onderhoud cv

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

16 nov 2017, 09:58

Vandaag een onderhoud van de cv gehad. Dit is een goed werkende brander van 10 jaar oud. Nooit problemen gehad. Nu staat er op het attest dat hij niet veilig werkt, nieuw onderhoud voorzien in februari 2018: binnen 3 maanden dus! Volgens het attest werkt de brander perfect, maar de werknemer die het onderhoud deed, beweert dat de ventilatie van het lokaal niet in orde is. Er moet een rooster geplaatst worden. ( nieuwe wet van 2016?) De brander bevindt zich in een niet geisoleerde garage, in de garagepoort heb je onder en boven verluchting, en er is een raam van meer dan 1 m dat altijd op kip staat. Ik heb een mail gestuurd naar zijn baas voor uitleg. Ik ben eens benieuwd!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 nov 2017, 10:16

nieuwe wet van 2016 : voorziet het volgende -Het verstoken van brandstof vergt grote hoeveelheden verse lucht: voor de verbranding van één liter stookolie heeft men ca. 12,5 m³ verse lucht nodig en van gas gemiddeld 1 m³ lucht per 1650 W. De stookplaatsverluchting is dus heel erg belangrijk. Deze verluchting is niet alleen noodzakelijk voor de verbranding, maar ook voor de afvoer van bedorven lucht.

Onvoldoende aanvoer van verse verbrandingslucht leidt onvermijdelijk tot pech bij de werking van de brander, omdat de verbranding onvolledig is. Door een tekort aan verbrandingslucht wordt de ruimte van de stookplaats in onderdruk gezogen. Hierdoor kunnen hinderlijke geluiden ontstaan zoals het klepperen van de binnendeur.
De toegangsdeuren van de stookplaats moeten opendraaien in de zin van de ontruiming (naar buiten toe) en zelfsluitend zijn.
Natuurlijke luchtverversing, zonder mechanische hulpmiddelen, is uiteraard prioritair. De verluchtingsopeningen in de stookplaats kunnen ofwel rechtstreeks, hetzij via kanalen, in verbinding staan met de buitenlucht. Kanalen moeten echter worden geconstrueerd met onbrandbare materialen. De situering van de verluchtingsopeningen moet zo worden gekozen dat de stookruimte dwars geventileerd wordt, in het bijzonder boven de stookketel(s).

Dit alles is zeker bij nieuwbouw !!
Heb jij een atmosferische ketel (die wel rechtsstreeks lucht moet krijgen). Die moet immers zuurstof halen uit de lucht in het stooklokaal. Een condensatieketel doet dat niet omdat hij hermetisch dicht is.
Dat is bij je topic niet duidelijk .

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

16 nov 2017, 11:11

Ik heb een condensatieketel, de vorige was ook zo en in 30 jaar geen probleem. Ik heb een garagepoort waar boven en onder veel verluchtingsgaten zijn over heel de breedte van de poort en een venster van meer dan 1m staat ALTIJD op kip. Mijn onderhoudsman zegt dat ze gaten moeten boren en roosters plaatsen, dan pas krijg ik een attest voor 1 jaar. Ik vind dit gewoon geldgewin.
( ik woon hier zelf, ik verhuur het niet)
Laatst gewijzigd door Seppe123 op 16 nov 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

16 nov 2017, 11:43

Dat spelleke is op alles en nogwat bezig volgens Europese richtlijnen.
Tegen 2020 moet alles in orde zijn.
Dubbele beglazing, dak isolatie, liften voorzien van beveiliging; verlichting 50lux
Stookinstalatie vrij van brandbaar mareriaal; toegangsdeur,verluchting boven en onder, voor gasketels sluiter automatish binnen of handbediend buiten.
Elektriciteitskast met automaten en verliesstroom schakelaar.
Is het niet in orde kun je het niet verhuren

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

16 nov 2017, 13:39

alles verkopen
kleine verhuurders is niet meer te doen
en zeker nu ze nog plannen hebben om het bij uw inkomen te voegen

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 nov 2017, 14:33

Seppe 123 ; Dit is eigenaardig aangezien condensatieketels ketels van het dichte type zijn.
Normaal gezien wordt dergelijke ketel aangesloten met dubbelwandige schouwbuis (zuigt via die buis zuivere lucht van buiten aan en voert via zelfde buis verbrandingsgassen af). Zo mag een condensatieketel zelfs in een volledig hermetisch afgesloten ruimte staan!

Denk dat de technieker verwart met een atmosferische ketel (die wel rechtsstreeks lucht moet krijgen). Die moet immers zuurstof halen uit de lucht in het stooklokaal. Een condensatieketel doet dat niet omdat hij hermetisch dicht is.
MAAR bij nader inzien u hebt die ketel 10 jaar , dat was toen een open type van condensatieketel, Die brander haalt de lucht die hij nodig heeft uit u garage.
Bij deze ketels zegt de nieuwe wetgeving : mag het niet een niet-afsluitbare verluchting zijn DUS een venster kan je dicht doen en een garagepoort kan je dicht doen., DENK dat hij zich daarop baseert.
Ge hebt gelijk t'is al 10 jaar okee, en nu doen ze er moeilijk over , maar kan begot geen andere reden bedenken waarom die technicus zo reageerd.
Heb ik het toch verkeerd voor ,laat het hier horen dan leren we allemaal nog iets bij :)

PS; heb nog eens nagekeken dit zou te maken hebben met de norm NBN 61-002.
Maar ik dacht dat deze norm alleen bedoeld is voor nieuwbouw en renovatie met bouwvergunning en niet voor bestaande woningen , je zal zien wat ze ervan opgeven als reden , maar ben benieuwd
:)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

16 nov 2017, 14:55

Die regelgeving telt ook voor verhuur; en dat is soms een probleem voor de kosten die moeten gedaan worden.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

18 nov 2017, 08:16

Mijn technieker wilde bij mij ook geen goed rapport geven omdat,hij zegde dat mijn schouw niet in orde was
Ze stak niet ver genoeg uit het dak kapel
Maar ik had de foto's met afmetingen van alle situatie. Op de iPad staan ,toch bleef hij maar discuteren
Maar moest toch toegeven

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

23 nov 2017, 13:50

Ik heb de onderhoudsfirma ook laten weten dat er in mijn garagepoort ook verluchting is, bovenaan en onderaan 70 openingen. (dank aan mijn oude niet geisoleerde poort) . Ik heb ook vermeld dat deze wetgeving volgens mij alleen geldt bij nieuwbouw, verbouwingen of verhuur. Ik moest foto's opsturen van de verluchting. Na een week nog geen antwoord gehad! Vorig jaar wou ik een nieuwe goed isolerende poort kopen, maar wat heeft dat voor zin als je naast de poort boven en onder verluchtingsgaten moet laten maken?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 nov 2017, 09:10

Seppe
het ene spreekt het andere tegen ,ge hebt gelijk, maar zie bij nieuwbouw moet men isoleren slechter of we wonen op de Noordpool, en dan wordt men verplicht van ventilatiesystemen te plaatsen , om geen vochtproblemen te hebben.
Vroeger men verluchte de woning en men had zo geen problemen.
Onlangs las ik een artikel van een of andere proffessor die bevestigde dat de spouwmuur isolatie op lange termijn niet afdoende zal zijn , dus men denkt ik isoleer mijn muren en achteraf hoor je dan , zal maar isoleren voor een bepaalde tijd ( maar dat oud product die er in gespoten is haal je er niet zo direkt meer van tussen. En zo blijven we bezig en is die commercie altijd voor iemand zijn broodwinning.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

24 nov 2017, 09:42

Seppe123 schreef:Ik heb de onderhoudsfirma ook laten weten dat er in mijn garagepoort ook verluchting is, bovenaan en onderaan 70 openingen. (dank aan mijn oude niet geisoleerde poort) . Ik heb ook vermeld dat deze wetgeving volgens mij alleen geldt bij nieuwbouw, verbouwingen of verhuur. Ik moest foto's opsturen van de verluchting. Na een week nog geen antwoord gehad! Vorig jaar wou ik een nieuwe goed isolerende poort kopen, maar wat heeft dat voor zin als je naast de poort boven en onder verluchtingsgaten moet laten maken?
Is er geen mogelijkheid om een concentrische rookgasafvoer te plaatsen : ben je van alles af en kan je een nieuwe poort plaatsen zonder verluchtingsgaten.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

24 nov 2017, 10:00

Seppe123 schreef:Vandaag een onderhoud van de cv gehad. Dit is een goed werkende brander van 10 jaar oud. Nooit problemen gehad. Nu staat er op het attest dat hij niet veilig werkt, nieuw onderhoud voorzien in februari 2018: binnen 3 maanden dus!

Niemand kan je verplichten binnen drie maanden tot een nieuwe onderhoudsbeurt, dat ruikt naar geldklopperij.
Zo'n firma heeft geen enkele politionele of verbaliserende bevoegdheid.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

24 nov 2017, 12:53

MichelN schreef:
Seppe123 schreef:Vandaag een onderhoud van de cv gehad. Dit is een goed werkende brander van 10 jaar oud. Nooit problemen gehad. Nu staat er op het attest dat hij niet veilig werkt, nieuw onderhoud voorzien in februari 2018: binnen 3 maanden dus!

Niemand kan je verplichten binnen drie maanden tot een nieuwe onderhoudsbeurt, dat ruikt naar geldklopperij.
Zo'n firma heeft geen enkele politionele of verbaliserende bevoegdheid.
Welke "waarde" heeft zo'n "onderhoudsattest" ?..... toen mijn dochter enkele jaren geleden een contract voor de brandverzekering afsloot had ze alle papieren ter beschikking waaronder het onderhoudsattest voor de cv-ketel: verzekeringsagent had het niet nodig.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

24 nov 2017, 12:56

De brander is perfect in orde, dus het heeft geen nut om terug nazicht te laten doen. Wat ik me afvraag: veel mensen hebben vroeger hun brander in de kelder geplaatst. Hoe kunnen die in de muur boven en onder ventilatiegaten plaatsen? Een kelder raam telt niet. Dus gaan ze die installatie ook altijd afkeuren?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 nov 2017, 14:25

Seppe 123;

Uw ketel moet bepaalde verbrandingswaarden behalen volgens het departement van leefmilieu mag van af januari 2018 ,het maximum koolstofmonoxide gehalte maar meer liggen tsnn. 110 en 150 mg/kwh. voor gasverbranding.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie types gasketels. Dit kan je terugvinden op het keuringsrapport, het reinigings- en/of verbrandingsattest, of op het kenplaatje of de handleiding van de ketel.
En nu begint de voorwaarden: •soort toestel (centraal stooktoestel of individueel stooktoestel)
•brandstof (stookolie,gas, ...)
•vermogen (u vindt het vermogen op het kenplaatje op uw cv-ketel)
•bouwjaar van het stooktoestel
•type toestel: open (type B: gebruikt verbrandingslucht uit stooklokaal) of gesloten (type C: gebruikt verbrandingslucht van buiten via een kanaal door muur of dak)
De verdere uitleg ga ik u besparen zie hier een site waar ge nog meer gegevens en bepalingen vindt/
http://www.energiesparen.be/verwarming/ ... ergielabel

Hoop dat je nu een beter inzicht erop krijgt waarom ze plots zo streng zijn , hoogstwaarschijnlijk een Europese Richtlijn aangaande milieu.