Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
ambersan

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 17 Dec 2017, 19:36  Onderwerp: pelletkachel
moet ik bij een pelletkachel ook ieder jaar de schoorsteen laten kuisen
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 17 Dec 2017, 19:51 
Schoorstenen waar de kachel of de open haard, of de geiser op uitkomt, moet je niet bij wet verplicht laten schoonmaken.Maar voor je eigen veiligheid doe je dat beter wél, want het is net met hout- of kolenkachels dat er co-vergiftiging kan ontstaan.
dafke

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 18 Dec 2017, 9:16 
Een pelletkachel valt in noodstand (uit) als er iets scheelt Ik heb bij mijn pellet een voering in de schouw laten zetten  Ik zou ze nu niet meer kopen (ik heb ze vier jaar) want ik stel mij vragen bij de voordelen Als ik de aankoop 2700euro en het onderhoud tel dan weet ik nog niet zo zeker als die voordelen oplevert Verder moet je ook wel een ruime droge plaats voorzien voor stockage
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 18 Dec 2017, 10:20 
dafke    ; ge hebt er goed aangedaan van een voering te plaatsen namelijk de aanvoerschroef van de pelletkachel zorgt ervoor dat de hoeveelheid pellets die in de verbrandingskamer vallen precies afgestemd worden met de hoeveelheid verbrandingslucht door het regelen van het toerental van de rookgasventilator. Deze nauwkeurige werking van de rookgasventilator is enkel mogelijk indien er voldoende natuurlijke trek is door middel van de schoorsteen.
Bij gebrek aan of niet correcte schouw is er te weinig trek of kan er zelf tegendruk ontstaan (bijvoorbeeld bij winddruk op de betreffende buitenmuur) waardoor de werking van de rookgasventilator verstoord wordt en een optimaal verbrandingsproces in de kachel onmogelijk is
Het gebruiken van een pelletkachel zonder geschikte schoorsteen kan ernstige schade opleveren aan de kachel zelf of aan uw woning (brand, rookschade).
De vereiste van voldoende natuurlijke trek is ook de verklaring voor het feit dat er een dubbelwanding schouw nodig is. Bij een dubbelwandige schouw is de ruimte tussen de binnen- en buitenwand geïsoleerd. De rookgassen die de pelletkachel verlaten blijven hierdoor langer warm in de schouw. Hierdoor zullen ze sneller zullen opstijgen en met nog voldoende snelheid de bovenkant van de schouw verlaten. Hierdoor is een goede schouwtrek verzekerd, ook bij ongunstige weersomstandigheden.
Uw aankoop is zeker GEEN miskoop, maar is zoals ge zegt wel prijzig .
Gast

Geplaatst: Ma 18 Dec 2017, 15:11 
Ik zou ook nooit nog een pelletskachel kopen.Ik heb ze nu vier jaar.Ik betaalde de laatste keer 165 euro voor onderhoud.
De kachel wordt dan wel buitengedragen volledig gedemonteerd en gekuist,anderhalf uur werk.
Wanneer ik de aankoopprijs bekijk,het onderhoud,en de pelletsprijs dan kan ik heel wat gas verbruiken.
Dan spreek ik nog niet van het gesleur met de zakken die ik met rugproblemen zelf niet in zijn geheel kan opheffen.Ik schup ze eerst in een kolenemmer,die ik dan leeggiet.
Men stelt het rooskleuriger voor dan het is.
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Ma 18 Dec 2017, 17:13 
pollemans    ; ja ,ik begrijp u , maar t'is een keuze die je maakt . Een haardvuur, houtkachel, pelletkachel, allesbrander heb je altijd wat meer werk en stof en onderhoud dan met een gewone radiatorverwarming, t'is ook een andere warmte, het heeft zijn voordelen en nadelen.
Je bent wel goedkoper af kwa kost per jaar.
Neem een gemiddeld gezin dat met aardgas verwarmt verbruikt gemiddeld 2.300 m³ aardgas. De prijs voor 1 m³ aardgas is gemiddeld ¤ 0,65. De prijs voor een jaar lang stoken kost u dus gemiddeld ¤ 1.500. Een kilo houtpellets staat gelijk aan ongeveer 5 kWh. Houtpellets kosten gemiddeld ¤ 0,25/kg. Een jaar lang stoken met houtpellets kost u dan ongeveer ¤ 1.160. Met het stoken van houtpellets bespaart u dus gemiddeld 20 – 25% op uw stookkosten.
De aankoopprijs van uw pelletkachel mag je niet rekenen want met chauffage hebt ge ook uw brander ,leidingen en radiatoren van doen die zijn ook niet gratis.
Dus enkel op verbruik ben je toch beter af met pellets, maar dat gesleur met zakken wanneer je ouder wordt is natuurlijk een nadeel.
Gast

Geplaatst: Ma 18 Dec 2017, 17:51 
Ja wardje,maar ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat de pelletskachel een aangename warmte geeft.
Men ziet het vlammenspel en wanneer ik in de winter 's avonds terugkeer van een wandeling met de hond
en het regent,is het aangenaam vertoeven voor de flikkerende vlammen terwijl we opdrogen. Laughing
Huisdieren liggen nu eenmaal graag voor een warme kachel.
Welke beroemde nederlandse voetballer zei ooit weer,elk nadeel heeft zijn voordeel.
marcelvm

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 26 Dec 2017, 17:32 
wardje schreef:
pollemans    ; ja ,ik begrijp u , maar t'is een keuze die je maakt . Een haardvuur, houtkachel, pelletkachel, allesbrander heb je altijd wat meer werk en stof en onderhoud dan met een gewone radiatorverwarming, t'is ook een andere warmte, het heeft zijn voordelen en nadelen.
Je bent wel goedkoper af kwa kost per jaar.
Neem een gemiddeld gezin dat met aardgas verwarmt verbruikt gemiddeld 2.300 m³ aardgas. De prijs voor 1 m³ aardgas is gemiddeld ¤ 0,65. De prijs voor een jaar lang stoken kost u dus gemiddeld ¤ 1.500. Een kilo houtpellets staat gelijk aan ongeveer 5 kWh. Houtpellets kosten gemiddeld ¤ 0,25/kg. Een jaar lang stoken met houtpellets kost u dan ongeveer ¤ 1.160. Met het stoken van houtpellets bespaart u dus gemiddeld 20 – 25% op uw stookkosten.
De aankoopprijs van uw pelletkachel mag je niet rekenen want met chauffage hebt ge ook uw brander ,leidingen en radiatoren van doen die zijn ook niet gratis.
Dus enkel op verbruik ben je toch beter af met pellets, maar dat gesleur met zakken wanneer je ouder wordt is natuurlijk een nadeel.

U houd wel geen rekening met het rendement cv ketel en pellet kachel weg uw winst
En u Heeft een ketel voor warm nodig water kost ook geld 
Wel alles rekenen
wardje

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 26 Dec 2017, 19:52 
marcelvm    , uw CV ketel verwarmt uw warm water ook niet gratis ,dus zal u met uw pelletkachel ook in een warmwatergeiser (doorstromer of iets anders)moeten voorzien; we spraken enkel van verwarming en in dat opzicht ben je goedkoper af met een pelletkachel.
Het is toch zo dat uw cv-ketel voor warm water een doorstroommodel is of een vat  van 100 a 150 l water dat hij op 42 a 45 °c houd, of nog een ander systeem.
En kwa rendement er zijn peletkachels die evengoed kunnen wedijveren met cv ketels, als ge de grote van uw te verwarmen ruimte opgeeft berekenen ze wel de zwaarte van uw pelletkachel, ze zijn op dat gebied al verder gevorderd of vroeger.

Ga naar: