Floppystation uit de oude doos

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

26 dec 2017, 17:49

Is het nu nog technisch haalbaar om een oud floppy station als extern schijfstation te gebruiken ?
Ik verduidelijk even : het betreft een schijfstation voor een floppy (diskette) van 5,25" dat eens ingebouwd was in een Commodore XT Desktop, toen met Windows 3.1 en samen met een gelijkaardig station voor diskettes 3,5. Die stations waren inwendig verbonden met die zgn. "platte (lichtgrijze) kabels".
Bedankt voor wat info.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

26 dec 2017, 17:59

hangt van uwe computer zijn moederbord af
de laatste nieuwe zal niet meer gaan
maar als ge een iets oudere computer hebt , dan moet dat nog wél gaan
maar eigenlijk kost het meer dan ....
op zo een floppy 's gaat niks op van tegenwoordig , te weinig ruimte
nen 3.5 had maar 160 kB
de 5.25 had nog minder dacht ik

ik heb nog wél comps die het zouden kunnen
binnenkort (volgend jaar) gaan ik, die allemaal naar het containerpark doen , als ik de zolder opruim

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

26 dec 2017, 19:00

verhaegen schreef: ik heb nog wél comps die het zouden kunnen
binnenkort (volgend jaar) gaan ik, die allemaal naar het containerpark doen , als ik de zolder opruim
Bedoel je dan oudere computers die zo'n station nog ingebouwd en werkend hebben ?
Zo ja, welke OS draaien die dan aub ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

26 dec 2017, 20:08

zo vanbuiten kan ik dat niet van elke comp zeggen hoor
windows 98 verschillende
windows millenium stuk of 2 dacht ik
windows 3.1 (nog in originele toestand met scherm, enz.)
vista niet meer dacht ik en win7 ook niet meer
xp ook nog
ja werkende
en dan heb ik der ook nog een deel uit elkaar ook

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

26 dec 2017, 20:25

Toby schreef:Is het nu nog technisch haalbaar om een oud floppy station als extern schijfstation te gebruiken ?
Ik verduidelijk even : het betreft een schijfstation voor een floppy (diskette) van 5,25" dat eens ingebouwd was in een Commodore XT Desktop, toen met Windows 3.1 en samen met een gelijkaardig station voor diskettes 3,5. Die stations waren inwendig verbonden met die zgn. "platte (lichtgrijze) kabels".
Bedankt voor wat info.
Zuiver technisch gezien is dat nog haalbaar.........

...Maar.... wat de bedoeling ervan is, dat is mij dan toch een raadsel.
Tenzij je er een opstelling zou willen mee maken voor museum doeleinden.
Anderzijds, als het zou zijn om oude diskettes te lezen, veel kans dat deze na méér dan 15 jaar nagenoeg allemaal corrupt geworden zijn.

5.25" floppy's hadden op het laatst een capaciteit van 1,2MB
3.5" floppy's hadden een capaciteit van 1,44MB

M.a.w. om één foto naar hedendaagse normen van 3,5 MB te stockeren zou je al 3 diskettes nodig hebben.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

27 dec 2017, 02:49

Charlie Maru schreef:
Toby schreef:Is het nu nog technisch haalbaar om een oud floppy station als extern schijfstation te gebruiken ?
Ik verduidelijk even : het betreft een schijfstation voor een floppy (diskette) van 5,25" dat eens ingebouwd was in een Commodore XT Desktop, toen met Windows 3.1 en samen met een gelijkaardig station voor diskettes 3,5. Die stations waren inwendig verbonden met die zgn. "platte (lichtgrijze) kabels".
Bedankt voor wat info.
Zuiver technisch gezien is dat nog haalbaar.........
...Maar.... wat de bedoeling ervan is, dat is mij dan toch een raadsel.
Tenzij je er een opstelling zou willen mee maken voor museum doeleinden.
Anderzijds, als het zou zijn om oude diskettes te lezen, veel kans dat deze na méér dan 15 jaar nagenoeg allemaal corrupt geworden zijn.
5.25" floppy's hadden op het laatst een capaciteit van 1,2MB
3.5" floppy's hadden een capaciteit van 1,44MB
M.a.w. om één foto naar hedendaagse normen van 3,5 MB te stockeren zou je al 3 diskettes nodig hebben.
De reden waarvoor ik die vraag stel is dat ik nog een pak van die dingen bezit met een ruim deel er van voorzien van datagegevens. Jullie raden het al : ik zou graag eens willen weten welke gegevens ik in die jaren zoal bezat en bijhield.

Aangezien er weinig kans is dat er nog één of meerdere van die floppys hun gegevens bijhielden, lijkt het mij best om dan maar af te zien van mijn voornemen. Natuurlijk wist ik ook wel dat dergelijke media niet geschikt waren om foto's en dergelijke te stockeren.

Wat ik wel al achterhaald had, is dat ik heel wat meer kans zou hebben om deze floppy's te lezen met een Linux operating system. Ik dacht dan aan een oude computer die ik dan zou herinstalleren met een vrij simpele Linux distro. Maar dan komt er natuurlijk alweer een nieuw probleem opduiken : van welke media moet ik dan die Linux installeren ?

Ik bekijk het allemaal een beetje als een leuke ervaring op een ietwat onbekend terrein en besef ook wel dat zoiets weinig zin heeft. Maar koppig als we zijn, willen we ons goesting eens doen en retro eens opnieuw beleven hoe het toen ging. Leuk zou zijn nog een oude computer te vinden, werkend en voorzien van 1 of 2 diskettestations van 5,25 (dat was toen gebruikelijk dacht ik) ofwel 1 van 5,25 (HD uiteraard) en 1 van 3,5. Een externe van 3,5 bezit ik al een tijdje en werkt prima, vooral in Linux.

Enfin, ik zie wel. In ieder geval bedankt voor de commentaren en prettig eindejaar. 
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

27 dec 2017, 08:48

Toby schreef: Ik bekijk het allemaal een beetje als een leuke ervaring op een ietwat onbekend terrein en besef ook wel dat zoiets weinig zin heeft. Maar koppig als we zijn, willen we ons goesting eens doen en retro eens opnieuw beleven hoe het toen ging. Leuk zou zijn nog een oude computer te vinden, werkend en voorzien van 1 of 2 diskettestations van 5,25 (dat was toen gebruikelijk dacht ik) ofwel 1 van 5,25 (HD uiteraard) en 1 van 3,5. Een externe van 3,5 bezit ik al een tijdje en werkt prima, vooral in Linux.
Als je het wilt doen voor de sport uit de oude doos, dan zou ik je aanraden een oude AT-286 of 386 aan te schaffen (proberen vinden tenminste). Dit zou nog moeten kunnen op computerbeurzen zoals er jaarlijks in wieze een is(was) - als die nog bestaat natuurlijk.

Daar zet je dan een DOS 4.0 of 5.0 op met een windows 3.0 of 3.1 of 3.11 en je hebt voor een tijdje plezier gegarandeerd.
(Geen plug & play , dus gepaard met het bijkomend gevloek..... )

Opgepast met de randapparatuur, zoals de  muis die serieel was enz....
Het is pas bij de 386-486 dat de overgang gebeurd is naar PS/2.....
Ook qua harde schijven.... bios ondersteunde maar hoogstens een paar honderd MB, dus moest je al toeren uithalen om grotere aan de praat te krijgen.
Het is bij de decennia-overgang rond 1990 dat de overgang gebeurd is van 5.25" diskettes naar 3.5" diskettes. (de 5.25" diskettes zijn eigenlijk geen "lang" leven geschoren geweest.)

Edit:
- De drivers en toen gangbare programma's zul je dan ook moeten gaan zoeken in de "oude doos".
zoals wordperfect,  lotus 1-2-3,  word 2.0-3.0,  excel 2.0-3.0 enz.....
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 27 dec 2017, 09:26, 2 keer totaal gewijzigd.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

27 dec 2017, 08:53

@ Toby
Google eens op "usb to ide adapter".

Sjonny9
Lid geworden op: 18 mar 2013, 23:02

27 dec 2017, 11:13

Omdat het over floppy's gaat, ik heb hier nog een verpakking 8 inch floppy's liggen, 10 stuks in originele verpakking GeHa DS/DD, verpakking heeft wel sporen van jaren hier en daar te liggen.
Is daar nog interesse voor ?
Mvg,

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

27 dec 2017, 19:27

Charlie Maru schreef: Als je het wilt doen voor de sport uit de oude doos, dan zou ik je aanraden een oude AT-286 of 386 aan te schaffen (proberen vinden tenminste). Dit zou nog moeten kunnen op computerbeurzen zoals er jaarlijks in wieze een is(was) - als die nog bestaat natuurlijk.
Daar zet je dan een DOS 4.0 of 5.0 op met een windows 3.0 of 3.1 of 3.11 en je hebt voor een tijdje plezier gegarandeerd.
(Geen plug & play , dus gepaard met het bijkomend gevloek..... )
Opgepast met de randapparatuur, zoals de  muis die serieel was enz....
Het is pas bij de 386-486 dat de overgang gebeurd is naar PS/2.....
Ook qua harde schijven.... bios ondersteunde maar hoogstens een paar honderd MB, dus moest je al toeren uithalen om grotere aan de praat te krijgen.
Het is bij de decennia-overgang rond 1990 dat de overgang gebeurd is van 5.25" diskettes naar 3.5" diskettes. (de 5.25" diskettes zijn eigenlijk geen "lang" leven geschoren geweest.)
Edit:
- De drivers en toen gangbare programma's zul je dan ook moeten gaan zoeken in de "oude doos".
zoals wordperfect,  lotus 1-2-3,  word 2.0-3.0,  excel 2.0-3.0 enz.....
Ha, die heerlijke periode (nou ja ...) van de 286, 386 - ers ...
Ik heb nog een oudere, een Commodore XT model. Ik denk type PC 20 III.
Ik vrees echter dat die helemaal niet meer zal opstarten aangezien die pakweg 20 jaar op mijn zolder staat.
Ik voeg hier nog een foto van zo'n gelijkaardig toestel. Het heeft twee diskettestations, één voor 5,25 en één voor 3,5, in tegenstelling met de foto. Helaas geen HD floppy's zodat de opslagcapaciteit nog slechter dan ondermaats is. De harddisk is er een van 20 MB.
De nog in mijn bezit zijnde floppy's zijn nagenoeg allemaal HD, zodat lezen met dat kaske onmogelijk is.
Toen ik de computer op stal zette,  draaide die nog Windows 3.1 of 3.11 dacht ik aan een slakkengangetje wel te verstaan en in zwart/wit of was het groen/zwart ?
Tijdens de opstartprocedure van die Windows, kon je even een tas koffie zetten.
O ja, een primaire versie van Works stond er ook nog op.
Bemerk die muis (serieel dus ?). Zo is het er ook ene ...  :lol:

Ik denk dat er ook nog Word 2.0 opstond. Het was een standalone, printer had ik niet en dat was het zo ongeveer. 

Heeft er iemand een idee of die nog zou opstarten ?
Kwestie van niet nutteloos een tochtje naar de zolder te maken.  :wink:
Afbeelding
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

27 dec 2017, 19:32

hviaene schreef:@ Toby
Google eens op "usb to ide adapter".
Bedankt voor je info.
Vergeef mij mijn gebrek aan technische bagage, maar kan ik met die adapter dat apart uitgebouwde HD 5,25 diskettestation dat ik nog in surplus bezit, aan de praat krijgen ?
Laatst gewijzigd door Toby op 27 dec 2017, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

27 dec 2017, 19:35

In al mijn enthousiasme, even vooruitlopen : stel dat ik dat toestel aan de praat krijg, dan veronderstel ik dat ik slechts alleen via een diskette (of meerdere), een primaire simpele Linux distro kan installeren. Klopt dat ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

27 dec 2017, 19:38

Voor een simpele Linux hebt u ook al 1 GB nodig denk ik.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

27 dec 2017, 19:52

Sjonny9 schreef:Omdat het over floppy's gaat, ik heb hier nog een verpakking 8 inch floppy's liggen, 10 stuks in originele verpakking GeHa DS/DD, verpakking heeft wel sporen van jaren hier en daar te liggen.
Is daar nog interesse voor ?
Mvg,
Leuk aanbod, maar toch maar even wachten hoe dit zaakje afloopt ...  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

27 dec 2017, 20:44

Toby schreef: ....Tijdens de opstartprocedure van die Windows, kon je even een tas koffie zetten....


....Heeft er iemand een idee of die nog zou opstarten ?
Ge kunt altijd eens proberen als ge nog genoeg koffie hebt....... :lol: :lol:

Maar ge zijt toch best die eerst eens open te doen en desnoods eens uitblazen.