com/docs/HeatingGuide_NL_LR(1).pdf
en ik heb verdorie jaren in de branche gewerkt gehad , tot op de euratom toe
Convectoren werken enkel op convectie en dit vereist hogere temperaturen.
Jaja, de euratom da's nogal een argument! Ik lag al in een deuk als je over Radson begint, dat is namelijk een fabrikant van radiatoren, slimmeke.
Een convector geeft net zoveel vermogen af op lage temperatuur met een HR-ketel, men doet dat door overdimensionering, voornamelijk in de hoogte.
Radiatoren daarentegen werken op convectie en straling.
Dat wist mijn grootmoeder ook al.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

25 nov 2017, 15:46

wardje schreef:Heb ik het nu verkeerd voor of niet een radiator werkt met stralingswarmte en een convector met warme lucht ?
Een klassieke radiator werkt zowel door stralingswarmte van de panelen als door convectie met de lamellen die ertussen geplaatst zijn.
Wij hebben nieuwe convectoren geplaatst met lage waterinhoud en die worden gevoed door een condensatieketel op lage temperatuur, (is dat nu zo of hebben ze mij iets wijs gemaakt?).
Gas of stookolie? Op welke temperatuur staat de ketel ingesteld?
Mijn keteltemperatuur (Buderus HR stookolie, weersafhankelijke regeling) stond daarnet op 38°, in de living is het volgens de thermostaat 22,1°