Excel rekenblad probleem

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

01 jan 2018, 22:19

Hellokes iedereen, maar vooral de kenners van Excel.

Wat is mijn probleem?

Wel op een rekenblad waar ik in en uitgaven op aan het bijhouden ben heb ik een kolom met getallen.

De celeigenschap van die kolom staat als volgt

Afbeelding

Al de negatieve getallen zijn echter niet in het rood in de database te zien, zoals blijkt uit volgend screenshot

Afbeelding

Iemand enig idee hoe dit komt?

Groetjes en ook van mij een gezond 2018 toegewenst

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

02 jan 2018, 06:58

Probeer het nog eens door alle cellen van de kolom waarin zich het probleem voordoet tezamen (in 1 keer) te selecteren en dan de eigenschappen opnieuw in te stellen.
Het kan ook zijn (en dat is het meest waarschijnlijk) dat het aan de invoer van 1 of meer negatieve getallen ligt, bv. doordat je de ene keer een negatief getal hebt ingevoerd door eerst het minteken in te voeren en daarna het getal, of door eerst het getal in te voeren en daarna het minteken. Typ eerst het minteken, daarna het getal, en druk daarna op Enter.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

02 jan 2018, 08:03

Hello Franç, en bedankt voor jouw antwoord.

Met het wijzigen van de celeigenschappen van de ganse kolom op standaard, dan staan alle getallen in het zwart, dus ook de negatieve.

Het daarna opnieuw wijzigen naar rood voor de negatieve getallen brengt geen beterschap :roll:

Nog ter info, het betreft hier data dat ik binnen gehaald heb als CSV bestand, en door Excel heb laten lezen, maar als ik dit bestand, door dubbelklik laat openen, dan gebeurt dit automatisch in Excel, wel krijg ik bovenaan een gele balk met volgende informatie, "Sommige functies gaan mogelijk verloren als u deze werkmap opslaat als CSV (gescheiden door komma's). Sla de werkmap op in Excel bestandindeling om de functies te behouden".

Ik sla dit bestand dus op als een XLSX bestand.

Nog ter info, als ik een van die negatie getallen opnieuw van af het klavier ingeef, dan verschijnt dit dan wel in het rood.

Groetjes

Danny

Edit, daar juist geprobeerd het in Excel 97-2003 XLS op te slaan, maar dit brengt geen verbetering

Nog een gedane proef, namelijk in die database, een tweede blad aangemaakt, en daar een van de celeigenschappen van een kolom ingesteld op "negatief rood", een cel aan gekozen, en voor de waarde van die cel verwezen naar een cel van het hoofdblad waar een negatief getal staat dat dus niet rood is.

Wel wat daar op dat tweede blad staat, is ook zwart.

Afbeelding
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

02 jan 2018, 09:05

Danny. schreef:Nog ter info, als ik een van die negatie getallen opnieuw van af het klavier ingeef, dan verschijnt dit dan wel in het rood.
Dat is wat ik in de tweede alinea van mijn vorig bericht vermeldde.
Dat bij het inlezen van gegevens als csv-bestand de weergave niet is zoals je op grond van de Excelinstellingen verwacht, dat is normaal. Jouw Excel reageert volkomen zoals verwacht, er is niks mis mee.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

02 jan 2018, 10:05

Franç, het is misschien normaal zoals je schrijft, maar het blijft toch eigenaardig en onbruikbaar.

Als ik die kolom aangepast laat sorteren van klein naar groot, dan staan de rode negatieve getallen mooi bovenaan, met daarna de positieve, maar met daar mooi tussenin die "zwarte" negatieve getallen.

Ik kan dus geen berekeningen maken met die getallen, wat natuurlijk voor een rekenblad zeer vervelend is.

Afbeelding

Zoals men kan zien staan die getallen met een minteken ervoor, mooi gerangschikt volgens waarde, maar zonder rekening te houden met het min teken, andere negatieve getallen worden wel als negatief herkend.

Ik kan dus niets aanvangen met dit rekenblad van iets van 1.300 lijnen.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Foot@verage
Lid geworden op: 02 jan 2018, 19:35
Locatie: Herent

02 jan 2018, 19:41

Beste,
Dit kun je invoeren/wijzigen/annuleren via voorwaardelijke opmaak. Je selecteert de getallenreeks of kolom, klikt op Voorwaardelijke opmaak onder start, je kiest markeringsregels voor cellen,  kies kleiner dan, vul dan 0 (nul) in, en kies hoe ze moeten worden opgemaakt.(in uw geval zou dat de keuze rode tekst zijn)

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

02 jan 2018, 21:03

Hellokes, en bedankt voor jouw antwoord, maar blijkbaar werd het probleem niet goed begrepen.

Het probleem is niet dat negatieve getallen niet in het rood verschijnen, maar dat getallen die in dat rekenblad te zien zijn met een minteken, in werkelijkheid niet negatief zijn, het probleem is dus niet de kleur, maar de eigenschap van dat getal.

Dat het niet als negatief getal herkend wordt door Excel bewijst het feit dat deze zogezegde negatieve getallen, als men alles laat rangschikken, gewoon tussen de positieve getallen staan, dit was ook duidelijk zichtbaar in de screenshots :wink:

Dus sorry, maar jouw tip is niet bruikbaar.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Foot@verage
Lid geworden op: 02 jan 2018, 19:35
Locatie: Herent

02 jan 2018, 21:54

Okee, ik zit al ruim een uur te zoeken voor je. Nu ik vond op het internet iemand die vroeg hoe men op een eenvoudige manier positieve getallen, negatief kan maken. Het antwoord was, tik ergens in een willekeurige cel, -1, kopieer die cel, en klik in de kolom met positieve getallen, op plakken speciaal en kies dan, vermenigvuldigen.
Ik weet het, dat is niet wat je wil.
Maar doe eens het omgekeerde. Tik een 1 in een willekeurige cel ergens, kopieer die cel, en klik in de kolom met negatieve getallen, op plakken speciaal en kies dan, vermenigvuldigen.
Wie weet....

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

03 jan 2018, 09:41

Foot@verage schreef:Okee, ik zit al ruim een uur te zoeken voor je ...
Dat heb ik je toch niet gevraagd, maar heb jij dat toch uit eigen wil gedaan of niet? Een mogelijke oplossing wordt toch uit vrije wil gegeven dacht ik ...

Maar toch bedankt.

Iedereen die een beetje kan rekenen weet toch dat men een positief getal negatief kan maken door het met -1 te vermenigvuldigen :wink:

Maar blijkbaar is mijn vraagstelling verkeerd begrepen (misschien door mijn uitleg), namelijk, ik wil op de uittreksels van mijn bankrekening, rekenkundige bewerkingen uitvoeren, en wel bepaald te weten komen hoeveel ik reeds uitgeven heb bij als voorbeeld Delhaize, alwaar ik steeds van mijn bankkaart gebruik maak wat het vergaren van informatie gemakkelijker maakt.

Ik ben nu na verschillende testen tot de vaststelling gekomen dat het CSV bestand, dat als XLSX bestand ingelezen werd, de getallen groter of gelijk aan 1.000 door Excel niet als getal herkend worden, die getallen die uit dat CSV bestand komen hebben een punt tussen de duizend en de honderdtallen, en dan zijn dit blijkbaar geen getallen, men kan daar dus niet mee rekenen zoals uit volgend voorbeeld te zien is alwaar ik de volgende bewerking heb laten uitvoeren, in de rechter kolom, wat er in de linker kolom staat vermenigvuldigen met 2

 Afbeelding
Dus het bewijs dat, als er een punt staat tussen de duizend en de honderdtallen, is dit geen getal.

Hopelijk is dit nu wat duidelijker, en kan er misschien ergens iets uit de bus komen waarvoor dank.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

04 jan 2018, 10:44

Hellokes, ik heb na talloze verschillende manieren dat CSV bestand in een "werkend" Excel bestand te krijgen, denkelijk één (de ?) oplossing gevonden, maar ik wil die nog eerst verder uittesten.

Alvast bedankt aan de zoekers ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

05 jan 2018, 08:44

Hellokes, het importeren van die CSV bestanden lukt prima, en ook zijn de getallen nu werkelijk getallen waarmede men dus kan optellen enz.

Er rest mij nog een probleem, namelijk het rangschikken, ik kan namelijk de functie sorteren niet gebruiken, als ik de kolom met datums kies, dan blijft die "knop" grijs, dus niet operationeel, en nochtans zijn de celeigenschappen van die kolom op datum ingesteld, het gevolg is dat wat ik als laatste beweging zou willen zien, bovenaan staat.

Afbeelding

Iemand enig idee hoe hieraan kan verholpen worden waarvoor dank.

Indien er interesse is voor mijn werkwijze, die dus nog niet 100% juist werkt (kan geen rangschikking op de datums laten uitvoeren), wil ik hier gerust de verschillende stappen vermelden :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Flurk
Lid geworden op: 04 jan 2003, 18:17
Locatie: Roeselare

05 jan 2018, 11:47

Beste Danny,

Wat betreft uw negatieve getallen in rood, de oplossing is deze:

Selecteer in Celeigenschappen  zoals hieronder, staat het er niet typ het dan over in de rubriek Aangepast.

Daarna klik je in uw rekenblad links boven de optie opmaak kopieëren en selecteer je alle andere cellen die aan die voorwaarden moeten voldoen.


Afbeelding
HP Envy 700-209eb
2 TB 12 GB x64 processor - Intel i7-4770
Windows 10 - Firefox

Flurk
Lid geworden op: 04 jan 2003, 18:17
Locatie: Roeselare

05 jan 2018, 11:56

Danny,

Het sorteren van de datum doe je als volgt

Niet de kolom selecteren maar de datumcellen en alle gegevenscellen rechts van de datum die mee moeten worden gesorteerd.

Dan klikken rechtsboven op -sorteren en filteren- en kiezen -van oud naar nieuw.
HP Envy 700-209eb
2 TB 12 GB x64 processor - Intel i7-4770
Windows 10 - Firefox

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

05 jan 2018, 19:33

Hey Flurk, bedankt voor die laatste opmerking, dat was natuurlijk mijn fout, het werkt nu dus.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Flurk
Lid geworden op: 04 jan 2003, 18:17
Locatie: Roeselare

05 jan 2018, 19:50

Graag gedaan Danny.
Is het ook gelukt met de negatieve getallen in het rood te zetten?
HP Envy 700-209eb
2 TB 12 GB x64 processor - Intel i7-4770
Windows 10 - Firefox