aanvullende gemeentebelastingen op personenbelasting

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

voetballers
Lid geworden op: 13 aug 2014, 14:24

28 dec 2017, 20:03

graag wat uitleg hoe en waarop men de berekening maakt voor aanvullende gemeentebelastingen op de personenbelasting wanneer men een tweede verblijf heeft in een andere stad.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

28 dec 2017, 20:38

De onroerende voorheffing wordt berekend op basis van het geïndexeerde kadastraal inkomen (K.I.) van het goed. De aanslagvoet verschilt naargelang van het gewest en zelfs de gemeente, en bedraagt al snel 90 tot 100 % van het niet-geïndexeerde K.I.
Voor een tweede verblijf wordt hetzelfde tarief gehanteerd als voor een hoofdverblijfplaats. Maar terwijl u voor uw hoofdverblijfplaats misschien recht hebt op een vermindering van de onroerende voorheffing (omdat u kinderen ten laste hebt, het om een bescheiden woning gaat ...), bestaat die mogelijkheid niet voor een tweede verblijf.
op een tweede woning moet u in uw aangifte  het K.I. van dat goed opgeven , 
dat vormt de basis voor de  belasting.
De belasting wordt berekend op het geïndexeerde K.I., vermeerderd met 40 %. Dat bedrag wordt opgeteld bij uw andere belastbare inkomsten verdeeld over u en uw partner als u allebei eigenaar bent.
Het wordt dus belast tegen de marginale aanslagvoet, dat is het belastingtarief op uw hoogste inkomensschijf.
Veel gemeenten, vooral aan de kust en in de Ardennen, heffen een jaarlijkse belasting op tweede verblijven.
In bepaalde gemeenten wordt de wettelijkheid van die belasting echter betwist
Men gaat er van uit belastingen op een tweede verblijf in strijd is met het gelijkheidsbeginsel.
Weet niet wat daar van de uitslag was ,maar het was geloof ik koksijde die de kat de bel had aangebonden.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

29 dec 2017, 16:34

De gemeenten hebben het recht om een aanvullende personenbelasting te heffen. Dit heeft niets met KI of OV te maken. 
Uw belastingaanslag wordt berekend op uw totale inkomen, waarin onroerende inkomsten naast loon en derg. Er staat vermeld welk bedrag naar de federale staat en het gewest gaat. De gemeente waar u gedomicilieerd bent, neemt daarboven ook een deel belastingen. Een aanvullende belasting van 7 %, wil zeggen dat zij 7 % extra voor henzelf innen. U woont vb. in een gemeente meet die aanslagvoet  :  u betaalt 7.000 € belastingen aan de staat , maar daarbij 490 € die naar uw gemeente gaan. Totaal 7.490 €. 
Dat tarief wordt bepaald door de gemeente zelf.  In Vlaanderen zijn enkele gemeentes die 0 ( =nul) als tarief hebben  : Knokke, De Panne, Koksijde.  Die maken dat goed door de taks op tweede verblijven voor al die appartementen. Maar meestal is dat van 6 tot 8 %. 
U mag er van uit gaan dat deze extra belastingen - opcentiemen - tot 30 % uitmaken van de inkomsten van een gemeente. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 dec 2017, 18:50

Wanton op bovenstaande site wordt wel verwezen naar KI  en OV  ,is die site dan fout volgens jou ,het staat toch zwart op wit te lezen of lees ik het totaal verkeerd?

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

29 dec 2017, 20:18

Wardje, hetgeen op die site staat betwist ik niet. Maar verwijst niet naar de aanvullende gemeentebelasting op personenbelasting.
Het KI van het tweede verblijf moet worden aangegeven in code 1106-2106 en staat verder los van hetgeen die de gemeente ( vb. aan de kust) int als taks op tweede verblijf. 
Zo'n tweede verblijf is onderworpen aan 3 belastingen : 
a. de taks tweede verblijven vb. Nieuwpoort 800 à 900 €, afhankelijk van de ligging en de grootte
b. de onroerende voorheffing, zoals elk onroerend goed
c. in de personenbelasting :   code 1106/2106 , KI wordt geïndexeerd , dan plus 40 %. Dat bedrag wordt belast binnen de personenbelasting. Misschien aan 50 %. Het bedrag dat de staat daarvan int, wordt nog verhoogd met 6 of 8 % ten gunste van de gemeente. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

