2018 : België weeral laagste groeier Eurozone

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
Gast

11 feb 2018, 17:43

Wil. schreef:Allemaal naast de kwestie. Open er een topic over en dan zal ik je antwoorden.

Sibarita slaat de nagel op de kop.
Naast de kwestie ?  De topic gaat hier over de groei volgens de OESO , niet over Vlaams-Waalse verschillen.  Zelfs al zou het verschil een halve procent zijn , dan nog zullen de flamiganten schreeuwen van "ziede wel , splitsen die boel" ...

Een andere zaak : Umicore gaat investeren in materiaal voor Li-ion batterijen en gaat hiervoor een vestiging oprichten in China en ... ergens in Europa.  Belgie wordt moeilijk voor hen omdat het jaren duurt vooraleer dat de vergunning rond is. En wie is verantwoordelijke voor het verlenen van vergunningen ? Jawel , vastgevette ambtenaren die je met geen stok van hun stoel kunt krijgen , en hun middagtukje moeten doen.  Hoe kan je als land groeien met een stel ambtenaren dat te lui is om hun kont op te heffen en te dom is om te helpen donderen. Op papier prachtig geformuleerd gelul van honderden bladzijden neerpennen zonder wezenlijke inhoud , dat doen ze dan wel graag.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

12 feb 2018, 11:04

The Spirit of Flanders schreef:Een andere zaak : Umicore gaat investeren in materiaal voor Li-ion batterijen en gaat hiervoor een vestiging oprichten in China en ... ergens in Europa.  Belgie wordt moeilijk voor hen omdat het jaren duurt vooraleer dat de vergunning rond is. En wie is verantwoordelijke voor het verlenen van vergunningen ? Jawel , vastgevette ambtenaren die je met geen stok van hun stoel kunt krijgen , en hun middagtukje moeten doen.  Hoe kan je als land groeien met een stel ambtenaren dat te lui is om hun kont op te heffen en te dom is om te helpen donderen. Op papier prachtig geformuleerd gelul van honderden bladzijden neerpennen zonder wezenlijke inhoud , dat doen ze dan wel graag.
Ze (Umicore) houden allicht ook meer rekening met de zogenaamde sociale partners in dit land die erom bekend staan voor het minste conflictsituaties uit te lokken, of erger nog: de boel plat te leggen. Wij zouden best, al was het maar een beetje, van de Japanse of Duitse mentaliteit kunnen gebruiken. Daar worden problemen doorgaans binnen het bedrijf opgelost zonder inmenging van buitenaf. Als het goed gaat worden werknemers daar flink voor beloond - zie maar de premies van de autobouwers - en als het wat minder gaat worden er geen onredelijke eisen gesteld. Dat heet de tering naar de nering zetten.

Waarom denk je investeert Toyota dit jaar 400 miljoen euro - en 700 nieuwe aanwervingen - op 15 kilometer aan gene kant van de Belgische grens (Valenciennes) en niet aan deze kant?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 feb 2018, 13:50

" "Wij zouden best, al was het maar een beetje, van de Japanse of Duitse mentaliteit kunnen gebruiken. "

Dat de 4 miljoen  Duitse metaal- en electronica arbeiders binnenkort een loonsverhoging krijgen van 4,3% en gedurende 2 jaar hun arbeidstijd kunnen verminderen tot 28u/week is nu niet bepaald " binnen het bedrijf" verkregen maar wel door keihard onderhandelen door ...de sociale partners , de grote metaalvakbonden dus. Die mentaliteit kunnen wij inderdaad gebruiken .

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

12 feb 2018, 15:27

frits1955 schreef:Dat de 4 miljoen  Duitse metaal- en electronica arbeiders binnenkort een loonsverhoging krijgen van 4,3% en gedurende 2 jaar hun arbeidstijd kunnen verminderen tot 28u/week is nu niet bepaald " binnen het bedrijf" verkregen maar wel door keihard onderhandelen door ...de sociale partners , de grote metaalvakbonden dus. Die mentaliteit kunnen wij inderdaad gebruiken .
Wel, als wij de laatste maakindustrieën hier definitief weg willen moeten de bonden dat maar doen. Hoe sneller hoe liever: alleman aan den dop. Ik veronderstel dat je ook de reactie van de werkgevers gelezen hebt, al passen die uiteraard niet in jouw straatje.
Die linkse idioten van IG metal willen gewoon dat werkgevers bereid zouden zijn arbeiders voor drieëneen halve dag hetzelfde loon uit te betalen als voor een normale werkweek van 35 uur. Zie maar hoe dat is gelopen in Frankrijk: 10% van de beroepsbevolking is officieel werkloos, in Duitsland 3,6%.
Moest ik nog actief zijn zou ik algauw zeggen: da's een heel goed voorstel, jongen, pak nu je spullen maar en verdwijn uit mijn ogen.
Kom alstublieft niet af met het non-argument van werkdruk en gezinsleven, dat plaatje is afgezaagd, zeker bij het ambtenarenleger.
Ik zal je een voorbeeld uit de praktijk geven: mijn jongste vertrekt half maart op een vrijdag voor een presentatie in Genève, maandagochtend voor dag en dauw naar de jaarlijkse vierdaagse conferentie van het bedrijf in Melbourne waar ze voor het eerst mag aan deelnemen, en een week of twee later naar Nagoya waar ze intussen al een keer of drie bij de Japanse bazen mocht aanzitten, ze vliegt wel business. Ze is een van de zeven vrouwelijke managers op een totaal van 65 mannen in de Europese hoofdzetel in Diegem. Moraal van het verhaal: er zijn kansen genoeg, maar je moet ze willen aangrijpen.
Gast

12 feb 2018, 16:49

MichelN schreef:....

Ik zal je een voorbeeld uit de praktijk geven: mijn jongste vertrekt half maart op een vrijdag voor een presentatie in Genève, maandagochtend voor dag en dauw naar de jaarlijkse vierdaagse conferentie van het bedrijf in Melbourne waar ze voor het eerst mag aan deelnemen, en een week of twee later naar Nagoya waar ze intussen al een keer of drie bij de Japanse bazen mocht aanzitten, ze vliegt wel business. Ze is een van de zeven vrouwelijke managers op een totaal van 65 mannen in de Europese hoofdzetel in Diegem. Moraal van het verhaal: er zijn kansen genoeg, maar je moet ze willen aangrijpen.
Ze kreeg één kans op 65 , is dat zo fantastisch ?  Vooreerst moet je al een geschikt diploma en een pak geluk hebben om in een bedrijf binnen te geraken waar je kans "kan" krijgen.  Had ze een paar jaar vroeger of een paar jaar later in dat bedrijf begonnen had ze misschien niet eens die kans gekregen.  

Trouwens , ik ken ook zo'n verhaaltje.  ' s Morgens zat de man nog rustig aan zijn bureau in de hoop er zijn dag te kunnen slijten , ' s avonds sliep hij al in een hotel in Muenchen , 's anderdaags zat hij tezamen met de crème de la crème van het software ontwikkelings team , 's avonds om 12 uur lag hij terug thuis in bed.  So what ?  Heeft die man de kans gegrepen of heeft hij geluk gehad ?  Ik heb het hier trouwens over mezelf anno 1985 .... 

Stel eens dat ik de mentaliteit van een ambtenaar had en pas twee weken na datum naar die vergadering 'in het verleden' zou afreizen .... Dat is wat hier gebeurt , onze "supers" denken , lullen en handelen niet intelligent en veel te traag. Dat is de echte reden waarom men ons niet meer hoeft , en dat is niet de schuld van de vakbonden.

Ga maar eens na waarom Lufthansa de CEO's van  Brussels Airlines aan de deur heeft gezet ...

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

13 feb 2018, 14:40

The Spirit of Flanders schreef:
MichelN schreef:....

Ik zal je een voorbeeld uit de praktijk geven: mijn jongste vertrekt half maart op een vrijdag voor een presentatie in Genève, maandagochtend voor dag en dauw naar de jaarlijkse vierdaagse conferentie van het bedrijf in Melbourne waar ze voor het eerst mag aan deelnemen, en een week of twee later naar Nagoya waar ze intussen al een keer of drie bij de Japanse bazen mocht aanzitten, ze vliegt wel business. Ze is een van de zeven vrouwelijke managers op een totaal van 65 mannen in de Europese hoofdzetel in Diegem. Moraal van het verhaal: er zijn kansen genoeg, maar je moet ze willen aangrijpen.
Ze kreeg één kans op 65 , is dat zo fantastisch ?  Vooreerst moet je al een geschikt diploma en een pak geluk hebben om in een bedrijf binnen te geraken waar je kans "kan" krijgen.  Had ze een paar jaar vroeger of een paar jaar later in dat bedrijf begonnen had ze misschien niet eens die kans gekregen.
Had ze dit of had ze dat, "geluk","kans", allemaal zever in pakskes, Sof. Geschikt diploma? Lic.Ger.Fil met als specialiteit Engelse literatuur, oké da's dan wel geen internetingenieur maar wel genoeg om carrière te maken bij de op één na grootste (en meest innovatieve) autoconstructeur.
Trouwens , ik ken ook zo'n verhaaltje.  ' s Morgens zat de man nog rustig aan zijn bureau in de hoop er zijn dag te kunnen slijten , ' s avonds sliep hij al in een hotel in Muenchen , 's anderdaags zat hij tezamen met de crème de la crème van het software ontwikkelings team , 's avonds om 12 uur lag hij terug thuis in bed.  So what ?  Heeft die man de kans gegrepen of heeft hij geluk gehad ?  Ik heb het hier trouwens over mezelf anno 1985 ....
So what? Dertig jaar later zat jij nog steeds aan datzelfde bureautje te suffen, SoF, en dezer dagen van 's morgens tot 's avonds te lamenteren over je schamel pensioentje, je ellentrieke naaimachientje en de kolenstoof die niet wil trekken.
Ik heb een goede vriend die een jaar of tien geleden voor mij werkte, met hetzelfde diploma als jij, en intussen een goed draaiend bedrijfje met vier werknemers op poten heeft gezet.
Gast

13 feb 2018, 16:29

MichelN schreef:
Ik heb een goede vriend die een jaar of tien geleden voor mij werkte, met hetzelfde diploma als jij, en intussen een goed draaiend bedrijfje met vier werknemers op poten heeft gezet.
Dat is straf hé :)  De man van mijn nicht heeft een A2 diploma en een cursuske psychologie gevolgd en runt ook een bedrijfje in de metaal branche met 6 man en een paardekop.  Hij gaat nu op pensioen en zijn zonen zetten het bedrijfje verder.  

Je moet er goesting voor hebben om aan zoiets te beginnen nietwaar.  De liefde voor techniek is bij mij altijd groter geweest dan het streven naar rijkdom , macht of aanzien ....

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

14 feb 2018, 15:05

The Spirit of Flanders schreef:Je moet er goesting voor hebben om aan zoiets te beginnen nietwaar.  De liefde voor techniek is bij mij altijd groter geweest dan het streven naar rijkdom , macht of aanzien ....
Toe maar jong, geloof je dat nu zelf ook? Liefde voor techniek? Lamenilache, bij het programmeren van telefoonapplicaties? En voor de rest altijd maar afgeven op mensen die wel wat gemaakt hebben van hun technische bagage in welk domein dan ook en er bovendien ook zowaar geld mee verdiend hebben. Dat geld moeten ze volgens de beste principes van de communisten sito presto delen met de hele gemeenschap want eigendom of bezit is pure diefstal.
Gast

14 feb 2018, 15:36

MichelN schreef:
The Spirit of Flanders schreef:Je moet er goesting voor hebben om aan zoiets te beginnen nietwaar.  De liefde voor techniek is bij mij altijd groter geweest dan het streven naar rijkdom , macht of aanzien ....
Toe maar jong, geloof je dat nu zelf ook? Liefde voor techniek? Lamenilache, bij het programmeren van telefoonapplicaties? En voor de rest altijd maar afgeven op mensen die wel wat gemaakt hebben van hun technische bagage in welk domein dan ook en er bovendien ook zowaar geld mee verdiend hebben. Dat geld moeten ze volgens de beste principes van de communisten sito presto delen met de hele gemeenschap want eigendom of bezit is pure diefstal.
Also sprach der  Kapitalist.   En al wie anders denkt is niet goed snik , nietwaar.

Trouwens , die openbare telefooncentrales waren toen al multiprocessor types ,  en als je hiervoor de real-time verbindings software moet schrijven heb je niet voldoende aan een cursuske Java.  Een grondige kennis van hardware was noodzakelijk. De multiprocessoren van Intel voor PC werden pas 15 jaar later ontwikkeld , met o.a. de ervaring die Siemens had opgedaan met hun multiprocessor configuraties.  Wij , die eraan meewerkten , waren "fier" en liepen met de neus in de wind , keken minderwaarig neer op zowat iedereen ook al verdiende die laatste het slijk der aarde .... Liefde voor de techniek geeft een kick , soms een Eureka gevoel , en maakt gelukkig. :)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2018, 16:49

De zelfverklaarde (internet)ingenieur schreef:

"minderwaardig neerkijken op ..."  , hé ? 
En toch gelukkig, hé?  :roll:  :roll:

Ik wist al lang welk vlees er in de kuip zat,  maar als je zelf nog eens bevestigt wat je diepste verlangens zijn, dan weet iedereen het vanaf nu.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

14 feb 2018, 17:12

Wil. schreef:De zelfverklaarde (internet)ingenieur schreef:

"minderwaardig neerkijken op ..."  , hé ? 
En toch gelukkig, hé?  :roll:  :roll:

Ik wist al lang welk vlees er in de kuip zat,  maar als je zelf nog eens bevestigt wat je diepste verlangens zijn, dan weet iedereen het vanaf nu.
Ambtenaren kijken ook op iedereen neer en voelen zich ook gelukkig tegenover privé werknemers , en dat zelfs als ze niks presteren  of alleen maar met pakskes papier rondlopen , nietwaar ? En ze zijn heel vlug jaloers als een ander iets meer kan of doet , ook nietwaar ?
 

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2018, 17:39

Alleen maar met pakskes rondlopen .... jaloers zijn...
Je beschrijft hier één specifieke deelnemer aan het forum, maar niet deze jongen :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

14 feb 2018, 17:44

Wil. schreef:Alleen maar met pakskes rondlopen .... jaloers zijn...
Je beschrijft hier één specifieke deelnemer aan het forum, maar niet deze jongen :lol:
Juist , die jongen is een islamoloog met een internet master diploma in logica voor beginners , glad vergeten ....

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 feb 2018, 19:13

In De Tijd vandaag:
De Vlaamse werkzaamheidsscore van 72 procent ligt ongeveer op het Europese gemiddelde en is een pak beter dan de Waalse (62,6%) en de Brusselse (59,8%).
De titel boven dit draadje moet bijgevolg genuanceerd worden: "Brusselse en Waalse groei weer de laagste van de Eurozone" bijvoorbeeld.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Gast

14 feb 2018, 19:50

Wil. schreef:In De Tijd vandaag:
De Vlaamse werkzaamheidsscore van 72 procent ligt ongeveer op het Europese gemiddelde en is een pak beter dan de Waalse (62,6%) en de Brusselse (59,8%).
De titel boven dit draadje moet bijgevolg genuanceerd worden: "Brusselse en Waalse groei weer de laagste van de Eurozone" bijvoorbeeld.
Vandaag gehoord in het nieuws : 140.000 leefloners ....

Hier https://www.demorgen.be/binnenland/aant ... -b43c3aa1/ spreekt men van 124.748  waarvan de grootste steiging in Vlaanderen. Uiteraard daalt dan het werkloosheidscijfer in Vlaanderen , men verhuist ze gewoon naar de OCMW afvalberg.