Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
denlowie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 22 Dec 2017, 16:36  Onderwerp: Is het lekker ???
Mijn zoon en ik zijn al jaren opzoek naar de verklaring "het is lekker".

Wanneer is iets zeer lekker ???

Ik zit soms in een restaurant en zie sommige mensen met lange tanden eten en de kelner vraagt "is het lekker" en altijd hoor je dan, ja het is lekker, ondanks ik hun gesprek opvang dat ze het niet lusten !!

Waarom zeg men dit dan niet ???

Ik zal nooit zeggen dat het lekker is als het maar zo en zo is !

Ik zal antwoorden zoals " ik heb het al beter gehad hier, of iedere dag is niet gelijk van smaak, ook ieder dier heeft wel een aparte smaak"

Het moet al zeer lekker zijn eer ik zeg het is lekker.

Want je moet in het oog houden zij zijn professionelen, en de klant gaat naar een resto om lekker of soms lekkerder te eten dan thuis, dit zou toch moeten!

Ik weet dat het niet altijd zo is, ben zelf ook kok geweest en soms op dinsdag kom ik een sterren chef tegen die ik al 10 jaar ken met vrouw en 2 kinderen bij een chinees (wel een zeer goede).
En daar heb ik het met hem al overgehad wat is nu lekker ??

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening, omdat ik dan ook hier mijn referentiepunt ga schrijven wat zoon en ik denken over wat is lekker!
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)
Danny.

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Vr 22 Dec 2017, 18:29 
Ik hou het hier liever op "er was voldoende en het was warm" Wink Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel, veel daarvan hebben wij nu nog steeds.
Windows 10, Medion E6431, Firefox, Thunderbird, Windows Essentials, IE
boeffer

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Za 23 Dec 2017, 23:43 
De kok steekt er zijn ziel in om jou te plezieren. Het is een beleefd antwoord'het is lekker'. Normaal vraagt men dat niet of zelden. Men ziet het aan je gelaat'lie to me'.
In Spanje vraagt de serveuse of kelner het, is doodnormaal zo, niks achter zoeken.De kok slurpt de paellapan dan leeg, hij schept zo haastig zodat het niet opvalt dat er voor hem ook wat overblijft.
Google&Outlook&Smartphone apps. Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920 X 1080 ; 4:3=1440 x 1080; Windows 10
denlowie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 24 Dec 2017, 9:55 
Boeffer dit vraagt men niet zelden maar in 90% van de gevallen.

En de kok legt er zijn ziel in, sorry hoor de meeste zijn werknemers en het enige wat telt is den 1sten als het loon gestort word.

Bij kelners is dit soms totaal anders omdat men zijn klanten kent, een kok weet niet wie er aan tafel zit.

Over horeca nooit tegen mij beginnen ik ken de mentaliteit van de horeca en ook van zijn werknemers, echte stielmannen als kelner zijn er nog enkel in de hogere klasse, anders heb je een loodgieter die u bediend met een flexi contract of een student die rechten studeert, die nog kom werken aan 10¤ per uur !
MyriamC

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Zo 24 Dec 2017, 11:09 
denlowie schreef:
Boeffer dit vraagt men niet zelden maar in 90% van de gevallen.

Is het lekker, heeft het gesmaakt, ... wordt zo goed als altijd gevraagd. Dat is ook niet meer dan beleefd. Als je dan zegt 'ik vond het niet lekker', dan kijken ze wel of ze het in Keulen horen donderen.

Maar wanneer is iets lekker? Als JIJ het lekker vindt en dat is natuurlijk zeer persoonlijk. Voorbeeld: ik eet mijn steak graag saignant, dat vind ik lekker. Mijn schoondochter wil hem alleen maar bien cuit, dat vindt zij lekker.
Mijn man is zot van chocolade, reed vroeger speciaal naar Brugge voor een doos pralinen van Dominique Persoone (gelukkig zit die nu ook in Antwerpen). Ik ben niet zo'n chocoholic en vind een praline van Leonidas even lekker.

Conclusie: 'lekker' is persoonlijk en is voor iedereen anders.
Phoebe

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 10 Apr 2018, 11:08 
'Of hét lekker is' en /of' hét heeft gesmaakt' , daar heeft een kelner of een kok  nu  eigenlijk eens geen zaken mee  zie !!
Men vraagt gewoon aan de betalende klant :  'Is alles naar wens' ? , (zo hoort het trouwens ook bij iemand die weet heeft van hoé het moet ), en  die  eenvoudige vraag geeft de klant de perfecte kans om zijn mening te geven over de bediening in zijn geheel en wat hij op zijn bord krijgt beantwoordt aan wat hij er van verwachtte en gevraagd heeft.
Inderdaad , iets als lekker ervaren is zeer persoonlijk en mijn man kan bvb. éénzelfde gerecht op het bord als 'lekkerder' ervaren dan ik dat dan doe. Smaken verschillen nu eenmaal.

'Is het lekker ?' en 'heeft het gesmaakt ? ' is eigenlijk verkapt hengelen naar complimentjes of gewoon  het niet- weten hoe men een klant  dient te benaderen wanneer hij in jouw zaak komt eten . Ik denk dat het tweede eigenlijk meer van tel is .
Als een klant zijn benen onder een tafel in jouw zaak schuift dan is dat veel méér dan verwachten dat de klant jouw eten  als smakelijk ervaart. Er is véél meer waar de restauranthouder zich vragen moet over stellen . . Netheid , presentatie, contact met het personeel , bediening  etc ...etc...
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....
denlowie

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 10 Apr 2018, 14:46 
Phoebe schreef:

Men vraagt gewoon aan de betalende klant :  'Is alles naar wens' ? , (zo hoort het trouwens ook bij iemand die weet heeft van hoé het moet ),

'Is het lekker ?' en 'heeft het gesmaakt ? ' is eigenlijk verkapt hengelen naar complimentjes of gewoon  het niet- weten hoe men een klant  dient te benaderen wanneer hij in jouw zaak komt eten .

...

Ik ga soms eens uiteten en ik kom alle beiden soms tegen.

Is alles naar wens als je bezig bent met eten.
En
Was het lekker ?  na dat je het bord leeg gegeten heeft.

Maar eigenlijk Phoebe was mijn vraag wat is de definitie van " wat is lekker"???
maior domus

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Di 10 Apr 2018, 20:06 
denlowie schreef:

Is alles naar wens als je bezig bent met eten.
En
Was het lekker ?  na dat je het bord leeg gegeten heeft.

"Was het lekker?" nadat je je bord leeggelikt hebt.  Laughing
resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Paca

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 11 Apr 2018, 2:22 
"Lekker" is, naar mijn mening, gewoon "subjectief". Het is zoals pijn ... niemand kan de pijn die jij voelt inschatten. "Lekker" is hetzelfde voor mij. Het is gewoonweg persoonlijk ... "subjectief" dus!

Ga naar: