Poetshulp/gezinshulp : bestaat er een centraal infopunt ?

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom
alfa

16 nov 2017, 22:30

Ik ben tijdelijk minder mobiel en er komt iemand van familiehulp om wat huishoudelijke werkjes over te nemen.Ik ben daar echt mee uit de nood geholpen. Maar deze hulp is beperkt in tijd. Over enkele weken zal ik een aantal dingen zelf weer kunnen doen , maar ik denk dat verdere poetshulp wel zal nodig zijn.

Bij familiehulp is een wachtlijst voor poetshulp ; maar enig zoekwerk op internet leert mij dat er heel veel poetsdiensten in de regio zijn waar ik iemand zou kunnen aanvragen met dienstencheques.

Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer...
Vergelijken is erg lastig , want transparant zijn die bureaus niet. (wel of niet verplicht producten kopen...vaste poetshulp of niet...)
En bovendien lees ik her en der over negatieve ervaringen van onwillige poetsvrouwen ; geen Nederlands-sprekende poetsvrouwen enz.

Is er een centraal punt om poetshulp te vergelijken ?
Hoe maak ik de goede keuze?
Wie heeft tips voor mij ?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

17 nov 2017, 10:42

Bij familiehulp is een wachtlijst voor poetshulp ; maar enig zoekwerk op internet leert mij dat er heel veel poetsdiensten in de regio zijn waar ik iemand zou kunnen aanvragen met dienstencheques. Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Vergelijken is erg lastig , want transparant zijn die bureaus niet. (wel of niet verplicht producten kopen...vaste poetshulp of niet...). En bovendien lees ik her en der over negatieve ervaringen van onwillige poetsvrouwen ; geen Nederlands sprekende poetsvrouwen enz. Is er een centraal punt om poetshulp te vergelijken?
Hoe maak ik de goede keuze? Wie heeft tips voor mij?


Dus dienstenchequepoetsmadammen.
Dan moet je een lijst maken wat ze moeten doen.

Hier is dat
* stof opnemen van 9 kamers.
* de vloer van 9 kamers
* de keuken (grondig, aanrecht, tafel stoelen). Living grondig.
* als er tijd overblijft begint de dienstenchequepoetsmadam met enkele van de 9 ramen.

Strijken, eten maken, afwas doen, boodschappen doen en andere dingen is uw keuze.

Regels.
* Minimum 4 opeenvolgende uren per week.
* Kostprijs bruto € 9 per uur, netto € 6,30 per uur. Bestellen per 10 stuks. Eventueel betalen via PC-banking (dan kan men alles volgen op de PC).
* Tijdens hun verlofperiode ( of ziektetoestand ) nemen wij geen andere.

* * * * *
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

17 nov 2017, 10:54

Dat van die pc banking versta ik niet hoor pastoor! Of je het nu doet via gewone overschrijving of je doet het via pc banking, een opvolging is er niet.

Er is een opvolging als je betaalt met "digitale dienstenchecques", wss is het dat wat je bedoelt. Maar dat gaat volgens een ander programma dan via pc banking, heeft er totaal niets mee te maken.

Wij betalen zelfs 2 eur per dag voor transportkosten, maar we betalen geen dossierskosten zoals sommige firma's durven aanrekenen. Er zijn er ook die zelfs geen transportkosten aanrekenen.
Wij hebben die van ons iets meer dan 10 jaar (vroeger 4 uurtjes p/wk en sinds ik op pensioen ben 4 u/per 14 dg) en zijn er vree content van. Tijdens haar 'onverwachte' zwangerschap hebben wij vervangingen gehad waarvan mijn haar bijna uitgevallen is tot ik er een stop heb opgezet en gezegd dat ik géén enkele vervanging nog wou! Dat was een echte lijdensweg.
Gast

17 nov 2017, 11:38

Dat van die pc banking versta ik niet hoor pastoor! Of je het nu doet via gewone overschrijving of je doet het via pc banking, een opvolging is er niet.
Hij zal wel bedoelen dat je alles via pc regelt. Je bestelt je cheque's maar krijgt ze niet meer thuis. Je stuurt een bevestiging dat de gevraagde prestatie geleverd werd enz......Kortom alles via de pc.
Wij betalen ook via pc-banking en er is inderdaad geen opvolging. Na 4 uren poets geef je de papieren cheque's en de kous is af.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

17 nov 2017, 11:41

Prima Vera,

Ik betaal per PC banking Sodexo Vlaanderen ( Sodexo Wallonië is anders, 10 % en geen 30 % fiscaal voordeel ).

Via het internet heb ik zicht op het gebeuren bij Sodexo ( wanneer heb ik betaald, hoeveel heb ik betaald tot nut toe, hoeveel dienstencheques zijn er, en hoeveel en wanneer zijn er gebruikt, hoeveel en welk bedrag invullen bij de jaarlijkse belastingaangifte en zo voort ). Ik wordt automatisch verwittigd als ik cheques betaald heb en als de dienstenchequepoetsmadam cheques opgenomen heeft, en dit via email.

Hier betaalt men € 9, per cheque. De dienstencheque poetsmadam heeft de standaard huis werk verplaatsing vergoeding, pensioenrechten, vakantiegeld, vakantiedagen, eindejaarspremie en verjaardagsgeschenk.

Dat van de belasting moet ik niet doen, gezien de pensioendienst het weet, maken ze de vereenvoudigde aangifte inbegrepen de dienstencheques.

* * * * *

Heel lang geleden betaalde ik via PC banking aan Sodexo en kreeg de dienstencheques via de post.
Dan moet men zelf de administratie bijhouden. Hier is foefelen mogelijk.

* * * * *
Laatst gewijzigd door pastoor op 17 nov 2017, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

17 nov 2017, 11:52

Jij verwart digitale cheques en/of Sodexo site met pc banking. Bank zit er voor niets tussen behalve het betalen van de cheques, da's alles. Het is sodexo die jou het attest bezorgt.
Als je gebruik maakt van de Sodexo site kan je idd opvolgen hoeveel cheques je verbruikt hebt maar NIET via pc banking.
Laatst gewijzigd door Prima Vera op 17 nov 2017, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

17 nov 2017, 12:52

Als men de puntjes op de i zet dan is het juist.
In welk geval checques ook cheques moet zijn. :roll:
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

17 nov 2017, 13:17

pastoor schreef:Als men de puntjes op de i zet dan is het juist.
In welk geval checques ook cheques moet zijn. :roll:
En omdat jij mij nu wilt pakken op een schrijffoutje geef je volmondig toe dat je willens of niet toch moet toegeven dat je uitleg fout zat! Kleinzielig hoor Pastoor.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

17 nov 2017, 13:20

Dicksy schreef:
Dat van die pc banking versta ik niet hoor pastoor! Of je het nu doet via gewone overschrijving of je doet het via pc banking, een opvolging is er niet.
Hij zal wel bedoelen dat je alles via pc regelt. Je bestelt je cheque's maar krijgt ze niet meer thuis. Je stuurt een bevestiging dat de gevraagde prestatie geleverd werd enz......Kortom alles via de pc.
Wij betalen ook via pc-banking en er is inderdaad geen opvolging. Na 4 uren poets geef je de papieren cheque's en de kous is af.
Ik heb nochtans lang de boot afgehouden hoor voor die digitale cheques omdat ik het zo niet betrouwde. Ik moet ruimschoots toegeven dat ik het nu toch gemakkelijk vind en dat het veiliger is (je moet je geen zorgen meer maken dat ze met de post verloren zouden gaan).

En een 'groot' detail voor pastoor bestemd : men moet niet bestellen per 10 stuks maar vanaf 10 stuks dus 11 & 12 gaan zonder verpinken. Geen probleem. Ik bestel ze trouwens altijd per 12.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

17 nov 2017, 18:48

Dicksy,
Wij betalen ook via pc-banking en er is inderdaad geen opvolging. Na 4 uren poets geef je de papieren cheque s en de kous is af.


Stel dat het bedrijf die de poetsmadammen betaalt failliet is, en men weet dat niet, en de madammen komen werken en krijgen hun cheque. 4 weken later verneemt men dat het bedrijf failliet is. En wat nu?
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
alfa

18 nov 2017, 05:40

:)
Het betalen van die dienstencheques....dat is nu echt mijn probleem niet :)

Het gaat mij om de verschillen te leren tussen al die bureaus / hun aanbod /al of niet verplicht producten kopen.....
Prima Vera geeft aan content te zijn van de vaste poetshulp ; maar de vervangers-sters niet goed te vinden.
Wat als een bureau je zo'n 'vervangster' als blijvende poetshulp stuurt ?
Kan je hen weigeren als je niet content bent ?

Kan ik echt niets anders dan élk bureau alhier mailen ( of bezoeken) om naar hun voorwaarden/gewoontes te polsen ?
Ik kén hier in de buurt niemand die een poetsvouw heeft met dienstencheques om hen verdere details te vragen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

18 nov 2017, 08:00

alfa schreef::)
Het betalen van die dienstencheques....dat is nu echt mijn probleem niet :)

Het gaat mij om de verschillen te leren tussen al die bureaus / hun aanbod /al of niet verplicht producten kopen.....
Prima Vera geeft aan content te zijn van de vaste poetshulp ; maar de vervangers-sters niet goed te vinden.
Wat als een bureau je zo'n 'vervangster' als blijvende poetshulp stuurt ?
Kan je hen weigeren als je niet content bent ?

Kan ik echt niets anders dan élk bureau alhier mailen ( of bezoeken) om naar hun voorwaarden/gewoontes te polsen ?
Ik kén hier in de buurt niemand die een poetsvouw heeft met dienstencheques om hen verdere details te vragen.
Hoi Alfa, zo'n vervangster werd mij nog nooit als vaste poetshulp voorgesteld omdat mijn vaste sowieso terugkomt (kwam), maar je kan die altijd weigeren. Er waren bij die vervangsters ook enkele bij waarvan ik gezegd heb : die komen hier nooit meer binnen. Ze vragen dan wel de reden uiteraard maar als je zelf redelijk en kalm blijft, verstaat ze het wel, althans toen toch. Ik heb zelfs ééntje gehad die ik finaal nog voor haar uren om waren de deur heb uitgegooid, letterlijk. Dat was toen de laatste vervangster die is binnen gekomen. Eerst wou ze niet buiten want haar uren waren opgegeven etc. etc. en toen heb ik naar kantoor gebeld. Ze was vlug buiten hoor! Maar dit terzijde. Nee, normaal gezien kan je altijd iemand weigeren, als het tussen jullie niet klikt, heeft het geen zin om het verbond verder te zetten. Ik heb dan nog eens het geluk dat mijn poetsvrouwke (buiten dan haar zwangerschap) nooit of misschien eens één keertje op een jaar ziek is of één van haar kinderen, ze heeft er vier en is alleenstaand. Daardoor ook meer dan die 10 jaar natuurlijk. En qua taal, die van mij is engelssprekend (is trouwens een zwarte) en verstaat ook vrij goed nederlands. Dat was ook de voorwaarde die ik stelde aan de bureau bij de vervangingen : ze moet een taal spreken die ik versta! :D Aziatische en zwarten komen heel veel in aanmerking.

Ik kan je gewoon alleen maar aanraden een bureau aan te spreken en achter een poetshulp vragen. Ik zal je per pb het adres en telefoonnr bezorgen van mijn poetsfirma. Zij hebben ondertussen al verschillende bureau's.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

18 nov 2017, 08:12

pastoor schreef:Dicksy,
Wij betalen ook via pc-banking en er is inderdaad geen opvolging. Na 4 uren poets geef je de papieren cheque s en de kous is af.


Stel dat het bedrijf die de poetsmadammen betaalt failliet is, en men weet dat niet, en de madammen komen werken en krijgen hun cheque. 4 weken later verneemt men dat het bedrijf failliet is. En wat nu?
Niets wat nu. Die madammen die komen werken weten begot goed genoeg of hun firma failliet is of niet. Zij ontvangen van jou de cheques en voor jou is de zaak gedaan. Je hebt betaald. Tenslotte de poetsfirma geeft die cheques door aan Sodexo zodat zij hen kunnen betalen. Jij betaalt dus nooit rechtstreeks aan de poetsdienst.
Het overschot van dienstencheques, kan je altijd terug inruilen tot een zekere periode. En die werkwijze is zowel voor de digitale cheques als voor de papierencheques.

Nogmaals de bank heeft hier niets mee te maken, zij zijn enkel het middel om de centen van a naar b te krijgen.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

18 nov 2017, 09:07

Alfa,

In principe mag een poetsdienstenbedrijf u € 9 per uur vragen.
De Vlaamse overheid levert € 13,36 per dienstencheque aan het dienstencheque bedrijf.

Nu zijn er dienstenchequebedrijven die meer vragen. Ik noem dat pikken.

Hier in de buurt ken ik 4 bedrijven die alleen € 9 vragen.
Wij hebben er een dat € 0,15 per km en (vakantiegeld, eindejaarspremie en verjaardagsgeschenk op basis van het aantal gewerkte uren) geeft aan de poetsmadammen, en dit allemaal wordt betaald door de subsidie € 13,36.

* * * * *

Dienstencheques zijn eventueel fiscaal negatief belastbaar. Dat wil zeggen dat een aantal dienstencheques integraal kunnen terugbetaald worden door de fiscus.

Een dienstencheque kost € 9.
Na de fiscaliteit kost die dienstencheque € 6,3 ( 30 % ).

Mits gezinspensioen en huwelijksquotiënt wordt een deel van het inkomen en een deel van de dienstencheques door de fiscus bij de partner verrekend. Als er bij de partner niet genoeg belastingen zijn om het dienstencheques voordeel ( 30 % ) te krijgen, dan gaan een aantal dienstencheques de korting van 30 % krijgen. De dienstencheques die niet van het voordeel van 30 % kunnen genieten worden integraal terugbetaald.
Op de jaarlijks belasting verrekening kost hier een dienstencheque € 5,64 in plaats van € 6,.30.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

18 nov 2017, 09:34

Prima Vera,
Niets wat nu. Die madammen die komen werken weten begot goed genoeg of hun firma failliet is of niet. Zij ontvangen van jou de cheques en voor jou is de zaak gedaan. Je hebt betaald. Tenslotte de poetsfirma geeft die cheques door aan Sodexo zodat zij hen kunnen betalen. Jij betaalt dus nooit rechtstreeks aan de poetsdienst.
Het overschot van dienstencheques, kan je altijd terug inruilen tot een zekere periode. En die werkwijze is zowel voor de digitale cheques als voor de papierencheques.
.

Niet waar, je snapt het niet, nadenken Prima Vera.
De vraag was voor Dicksy, niet voor u.
Dicksy geeft papieren cheques, jij niet.
Ten gevolge van het failliet kunnen die papieren dienstencheques niet meer ingeleverd worden bij het bedrijf, en kunnen niet uitbetaald worden, ook de overheidstoelage is er niet. Die madammen hebben een aantal waardeloze papieren dienstencheques.
Ik heb het persoonlijk meegemaakt (frauduleus faillissement).

* * * * *

En een 'groot' detail voor pastoor bestemd : men moet niet bestellen per 10 stuks maar vanaf 10 stuks dus 11 & 12 gaan zonder verpinken. Geen probleem. Ik bestel ze trouwens altijd per 12. Nogmaals de bank heeft hier niets mee te maken, zij zijn enkel het middel om de centen van a naar b te krijgen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.