foto's ordenen

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

Denyse
Lid geworden op: 06 dec 2010, 10:55

13 jan 2018, 10:44

Sinds Wi 8 plaatsen mijn foto's zich zo maar ergens

Vroeger kon ik alle ,goed gesorteerd in een map en per onderwerp zetten
Ik weet niet hoe er aan te beginnen
Is er een url,waar ik mijn foto's ,mooi per onderwerp en datum zou kunnen plaatsen

Vroege ,met Vista of WI 7 kon ik die allemaal ordelijk schikken

Nu is dat een echte warboel

Wie geeft me raad?
danku

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

13 jan 2018, 18:49

Volgens onze lesgever(sorry, maar ik ben zij naam kwijt) bij Vormingplus is er maar één goede manier:
op datum.
Verder in afbeeldingen opslagen op je harde schijf en niet in die speciale programma's.
En als je ze echt, echt, echt niet wil verliezen: een papieren album maken.

Ze opslagen op een externe drager kan ook, want anders zit er veel geheugen in je afbeeldingen.
Maar die externe dragers( zoals geheugensticks) hebben ook een houdbaarheidsdatum en moeten regelmatig gebruikt worden.

In een notendop wat die man vertelde in een voormiddag.

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

13 jan 2018, 20:21

Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

14 jan 2018, 00:38

Helena van Troje schreef:Volgens onze lesgever(sorry, maar ik ben zij naam kwijt) bij Vormingplus is er maar één goede manier:
op datum.
Verder in afbeeldingen opslagen op je harde schijf en niet in die speciale programma's.
En als je ze echt, echt, echt niet wil verliezen: een papieren album maken.

Ze opslagen op een externe drager kan ook, want anders zit er veel geheugen in je afbeeldingen.
Maar die externe dragers( zoals geheugensticks) hebben ook een houdbaarheidsdatum en moeten regelmatig gebruikt worden.

In een notendop wat die man vertelde in een voormiddag.
U hebt een goede professionele lesgever gehad.

Zelf mappen aanmaken, chronologisch gesorteerd.
Ik maak ze aan per maand.
Geen programma's gebruiken voor het sorteren van je foto's. Dat is prul waarmee je vroeg of laat op beperkingen gaat stoten.
Zelf mappen maken is handwerk en duurt iets langer, maar je hebt levenslang volledige controle over je verzameling. elke computer kan met de mappenstructuur om.
Vertrouw niet enkel op de cloud, dat heb je niet in de hand.
Copies maken op externe dragers, bij voorkeur een harde schijf.
Ik maak een copie van gans mijn fotoverzameling op twee externe harde schijven van een verschillend merk.
Deze gaan in de bankkluis, want als het huis afbrandt, of men breekt in, dan is je verzameling van jaren werk er ook mee aan.

Nog een belangrijke tip van mij:
Stel je fototoestel zo in dat de nummering van de beelden doorloopt, onafhankelijk van de gebruikte geheugenkaarten.
Stel, wanneer je een nieuw fototoestel koopt, de naamgeving van de nummering ANDERS in dan bij je vorige toestel. Bijvoorbeeld vanaf dsc_0001en bij een volgend toestel vanaf ima_0001 en bij een volgend toestel weer anders.
Bij goede toestellen kan je dat naar believen kiezen.
Zo krijg je nooit dubbele namen, want dat geeft groot gevaar om per ongeluk bestaande bestanden te overschrijven.

Deze werkwijze is nuttig voor iedereen wie op meer dan amateurniveau met fotografie bezig is.
Ondank is 's werelds loon

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

14 jan 2018, 09:59

Helena van Troje schreef:Volgens onze lesgever(sorry, maar ik ben zij naam kwijt) bij Vormingplus is er maar één goede manier:
op datum.
Verder in afbeeldingen opslagen op je harde schijf en niet in die speciale programma's.
En als je ze echt, echt, echt niet wil verliezen: een papieren album maken.

Ze opslagen op een externe drager kan ook, want anders zit er veel geheugen in je afbeeldingen.
Maar die externe dragers( zoals geheugensticks) hebben ook een houdbaarheidsdatum en moeten regelmatig gebruikt worden.

In een notendop wat die man vertelde in een voormiddag.
Het probleem met die speciale programma's is dat zij de foto's van je folder "Afbeeldingen" op een bepaalde manier sorteert, maar ze staan heus nergens anders dan in je folder "Afbeeldingen". Die programma's houden alleen maar een lijst bij van waar je foto's staan. Als je daar gaat op betrouwen, dan raak je natuurlijk in moeilijkheden als je favoriete programma (zoals met Picasa is gebeurd) verdwijnt. JE FOTOS GAAN NIET VERLOREN, maar een ander programma zal ze weer anders prezenteren an dat kan reuze vervelend zijn.
Daarom is de raad om zelf je indeling van foto's in Afbeeldingen in handen te nemen, uiteindelijk het beste wat je kan doen.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

14 jan 2018, 11:09

Bij mij worden de foto's als volgt geklasseerd :
Er is eerst en vooral de hoofdmap "Mijn afbeeldingen"
Daarin staan er verschillende submappen , telkens per jaar. Ik heb dus de submappen 2012, 2013, 2014 enz...
In deze "jaarmappen" maak ik telkens er een nieuwe reeks foto's komt een nieuwe submap aan , en geef die de naam van de betreffende gebeurtenis bv Duisburg 061217 ( ons bezoek aan de kerstmarkt in Duisburg op 6 december 2017).
Wanneer ik nu de foto's van mijn fotoapparaat naar mijn pc overzet geef ik die onmiddellijk de betreffende naam en plaats ze in de betreffende map.
In die map ( in dit geval Duisburg 061217) verschijnen de foto's dan niet als "DSC 001 , DSC 002 enz " maar onmiddellijk als " Duisburg 061217 001 , Duisburg 061217 002 enz ". Dan kijk ik de foto's na en verwijder eventueel de "mislukte" of verbeter met mijn fotobewerkingsprogramma ( PSP 2018) de minder geslaagde.

En om niets kwijt te geraken : ik laat de foto's op mijn fotoapparaat staan tot ik de definitieve versie ( dus na sortering, eventuele verwijdering en/of aanpassing ) van de foto's heb overgezet naar een externe schijf.