Windows Live Mail : archiveren als eml-documenten

Vragen/antwoorden betreffende e-mail.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

16 nov 2017, 11:58

Hallo,

Ik gebruik om te e-mailen o.a. 'Windows Live Mail' ...
De inkomende berichten die ik, na het lezen wil bewaren, plaats ik na enige tijd naar (deel)mappen, zoals bvb. 'Familie' of 'Belastingen' of 'Natuurpunt' of 'Cultuurraad', enz ...

Jaarlijks wil ik dan de oudste (bewaarde) berichten van elke map als eml-bestand bewaren op / wegschrijven naar een externe harde schijf.

Dit lukt mij prima : ik open een (deel)map en selecteer elk bericht (individueel) en kies voor de aanwezige optiemogelijkheid 'save as eml-bestand', waarbij ik de plaats van archiveren aanduidt (zijnde een gelijknamige map op de externe harde schijf').

Gezien het echter voor elke map om verscheidene te archiveren mailberichten gaat, heb ik eens getracht om een aantal berichten 'in blok' te selecteren ... maar dan licht de optie 'opslaan als eml-bestand' niet meer op ... dus moet ikblijkbaar wel elk bericht individueel wegschrijven als eml-bestand, wat behoorlijk tijdrovend is.

Vraag 1 : bestaat er binnen Windows Live Mail een mogelijkheid om die berichten 'in blok' als eml-bestand over te schrijven naar (te archiveren op) mijn externe harde schijf ?

Vraag 2 : wanneer ik die mailberichten (individueel) overplaats naar mijn externe harde schijf dan merk ik dat deze als eml-bestand allemaal als datum, de dag van vandaag meekrijgen en niet de dag waarop ze initieel werden ontvangen/gestuurd. Dit maakt het moeilijk om een aldus gearchiveerde e-mail later terug te vinden.
Is het mogelijk om die originele datum (van ontvangst/verzending) mee te krijgen in de naam van het aldus gearchiveerde e-mailbericht ?

Bedankt voor de hulp.

Prutser
Willen is Kunnen

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

16 nov 2017, 13:36

bestand >email exporteren >emailberichten>microsoft windows live mail >verder de wizzard volgen

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

19 nov 2017, 10:56

Beste Mijnheer Verhaegen (e.a. geïnteresseerden),

Op het forum van Seniorennet (meer bepaald wat betreft de PC-gerelateerde onderwerpen) heb ik al meerdere waardevolle interventies en tips van uw hand mogen lezen.

Daarom ook mijn dank om te reageren op mijn vraag/vragen m.b.t. het archiveren van mijn oude WLM-berichten naar een externe harde schijf.

Ik heb ondertussen al meerdere malen getracht om uw 'procedure' uit te voeren ... en toch lukt het mij niet.
Mogelijk doe ik iets verkeerd ... maar wat in 's hemelsnaam ... want die procedure lijkt mij doodeenvoudig.

Om toch maar een oplossing te vinden, stuur ik hierbij het relaas van wat ik 'stap voor stap' doe ...

Stel ... ik wil de ontvangen mails die ik destijds in Windows Live Mail heb ondergebracht in de map 'Libramont' overbrengen naar een externe harde schijf ...

A. ik open Windows Live Mail en kies de tab 'bestand' ... vervolgens kies ik de optie "E-mail exporteren" ... en daarbij de keuze "E-mailberichten" ... ik krijg een keuzemogelijkheid tussen 'Microsoft Exchange' en 'Microsoft Windows Live Mail' en kies voor dit laatste ...
B. in een volgend scherm wordt mij gevraagd : 'Selecteer een map voor het opslaan van de geëxporteerde berichten" ... ik blader zodoende naar mijn externe harde schijf en selecteer vervolgens een nieuwe (lege) map die ik 'Libramont' heb genoemd ...
C. vervolgens krijg ik in Windows Live Mail een kader waarin ik een keuze kan maken welke map ik wens te exporteren ... ik kies (selecteer) de map 'Libramont' en druk op volgende ...
D. in het daarna volgend kader lees ik 'Exporteren is voltooid. De berichten zijn geëxporteerd in de Microsoft Windows Life Mail-indeling' en ik druk op 'Voltooien'.

Ik ga dan uiteraard checken op mijn externe harde schijf ... en wat vind ik daar ?

E. in de door mij gecreëerde (lege) map 'Libramont' op de externe harde schijf is blijkbaar door het exporteren automatisch een onderliggende map aangemaakt met als benaming 'Telenet (ja e86'.
F. wanneer ik deze map open, merk ik een nieuwe onderliggende map 'Postvak IN' alsook een FOL-bestand (nooit van gehoord) met als benaming wlmail.fol ...
G. wanneer ik dan die map 'Postvak IN' (op mijn externe harde schijf) open krijg ik een map te zien met als naam LIBRAMONT alsook een eml-document met als benaming 000523C6-00057930.eml.
H. ik open de map LIBRAMONT en wat krijg ik te zien ? ... één eml-document met als benaming 08860687-00047DOF.eml ...
I. wanneer ik dit document open, dan blijkt dit één (1) van de zeven e-mails te zijn, gedateerd 23/04/2016 uit de map LIBRAMONT die ik alle zeven probeerde over te brengen naar mijn externe harde schijf.
J. ik open vervolgens ook het 'losstaand' eml-document en wat krijg ik op het scherm ? ... een inkomend mailbericht van 7/11/2017 dat niets te maken heeft met de map Libramont ...
K. wanneer ik terugkeer naar mijn WLM-mailbox merk ik dat alle 7 berichten ook nog steeds aanwezig zijn in de map LIBRAMONT.

Dit is dus het steeds weerkerend 'scenario' bij mijn pogingen om 'oude' (doch belangrijke) mails als eml-documenten te archiveren op een externe harde schijf. En zodoende stel ik mij de vraag : WAT DOE IK IN 'S HEMELSNAAM VERKEERD ????????????

Vriendelijke groeten

PRUTSER (Windows 8.1)
Willen is Kunnen

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

20 nov 2017, 10:48

@prutser

Den hemel zal je niet verder helpen, zijn in staking...

Je begint verkeerd, is nochtans simpel, als je de juiste weg weet :lol:

--Maak een nieuwe map op je BurBlad met als naam Libramont

--In LiveMail klik op:
Afbeelding
en klik vervolgens op E-mailberichten.

--Kies voor:
Afbeelding

--Vervolgens klik je op "Bladeren" en kies
Afbeelding

-Klik "Volgende" en kies
Afbeelding

--Klik "Voltooien"

De map Libramont zit nu opgesloten op je BurBlad, in de pas aangemaakte map met dezelfde naam.

Die map sleep je, of kopieer/plak, naar de juiste plaats op je aangesloten externe schijf.
Klaar.

Als het ergens hapert of je kan niet verder, vertel vanaf waar het niet wil vlotten.
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

20 nov 2017, 18:51

Beste PCekspeer,

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb ondertussen enkele keren uw advies opgevolgd ... en het resultaat is precies hetzelfde zoals ik 'stap na stap' heb beschreven in mijn vorig antwoord aan Verhaegen e.a. geïnteresseerden.

Als ik trouwens mijn eerdere 'stap na stap'-beschrijving vergelijk met uw antwoord, dan zijn deze - zonder vergissing van mijnentwege - precies identiek. Enkel lees ik in uw beschrijving dat u mij aanraadt om eerst een map op mijn bureaublad te creëren (wat ik bij deze heb gedaan) om vervolgens deze map aan te duiden als bestemming voor de te archiveren mails ... terwijl ik in mijn eerdere beschrijving die map had aangemaakt op een externe harde schijf (i.p.v. op het bureaublad) en deze als dusdanig ook had aangeduid als uiteindelijke bestemming van de te exporteren mails.

Tenzij ik mij vergis is onze beschreven werkwijze dus identiek, met enkel het kleine verschil dat ik een map op mijn externe harde schijf als bestemming heb/had aangegeven en dat u mij adviseert om een map op het bureaublad als bestemming te gebruiken voor de te exporteren mails ...

M.a.w. ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing voor mijn probleem(pje) ...
Op de duur zou een mens gaan denken dat er iets fout is met de configuratie van mijn 'Windows Live Mail'- toepassing.

Vriendelijke groeten,

Prutser
Willen is Kunnen

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

20 nov 2017, 18:54

@prutser

Laat deze simpele stapjes eens uitvoeren door een meer ervaren Win-gebruiker?
Hier, en elders, werkt het al jaren op dezelfde manier en zonder problemen.
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

20 nov 2017, 19:02

inplaats van deze
Afbeelding

moet je eens aanvinken : alle mappen
en dan verder doen

dan bekom je het normaal wél
maar in die aangemaakte map moet ge ook bladeren met de windows verkenner hoor !
zie den tree door op de omgedraaide V te klikken
Afbeelding

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

21 nov 2017, 14:50

Beste Verhaegen en Pcekspeer,

Bedankt voor jullie beide hulp ... maar spijtig genoeg blijf ik met mijn probleempje zitten ... tot ik deze voormiddag heel toevallig 'de oplossing' heb gevonden ... Eigenlijk is het geen oplossing maar een EVIDENTIE ... of hoe het soms in een héél klein hoekje kan liggen en er telkens weer over ziet.

Bovenaan links in de werkbalk 'Snelle Toegang' van mijn Windows Live Mail scherm staat immers, naast enkele andere icoontjes ook het icoontje 'Opslaan als bestand' 'zie afbeelding onderaan).
Als ik dus een oude te archiveren e-mail selecteer en vervolgens dat icoontje aanklik, dan verschijnt de melding 'Dit item in een andere indeling opslaan' ...
Op die manier wordt een eml-document gecreëerd en hoef ik enkel nog via 'opslaan als' aan te geven waar precies ik het eml-document wil archiveren (in mijn geval mijn externe harde schijf).
Een super simpele manier !!!!!!!!!!!!! (en dom dat ik het niet eerder had opgemerkt).

Enig nadeel : ik moet elk bericht dat ik wil archiveren afzonderlijk op die manier converteren naar eml-format.

Maar ik ben gepensioneerd en het is 'winter time' ... dus als ik er per dag enkele tientallen doe, heb ik binnen x tijd al mijn gewenste oude e-mails mooi gestructureerd gearchiveerd op een externe harde schijf.

Vriendelijke groeten,


Afbeelding
Willen is Kunnen