voetballers
Lid geworden op: 13 aug 2014, 14:24

31 dec 2017, 09:22

als ik het goed begrijp dan betaald men voor een tweede verblijf 3x belastingen
1. via aanslagbiljet KI die bij je inkomen komt
2. gemeentebelastingen ( 6à7%) in de gemeente waar men woont en dan nog eens een tweedeverblijftaks in de gemeente waar tweede verblijf ligt.( vb. Koksijde)

Zie ik dat correct?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

31 dec 2017, 14:09

Was fout.
Laatst gewijzigd door pastoor op 01 jan 2018, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

voetballers
Lid geworden op: 13 aug 2014, 14:24

31 dec 2017, 14:20

woont is de gemeente die 7% gemeentebelastingen vraagt en waar mijn domicilie is, tweede verblijf is Koksijde en daar zijn er 0% gemeentebelastingen.

voetballers
Lid geworden op: 13 aug 2014, 14:24

31 dec 2017, 14:21

bedoelt U om mijn domicilie te verplaatsen ?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

01 jan 2018, 11:38

Nee, voetballers.

Dat kan alleen interessant zijn en onder bepaalde voorwaarden als men werkt.
Niet als men op pensioen is.

Als men werkt betaalt men al 25 % belasting op de 1ste €c. Als men voldoende belasting betaalt kan het interessant zijn om zijn domicilie te nemen in bijvoorbeeld Knokke, ...

Als men op pensioen is betaalt men belastingen vanaf € 1215.
Als het pensioen kleiner is dan € 1215 dan betaalt men geen belastingen, dus ook geen gemeentebelasting.   
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

04 jan 2018, 10:15

Belasting die u betaalt voor provincie toch niet afgeschaft. (04-01-2018)
De Vlaamse regering beloofde bij haar aantreden in 2014 die provinciale opcentiemen te schrappen.
Uiteindelijk liet de regering het idee van een nieuw Provinciefonds varen. De provincies mogen opcentiemen op de onroerende voorheffing blijven innen. Er geldt wel een maximumtarief, maar uiteindelijk mogen de provincies dit jaar ongeveer 80 procent van hun opbrengsten uit de onroerende voorheffing behouden.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

04 jan 2018, 11:46

Voetballers,

Ik had een collega, werkzaam in Brussel, en die een woning had in Knokke (zijn domicilie). Hij verbleef daar van vrijdagavond tot maandagmorgen. Hij had een villa kort bij Aalst waar hij verbleef op de andere dagen.  
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

fendtje
Lid geworden op: 26 aug 2010, 17:30

09 feb 2018, 09:41

voetballers schreef:bedoelt U om mijn domicilie te verplaatsen ?
jA ipv 7% nu dan 0 %.
Hoe legaal Verblijftaks ontduiken   u ingeschreven in De 7% uw vrouw In de 0 %.
Kan ook zijn andersom  het inkomen is de basis.
En indien gehuwd , scheiden met wederzijdse toestemming , en dan wettelijk gaan samenwonen.

een 2 verblijf en afwijkend % gemeente belastingen.
Een fiskaal expert zijn loon voor advies is er rap uit.

Ps / een kleine attentie om uw besparing te vieren mag ook.
Laptop Toshiba, terug de flybox, Ci+ telenet, Sat via protek 9920lx.
Philips Android tv's als kijkkastjes.
Mobile Viking voor mobiel internet + bellen

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

10 feb 2018, 20:21

Gehuwden en wettelijk samenwonenden dienen op hetzelfde adres gedomicilieerd te zijn. 
Afwegen of een taks voor tweede verblijf opweegt tegen de APB. 

Bepaalde gemeentes aan de kust vb. zoeken naar pseudo-gedomicilieerden, op basis van elektriciteitsverbruik en derg, hoeveelheid en frequentie van de post. Ik vrees dat zo'n situatie niet blijft duren. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon