etikette, beleefdheid en respect

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

26 dec 2017, 10:59

Helena van Troje schreef:Socrates als jij de mening van een vrouw wil hierover:

Ik persoonlijk zou zo een situatie absoluut niet aan kunnen. Bij mij zou het zijn: kiezen of delen.
Ik durf er voor uitkomen dat ik een vrij jaloers iemand ben.

Daarom ook dat ik elke jonge vrouw aanraad te zorgen dat ze alleszins financieel onafhankelijk blijft.

Financieel onafhankelijk, want zelfs als je partner je niet gewoon voor een ander verlaat, dan kan die ziek worden, of verongelukken of sterven of weet ik veel wat. Daarom moet die geen tachtig zijn.

Een ander punt van discussie is:"Iedereen kan verliefd, met de nadruk op verliefd, worden op iemand anders dan zijn partner. Het is maar wat je met die verliefdheid aanvangt."
Het is juist de jaloezie die maakt dat partners elkaar gaan haten in een situatie als deze waarvan sprake.  Het is immers bezitterigheid en ook wel enigszins te begrijpen. Door het huwelijk belooft men elkaar trouw.
Toch kunnen er omstandigheden zijn dat één partner het na x aantal jaren het niet meer kan opbrengen.Is het dan niet wenselijk dat er begrip ontstaat bij de ander en men als vrienden kan voortleven ?
Ik weet ook dat het een beetje utopisch en de situatie bij Lowie uitzonderlijk, maar liever dat dan haat en nijd, toch ?
Wij kennen ook de juiste omstandigheden niet en kunnen er daarom moeilijk een juist oordeel over vellen.

sanne
Lid geworden op: 19 jan 2005, 23:04
Locatie: vlaanderen

26 dec 2017, 11:03

Ik heb nu pas gelezen dat u nog samenwoont met uw vrouw, en dit al 20 jaar, en u voelt zich niet gerespecteerd door die vriendin omdat u niet vermeld wordt op de kaartjes met wensen.
Het is zeker niet aan mij om oordelen te vellen, zeker niet op onze leeftijd hier.   Maar die driehoeksverhouding al 20 jaar volhouden is respectloos voor jullie alle drie.  En zeg nu niet dat het hier om de kinderen te doen is, want er zullen al kleinkinderen rondlopen.
Lowie, u voelt zich best met die twee vrouwen, eten van twee walletjes noemt men dat.
Dat uw vriendin u niet erkent op de kaartjes is terecht.  Zij heeft een leven opgebouwd waar u niet in thuis hoort en dat recht heeft ze.  Hoe graag ze u ook zal zien, jij gaat met haar geen officiële verbintenis aan.  U bent er als bekende onbekende.  Haar vrienden hebben geen band met u en ook haar familie niet.  U loopt er naast, maar u bent een vriend.  EEN vriend.

Hoe uw vrouw tegenover het samenwonen staat is mij een raadsel.  Waarom zijn jullie ex partners, of zijn jullie ook niet wettelijk gescheiden ??  Of zij u nog graag ziet ?????  Loslaten doet men uit liefde, maar van liefde is tussen jullie niet veel te zien.  Jullie profiteren van elkaar, en zijn bang elkaar te verliezen.  Wat zegt dat over de situatie .  Dat ze ongezond is , zonder twijfel.

Ik heb het meeste begrip voor de vriendin, zij staat alleen, heeft een leven waarin jij af en toe langskomt.  Veel vrouwen zouden daar voor bedanken, zeker al na 1 jaar.  Liefde ??? 

Enfin, ik zet hier alleen maar hoe ik het zie.  Ik hoop dat je vriendin ooit nog eens een echte vriend tegenkomt die haar in het leven zet, samen met hem.  Die haar ziet als zijn vrouw en haar ook met respect behandelt.

Nog fijne feestdagen.
een wijs mens is hij die weet dat hij niets weet.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 dec 2017, 11:10

Reini schreef:
Helena van Troje schreef:Socrates als jij de mening van een vrouw wil hierover:

Ik persoonlijk zou zo een situatie absoluut niet aan kunnen. Bij mij zou het zijn: kiezen of delen.
Ik durf er voor uitkomen dat ik een vrij jaloers iemand ben.

Daarom ook dat ik elke jonge vrouw aanraad te zorgen dat ze alleszins financieel onafhankelijk blijft.

Financieel onafhankelijk, want zelfs als je partner je niet gewoon voor een ander verlaat, dan kan die ziek worden, of verongelukken of sterven of weet ik veel wat. Daarom moet die geen tachtig zijn.

Een ander punt van discussie is:"Iedereen kan verliefd, met de nadruk op verliefd, worden op iemand anders dan zijn partner. Het is maar wat je met die verliefdheid aanvangt."
Het is juist de jaloezie die maakt dat partners elkaar gaan haten in een situatie als deze waarvan sprake.  Het is immers bezitterigheid en ook wel enigszins te begrijpen. Door het huwelijk belooft men elkaar trouw.
Toch kunnen er omstandigheden zijn dat één partner het na x aantal jaren het niet meer kan opbrengen.Is het dan niet wenselijk dat er begrip ontstaat bij de ander en men als vrienden kan voortleven ?
Ik weet ook dat het een beetje utopisch en de situatie bij Lowie uitzonderlijk, maar liever dat dan haat en nijd, toch ?
Wij kennen ook de juiste omstandigheden niet en kunnen er daarom moeilijk een juist oordeel over vellen.
Men mag bij zo"n ongewoon delicate zaak niet extremen gaan vergelijken. De oplossing van Lowie lijkt wel ideaal, Of dat ook zo is voor alle deelnemers laat ik in het midden, wij horen hier tenslotte maar één klok. Maar dit ongewone  geval vergelijken met een ander extreem namelijk een haast moordlustige vechtscheiding, vertroebelt naar mijn oordeel het zicht op de situatie die het trio "lowie "beleeft.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

26 dec 2017, 11:23

Sprak hier iemand over vechtscheiding ?
Het zou gewoon wenselijk zijn dat partners meer op die wijze te werk zouden gaan en een ander zijn geluk gunnen.
Maar blijkbaar zijn we nog niet volmaakt genoeg en speelt het ego nog altijd de hoofdrol.
Eerlijk : ik zou waarschijnlijk ook niet "ten huize van" blijven. 
Het hangt helemaal van de situatie af.
Stel dat een  man, of vrouw, te maken krijgt met een asexuele partner.
Dan is er van die laatste amper jaloezie te verwachten . Men kan dan perfect als vrienden door het leven gaan.
Is slechts een voorbeeld en daarom nog niet toepasbaar op denLowie. :)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 dec 2017, 17:05

Reini schreef:Sprak hier iemand over vechtscheiding ?
Het zou gewoon wenselijk zijn dat partners meer op die wijze te werk zouden gaan en een ander zijn geluk gunnen.
Maar blijkbaar zijn we nog niet volmaakt genoeg en speelt het ego nog altijd de hoofdrol.
Eerlijk : ik zou waarschijnlijk ook niet "ten huize van" blijven. 
Het hangt helemaal van de situatie af.
Stel dat een  man, of vrouw, te maken krijgt met een asexuele partner.
Dan is er van die laatste amper jaloezie te verwachten . Men kan dan perfect als vrienden door het leven gaan.
Is slechts een voorbeeld en daarom nog niet toepasbaar op denLowie. :)
Lowie zelf haalt her en der het voorbeeld van vechtscheidingen aan.
Wie te maken krijgt met een aseksuele partner zou dit normaal ook al moeten weten vooraleer ermee te huwen. Maar a-seksualtiteit kan dan misschien een juridisch aanvaardbare reden voor echtscheiding zijn, dat belet  nog niet dat de aseksuele partner wel jaloers kan zijn. In zulk specifieke geval is jaloersheid immers vooral bezitterigheid en ontstaat ook frustratie over het feit dat de partner elders zoekt wat hij/zij thuis niet krijgt. Vernedering is dan minstens een even sterke drift als jaloezie ?
Lowie die nog altijd beste vriend is met wie hij zijn ex noemt, werd al na twee jaar huwelijk verliefd op een andere vrouw, Hoe en wanneer is zijn "verstandshuwelijk" dan ontstaan? Als we over dat proces wat meer informatie zouden krijgen zouden we wellicht meer inzicht in de zaak en daardoor ook meer begrip voor zijn probleem kunnen opbrengen.
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

26 dec 2017, 17:58

socrates schreef:
Reini schreef:Sprak hier iemand over vechtscheiding ?
Het zou gewoon wenselijk zijn dat partners meer op die wijze te werk zouden gaan en een ander zijn geluk gunnen.
Maar blijkbaar zijn we nog niet volmaakt genoeg en speelt het ego nog altijd de hoofdrol.
Eerlijk : ik zou waarschijnlijk ook niet "ten huize van" blijven. 
Het hangt helemaal van de situatie af.
Stel dat een  man, of vrouw, te maken krijgt met een asexuele partner.
Dan is er van die laatste amper jaloezie te verwachten . Men kan dan perfect als vrienden door het leven gaan.
Is slechts een voorbeeld en daarom nog niet toepasbaar op denLowie. :)
Lowie zelf haalt her en der het voorbeeld van vechtscheidingen aan.
Wie te maken krijgt met een aseksuele partner zou dit normaal ook al moeten weten vooraleer ermee te huwen. Maar a-seksualtiteit kan dan misschien een juridisch aanvaardbare reden voor echtscheiding zijn, dat belet  nog niet dat de aseksuele partner wel jaloers kan zijn. In zulk specifieke geval is jaloersheid immers vooral bezitterigheid en ontstaat ook frustratie over het feit dat de partner elders zoekt wat hij/zij thuis niet krijgt. Vernedering is dan minstens een even sterke drift als jaloezie ?
Lowie die nog altijd beste vriend is met wie hij zijn ex noemt, werd al na twee jaar huwelijk verliefd op een andere vrouw, Hoe en wanneer is zijn "verstandshuwelijk" dan ontstaan? Als we over dat proces wat meer informatie zouden krijgen zouden we wellicht meer inzicht in de zaak en daardoor ook meer begrip voor zijn probleem kunnen opbrengen.
Wat mij betreft hoeft hij niet meer uitleg te geven hoor! Ik vind dat we meer dan genoeg te horen heb gekregen. Ik heb het al eerder gezegd ik bewonder de manier hoe zij het als ex-en weten te hanteren en ze zullen hun redenen er wel voor hebben. Zo te lezen komt niemand ook maar iets te kort.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 dec 2017, 18:59

Prima Vera    ; als je alles van in het begin herleest ,t'is bijna een kerstverhaal met een happy end.
                        Eind Goed, Al Goed! en iedereen leefde lang en gelukkig! :D :D

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

26 dec 2017, 19:24

wardje schreef:Prima Vera    ; als je alles van in het begin herleest ,t'is bijna een kerstverhaal met een happy end.
                        Eind Goed, Al Goed! en iedereen leefde lang en gelukkig! :D :D
Wat wil je nog meer?  :lol: :lol:

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

26 dec 2017, 19:49

Prima Vera schreef: Wat mij betreft hoeft hij niet meer uitleg te geven hoor! Ik vind dat we meer dan genoeg te horen heb gekregen. Ik heb het al eerder gezegd ik bewonder de manier hoe zij het als ex-en weten te hanteren en ze zullen hun redenen er wel voor hebben. Zo te lezen komt niemand ook maar iets te kort.
Mee eens.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

26 dec 2017, 19:51

MyriamC schreef:
Prima Vera schreef: Wat mij betreft hoeft hij niet meer uitleg te geven hoor! Ik vind dat we meer dan genoeg te horen heb gekregen. Ik heb het al eerder gezegd ik bewonder de manier hoe zij het als ex-en weten te hanteren en ze zullen hun redenen er wel voor hebben. Zo te lezen komt niemand ook maar iets te kort.
Mee eens.
Dan heeft het forum toch wat opgeleverd, denlowie kan voortaan, zonder kaartenprobleem, verder leven in peis en vree. :lol:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

26 dec 2017, 19:53

socrates schreef:
MyriamC schreef:
Prima Vera schreef: Wat mij betreft hoeft hij niet meer uitleg te geven hoor! Ik vind dat we meer dan genoeg te horen heb gekregen. Ik heb het al eerder gezegd ik bewonder de manier hoe zij het als ex-en weten te hanteren en ze zullen hun redenen er wel voor hebben. Zo te lezen komt niemand ook maar iets te kort.
Mee eens.
Dan heeft het forum toch wat opgeleverd, denlowie kan voortaan, zonder kaartenprobleem, verder leven in peis en vree. :lol:
én het kaartenprobleem was idd ook opgelost!  :wink:

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 dec 2017, 10:41

Ik wil toch nog even de meningen peilen over dit spectaculaire geval van eendrachtig en rationeel gedrag tussen mannen en vrouwen.
Laten we de situatie van denlowie even vanuit een andere hoek bekijken, zoals iemand linker profiel meestal verschilt van het rechter, kan ook hier de manier van kijken een totaal ander beeld opleveren.
Stel je voor dat niet denlowie maar zijn eega, na twee jaar huwelijk, verliefd wordt op iemand anders. Lowie stelt dat vast en komt met zijn eega overeen dat ze blijven samenwonen alsof ze gehuwd zouden zijn en dat de eega zoveel en zo vaak ze maar wil naar haar minnaar mag gaan. Verliefdheid is immers ,volgens lowie, een soort geval van overmacht en de enige goeie reden tot echtscheiding.
Benieuwd hoe denlowie en andere mannen en vrouwen, en de senioren op dit forum, daarop zouden reageren. :?:
"Nothing matters very much and few things matter at all".Lord Balfour

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

27 dec 2017, 11:12

Het probleem blijft natuurlijk bestaan : wij weten niet waarom het liep zoals het gelopen is.
Misschien had den Lowie heel goede redenen om zijn geluk elders te zoeken.
Als het eerder een toeval was dat dit hem overkwam, dan ben ik van mening dat ook hij haar die vrijheid moet geven en bij elkaar blijven voor het gezin.
Man én vrouw moeten elkaars gelijken zijn.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

27 dec 2017, 12:09

socrates schreef:Ik wil toch nog even de meningen peilen over dit spectaculaire geval van eendrachtig en rationeel gedrag tussen mannen en vrouwen.
Laten we de situatie van denlowie even vanuit een andere hoek bekijken, zoals iemand linker profiel meestal verschilt van het rechter, kan ook hier de manier van kijken een totaal ander beeld opleveren.
Stel je voor dat niet denlowie maar zijn eega, na twee jaar huwelijk, verliefd wordt op iemand anders. Lowie stelt dat vast en komt met zijn eega overeen dat ze blijven samenwonen alsof ze gehuwd zouden zijn en dat de eega zoveel en zo vaak ze maar wil naar haar minnaar mag gaan. Verliefdheid is immers ,volgens lowie, een soort geval van overmacht en de enige goeie reden tot echtscheiding.
Benieuwd hoe denlowie en andere mannen en vrouwen, en de senioren op dit forum, daarop zouden reageren. :?:
Zo kan je nog tal van hypotetische toestanden creëren en beschrijven en ben je nog 1000 blz zoet. Ik doe hier niet meer aan mee. Het was een vraag van den lowie en ik denk dat die ruimschoots beantwoord is dus voor mij stopt het hier! :)   Ik stel wel vast dat het voor sommigen heel moeilijk is om een situatie te aanvaarden en daar dan toch nog iets venijnigs achter zoekt. Dat vind ik wel zonde. Zelf zou ik niet voor zo'n toestand te vinden zijn maar ieders' situatie is verschillend. Ik heb het al gezegd chapeau voor den lowie dat het zo kan gaan.  
Laatst gewijzigd door Prima Vera op 27 dec 2017, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 dec 2017, 13:23

Prima Vera    ; Moet kunnen, volledig met u eens.
                          Als je als Lowie de verstandhouding tussen de beide relaties kunt handhaven en ieder vindt er zijn draai ,dan kunnen veel spaak gelopen relaties nog iets van opsteken.
Zou veel minder miserie zijn en wrok en nijd en jaloezie ,maar niet iedereen kan zich vinden in zo'n situatie , en is misschien beter zo dat ieder zijn eigen vind in ons kort aards bestaan en er een oplossing aangeeft.
Verdorie als ik mijn tekst lees begin al poetisch te worden als dat maar goed komt :D :D