Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
maior domus

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 08 Dec 2017, 5:51  Onderwerp: Gat boren in buitenmuur met spouw
Aan de gevel wens ik buiten een lichtarmatuur te hangen.
Daarvoor moet een gat geboord worden doorheen de buitenmuur, spouw (gevuld?) en binnenmuur.
Totale dikte van de beide muren + spouw is 44 cm.
doorheen dat gat moet naar mijn idee een "klakkebuis" om daarin dan de elektriciteitskabel te steken om het licht te laten branden.
De kabel onbeschermd door het gat leiden lijkt me geen goed idee.

Wie heeft er tips and tricks hoe ik dit best aanpak?
Do's and don'ts?

Onder andere: van binnen naar buiten boren, van buiten naar binnen?
resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 08 Dec 2017, 8:33 
Ik zou van buiten naar binnen boren ,anders beschadig je zeker de buitengevel ;  zeker wel van onderen naar boven boren want anders kan het vocht van je gevel naar binnen druipen.
Eerst met een lange boor met kleine diameter en dan afhankelijk van welke kabel je gebruikt met 16 mm tot bvb. 24 mm.
Bijkomende reden om van buiten naar binnen te boren: anders druk je met je boor de isolatie los van de binnenmuur en krijg je een "valse spouw".
Het gat in je gevel wat toesiliconeren.

Je mag XVB kabel  gebruiken, maar het is niet verplicht (mag ook voorbedrade buis zijn.)XVB hoeft niet in een (soepele) buis.
MichelN

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 08 Dec 2017, 13:16  Onderwerp: Re: Gat boren in buitenmuur met spouw
maior domus schreef:
Onder andere: van binnen naar buiten boren, van buiten naar binnen?

44cm dik lijkt mij wel heel dik, tenzij je met een pak isolatie in de buitenmuur zit. Een boor van 14mm volstaat ruimschoots om een XVB-kabel van 3G2,5 door te steken, inderdaad van buiten naar binnen boren.
popov1

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 08 Dec 2017, 18:12 
plaats een lamp met solar technologie
maior domus

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 09 Dec 2017, 6:13 
Dank voor de reacties.

Van bekabeling ken ik niet veel, van XVB kabels had ik nog niet gehoord, bedankt voor de tip.

Ja 44 cm is dik, het verbaasde mij ook toen ik de maat nam.

Lampen met zonne-energie vertrouw ik niet.
Het is de bedoeling dat de lampen lang meegaan, en dat ze een flinke boost aan licht geven, zodat potentiële inbrekers in de schijnwerper staan.
Dirk 3

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Dec 2017, 1:34 
Weet je welk isolatiemateriaal er in de spouw zit? Als dat glaswol is zou het wel kunnen gebeuren dat de glaswol rond de boor draait en je de boor er niet meer uit krijgt.
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 15 Dec 2017, 8:14 
Normaal wordt dit gebruikt als isolatie : [*]– PUR (polyurethaan): vloeren, daken en spouwmuren.[/*][*]– PIR: vloeren, daken en spouwmuren.[/*][*]– EPS (geëxpandeerd polystyreen): vloeren, muren en daken. , gewone isolatie rotswol of glaswol heb ik nog niet veel weten gebruiken , maar ik kan van op mijn stoel niet zien wat er als isolatie is gebruikt maar als het wel zo is als Dirk 3 zegt dan heb je wel mogelijks dat probleem.
[/*]
maior domus

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 18 Dec 2017, 8:27 
Dirk 3 schreef:
Weet je welk isolatiemateriaal er in de spouw zit? Als dat glaswol is zou het wel kunnen gebeuren dat de glaswol rond de boor draait en je de boor er niet meer uit krijgt.

Nee, geen idee wat er voor isolatie in zit.
De woning is in 1989 verbouwd (buitenmuur ervoor gezet).
Gebruikten ze toen PUR of glaswol?
Als de vorige eigenaar nog leeft, zal ik hem dat vragen.

Ik heb ook al gehoord van spouwmuren die gevuld zijn met een soort korrels die ze er van boven ingieten.
Maar dat gaat dan meestal over het isoleren van bestaande holle (lege) spouwmuren, ouder type.
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 18 Dec 2017, 8:55 
Kan je niet ergens een gat boren tot aan de isolatie , en achteraf weer dicht maken , als je tot aan de isolatie bent en je trekt je boor terug zie je wel wat er blijft aanhangen. Uw boor zal niet vastgeraken van 1a2 cm in de isolatie te zitten. Je voelt en hoort wel als je door de eerste steen zit . Zo weet je direkt welke isolatie is gebruikt.
T'is maar een tip.

Ga naar: