polariteit luidsprekers

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Macrotech601
Lid geworden op: 11 sep 2014, 16:14
Locatie: Zomergem

30 nov 2017, 11:14

Hoe kan men de polariteit weten van een luidsprekerbox?
Wat is plus en wat is min.?
Op de luidsprekeraansluitingen van de boxen zijn er geen merktekens!
bv rood plus en zwart min.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 nov 2017, 11:55

Een batterijtje van 1.5V aansluiten, en kijken wat het membraan doet, beiden moeten zich in dezelfde richting verplaatsen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

30 nov 2017, 13:36

Danny. schreef:Een batterijtje van 1.5V aansluiten, en kijken wat het membraan doet, beiden moeten zich in dezelfde richting verplaatsen.

Groetjes

Danny
Deze test klop maar is levens gevaarlijk voor de luidspreker.

Willy

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

30 nov 2017, 14:34

stevens-willy schreef:Deze test klopt maar is levens gevaarlijk voor de luidspreker.
Inderdaad, een onnozel voltmetertje van de Gamma en aan 1 kant een batterijtje aanleggen met los gekoppelde LS is zeker zo betrouwbaar, niet vergeten dan de draden duidelijk te merken, dat bespaart je een nieuwe zoektocht achteraf.

Macrotech601
Lid geworden op: 11 sep 2014, 16:14
Locatie: Zomergem

30 nov 2017, 15:43

   Met een batterij durf ik niet
   De woofer kan dit wel verdragen doch de tweeter en mid gevaarlijk
   De woofer moet zich voorwaarts bewegen wanneer deze de juiste fase heeft
   Dit is moeilijk waar te nemen!

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 nov 2017, 16:04

Stevens en Michel, ik heb dit vroeger meerdere malen gedaan zonder ooit een luidspreker naar de vaantjes geholpen te hebben :wink:

Men zal ook eerder een batterijtjes van 1,5V in huis liggen hebben dan een onnozel metertje :wink:

En ten slotte, dat batterijtje zal het heel wat minder graag hebben dan die luidspreker, stel dat men te doen heeft met een luidspreker van 8 ohm, dan zal daar door die spoel een stroom van 0.1875A vlooien, wat een vermogen van 0.25125W betekend :wink:

Ik denk dat men ver zal moeten zoeken om een luidspreker te vinden  van slechts 1/4W  :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

30 nov 2017, 16:48

Danny. schreef:Stevens en Michel, ik heb dit vroeger meerdere malen gedaan zonder ooit een luidspreker naar de vaantjes geholpen te hebben :wink:

Men zal ook eerder een batterijtjes van 1,5V in huis liggen hebben dan een onnozel metertje :wink:

En ten slotte, dat batterijtje zal het heel wat minder graag hebben dan die luidspreker, stel dat men te doen heeft met een luidspreker van 8 ohm, dan zal daar door die spoel een stroom van 0.1875A vlooien, wat een vermogen van 0.25125W betekend :wink:

Ik denk dat men ver zal moeten zoeken om een luidspreker te vinden  van slechts 1/4W  :wink:

Groetjes

Danny
Dan heb U meerdere malen geluk gehad.
De spoel kan er tegen, maar de kern kan er gewoon door vliegen.

Willy

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

30 nov 2017, 21:15

Danny. schreef:En ten slotte, dat batterijtje zal het heel wat minder graag hebben dan die luidspreker, stel dat men te doen heeft met een luidspreker van 8 ohm, dan zal daar door die spoel een stroom van 0.1875A vlooien, wat een vermogen van 0.25125W betekend :wink:
Ik schreef net dat je de LS moest loskoppelen, je sluit dan de batterij aan op de ene kant van de kabel en het voltmetertje aan het andere uiteinde. Slaat de naald de verkeerde kant op dan weet je meteen dat je de polen moet omwisselen. Je moet natuurlijk niet vergeten aan welke draad je de plus of de min gehangen hebt. Dat werkt zelfs met een doorschijnende côte-à-côte, op voorwaarde dat je er een labeltje hebt aangehangen uiteraard.
Met echte luidsprekerdraad is het nog veel eenvoudiger, daar zit namelijk een ribbeltje op een van de twee draden over de gehele lengte waardoor je ze direct kan herkennen zonder voltmeter of batterij.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

01 dec 2017, 06:58

Michel, topicstarter sprak niet van de bedrading, maar van de klemmen op de luidspreker, vandaar mijn geboden oplossing, en nogmaals, ik heb daarbij nooit een luidspreker naar de vaantjes geholpen, niet enkel die spoel kan daartegen, maar als men daar 20 en ook veel meer Watt in pompt, dan zal dat 1/4 Watt daar niets verkeerd verrichten.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 dec 2017, 08:33

 Nu is het niet erg belangrijk of je de plus of de min op de plus van de luidsprekerconnector aansluit, zolang alle luidsprekers maar op dezelfde manier aangesloten zijn want dan is het systeem in dezelfde fase aangesloten en dat is zeer belangrijk.
Luidsprekers zelf dienen symmetrisch te werken, dat betekent dat ze hetzelfde zouden moeten klinken op de plus op de plus zit of de plus op de min zit.
Echter is dat  niet zo.
Dat heeft te maken met de magnetische demping van de luidspreker, vooral bij zware bassen en groot volume., de slag die het luidsprekermembraan kan maken is naar voren toe minder begrensd dan naar achteren toe, ook is de spreekspoel-zelfinductie in de slag naar voren toe anders dan naar achteren toe omdat dan de spoel om een ijzer (magneet) kern zit en als hij ver naar voren uitslaat minder of zelfs niet.
Dat heeft effect op oa. de werking van het scheidingsfilter.
Bij de slag naar achteren wordt de spreekspoel BETER elektromagnetisch gedempt als bij de slag naar voren , als de spoel het homogeen magnetisch veld (deels) verlaten heeft. Bij zeer kleine volumes echter blijft de spoel zowel in de voor- als in de achterwaardse beweging wel volledig in het magnetisch veld en speelt de polariteit geen echte rol van betekenis.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

01 dec 2017, 11:08

Danny. schreef:En ten slotte, dat batterijtje zal het heel wat minder graag hebben dan die luidspreker, stel dat men te doen heeft met een luidspreker van 8 ohm, dan zal daar door die spoel een stroom van 0.1875A vlooien, wat een vermogen van 0.25125W betekend :wink:
Kan je inderdaad testen met een batterij.

Die 8 Ohm is echter de impedantie om en bij de 1kHz, bij 0 Hz (DC) heeft een luidspreker nauwelijks weerstand

Je hoeft die zelfs niet los te koppelen uit de box. In een box zit immers een scheidingsfilter en tweeter is via een hoogdoorlaatfilter gekoppeld en laat daarom dus geen DC door.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

01 dec 2017, 11:32

BlauwBloes schreef:...  bij 0 Hz (DC) heeft een luidspreker nauwelijks weerstand ...
Heb jij al eens een ohm meter aan een luidspreker gehangen?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

01 dec 2017, 12:10

Ja, en dat ga ik direct nog eens doen :D . Ik laat iets weten.

Volgens jou is dit dus constant 8Ohm (of 4 Ohm)?

EDIT: Net gemeten 2 Ohm voor een 4 Ohm luidspreker en dat is dan met de weerstand van de spoel in het scheidingsfilter. Schat zo'n 1,5 Ohm voor de luidspreker alleen.

Macrotech601
Lid geworden op: 11 sep 2014, 16:14
Locatie: Zomergem

03 dec 2017, 09:44

polariteit luidspreker


Met al deze berichten ben ik nog geen stap verder!
Ik moet feitelijk te weten komen op de luidsprekerbox wat plus en min is.
Achteraan de box zijn 2 aansluitingen doch deze zijn niet gemerkt.
Wat is nu plus en min?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

03 dec 2017, 11:30

Macrotech601 schreef: Met al deze berichten ben ik nog geen stap verder!
Ik moet feitelijk te weten komen op de luidsprekerbox wat plus en min is.
Achteraan de box zijn 2 aansluitingen doch deze zijn niet gemerkt.
Wat is nu plus en min?
Maakt in feite geen ene moer uit, je moet alleen zorgen dat je de kabels die van de versterker komen op dezelfde manier aansluit aan beide  boxen. Dus als je pakweg de rode draad aansluit op de linkerbus van box1 moet dat ook zo aan box2. Ik begrijp nog steeds niet goed waarom je de plus en de min van de luidspreker per se wil weten.