geld na 65 jaar

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

bennie
Lid geworden op: 26 dec 2004, 18:56
Locatie: Geel

20 nov 2017, 13:54

In december word ik 65 jaar. Dat wil zeggen dat ik dit jaar voor de laatste maal heb kunnen storten voor mijn pensioenspaarfonds, . Mijn bank heeft mij voorgesteld om een nieuw spaarplan op te starten in het kader van het langetermijnsparen. Het gewaarborgd rendement van het spaarplan komt op 1,85 %. Aangezien de instapkosten (2,5 % als goede klant) en de instaptaks (2 %) samen een stuk hoger liggen dan het gewaarborgd rendement, vraag ik me af of dit wel een verstandige belegging is. Daarbij komt dat op het einde van de looptijd nog eens 10 % belasting wordt ingehouden van het kapitaal. Is dit wel interessant voor mij?

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

20 nov 2017, 16:48

Instappen in een dergelijk spaarplan, beheerd door een Belgische bank geeft altijd lage rentes.
Vraag uw bankier eens welke internationale beleggingsfondsen zij in hun producten hebben opgenomen, zoek ze eens op bv. www.morningstar.be en vergelijk de prestaties van de diverse fondsen.
Banken zijn natuurlijk niet happig op concurrenten maar verliezen ook niet graag klanten, als je een fonds aankoopt uit hun voorgestelde reeks blijft dat toch bij hen op de effektenrekening.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

20 nov 2017, 20:27

Pensioensparen ( en langetermijnsparen) kan je inbrengen in de belastingen zodat je minder belastingen moet betalen. Zo brengt het meer op dan de kosten die je betaalt. Je moet wel nakijken op je belastingbrief of je nog ruimte hebt voor aftrek. vb: mensen met een klein pensioen moeten geen belastingen meer betalen, heeft het dan nog zin om aan pensioensparen ( of langetermijnsparen) te doen?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

20 nov 2017, 22:36

Een fiscale levensverzekering kan men afsluiten tot de leeftijd van 65 jaar. De premie blijft in tegenstelling tot het pensioensparen aftrekbaar nadat u op pensioen bent, zolang u belastbare inkomsten heeft.
Het is interessant om nog een contract op te starten net voor 65 jaar indien u deze centen niet nodig heeft om uw levensstandaard te behouden, zo blijft u jaarlijks genieten van de belastingvoordelen, de eindbelasting wordt betaald na 10 jaar looptijd .
Concreet: u kan een contract afsluiten tot uw 75, 90 of zelfs 120 jaar en jaarlijks genieten van de fiscale aftrek.
U kan dit beschouwen als een spaarpotje voor uzelf of voor uw erfgenamen en u krijgt jaarlijks bijna 1/3 van uw inleg terug via een belastingvoordeel.