restaurant goede klant

Hier is plaats voor openbaar debat.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

25 nov 2017, 12:01

Wanneer is men volgens jullie een goede klant in een restaurant ?

Een paar jaar terug bij een gesprek met een uitbater van een groot restaurant waar ik zeer veel ging, vroeg ik hem wanneer ben je een goede klant in een restaurant!

Zijn antwoord was duidelijk, wanneer je 3 maal per jaar gaat eten in het restaurant, dan ben je een goed klant.

Zien jullie dit ook zo
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

25 nov 2017, 12:07

denlowie schreef:Wanneer is men volgens jullie een goede klant in een restaurant ?

Een paar jaar terug bij een gesprek met een uitbater van een groot restaurant waar ik zeer veel ging, vroeg ik hem wanneer ben je een goede klant in een restaurant!

Zijn antwoord was duidelijk, wanneer je 3 maal per jaar gaat eten in het restaurant, dan ben je een goed klant.

Zien jullie dit ook zo
Dan zal hij begot veel klanten moeten hebben of hij kan zijn zaak sluiten.

Willy

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

25 nov 2017, 12:31

stevens-willy schreef:
Dan zal hij begot veel klanten moeten hebben of hij kan zijn zaak sluiten.

Willy
Maar willy die had een groot klanten bestand hoor, elke dag meer dan 180 couverts, in de zomer een 50 tal meer door het terras, is nu op pensioen als ook zijn zoon +/- 50 jaar ook rentenier.

Ik ging er elke week den maandag avond en daar zat als vaste klanten, Sergio +/-1 maal per maand, uitbater trinité één ster elke week en ook de uitbater van de kromme watergang 2 sterren elke week en dit op maandagavond!!
Die drie dat ik aanhaal ,staan dan ook in het boek "waar eet de Chef" met dit restaurant waar ze gingen eten.

Dit was geen ster restaurant maar wel een zeer goed, aan kleine prijzen, maar is nu reeds 4 jaar gesloten na gemaakt fortuin, overname 1.000.000€ was niet min.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

25 nov 2017, 15:07

Wel ik stel deze vraag eens om mezelf.
De laatste jaren zijn veel van mijn adresjes gesloten of op pensioen.

Nu ga ik elke week naar een restaurant sedert 12 jaar de eerst 5 a 6 jaar één maal per maand maar door er andere verdwenen is dit nu elke week an als het zeer slechtweer is zoals sneeuw en ijzel is dit soms wel tweemaal.

Nu is er morgen een verjaringsfeest van de zaak omdat het X aantal jaar bestaat en dit is tussen 12:00 en 18:00uur en de klanten zijn uitgenodigd voor een drankje en een hapje.

Woensdag zoals altijd zijn we gaan eten en we hebben geen uitnodiging en ook zijn we niet gevraagd, waar door ik uitmaak dat ik geen goede klant ben.

Ik weet het van een andere klant dat het nu morgen is.

Mijn verteer is daar in de week de woensdag 75 a 85€ en de zondag middag, dit niet elke week maar toch 1 a 2 maal per maand en dan is het verteer 120 a 130€.

Nochtans zie ik altijd veel klanten minder betalen dan ik, en ik betaal altijd cash wat voor hun ook een surplus is.

Waarom wij niet gevraagd zijn is ons een raadsel, vriendin spreek al van niet meer te gaan, want in de week op woensdag avond hebben wij overal plaats om iets te eten.

Zal zeker woensdag gaan en het recht op de man vragen hoe het was op de receptie !

Het is mij zeker niet te doen om het hapje, maar het is de geste !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
Gast

25 nov 2017, 15:23

Mijn verteer is daar in de week de woensdag 75 a 85€ en de zondag middag, dit niet elke week maar toch 1 a 2 maal per maand en dan is het verteer 120 a 130€.
Had hier eerder iets neergepend maar terug verwijdert omdat ik nadien dacht het doet niet ter zake eigenlijk maar nu je dit post zal ik het eens terug schrijven:

In mijn stamcafé vroeger had je twee klanten. De ene klant kwam alle dagen binnen en verbruikte steeds ongeveer een 10 euro. Elke dag opnieuw het hele jaar door.
Een andere klant kwam slecht de eerste anderhalf week binnen en verbraste zijn hele pree in het café en voor de rest zag je hem die maand niet meer. Elke maand opnieuw, het hele jaar door en dat was meer dan die 10 euro/dag.

Wie denk je nu dat hier de " goede klant " was in het café ? Hij die 300 euro/maand verteerde of hij die op anderhalve week zijn hele pree er door jaagde ? :roll:

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

26 nov 2017, 10:52

Wel , Lowie , als je het grootste gedeelte van de 12 jaar lang twee maal per week zowat hetzelfde restaurant bezoekt dan ben je in mijn ogen een zéér goeie klant zelfs . Ik begrijp het dus dat jij je wat 'gepasseerd' voelt en terecht hoor !
75 à 80 Euro 1 per week is dus pakweg 300 Euro per maand en daar de zondag(en) bij laat het ons afronden op +- 500 Euro per maand .

Ik vind dat die restauranthouder klantgericht een serieuze steek laat vallen .
Ik weet nu niet of die baas uitnodigingen verstuurd heeft maar in jouw geval is een mondelinge uitnodiging zeker op zijn plaats .

Je zou die restauranthouder zeker beleefd hier op attent mogen maken .

