Hulp bij eerste stappen

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

07 feb 2018, 06:47

@Danny : eens leuk om te bekijken bekende Linux distro's volgens populariteit .

Nou ja, de beste is nog altijd die distro waar je het liefst mee werkt.
Zoveel is zeker.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

07 feb 2018, 08:50

@Danny,
Ben je er zeker van dat je oud bakje kan booten vanaf een USB-stick? Dat was vroeger niet altijd het geval. Dan moet je het met een DVD doen. Eender welk brander programma kan een iso bestand als image branden (NIET als data!!!!).
Als je machientje toch altijd XP opstart, dan moet je eens snel kijken bij het begin van het opstarten. Daar staan dikwijls de mogelijkheden onderaan het scherm. De bootmenu is nogal dikwijls F8.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

07 feb 2018, 09:46

Toby, neem me niet kwalijk, maar ik ben er 100% zeker van dat ik de juiste volgorde heb ingesteld, en ook bevestigd, ik kan je geen screenprint ervan laten zien en je gaat mij op mijn woord (van eer) moeten geloven :wink:

En ter info Toby, ik heb mijn eerste stappen in de computerwereld gezet op een Tandy TRS80, die had geen HD, maar men kon wel een cassette recorder gebruiken om gegevens in op te slaan, en ook twee floppy drives van 5 1/4, het geheugen was met de uitbreiding welgeteld 32kB groot (jawel 32 kilobite).

Dat was wel in de 80tiger jaren, en later heb ik met verschillende Windows machientjes gewerkt, en zeker meer dan 2 CD's/Dvd's gebrand, maar ja, dat kan jij niet weten :wink:

Nog ter info, als ik dienen MD97500 laat opstarten met een Linuw op de stick, dan gaat dat in die stick ingebouwde lampje enkele malen gaan flikkeren, en dan zoals reeds gezegd, start Windows XP op, dus volgens mijn bescheiden mening kan het systeem daar geen informatie vinden om met Linux op te starten.

Misschien probeer ik vandaag nog een DVD te branden met een Linux Mint erop, maar dan is dat het laatste, alhoewel men zegt "zeg nooit nooit meer" :wink:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

07 feb 2018, 21:39

Voila, het zit erop, ik heb dus een DVD gebrand met een Linux Mint, deze in dat XP machientje gestoken, maar verder dan dat icoontje in het midden van het scherm geraakt dat machientje niet verder.

Bij de opstart krijg ik wel enkele mogelijkheden zoals memory test, en dat gaat wel, maar dat zal toch niet de bedoeling zijn van Linux Mint.

Mijn conclusie, op dat machientje kan geen Linux werken.

Dan maar een andere laptop van Medion genomen, een MD98360 met daarop nog een Windows 7 Home, en eveneens een DVD aangemaakt met Linux Mint.

Het toestel start op, ik heb enkele zaken kunnen bekijken, maar, en dit is mijn eigen mening hierover, dat kan mij niet bekoren, misschien ben ik wel te veel besmet door het Windows virus :wink: ...

Ik ben ook wel eens gaan kijken naar waar er hier naar verwezen werd
Toby schreef:@Danny : eens leuk om te bekijken bekende Linux distro's volgens populariteit . ...
Ik viel daar bijna van mijn stoel, een klassement van meer dan 300 verschillende Linuxen, en in totaal meer dan 800 keuzes :roll: :roll: :roll:

Zoals ik daar kan lezen Toby, leuk om te bekijken, maar daardoor krijg ik een wespennest indruk, dit is mijn persoonlijke indruk hoor ...

Neen Toby, mijn goesting is over, en ik zal er dan ook mee stoppen ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

08 feb 2018, 09:20

@Danny,
Nogmaals: dat dit machientje (en zeker een Medion) geen Linux kan draaien, daar geloof ik geen snars van. Ik ga je ervaring met Mint niet in twijfel trekken. En dat er een ikoon verschijnt betekent wél dat er een korrekte boot gebeurt.
Vraag: ben je er zeker van dat je de 32-bit Xfce versie hebt gedownload. En dan nog is Linux Mint niet de gemakkelijkste keuze voor zo'n oude machine : zie bijv.  https://sites.google.com/site/computertip/2  langs de rechterkant. Ik ben er redelijk van overtuigd dat dit jou geval is.

Ik heb al een aantal keer de Mageia 32-bit op dergelijke oude bakken geïnstalleerd (ik gebruik er nu nog bijna dagelijks een voor testen) en dat marcheert altijd als het spreekwoordelijke fluitje van een cent.

channelten
Lid geworden op: 27 apr 2006, 19:52
Locatie: Kalmthout (C)

08 feb 2018, 14:34

toen ik begonnen ben met Ubuntu heb ik het volgende boek gekocht :
Basis Cursus Ubuntu door Jan Stedehouder en Gijs Van Der Poel, uitgegeven bij Academic Service en o.a. te koop bij Standaard Boekhandel.
Daar staat stap per stap in uitgelegd hoe je de software kan downloaden, hoe je een iso schijf maakt of een stick.
Hoe je installeert, aan de slag gaat, hoe je randapparaten aansluit, bijkomende software toevoegt en verder al de dingen die je gewoon bent van Windows (zoals Libre Office = Windows Office in iets oudere versie)
Heel begrijpelijk geschreven voor huis-tuin-keuken-computeraars zoals ik
Si vis pacem, para bellum - Aspire 7741G - Linux Mint 19.3 Tricia

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

09 feb 2018, 09:16

hviaene schreef:@Danny,
Nogmaals: dat dit machientje (en zeker een Medion) geen Linux kan draaien, daar geloof ik geen snars van.

Wel, dan zal ik hier wel met de uitzondering zitten zeker, met de Linux Mint 32bit (zie verder hieronder) die ik van een school in Aken binnen gehaald heb, draait het zelfs net vierkantig

Ik ga je ervaring met Mint niet in twijfel trekken. En dat er een ikoon verschijnt betekent wél dat er een korrekte boot gebeurt.

Beweer ik ook niet, maar verder dan dat booten geraak ik niet

Vraag: ben je er zeker van dat je de 32-bit Xfce versie hebt gedownload.

Hier zal er dus wel een mogelijke verklaring liggen, ik had gewoon een 32bit binnen gehaald, en heb gisteren dan de XFCE van die zelfde school in Aken gehaald heb, zie verder na dit citaat

En dan nog is Linux Mint niet de gemakkelijkste keuze voor zo'n oude machine : zie bijv.  https://sites.google.com/site/computertip/2  langs de rechterkant. Ik ben er redelijk van overtuigd dat dit jou geval is.
Ik heb al een aantal keer de Mageia 32-bit op dergelijke oude bakken geïnstalleerd (ik gebruik er nu nog bijna dagelijks een vooer testen) en dat marcheert altijd als het spreekwoordelijke fluitje van een cent.
Hviaene, ik heb dus alles opnieuw geprobeerd met die XFCE Linux, en hier opnieuw start hij niet op vanaf een stick, maar wel vanaf een DVD, ik heb dus buiten dat icoon, nu wel eventjes kunnen piepen, maar sorry, dat is niet mijn ding, zoals ik reeds liet verstaan, waarschijnlijk geïnfecteerd door het Windows virus  :wink:

En dan nog iets, ik heb hier in het rusthuis enkel internet via WIFI, en daar zit ik dan strop, ik kan niets binnenhalen, ik kan niet via de WIFI naar buiten geraken met Linux.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

10 feb 2018, 11:06

Waarom weet ik niet, maar ik kan je blijkbaar niett overtuigen om de Mageia distributie te proberen. Ik heb een laptop gehad (maar die is naar de eeuwige jachtvelden) met die wireless chip en die kon wél op het internet.
Als je die wil proberen, dan zal ik je richten welke keuzes je moet maken bij het installeren.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

10 feb 2018, 11:40

hviaene schreef:... Als je die wil proberen, dan zal ik je richten welke keuzes je moet maken bij het installeren.
Heel graag Hviaene, al was het maar om te kunnen vaststellen wat dat oud bakske in zijn oude dagen nog aankan :wink:

Ik wil daar gerust de tijd voor nemen, en dan zeker zoals ik reeds liet verstaan, als iemand mijn hand vast kan houden ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

11 feb 2018, 09:09

OK: eerste vraag: hoe groot is de harde schijf van dat bakje, en hoeveel vrije ruimte is er nog (vooropgesteld dat je inderdaad een dual boot wil)?

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

12 feb 2018, 17:45

Hellokes, en sorry voor het late beantwoorden van jouw vraag, maar gisteren vierden wij ons diamanten bruiloft, vandaar.

De C schijf geeft mij volgende informatie, 55.0GB waarvan 29.4GB beschikbaar
Er is ook nog een Recover partitie van 14.3GB waarvan 11.7GB beschikbaar
Er is dan ook nog een Backup partitie van 4.87GB waarvan 2.51GB beschikbaar

Als RAM zit daar 1GB in

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

13 feb 2018, 09:14

Proficiat aan jou en je vrouw.
En nu verder: het is een XP, probeer in Schijfbeheer eerst te defragmenteren en daarna de C partitie zo klein mogelijk te maken. Daarmee zul je een niet-geallokeerde ruimte maken en daarmee kun je aan de slag.
Bij het booten van de Mageia installatie, in dit specifieke geval liefst met een DVD, krijg je eerst de vragen over taal en toetsenbord. Doe die, en daarna komt een scherm over partitionering.
Kies Aangepaste partititonering, je krijgt dan een beeld van je schijf met de bestaande partities en de vrije ruimte. Klik op die vrije ruimte en kies voor Aanmaken. Zet de grootte op ca. 9 - 10 Gb, het mountpunt zal "/" zijn, laat dat zo maar en doe de aktie.
Kies terug de vrije ruimte, Aanmaken en die zal Linux swap voorstellen, misschien voor 4 GB. Breng dat terug naar 1Gb en aanmaken.
Een derde keer, neem nu de maximum vrije ruimte en mountpunt "/home" Aanmaken en Klaar.
Dan krijg je een keuze Gnome - Plasma (ofte KDE) en Aangepast. Neem de laatste. Kijk in de kategorie Desktop wat daar allemaal staat en voeg toe zeker Netwerk Client, en de rest naar believen.
Open de keuze Grafische , zet daar Plasma af en Xfce aan. Ga verder, de installatie zal beginnen. Klik eventueel op "Details" om de pakketten te zien defileren.
Daarna moet je paswoorden en één gebruiker instellen (NOTEER DIE GOED). Dan komt een overzicht van de verschillende instellingen. Verander daar indien nodig de land en tijdzone. En laat de rest gerust. Klik OK en herstarten.
je zal bij het herstarten nu een keuze krijgen tussen Windows en Mageia, kies Mageia en start door. Login in met  de gebruiker/passwoord die je hebt aangemaakt. Sluit dat "Welkom scherm" en steek de DVD opnieuw in de lezer mocht je die eruit gehaald hebben, start "Mageia Configuratie Center", kies voor "Netwerk en Internet - Nieuwe instellen". Kies Wifi, en zie dat de Wifi chipset aangeduid is. Ga verder met de standaard waarden en laat het netwerk starten.
Als de Intel chipset niet korrekt wordt gevonden, kun je evengoed in een computerwinkel een USB-Wifi dongle halen (de goedkoopste is goed genoeg) en bovenstaande netwerk instellingen herhalen. Die tweede Wifi zal aangeduid worden met een langere naam (zoiets als wplf29017b), kies die.

Als je dat allemaal gedaan hebt, en je kan op internet, geef dan een seintje, dan kunnen we de biblioteek van pakketten verder instellen.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

13 feb 2018, 16:48

hviaene schreef:Proficiat aan jou en je vrouw.

Bedankt

 ... Dan krijg je een keuze Gnome - Plasma (ofte KDE) en Aangepast. Neem de laatste

Nog niets gedaan, enkel maar gelezen, ik vermoed dat je hier Aangepast bedoeld?
En nu eerst Gaiia, sorry, Mageia binnen halen en op DVD zetten.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

14 feb 2018, 09:33

Danny. schreef:
hviaene schreef:Proficiat aan jou en je vrouw.

Bedankt

 ... Dan krijg je een keuze Gnome - Plasma (ofte KDE) en Aangepast. Neem de laatste

Nog niets gedaan, enkel maar gelezen, ik vermoed dat je hier Aangepast bedoeld?
En nu eerst Gaiia, sorry, Mageia binnen halen en op DVD zetten.

Groetjes

Danny
Ja, ik bedoel Aangepast.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

14 feb 2018, 11:02

Bedankt, maar ik ben nog niet zo ver geraakt :roll:

De defragmentatie is uitgevoerd, en nu was het mijn bedoeling die C partitie aan te passen, ik vond in wat er aan boord van de XP te vinden was, niet zo direct de aangepaste tool, en per Google ben ik op zoek geweest.

Daar gevonden dat men voor een XP de Mini Tool Partition Wizard kan gebruiken, dus deze binnen gehaald, en laten starten, maar ...


Afbeelding

Ik zit dus hier opnieuw strop ...

Zou dat XP Medionneke kwaad zijn omdat het daar reeds meerde maanden onder het stof heeft moeten vertoeven?

Ter info nog Hviaene, voor gemakkelijker te werken doe ik dit per Teamviewer tussen dat XPtje en mijn Windows 10 machine :cry:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender