Maximum Factuur (afgekort MAF)

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

06 dec 2017, 01:01

Indien men veel geneeskundige kosten (dokter, apotheker, kiné...) heeft in één jaar, bereik je op zeker moment het maximumplafond dat voor jou is ingesteld. Want jouw maximumfactuur hangt af van de grootte van jouw inkomen. 

Ik verkeer voor het eerst sinds de oprichting van dit systeem, op 31 juli 2002, in dat geval. 

En inderdaad : het ziekenfonds stort aan mij "een bedrag", waarvan men daar beweert dat dergelijke bedragen "in bulk" toekomen bij hun.   
M.a.w. het RIZIV stort aan de mutualiteit een bepaald (groot) bedrag, met slechts  : 
- jouw of mijn nationaal nummer (xxxxx xxx xx) ; dag, maand, geb.jaar, - drie - twee cijfers. 
- het bedrag waar dat jij of ik recht op hebben. 

En meer informatie kan het ziekenfonds niet verstrekken. Vertelt men mij daar   
Afbeelding 
-------------------------------------------------------- 
Dat vind ik op zijn minst : ongepast. 
  
Sta me toe wat ludieke vergelijkingen te maken. Als je bij de bakker een wit brood en 4 sandwiches koopt krijg je een "gedetailleerde" rekening. Als je uit eten gaat is het restaurant (de witte kassa's, weet u) verplicht je een rekening  te overhandigen met allerlei gegevens. Dag en uur, aantal couverts, Btw aan zus en zoveel procent en ga maar verder. 

En u en ik moeten maar vrede nemen met de simpele mededeling : xxx,xx € werd gestort. Reden : maximumfactuur.  

Bvb : het ereloon bij de (geconventioneerde) huisdokter bedraagt 25 €. De tussenkomst is 21 €. Het eigen remgeld is 4 €. Val je onder het systeem van de maximumfactuur dan zal je die 4 € terug ontvangen via de maximumfactuur. 
Tenminste indien de drie-cijferige code op je ziekenfondsplakkertje eindigt op een nul. Personen met een verhoogde tegemoetkoming hebben een eindcijfer "1". Dan is de afrekening : 25-24 = 1 €. 

Nu kan je toch niet beweren dat onze administrtieve eenheden allemaal voor de volle 100 %, altijd en immer foutvrij werken ?   

Daarom deze vraag :  

Waar en hoe kan ik een gedetailleerde afrekening bekomen van wat men mij aan "maximumfactuur" op mijn rekening stort ?
Blijkbaar niet bij mijn ziekenfonds, waar men de boot volledig afhoudt ! Waar dan wel ? 

Wie heeft het ooit geprobeerd en bekomen ? En wil mij haar/zijn bevindingen meedelen. 

Waarvoor dank.  

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 dec 2017, 05:39

procman4    ; Neem hier eens contact mee op:

Directie Toegankelijkheidsgegevens - MAFTel:+32(0)2 739 74 05E-mail:[url=mailto:dac-acces@riziv.fgov.be]dac-acces@riziv.fgov.be[/url]​Als u vragen of klachten over de MAF hebt, contacteer ons dan schriftelijk (ter bescherming van uw persoonlijke levenssfeer). Stuur een brief of e-mail naar: dac-acces@riziv.fgov.be
Gast

06 dec 2017, 09:42

Verleden jaar werd er ook plots op mijn rekening een klein bedrag gestort door mijn ziekenfonds.
Ook tot op heden weet ik nog niet het waarom en de juiste reden.Op mijn vraag kreeg ik ook een warrige uitleg,over een plafond dat bereikt werd.Ik had een operatie en allelei behandelingen ondergaan.
Ik heb niet verder aangedrongen,ik dacht een gekregen paard mag men niet in de bek kijken.Misschien was ik wel fout.Maar blijkbaar is dat overal de gang van zaken.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

06 dec 2017, 10:15

Op dit moment staat ons betaald remgeld op 379 euro Dit kan je toch nazien op uw persoonlijke pagina (bij mij de voorzorg) 

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

06 dec 2017, 10:37

MAF,

Internet zoektermen: maximumfactuur CM 2017
https://www.cm.be/diensten-en-voordelen ... dragen.jsp 
Maximumfactuur: plafondbedragen | CM

Het jaarlijkse plafondbedrag voor de medische kosten is afhankelijk van het netto belastbaar gezinsinkomen van het derde jaar voorafgaand aan dat waarvoor het recht op de MAF wordt onderzocht.
De bedragen staan op die site.

De ziekenfondsen houden, per gezin en per lid, het remgeld bij.  Het remgeld dat het plafondbedrag overschrijdt, wordt automatisch terugbetaald. Is het plafondbedrag bereikt en haal je in de apotheek geneesmiddelen die in aanmerking komen voor de maximumfactuur? Dan moet je in de apotheek geen remgeld meer betalen. Dit wordt automatisch afgerekend tussen apotheker en ziekenfonds.
Laatst gewijzigd door pastoor op 06 dec 2017, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Gast

06 dec 2017, 10:38

Bedankt dafke.
Ik heb ingelogt op mijn persoonlijke gegevens bij de mutualiteit,en heb er inderdaad een rubriek gevonden
met mijn betaalde remgelden,en het max. bedrag,dat ik moet betalen.Ik zit nu op 519 euro remgeld.
Ik wist niet dat het zo eenvoudig was.Kan nu een beetje volgen en bijhouden hoe de vork aan de steel zit.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 dec 2017, 18:32

Die verwijzing naar je persoonlijke pagina op die website had de ziekenkas bediende ook wel moeten kunnen geven :oops: :oops:

lotte
Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Locatie: Tielt

19 dec 2017, 09:08

In het kader van het MAF vraag ik me nu wel af of het nog verantwoord is
een hospitalisatieverzekering te betalen, als men er tevreden mee is om
in  geen één persoonskamer verzorgd te worden.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

19 dec 2017, 10:19

lotte; Heb je geen probleem met een tweepersoonskamer, dan is een hospitalisatieverzekering geen must. De overheid heeft om de risico’s van te hoog oplopende ziekenhuisonkosten te beperken de maximumfactuur in het leven geroepen.De maximumfactuur is een financiële beschermingsmaatregel die de jaarlijkse medische kosten voor gezinnen tot een plafondbedrag beperkt. Zodra de uitgaven voor geneeskundige zorg in de loop van het kalenderjaar dit plafondbedrag bereiken, krijgt een gezin voor de daaropvolgende verstrekkingen het remgeld volledig terugbetaald.

lotte
Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Locatie: Tielt

19 dec 2017, 10:25

Zoiets dacht ik ook al wardje
maar vallen eventuele protheses bij een botbreuk ook onder de noemer MAF ?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

19 dec 2017, 10:30

Had wel direkt reactie.verwacht .
Er zijn inderdaad kosten die niet terugbetaald worden door het ziekenfonds:
materiaal-, kamer- en andere supplementen (bv op protheses, implantaten, steunkousen, koelkast op de kamer, telefoonrekening, partner verblijft op de kamer, e.d.) In bepaalde gevallen zijn er ook specifieke behandelingen die niet terugbetaald worden door het ziekenfonds. In dat geval kan je die kosten wel verhalen op een hospitalisatieverzekering.
Maar onze ziekenfondsen hebben een zeer uitgebreide en degelijke basisdekking. Heel veel medische kosten worden sowieso terugbetaald. En heel wat mensen moeten nauwelijks iets betalen na een opname omdat het grootste deel van de standaard-opnames gedekt worden door de ziekteverzekering.
De vraag is of je bereid bent om de prijs van een extra hospitalisatieverzekering jaarlijks te betalen? Het kost behoorlijk wat geld. En haal je dat er op termijn ook uit? Wat is de vrijstelling (het eigen risico) die je zelf moet betalen voordat de hospitalisatieverzekering tussenkomt? Wil je je echt tegen alle risico’s indekken? Je betaalt ook voor een soort gerustheid. En dat is een keuze die ieder voor zich moet afwegen.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

19 dec 2017, 10:31

Misschien een dwaze vraag :
Ik heb al vaak gehoord over een MAF, maar heeft iedereen daar recht op, of hoe zit dat ?

Ik heb ook een  hospitalisatieverzekering.
Onlangs moest ik een ingreep ondergaan en wat me opviel :
- de kosten voor de patiënt waren niet eens zo hoog als mijn jaarlijkse bijdrage voor de hospitalisatieverzekering.
 - de kosten voor het ziekenvervoer werden niet terugbetaald.
-  de huur van hulpmiddelen ( rolstoel, krukken, looprek) waren ook voor eigen rekening.
- de doktersattesten werden  zoals een gewone consultatie terugbetaald .

Heeft een hospitalisatieverzekering dan  nog wel zin als je geen eenpersoonskamer wenst ?

Grtjs

Wiana

lotte
Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Locatie: Tielt

19 dec 2017, 10:35

Dank je wel wardje voor de respons
zoals je schrijft,  het wordt een afwegen van de voor en nadelen.

Grtjs :oops:
lotte

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

19 dec 2017, 11:18

Wiana;
Met een maximumfactuur worden uw jaarlijkse medische kosten beperkt tot een bepaald maximum. Dat maximum wordt jaarlijks vastgesteld in functie van uw statuut of uw inkomen . De MAF wordt automatisch door uw ziekenfonds geactiveerd. 
De MAF beperkt de kosten voor geneeskundige verzorging van elk gezin tot een maximumbedrag. Dat maximumbedrag varieert naargelang van het gezinsinkomen of naargelang van de sociale categorie waartoe de verzekerde behoort.
De maf moet ook zo doorzichtig mogelijk zijn, daaromdat u de mogelijkheid hebt om via het internetloket (www.socmut.be) na te kijken welke de stand van uw remgeldteller en die van uw gezinsleden is.
Als de medische kosten in de loop van een jaar dat maximumbedrag bereiken, krijgt het gezin de overige medische kosten volledig terugbetaald. 

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

19 dec 2017, 11:28

Dank u wel, wardje :)

Het gebeurt dus automatisch.

Ik zal  wel niet genoeg ziek zijn zeker :wink:
En dat is dan weer een goeie zaak, nietwaar !

Een gezellige Kerst en een fijn eindejaar :)

Wiana