Ikzelf zou misschien elders eerst de menu aan uitproberen en indien OK , mijn vaste restaurantbezoek dan gewoon afbouwen met de opmerking dat ik graag de plaats wil ruimen voor de 'goeie' klanten .?? :wink:
Laatst gewijzigd door Phoebe op 26 nov 2017, 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

26 nov 2017, 10:58

PHoebe ik denk dat dit ook zal gebeuren, ga deze middag al eens op ronde !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

26 nov 2017, 14:08

Volgens mij is Lowie daar inderdaad een zeer goede klant, maar hij laat zich niet opmerken.

Ik zal een voorbeeldje geven van wat ik bedoel. Jaren geleden gingen we met enkele dames van een ter ziele gegaand forum eten bij Roger Van Damme (Het Gebaar). Eén van de dames was er al een keer eerder geweest, ik ook al een paar keer. Wij kwamen binnen, de dame in kwestie met veel bombarie van 'zie nu toch eens wie hier binnenkomt'. Toen we gezeten waren kwam Roger himself even met ons praten. Met haar praten eigenlijk. De rest van de klanten - waaronder waarschijnlijk mensen die daar veel vaker komen - waren lucht voor hem. Alleen de vrouw die zich liet opmerken kreeg aandacht. (@denlowie: je weet vast wel wie ik bedoel ...) Iets wat ik niet vind kunnen trouwens.
Dus, Lowie, als je als een 'goede klant' beschouwd wil worden, wat meer streken verkopen en zorgen dat je gezien en gehoord wordt.
En laat het vooral niet aan je hart komen!

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

27 nov 2017, 18:36

Wel Louwie, misschien zien ze U daar niet graag komen, misschien hebben ze liever Uw centen niet, past Uw gedrag niet in hun profiel. Wie zal het zeggen.
Stel je gewoon voor dat ge morgen een serieuze tegenslag hebt, zou den baas van dat restaurant U helpen?
Besef goed dat ge plat gezegd "een gewone cafe-kennis" bent en morgen totaal vergeten. Als je morgen geen geld meer hebt dan kennen ze U niet meer.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

28 nov 2017, 07:55

miel schreef: Besef goed dat ge plat gezegd "een gewone cafe-kennis" bent en morgen totaal vergeten. Als je morgen geen geld meer hebt dan kennen ze U niet meer

.
Dit weet ik al zeer lang, en besef dit ook.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

10 dec 2017, 14:21

Dat heeft men met vaste klanten ,op den duur spelen zij de baas
Is er iets voelen zij zich direct buiten gesloten
Zijn soms 10 jaar goede klanten .èên misstap van de zaak,en men breekt de zaak tot de grond af

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

14 dec 2017, 07:50

Neen , maar men  kan als zaak  de denkfout maken dat men de 'klant'  een plezier doet door hem te bestellen terwijl het nèt andersom is ; de klant doet de 'zaak'  een plezier door zijn zaak te  willen bezoeken.

Iemand die  10 jaar lang wekelijks in je zaak komt 'vergeten' bij de klanten 'die je wil bedanken omdat je zaak x jaren bestaat'  dat noem ik geen misstap maar grove nonchalance.
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

14 dec 2017, 12:46

Ik heb de kelner en de uitbater beleefd aangesproken en de uitbater stak het op zijn kelner en de kelner stak het op de uitbater.

Maar uiteindelijk heb ik mijn wijn en onze cognac niet moeten betalen, de cognac krijgen wij altijd gratis omdat ik altijd cash betaal.

Gisteren nog geweest en zeer vriendelijk !
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
Fazal

14 dec 2017, 20:15

Persoonlijk heb ik daar allemaal geen problemen mee, want ik ga praktisch nooit op restaurant.
Veel teveel geld in verhouding voor hetgeen je maar krijgt.
De uitbaters moeten ook leven natuurlijk, maar ik zie het niet als 'mijn' plicht daarvoor in te staan.
Ikzelf kan niet koken, maar wat mijn eega klaarmaakt, voor relatief weinig geld, daar kan een restaurant-kok niet aan tippen.
En dat hoeft zeker niet alle dagen om kaviaar en- of andere dure eetwaren te gaan.
Alles smaakt mij 10 keer beter thuis dan op restaurant. En daar ben ik haar heel dankbaar voor.
Uit dankbaarheid doe ik de afwas, en dat duurt hoogstens 20 minuten. Voor wat, hoort wat, vind ik toch.

Nee maar, ik heb in het verleden genoeg restaurants afgelopen, ik ken dus het verschil. 
Een wijntje of een cognacske smaakt mij ook beter thuis, in mijn luie zetel, terwijl ik (bvb en o.a.) een of ander programma op televisie kan volgen. 

Plus, dat ik mij niet meer hoef te verplaatsen, geen parking meer moet zoeken, iets mag drinken zonder het risico tegen de lamp te lopen, en dat ik al thuis ben, en bijgevolg niet meer de baan op moet om mij ook nog eens naar huis te begeven.
Misschien voor sommigen alle gekheid op een stokje, maar zalig man..., ècht zalig, is dat!
En ik, kan het weten, geloof mij maar. :wink:

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

15 dec 2017, 09:09

FAZAL bij mij gaat het eigenlijk niet om het eten naar een restaurant gaan, maar voor de gezeligheid en sociaal contact.
Ik heb een opleiding kok gehad en zelfs een tijdje in een sterren resto gewerkt, en ja ik kan in 95% beter die gerechten klaar maken dan in het restaurant, en toch heeft het iets om buiten huis te gaan eten !

Deze middag ga ik mosselen uit eten, de tijd gaat voorbij en je ziet wat, en meestal ook nog een gesprekje met andere restaurant bezoekers, men kan toch geen ganse dagen thuis in de zetel zitten?

Maar bon ieder zijn gedacht en zijn gewoonten.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)