Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
Antanneke

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 17 Nov 2017, 20:08  Onderwerp: wegcode
Hallo

Al gezien hoe "koen" van de buurtpolitie zijn gordel draagt ? Onder zijn linkerarm. Is dat reglementair ?

bedankt

Antanneke
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 18 Nov 2017, 8:51 
Is niet reglementair denk ik en dat om volgende reden . Mocht een aanrijding volgens, komt er veel kracht op de gordel bij de sluiting. Omdat deze door het dragen achter de rug onder een andere hoek in het sluitergedeelte zit, komt alle kracht op 1 punt van de gordelband te liggen, namelijk de zijkant van deze band. Deze zal door de kracht daar afscheuren en de gordelband zal geheel doorscheuren, oftewel: werking zal nul zijn.
In de wegcode staat je mag de gordel nooit achter de rug of onder de arm schuiven. De diagonale riem moet over je schouder lopen (dus niet achter je rug of onder je bovenarm). Je schouders en heupen zijn de sterkste punten van je bovenlichaam. Alleen als de gordel hier correct op rust, kunnen ze de schok bij een botsing goed opvangen. Smile
Antanneke

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 18 Nov 2017, 12:14 
dikke merci Wardje!

Antanneke
flupke2

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 18 Nov 2017, 13:19  Onderwerp: Re: wegcode
Antanneke schreef:
Hallo

Al gezien hoe "koen" van de buurtpolitie zijn gordel draagt ? Onder zijn linkerarm. Is dat reglementair ?

bedankt

Antanneke

Het is niet reglementair en zoals wardje al schreef : absoluut onveilig.
Zie hier de letterlijke tekst uit de wegcode :

"35.1.3. De veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem worden gebruikt op een wijze die de beschermende werking ervan niet negatief beďnvloedt of kan beďnvloeden. "

Het dragen zoals "koen" het doet beďnvloed de beschermende werking op een negatieve manier , is dus verkeerd .
Het is een overtreding van de 1e graad en kan dus beboet worden met ¤58
flupke2

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 18 Nov 2017, 13:21 
als je naar de "Buurtpolitie" kijkt , bezie dit dan als "ontspanning" (sic) , maar zeker niet als een blik op het échte leven van de politie. In het programma begaan ze de enen flater na de andere.
Antanneke

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 18 Nov 2017, 14:41 
ja ja Flupke, ik weet ook wel dat ze flateren. Maar het slechte voorbeeld geven is toch ook niet aangewezen. Zeker niet als zogezegde politieagent. Als onze politie moest zijn zoals Koen, dan moet je niet verschieten dat Brussel verloederd. Zo'n slapjanus. Dit alles tussen haakjes, want moest ik mij ergeren, dan keek ik niet naar dit programma.
Hartelijke groeten en een prettig weekend.
antanneke

Ga naar: