Op zoek naar een werkende formule in Open Office

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

geo
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:35
Locatie: oostkamp

08 feb 2018, 13:55

Hallo

Ben al een paar dagen op zoek naar een werkende formule voor het volgende probleem:
Het is moeilijk uit te leggen zonder printscreen ,maar zal het toch proberen,let wel
het is een Open Office werkblad, en GEEN microsoft Exell.

Het betreft een 1 werkblad ( werkblad 1)  met onderaan 10 verschillende tabs met verschillende namen
Ga ervan uit dat ieder tabblad (voor het gemak)begint met rij 1.

Rij 1 staat vol met cijfers  van cel A 1 tot Cel Z 1, diezelfde cijfers worden DAGELIJKS aangepast in
Rij 2 .....de dag daarop ....Rij 3 enz....zodoende krijg je per tabblad een overzicht over een lange periode.

Maar aangezien het hier 10 tabbladen betreft ,raak je stilaan een beetje het overzicht kwijt.

Wat wil ik nu bereiken:   Dat in  een NIEUW werkblad  (werkblad 2)   automatisch de LAATSTE gegevens (rij)van 
van werkblad 1 worden overgenomen en dit van alle 10 de tabbladen...zodoende krijg je  dus maar de10 meest recente
rijen te zien van werkblad 1....;wat alles overzichtelijk maakt op  1 tablad  i.p.v   op 10.in werkblad 1.

Maar dan liefst met behoud van opmaak van werkblad 1......met de formule = doet hij het ook maar de opmaak ontbreekt.

Het moeilijke er aan is .:  in de het hoofdwerkblad 1  is de volgende dag ook 1 rij lager , en die staat op DATUM

Maar in werkblad 2  moeten de 10 tabladen alleen OVERSCHREVEN worden, dus de vorige verdwijnen en de 10 laatste nieuwe
rijen  komen in de plaats.

Kort en bondig komt het er op neer dat :  als ik de gegevens dagelijks aanpas in werkblad 1 op datum dus 1 rij lager.....
dat diezelfde gegevens automatisch  de bestaande gegevens  OVERSCHRIJFT in werkblad 2.

Op die manier heb ik steeds een overzicht van de laatste gegevens  op 1 werkblad van alle  10 de tabbladen 
wat betekent  1 tabblad met  een mooi  overzicht van de laatste 10 rijen.

het is een kwestie van formules, maar ik krijg het niet voor elkaar,   met de formule = lukt het wel maar de opmaak neemt hij niet over.
En de formule om  in werkblad 2 de laatste te overschrijven  vind ik al helemaal niet

Alvast dank voor de eventuele hulp
Geo




 
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

08 feb 2018, 18:33

Prtscr plaatsen in je bericht:

https://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=188237

https://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=193251

Een beeld vertelt meer dan 1000 woorden.

Poepsimpel.
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

geo
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:35
Locatie: oostkamp

09 feb 2018, 12:02

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat printscreens niet meer toegelaten zijn????


een beetje groot uitgevallen, maar duidelijk

Dit is het hoofwerkblad 1  met  ....met als voorbeeld tabblad 1...in werkelijkheid zijn er  10
die worden elke dag terug bijgewerkt.
Als voorbeeld hier onder Louis op Wo 31 jan zijn de gegevens ingevuld,  diezelfde gegevens moeten dan
ook verschijnen in werkblad 2
De dag daarop Do 1 februari worden de gegevens terug aangepast inwerkblad 1, en moeten de cijfers 
 
in werkblad 2   van Louis  ook OVERSCHREVEN worden met de nieuwe cijfers van Do 1 Febr.....idem
voor de dag daarop ...enz



        werkblad 1
Afbeelding


Dit is een nieuw werkblad nr2

De cijfers van louis moeten steeds identiek zijn met de laatste  ingevulde cijfers van werkblad 1
Afbeelding
Daar er 10 Tabbladen zijn krijg ik zodoende overzicht van alle 10 de tabbladen op 1 enkel blad

Geo
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

09 feb 2018, 14:27

geo schreef:let wel
het is een Open Office werkblad, en GEEN microsoft Exell.
Je bedoelt Calc?
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

geo
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:35
Locatie: oostkamp

09 feb 2018, 16:00

Jaaaa als je zo kritisch bent, het is Open Office Calculator!!!!!!!!!!!!

Je kan het weten want je hebt zelf Open Office 4.1 op je machine staan.

geo
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

11 feb 2018, 19:34

Beste geo

In antwoord op je vraag stel ik voor dat je niet met twee documenten werkt
maar een 11e tabblad creëert door een kopie te maken van een van de 10
bestaande bladen en dan de inhoud te verwijderen zodat je de opmaak van
kolommen en rijen behoudt.
Voor het telkens kopiëren van de laatste rij van de verschillende tabbladen
kan je een macro gebruiken. (Onderaan de tekst krijg je de nodige code die
je kunt aanpassen voor gebruik met jou document).
De macro werd ontworpen voor 3 tabbladen en kopieert van elk blad de
laatste regel naar tabblad 4 in de volgorde lijn 1 voor tabblad 1 lijn 2 voor
tabblad 2 enz.

De inhoud van tabblad 1
Afbeelding

Tabblad 2
Afbeelding

Tabblad 3
Afbeelding

Zoals je ziet de structuur van tabblad 4 is dezelfde van de
vorige bladen voor de rest is het blad leeg.
De macro kan in onverschillig welk tabblad gestart worden.
Macro Uitvoering3 wordt nu gestart door in de menubalk
op Extra te klikken en in de context menu op Uitvoering3
Afbeelding

Het resultaat in tabblad 4 ziet je hieronder.
Afbeelding

De code om dit te bereiken:

Code: Selecteer alles

Sub Uitvoering3()

Dim firstRow
Dim firstColumn
Dim lastRow
Dim lastColumn
Dim Doc As Object
Dim Blad As Object
Dim CelBereikAdres As New com.sun.star.Table.CellRangeAddress
Dim CelAdres As New com.sun.star.Table.CellAddress
For i = 0 To 2
Doc = ThisComponent
Blad = Doc.Sheets(i)
curs = Blad.createCursor()
curs.gotoEndOfUsedArea (False)
adress = curs.RangeAddress
firstRow = adress.StartRow
firstColumn = adress.StartColumn
lastRow = adress.EndRow
lastColumn = adress.EndColumn + 1
'MsgBox (lastRow)
'MsgBox (lastColumn)
CelBereikAdres.Sheet = i
CelBereikAdres.StartColumn = 0
CelBereikAdres.StartRow = lastRow
'CelBereikAdres.StartRow = 18
CelBereikAdres.EndColumn = lastColumn
'CelBereikAdres.EndColumn = 5
CelBereikAdres.EndRow = lastRow
'CelBereikAdres.EndRow = 18
 
CelAdres.Sheet = 3
CelAdres.Column = 0
CelAdres.Row = i
 
Blad.copyrange(CelAdres, CelBereikAdres)
Next i

End Sub

De lijnen met een ' afkappingsteken voor kunt je gerust verwijderen
dat zijn testlijnen en niet noodzakelijk voor de werking van de macro.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

12 feb 2018, 11:56

geo,

De code is ook te gebruiken zonder het benoemen van de variabelen:
Dim firstRow
Dim firstColumn
Dim lastRow
Dim lastColumn

Zonder deze variabelen geeft:
CelBereikAdres.StartColumn = 0
CelBereikAdres.StartRow = adress.EndRow
CelBereikAdres.EndColumn = adress.EndColumn
CelBereikAdres.EndRow = adress.EndRow

Hierdoor kunnen 4 lijnen code verwijderd worden.
De werkwijze bij het gebruik van het document kan dan zijn:
Alle 10 de tabbladen aanpassen, tabblad 11 openen en de
macro starten, dan zie je de aanpassingen gebeuren.
Door de macro aan te passen is het ook mogelijk om op
tabblad 11 telkens een regel over te slaan, wat meer
overzicht zal geven.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

geo
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:35
Locatie: oostkamp

12 feb 2018, 12:31

Sony
Exuses voor de late reactie,heb een nachtje ergens anders uitgeslapen en ben pas thuis.

Alvast dank voor het vele werk da je besteedt hebt om de werking uit te leggen,maar
al heb ik geen kaas gegeten om een macro te maken, zal ik het toch proberen om het voor elkaar te krijgen.
Al weet ik niet goed wat met die code aan te vangen, maar we zien wel,eerst de boel proberen in elkaar te flanzen naar jou voorbeelden, lukt het niet dan hoor je me  wel.

Geo
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

12 feb 2018, 15:28

@geo,
De gegevens kopiëren (telkens de laatste rij van een werkblad), dat kan goed met formules.
Wel moet dan precies bekend zijn in welke rij en kolom de gegevens beginnen, waarschijnlijk is dat gewoon in A1, daar waar in jouw bovenste afbeelding "Louis" staat.

Uit je tweede afbeelding maak ik op dat je op het verzamelblad telkens een lege rij tussen de namen wenst, dat is geen probleem.

Wat de kleur van de cellen betreft:
met gebruik van formules in de cellen wordt wel de inhoud van de cellen, maar niet de kleur mee gekopieerd. Die kleur kan misschien nog toegevoegd worden m.b.v. voorwaardelijke opmaak, maar dan moet bekend zijn wanneer welke cel welke kleur krijgt. Dus dat zou je dan hier even moeten laten weten.

Het is het handigst om zowel de 10 bladen met gegevens als het verzamelblad onder te brengen in 1 map.

Wat de begrippen betreft: 
Je verwart een Excelblad met een Excelwerkboek/Excelwerkmap.
Een Excelbestand heet ook wel een (Excel-)werkmap of (Excel-)werkboek (in het Engels: (Excel-)workbook of Excelfile.
Een Excelblad of -werkblad (in het Engels: (Excel-)worksheet of (Excel-)sheet) is een blad in een Excel-werkmap. Een werkmap kan zeer vele werkbladen bevatten.
De tab van een werkblad is het 'label' onderaan in elk blad dat de naam van het blad bevat.

geo
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:35
Locatie: oostkamp

12 feb 2018, 16:47

franç

De gegevens kopieren met formules zoals jij voorstelt is precies wat ik al altijd gedaan heb,

en de kleuren mee kopieren lukt ook als je de voorwaardelijke opmaak  er boven plaatst

van de originele opmaak , en precies dezelfde kolommen gebruikt er voor.
Voor bovenstaande aanpak klopt het niet echt dat het beter is om het verzamelblad onder te brengen in dezelfde map, dan moet je konstant schakelen tussen tabblad 1>>10  naar blad 11
om te kopieren
Als je daarentegen een nieuw werkblad (map) neemt kan je ze onder elkaar plaatsen op je bureaublad,wat in  dezelfde map niet kan.

Alvast bedankt voor de hulp, ik ga nu eerst het voorstel van Sony uitproberen.

NB: ik vraag me af waarom ik zo moeilijk op seniorennet geraak , steeds weer moet ik inloggen,
ook al staat automatisch inloggen aan, en dan nog zegt ie tot 5 keer toe dat het wachtwoord en/of gebruikersnaam niet juist is, vooraleer het dan toch een keer lukt, leuk is dit niet.
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

12 feb 2018, 17:28

geo,
Voor bovenstaande aanpak klopt het niet echt dat het beter is om het verzamelblad onder te brengen in dezelfde map, dan moet je konstant schakelen tussen tabblad 1>>10 naar blad 11
om te kopieren
Als je de macro werkend krijgt moet er niets meer handmatig gekopieerd worden
moet er geen voorwaardelijke cel opmaak gebeuren.

De macro kan zodanig aangepast worden dat je het volgende kunt bereiken:

Afbeelding


De titel van blad 11 Samenvatting
en de namen van de personen aan wie een bepaalde lijn
aanbelangt kan je blijvend ingeven.
Als je in een van de 10 bladen een lijn bijvoegt en de macro
opstart zal de aanpassing op blad 11 automatisch gebeuren.
waarbij alle opmaak van kleur en lettertype en al de rest
wordt overgenomen.
De structuur van het blad moet zoals eerder beschreven, worden
overgenomen van een van de tabbladen

Met de toest combinatie Ctrl + Page up en Ctrl + Page down
kan je snel navigeren in de tabbladen.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

geo
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:35
Locatie: oostkamp

12 feb 2018, 18:13

Sony

Ik ben volledig akkoord met wat je zegt, en wat je voorstelt is ook wat ik wil gedaan krijgen

Maar ik worstel al de hele tijd met die macro omdat , bij aantikken van (Extra Macro uitvoeren)die steeds de fout geeft dat de Java niet werkt of verouderd is .
Nochtans heb ik de laatste versie 8 Update 161  x 86 en staat Enabled in de setting, ook verwijderen en opnieuw installeren werkt niet........grrrrrrrrrrrrrrrrr

Geo
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

franç
Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34

12 feb 2018, 18:25

geo schreef:De gegevens kopieren met formules zoals jij voorstelt is precies wat ik al altijd gedaan heb.
Dat denk ik niet, want in een bericht hierboven schrijf je dat je steeds moet schakelen tussen 1 van de bladen 1-10 en blad 11 om te kopiëren. Bij gebruik van formules in blad11 zoals ik voorstel, moet er niet geschakeld worden; als de formules er eenmaal staan worden de gegevens van de laatste rij van elk blad automatisch overgenomen in blad11 zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.
geo schreef:en de kleuren mee kopieren lukt ook als je de voorwaardelijke opmaak  er boven plaatst.
Dat begrijp ik niet. Voorwaardelijke opmaak kun je alleen instellen via het menu. Waarschijnlijk doe je de opmaak door kleuren handmatig te kopiëren. Daar heb ik niets op tegen, maar dan is dat geen voorw. opmaak en ook nogal omslachtig. Voorw. opmaak moet je maar 1 keer instellen, ook door middel van formules.
geo schreef:Als je daarentegen een nieuw werkblad (map) neemt kan je ze onder elkaar plaatsen op je bureaublad, wat in  dezelfde map niet kan.
Dat kan in Excel weliswaar wat gemakkelijker dan in Calc, maar je kunt in Calc nagenoeg hetzelfde bereiken, zowel voor 2 bladen behorende tot 1 werkmap, als voor 2 afzonderlijke Calcbestanden. Daarvoor moet je het volgende doen:

- Open je Calcbestand.

- Klik bovenaan in het menu op Venster - Nieuw venster. Het nieuwe venster komt in eerste instantie boven het venster te staan dat reeds zichtbaar was.

- Beweeg de cursor naar de blauwe balk bovenaan; helemaal bovenaan verandert het pijltje van de cursor in een vertikaal streepje met boven- en onderaan dat streepje een pijltje. Op dat moment druk je de linkermuisknop in, je houdt die ingedrukt, en je trekt het venster naar beneden (hiermee maak je het venster kleiner), het onderliggende venster wordt daarmee ook weer zichtbaar.

- Onderaan in de taakbalk staan nu 2 iconen van dezelfde werkmap. In de eerste kies je een blad van 1-10 en in het tweede kies je blad11 en dat laatste wijzig je niet. Zo heb je steeds zicht op twee bladen: 1 van de bladen 1-10 en het overzichtsblad 11.

- Switchen tussen de twee bladen doe je nu best door op 1 van de twee iconen in de taakbalk te klikken.

geo
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:35
Locatie: oostkamp

13 feb 2018, 11:58

Sony
Ik heb alles uitgetest wat je hebt voorgesteld, maar niets lukt, reden kan zijn dat jij Libre office
gebruikt en ik Open Office ... dit zie ik terug als ik Extra>>Macro open dat de vermelding
(uitvoering 3) er niet staat , dus er is een wezenlijk verschil tussen de twee.

Dat daar gelaten heb ik zelf een pak problemen metOpen Office, geprobeerd om de nieuwe 4.1.5 te instaleren mislukt konstant met volgende melding



Afbeelding
Als ik uw stappen volg, en dan naar Extra >>>Macro >>>uitvoeren ( verschil met uitvoering3)
Dan krijg ik de volgende fout:

Afbeelding
Java 32  en Java 64 zijn beide geinstalleerd, doch worden niet gevonden.

Ik heb al uren opzoekwerk gedaan op OO forums en internet, en overal zie je de problemen
van hierboven opduiken in grote getale, waarschijnlijk bugs die maar niet opgelost geraken,ook al in oudere versies van OO,  en verder lees ik ook dat Libre Office (zoals U hebt) veel stabieler is
en de bovenstaande problemen niet heeft.

Mijn vraag is nu: Hebt U ondervinding van beide en zou het mogelijk zijn om zonder veel problemen al mijn calculator werkbladen  die gemaakt zijn met OO  te openen met LO
Met overname van de bestaande instellingen/kleuren /formules/voorwaardelijke opmaak enz...

Indien ja zou ik dan Libre Office Installeren en ben ik verder van dat gedoe met OO af.
Nog èèn vraagje: wat is den naam/nummer van de laatste versie van LO.

Alvast bedankt voor de vele hulp

Geo
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

13 feb 2018, 16:32

geo,


Het voorgestelde werd aangemaakt in Open Office.

Afbeelding


Klik op onderstaande link om het proef bestand met macro te downloaden
http://this4u.be/data/documents/ProefMetMacro.exe
Dit is een zelf uitpakkend archief.
In een map opslaan --> dubbel klikken en het bestand:
ProefMetMacro.ods wordt zichtbaar.
Het bestand openen door er op te klikken. (Opent in Open Office)
Macro's toestaan.
Klik in de menu balk op Extra --> Macro's --> OpenOffice Basic

Afbeelding

Klik zoals aangegeven 1 - 2 - 3 en dubbelklik bij 4 op proberen.
Afbeelding

Als alles goed is krijg je het resultaat zoals te zien onder samenvatting.

Om de macro Proberen te bewerken:
Selecteer je dezelfde 4 onderdelen (enkel klikken bij 4)
en klikt op Bewerken (of toetsen Alt b)

Afbeelding

In het scherm dat dan verschijnt kun je de macro aanpassen.

Afbeelding

Laat weten of dit gelukt is dan geef ik verder aanwijzingen
om de macro op te nemen in de menu balk.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet