Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Nieuw antwoord
pol55

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 07 Feb 2018, 15:26  Onderwerp: Even gaan fietsen.....
In Genk kan je op 20 locaties verspreid over héél de stad fietsdelen, een initiatief van Mobit dat mee ondersteund wordt door het stadsbestuur. “Er staan 208 fietsen ter beschikking in de stad”, reageerde schepen van mobiliteit Michaël Dhoore. Dhoore somt de voordelen van fietsdelen op. “Zo verminderen we het gebruik van de auto in de stad en verlagen we de CO2-uitstoot. Met fietsdelen willen we zoveel mogelijk Genkenaren en bezoekers aan de stad stimuleren om voor de korte verplaatsingen de fiets te gebruiken in plaats van de wagen.”

Om te kunnen fietsdelen, moet de gebruiker een app op z’n smartphone downloaden. “Met de app zie je waar de dichtsbijzijnde fiets klaar staat. Vervolgens scan je de QR-code en start je rit”, licht Bernard De Groote, CEO en medestichter van Mobit, toe. “Eenmaal op je eindbestemming aangekomen, zal je app de fiets automatisch en vanop afstand sluiten.”

Nadelen zijn er niet, behalve: (maar dat zijn kleinigheden hé)
Je MOET een slimme telefoon hebben + een abonnement bij een provider + telkens een redelijk duur emailtje sturen voor activatie.
Dus VEEL Genkenaren die dit niet kunnen betalen  of niet willen  (te ingewikkeld) zullen deze "groene" fietsen moeten laten staan.  Met gewoon geld betalen (wat wettelijk overal MOET kunnen) gaat hier niet. Zo zijn er al ook parkeermeters...
Acer Aspire ES17, windows 10,64 bit, Intel Celeron Prosessor N3050. Windows 10 Fall Creators Update
MyriamC

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 07 Feb 2018, 19:06 
Niks zo gemakkelijk als betalen met een smsje. Parkeren, bus- of tramrit, enz. En nooit last van automaten die niet werken.
pol55

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 07 Feb 2018, 20:22 
MyriamC schreef:
Niks zo gemakkelijk als betalen met een smsje. Parkeren, bus- of tramrit, enz. En nooit last van automaten die niet werken.

Ik parkeer nooit waar ik moet betalen, (een van de grootste reden waarom de Carrefour  de deuren sluit) een tram is hier nergens en om naar mijn kinderen met de bus te gaan is praktisch niet haalbaar ...mijn zoon...34 km 3 uur,  mijn dochter 14 km 1,5 uur.  En dan nog terug    .....
Om te fietsen met de groene fiets moet ik dus een iPhone kopen    +   ik moet me registreren. Normaal kost dit 49 euro. Dan de fietskosten Voor het eerste uur is dat 0,45 euro, voor het tweede 0,65 euro, voor het derde 0,80 euro en voor alle daaropvolgende uren 1 euro.  Eerst scant u de QR-code op elke fiets.  Via een hieraan gekoppeld gps-systeem zal het slot van de fiets automatisch openen hopelijk. Als je op je bestemming bent, geef je dat aan. Dan sluit de fiets automatisch en staat die ter beschikking voor de volgende gebruiker.  Toch makkelijk en niet duur hé. 
Acer Aspire ES17, windows 10,64 bit, Intel Celeron Prosessor N3050. Windows 10 Fall Creators Update
MyriamC

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 07 Feb 2018, 21:58 
Ik fiets alleen op mijn eigen e-bike.
pol55

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Wo 07 Feb 2018, 23:04 
MyriamC schreef:

Wij ook
flupke2

Profiel
Prive Bericht
Geplaatst: Do 08 Feb 2018, 11:30 
pol55 schreef:
MyriamC schreef:

Wij ook

Ik fiets op mijn eigen bike ( zonder e-   ervoor ) mijn vrouw met e-   ervoor  Smile

Ga naar: