Praljak is dood !

Hier is plaats voor openbaar debat.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

30 nov 2017, 10:59

Een oorlogsmisdadiger , commandant Praljak , dronk gif in de rechtbank voor de camera's ! Persoonlijk vind ik dit de beste oplossing , voor zulke monsters is er geen plaats in de maatschappij ! Zou het niet beter zijn om alle zware criminelen de " kans " te geven hetzelfde te doen ?
Doe wel en zie niet om !

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

30 nov 2017, 11:30

fregat schreef:Een oorlogsmisdadiger , commandant Praljak , dronk gif in de rechtbank voor de camera's ! Persoonlijk vind ik dit de beste oplossing , voor zulke monsters is er geen plaats in de maatschappij ! Zou het niet beter zijn om alle zware criminelen de " kans " te geven hetzelfde te doen ?
En dat dan liefst nog vooraleer het proces begint : weeral een pak kosten gespaard :roll:

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

30 nov 2017, 14:41

flupke2 schreef:En dat dan liefst nog vooraleer het proces begint : weeral een pak kosten gespaard :roll:
Ongeacht of die man nu schuldig is of niet, nog voor er sprake is van een proces?
Hèhè, het laagje beschaving is hier flitterdun.
Ik wil er nog aan toevoegen dat dergelijke idiote en simplistische redeneringen allicht schering en inslag zijn geworden heden ten dage, maar dat geen van die primaten ooit de moeite heeft genomen de ondraaglijke lichtheid van die beschuldigingen aan een kritische blik te onderwerpen, laat staan de moeite heeft genomen de feiten aangedragen door de verdediging.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

30 nov 2017, 17:32

MichelN schreef:
flupke2 schreef:En dat dan liefst nog vooraleer het proces begint : weeral een pak kosten gespaard :roll:
Ongeacht of die man nu schuldig is of niet, nog voor er sprake is van een proces?
Hèhè, het laagje beschaving is hier flitterdun.
Ik wil er nog aan toevoegen dat dergelijke idiote en simplistische redeneringen allicht schering en inslag zijn geworden heden ten dage, maar dat geen van die primaten ooit de moeite heeft genomen de ondraaglijke lichtheid van die beschuldigingen aan een kritische blik te onderwerpen, laat staan de moeite heeft genomen de feiten aangedragen door de verdediging.
Die man zal zelf wel weten of hij al dan niet schuldig is. En ALS hij schuldig is zou dat toch voor iedereen de beste oplossing zijn.
En het is de man ZELF die zich de dood injaagt, hij werd niet ter dood veroordeeld en wachtte niet op zijn terechtstelling. Een ter dood veroordeling en terechtstelling kan enkel maar als er onomstotelijke bewijzen zijn.
De man wist dat hij schuldig was en verkoos de dood boven een levenslange gevangenisstraf.
En dat laatste zouden voor mijn part ALLE zware misdadigers mogen doen .

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

30 nov 2017, 21:38

flupke2 schreef:Die man zal zelf wel weten of hij al dan niet schuldig is. En ALS hij schuldig is zou dat toch voor iedereen de beste oplossing zijn.
Ha ja? Ook al is er geen formeel bewijs?
En het is de man ZELF die zich de dood injaagt, hij werd niet ter dood veroordeeld en wachtte niet op zijn terechtstelling. Een ter dood veroordeling en terechtstelling kan enkel maar als er onomstotelijke bewijzen zijn.
De man wist dat hij schuldig was en verkoos de dood boven een levenslange gevangenisstraf.
Hoe weet jij dan dat die man schuldig was, heb je het hele dossier doorgenomen? Trouwens de doodstraf is al heel lang afgeschaft in Europa.
En dat laatste zouden voor mijn part ALLE zware misdadigers mogen doen .
Als ik dan van dezelfde Flup lees "Wat mij betreft mag de doodstraf terug ingevoerd worden" weet ik dat wij, ondanks de Verlichting, nog een lange weg te gaan hebben.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

30 nov 2017, 21:47

Ik heb deze processen niet gevolgd, maar ik was altijd van het gedacht dat dit oorlog was, en deze mensen soldaten waren onder gezag en bevolen dienst!
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

01 dec 2017, 08:50

Wat me aan deze processen opvalt is dat men toch zo zijn uiterste best doet om "korrekt" over te komen.
Begrijp me niet verkeerd, er zullen wel gruwelijke feiten gepleegd zijn geweest, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat men met dit proces "heiliger dan de paus " wil overkomen?
De verdachten (en veroordeelden) zijn van een andere overtuiging dan hun "slachtoffers" .... 
Mijn vraag: Draai dat eens om ..... zou er dan zoveel geld/tijd enz ingestoken zijn geweest?
 
  

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

01 dec 2017, 14:57

Paul Siemons schreef:Begrijp me niet verkeerd, er zullen wel gruwelijke feiten gepleegd zijn geweest, maar ik kan me niet
van de indruk ontdoen dat men met dit proces "heiliger dan de paus " wil
overkomen?
Is er ooit bij dat ex-Yugoslavia tribunaal ook maar één enkele Amerikaan of onderdaan van een NAVO-staat zelfs maar in
verdenking gesteld van oorlogsmisdaden, ondanks de gruwelijke
bombardementen op de Servische burgerbevolking? Heeft er ooit een muslim
mudjahedin kampbewaker in de beklaagdenbank gezeten? Bij mijn weten
niet, want dat was ook gewoon niet de bedoeling, nietwaar. Is er ooit
een woord van kritiek geweest op H. D. Genscher die minder dan
vierentwintig uur na de uitroeping van de Kroatische onafhankelijkheid
de staat diplomatiek ging erkennen?

Als ik hier dan de meest stompzinnige replieken van een aantal posters lees, daarbij absoluut
niet gehinderd door enige feitenkennis, verwondert het mij geenszins
over de hoera-hij-is-dood commentaren vanmorgen in Tleste Nuus. De
manier waarop Thom Karremans destijds werd door het slijk gesleurd doet
mij nog altijd walgen terwijl de bazen in New-York en Washington - je
weet wel, die fantastische democraat Clinton - nog een flesje bubbels
ontkurkten.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

01 dec 2017, 15:45

De Joegoslaafse kwestie is zo ingewikkeld en zo diep geworteld dat wij buitenstaanders er echt niks van begrijpen.
Elke kant heeft zijn helden en misdadigers en voor de andere kant is het net andersom. Niet te vergeten dat hier meer dan 2 kanten zijn : Kroaten, Serviërs, Bosniërs, met nog Kosovaren ertussen in , het zijn dan ook nog  katholieken, orthodoxen en moslims.  Een ongeloofgelijke hoop haat en wraakzucht die teruggaat tot de 15 de eeuw. Wij met onze gewoonte tot compromissen en bijleggen, moeten niet proberen om dat heethoofdige volk te begrijpen.
Dat deze man wreedheden heeft begaan zal waarschijnlijk wel waar zijn en door zijn keuze voor deze dood is hij voor altijd een martelaar in het Kroatische kamp. Hoe dit heeft mogelijk geweest dat is een ander zaak.

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

01 dec 2017, 19:25

Het was al reeds een "in beroep" proces van de eerdere veroordeling van de generaal "filosoof". Dus eens te meer ...

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

01 dec 2017, 20:15

Horus1 schreef:Het was al reeds een "in beroep" proces van de eerdere veroordeling van de generaal "filosoof". Dus eens te meer ...
Dus eens te meer wat? Vertel eens wat meer, liefst met controleerbare bronnen als het niet te veel gevraagd is.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

02 dec 2017, 00:57

Ik heb die man nooit eerder op mijn TV gezien. Het is natuurlijk wel eigen aan de "overwonnenen" om langs een oorlogstribunaal te moeten passeren sinds Nurenberg.
Dat hij er genoeg van had en, op zijn leeftijd, geen zin meer had om nog een aantal jaren in een kotje te zitten is, voor mij althans, begrijpelijk.

Wat ik in het ganse verhaal eigenlijk de grootste klucht vind is de vraag: "Waar heeft ie zijn flesje met gif vandaan?".
Moet er geen zand zijn?

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

02 dec 2017, 08:06

Praljak was ingenieur, theater- en filmdirector, en kroatisch luitenant-generaal.
Hij wou Kroatië zuiveren van de islamieten en daarvoor moest barbertje hangen van het politiek correcte Joegoslaviëtribunaal.

Waarmee ik zijn zuiveringsdaden niet goedpraat.

Maar moest het omgekeerd zijn, een locale zuivering van Westerlingen door de islamieten, zouden de islamieten daar dan ook een tribunaal voor oprichten???
De vraag stellen, is ze beantwoorden.
Ondank is 's werelds loon

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

27 dec 2017, 18:10

" Heeft er ooit een muslimmudjahedin kampbewaker in de beklaagdenbank gezeten? "

Waren er dan door moslims gerunde concentratiekampen in ex-Joegoslavië?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

27 dec 2017, 20:10

frits1955 schreef:Waren er dan door moslims gerunde concentratiekampen in ex-Joegoslavië?
Kortweg: ja, of toch tenminste met moslim kampleiders en bewakers. Mijn documentatie zit op mijn desktop die gvd al meer dan drie weken in reparatie is (1 keer maar nooit meer Coolblue) en van zodra ik die ooit opnieuw thuis krijg kom ik daar op terug. Van de ondraaglijke traagheid en gebrek aan geheugen van mijn antieke laptop krijg ik zo stilaan het zenuwwater.