Floppystation uit de oude doos

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

28 dec 2017, 07:28

sacho schreef:Voor een simpele Linux hebt u ook al 1 GB nodig denk ik.
Oh, da's geen goed nieuws.
Dan zal het een oude versie van DOS worden moest hij nog startklaar geraken.
Die oudere Windows versie die er op staat (of stond) herinner ik me als een bijna volgroeide mislukking. Ik kreeg toen meerdere malen de melding "Divide Overflow" ... bij de opstart van de Windows.

Dan wordt dat wellicht terug die oude Dos commando's invoeren.
Nu ga ik dat alles nog eens opnieuw bekijken of het wel de moeite waard is.  :roll:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

28 dec 2017, 08:58

@ Toby op je 2 vragen:
Je kan de opzoeking nog verbeteren door te zoeken op "usb to floppy adapter" en ja , daarmee moet je dat uitgebouwde station aan de praat krijgen. Overigens staat er bij de opzoekingen een volledig USB floppy station.
Eens je dat toestel hebt, is er geen noodzaak meer om nog een Linux te gaan zoeken die op floppies zou staan, eender welke computer kan een USB lezen, misschien zelfs Windows.
Overigens draai ik hier op een oude Dell Latitude D600 laptop (Pentium M processor) met 512Mb geheugen, een Mageia 6 met MATE desktop, om updates te kunnen testen. Als ik 4 bureaubladen heb openstaan, dan duurt het overschakelen even, omdat er moet geswapt worden van en naar de schijf. Maar het ding blijft draaien. En dat is niet echt een lichte Linux

Sjonny9
Lid geworden op: 18 mar 2013, 23:02

28 dec 2017, 09:45

@ TOBY, de floppy's die ik liggen heb zijn geen 5.25" maar 8"
Mvg,

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

29 dec 2017, 03:08

hviaene schreef:@ Toby op je 2 vragen:
Je kan de opzoeking nog verbeteren door te zoeken op "usb to floppy adapter" en ja , daarmee moet je dat uitgebouwde station aan de praat krijgen. Overigens staat er bij de opzoekingen een volledig USB floppy station.
Eens je dat toestel hebt, is er geen noodzaak meer om nog een Linux te gaan zoeken die op floppies zou staan, eender welke computer kan een USB lezen, misschien zelfs Windows.
Overigens draai ik hier op een oude Dell Latitude D600 laptop (Pentium M processor) met 512Mb geheugen, een Mageia 6 met MATE desktop, om updates te kunnen testen. Als ik 4 bureaubladen heb openstaan, dan duurt het overschakelen even, omdat er moet geswapt worden van en naar de schijf. Maar het ding blijft draaien. En dat is niet echt een lichte Linux
Zit ik met dit hier op de goeie weg ?

Zou ik best niet eens een afbeelding hier posten van de contactpunten van zo'n extern 5,25 ding ?

Ps. Externe 3,5 diskette stations heb ik al een tijdje tot volledige voldoening (met usb aansluiting) en nogmaals : ik doe dit enkel voor de lol hoor, lekker retro.  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

29 dec 2017, 08:49

Dat ziet er OK uit.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

29 dec 2017, 20:40

hviaene schreef:Dat ziet er OK uit.
Toch heb ik nog een bedenking. Ik twijfel sterk of dat contactpunt, stekker dus, conform is aan die set die afgebeeld is in mijn voorgaande post.

Ik verduidelijk : het aansluitingspunt, contactpunt van mijn floppy 5,25 station, is plat. Lengte 4,5 cm, breedte 9 mm en met 17 contactplaatjes in koper, zowel aan boven-  als aan onderzijde; 2 contactplaatjes zijn gescheiden door een millimeter uitsparing.
Daarnaast is er nog een witte "fiche" met vier horizontale pin contactpunten.

Is dat een normale constructie of is dat nog ouder dan antiek ?  :wink:
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

29 dec 2017, 21:25

Toby, ik heb hier zo een "Scubbs ding" waarop drie verschillende aansluitingen zijn, twee ervan zijn vrouwelijke, en de derde is voor die modernere HD's waarmede zowel de data als de power aangesloten konden worden, dus niet met een afzonderlijke 4adrige kabel voor de voeding.

Maar ik kan mij niet meer herinneren hoe de aansluitingen waren van de fmoppy drive.

Misschien eens een fotootje plaatsen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

30 dec 2017, 08:51

Toby schreef:
hviaene schreef:Dat ziet er OK uit.
Toch heb ik nog een bedenking. Ik twijfel sterk of dat contactpunt, stekker dus, conform is aan die set die afgebeeld is in mijn voorgaande post.

Ik verduidelijk : het aansluitingspunt, contactpunt van mijn floppy 5,25 station, is plat. Lengte 4,5 cm, breedte 9 mm en met 17 contactplaatjes in koper, zowel aan boven-  als aan onderzijde; 2 contactplaatjes zijn gescheiden door een millimeter uitsparing.
Daarnaast is er nog een witte "fiche" met vier horizontale pin contactpunten.

Is dat een normale constructie of is dat nog ouder dan antiek ?  :wink:
Je beschrijving klopt met een normale IDE aansluiting, dat zou dus OK moeten zijn.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

30 dec 2017, 15:34

hviaene schreef:Je beschrijving klopt met een normale IDE aansluiting, dat zou dus OK moeten zijn.
Ah zo, heel erg bedankt hoor.
Ik ga me asap zo 'n setje bestellen en laat zeker nog iets weten hoe dit afliep.  :D
Ik heb toch nog enkele foto's gemaakt (is een goei oefening voor mij en t.a.v. Danny :wink:).

Foto #1 : vooraanzicht
Afbeelding

Foto #2 : achteraanzicht met contactpunten links en rechts
Afbeelding

Foto #3 : dito bovenaanzicht
Afbeelding

Foto #4 : detail fabrikant
Afbeelding
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

31 dec 2017, 09:24

Nu je die foto gepost hebt, dat is GEEN IDE aansluiting - wel voor de stroom rechts, maar niet voor de gegevensoverdracht.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

03 jan 2018, 05:43

hviaene schreef:Nu je die foto gepost hebt, dat is GEEN IDE aansluiting - wel voor de stroom rechts, maar niet voor de gegevensoverdracht.
Dat is waarschijnlijk ook geen goed nieuws of is er nog een mogelijkheid aub ?
Ik lees het graag hoor.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

03 jan 2018, 10:08

Toby schreef:
hviaene schreef:Nu je die foto gepost hebt, dat is GEEN IDE aansluiting - wel voor de stroom rechts, maar niet voor de gegevensoverdracht.
Dat is waarschijnlijk ook geen goed nieuws of is er nog een mogelijkheid aub ?
Ik lees het graag hoor.
Je foto is een standaard verbinding van een 5,25 floppy station. Ik was al vergeten hoe die er uit zag. Het toestel dat je toonde zegt duidelijk (für ... 5.25) dus zou dat wel degelijk moeten passen en werken.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

06 jan 2018, 05:24

hviaene schreef:
Toby schreef:
hviaene schreef:Nu je die foto gepost hebt, dat is GEEN IDE aansluiting - wel voor de stroom rechts, maar niet voor de gegevensoverdracht.
Dat is waarschijnlijk ook geen goed nieuws of is er nog een mogelijkheid aub ?
Ik lees het graag hoor.
Je foto is een standaard verbinding van een 5,25 floppy station. Ik was al vergeten hoe die er uit zag. Het toestel dat je toonde zegt duidelijk (für ... 5.25) dus zou dat wel degelijk moeten passen en werken.
Prima. Dan even dat setje toch bestellen en eens zo ver laat ik nog iets weten.
Alvast heel erg bedankt voor je (jullie) hulp.  8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

20 jan 2018, 07:11

Ook deze week is mijn set nog niet afgeleverd geworden.
Het was nochtans beloofd vanaf 17 januari 2018. Nog even afwachten dus, want "vanaf" is relatief.
Voor wie het nog moest interesseren, zal ik zeker iets laten weten bij positief resultaat.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

26 jan 2018, 21:22

Intussen is vandaag het setje geleverd. Hoe het er uit ziet, zie je op bijgevoegde foto : 


Afbeelding

Eigenlijk ben ik nu nog geen stap verder.
Gelet op de onderstaande afbeelding en de voeding van het floppystation (zie zwart omcirkelde gedeelte links onder), is het me niet duidelijk hoe ik dit moet aansluiten.

Is daar nog een aanpassingstsuk voor vereist ?

Voor de andere stekkers en fiches, zien we dan verder.
Afbeelding
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !