Deuren in hoogglans lak.

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

12 feb 2018, 15:53

Ten einde raad...

Vooreerst klaar en duidelijk stellen dat ik het hele www al heb afgeschuimd op zoek naar oplossingen.
Twee professionele verfwinkels geconsulteerd...
Ik kan zoeken....

Probleem:

Mijn handige Harry zaliger heeft onze binnendeuren het jaar dat hij wist dat hij niet lang meer onder ons ging zijn allemaal opnieuw gelakt.

De initiële lak mocht niet meer gebruikt en trouwens was niet meer in de handel. 
Die heeft 27 jaar zijn glans behouden, ondanks regelmatig afwassen van de deuren, hoofdzakelijk met Saint Marc.

De nieuwe lak is nu na zes jaar regelmatig helemaal dof en vettig.
Ik heb de poetsvrouw al verboden de deuren te poetsen.
Ik verdenk er haar van dat ze gewoon de Carolin uit de emmer waarmee ze de tegels poetst heeft gebruikt.
Daar zit lijnolie in....
Er zijn enige taalperikelen, zie je.
Er zijn ook mensen die ja zeggen en neen doen....

Bon, ik wil die deuren terug glanzend. Suggesties welkom.

Heb ik al geprobeerd:
-Ecover allesreiniger,
-Saint Marc, allebei vloeibaar. 
-Gewone alles reiniger wit product,  
-Alles reiniger van een industriële zeepmarchant, (beste resultaat, bestaat niet meer)
-Mister Proper, bah...
-Solarine, de straffe, in vloeibare vorm=>gewoon water is nog efficiënter, dus geen resultaat
-Alcoolazijn=> helpt, maar dat is vierkante cm per vierkante cm...
Help, ik heb tien deuren....

En last but not least: gewoon eigen speeksel, maar daar kan ik geen tien deuren mee kuisen 8O

Op hoop van zege en met dank op voorhand.

Bij Livios pastoor helpen ze mij niet voort... :wink:
 

Shewa
Lid geworden op: 08 jan 2005, 13:28
Locatie: Overijse

12 feb 2018, 19:15

Helena van Troje
Indien je hier geen reactie krijgt , stel de vraag bij www.bouwinfo.be.
weer een stap vooruit

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

13 feb 2018, 00:16

Met permissie gezegd ... mij zou het geen reet kunnen schelen om binnendeuren in glanslak te zetten op het einde van mijn leven.
Dit schijnt me een overdreven luxeprobleem ... dat er in feite geen is! Ether ... uw apotheker heeft er genoeg en is de ultieme oplossing ... men valt daar wel van in slaap bij povere verluchting van de keet!

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

13 feb 2018, 10:12

polieren met een goed poliermachine
dan blinken die dat je verblind wordt

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

13 feb 2018, 13:32

Welke lak werd gebruikt?

Gebruikte je St Marc voor het poetsen van gelakte deuren?

Dat product is een ontvetter maar ook geschikt om lak voor te bereiden om te herschilderen:  

St Marc kan wanneer je dat sterker aanmaakt (echt een fikse scheut in je emmer water) ook de ondergrond wat ‘beschadigen’, invreten. Als je het middel sterk aanmaakt, dan zul je zien dat je nadat je het afgenomen met St Marc, de ondergrond dof is geworden.

Inderdaad, het verfwerk is als het ware licht geschuurd, en de verflaag kan dan rechtstreeks goed hechten.

....

Veel kleinkinderen in- en uit?
Voortaan met een licht  Dreft-sopje afwassen en drogen. Klaar.
Geen kleinkindjes in de buurt? Gewoon klaar water volstaat.
Glanzende lak zal glanzende lak blijven.
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

13 feb 2018, 16:03

Tja, dat is de vraag, pcekspeer, welke lak werd gebruikt? 
Degene die nu mag gebruikt worden.
En dus duidelijk niet zo goed is als de vorige die niet milieuvriendelijk of weet ik wat zou geweest zijn.

Ik beslis zelf wel wat een luxe probleem is of niet, Paca. Wanneer ga jij eens vriendelijk reageren op iemands vraag? Je mag je ether houden...

Zal schoonzoon zijn polierding eens vragen, verhaegen.

Dank voor de link shewa.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

13 feb 2018, 19:59

ineens de pasta der bij vragen ook hoor

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

13 feb 2018, 23:43

Och Helena, voor mij haalde je een probleem aan dat er, in de verste verte, geen is. Ofwel werd de lak bekrast en mishandelt ... ofwel kan deze lak met het meest eenvoudige en vet-oplossende middel in orde gebracht worden. Kwalitatieve glanslak  kan tegen wat vuiligheid/sigarenrook/etc. (jaaaaaren!) en verstandig poetsen.
BTW ... persoonlijk hou ik niet van glanslak ... geef mij maar "satiné" voor eender welke toepassing ... ook radiatoren van de centrale verwarming.
Eerlijk gezegd vraag ik me zelfs af wat uw eigenlijk probleem is? Verf kan wat vuil worden door externe factoren ... verf kan afbladeren ... verf kan op een onvoorbereide/niet aangepaste ondergrond aangebracht worden. Ietwat kwalitatieve verf, aangebracht op een normale ondergrond gaat langer mee als een mensenleven. Indien niet ... woon je in een uiterst ongezonde/onverwarmde woning. Après moi les mouches!

Heu ... er wordt heel wat "kapot gepoetst" uit onwetendheid en overdreven poetskoorts ... mannen hebben dat zo niet :roll: zij weten dat : "Laissez pisser le mérinos ... c''est une bête qui pisse longtemps!"
E fra tanto vi bacio gli mani, cara signora!

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

14 feb 2018, 00:34

Verf polieren? My god ... dacht reeds alles gehoord te hebben ... niet dus! Allez, doe maar en vertel het vooral verder aan alle vrienden en kennissen zodat ze een exact beeld kunnen vormen van de kwaliteit van intelligentie!

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

14 feb 2018, 09:20

ge moet dat niet horen of gehoord hebben
je moet dat vooral eens proberen
misschien leer je dan iets bij ?

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

14 feb 2018, 09:26

Paca schreef:Verf polieren? My god ... dacht reeds alles gehoord te hebben ... niet dus! Allez, doe maar en vertel het vooral verder aan alle vrienden en kennissen zodat ze een exact beeld kunnen vormen van de kwaliteit van intelligentie!
En toch blijkt het te bestaan:

Schuren van hoogglans verf en lak
https://www.youtube.com/watch?v=TMhzmg81B4E

Hier ben ik het ook tegengekomen:
https://www.klusidee.nl/Forum/glanslak- ... 10227.html

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

14 feb 2018, 16:08

Na het bekijken van het filmpje bedacht dat je dan even goed opnieuw kan lakken. Zoveel werk.
Maar toch bedankt Paul Siemons

Paca, ik woon in een gezellig, warm, droog huis. De vorige lak stond er 27 jaar op, maar ja, iemand vond dat het moest herdaan worden. Persoonlijk zie ik liever ook satijnglans, maar als je met twee bent moet je soms een beetje water in uwe wijn doen.

Enfin, ik zal nog maar een beetje verder proberen met gewoon kuismiddel.

Bedankt alle mensen die wilden mee denken.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 feb 2018, 17:40

Helena van Troje   

Heb u 2 dagen terug een PB gestuurd daar er hier op de site geen reclame mag gemaakt worden , misschien heb je het nog niet opgemerkt.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

15 feb 2018, 00:31

Dit is weer een schoon voorbeeld van wat de groenen van Europa in onze nek hebben gedraaid:
vroeger hadden we lak op basis van oplosmiddelen.
Niet goed voor het milieu en voor de longen.
Maar dat was tenminste lak!
Ik heb er vroeger mijn houten buitendeur mee gelakt. Die stond heel de dag in de zon aan de zuidkant.
Er is nooit een barstje of iets aan de lak gekomen, de deur blonk als een spiegel en was afwasbaar.
En nu, dankzij de geitewollen sokken, hebben we acryllak, op waterbasis.
Veel minder schadelijk voor milieu en longen.
Maar we moeten het zeggen zoals het is: het is rommel!!
Zeer gevoelig aan vet. Veel vastpakken met de handen, en de lak pelt na verloop van tijd af.
Zeer gevoelig aan reinigingsmiddelen.

Ik weet niet of de echte lak verboden is.
Men moet daarvoor eens ten rade gaan bij een verfwinkel.
Is zeker nog verkrijgbaar in het buitenland waar de normen minder streng zijn.
Of waar men aan traditie vasthoudt.
In Japan bijvoorbeeld is er een lange traditie van het lakken van meubelen.
Dat gebeurt met meerdere lagen echte lak en zeer fijne borstels.
Zo'n eindlaag is onverwoestbaar.
En dat gaan ze daar zeker niet doen met die acrylrommel waar wij mee opgescheept zitten.
Maar ja, indien hier niet meer beschikbaar kunt ge moeilijk naar Japan voor een pot verf.

Dus zullen we ermee moeten leren leven: deuren niet meer vastpakken met de handen.
:evil:

Helena, u wil de deuren terug glanzend.
Jammer maar dat zal niet meer lukken met die valse lak.
Hoe meer ge daar gaat aan prutsen, hoe meer die te lijden heeft.
Het enige dat er op zit is ontvetten en lichtjes schuren met fijn schuurpapier zodat je terug een goede grondlaag hebt.
En vervolgens terug de echte hoogglanslak gebruiken, met een rolletje.
Dan hebt ge deuren die voor de rest van uw leven meegaan.
Ondank is 's werelds loon

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

15 feb 2018, 08:59

klopt
maar je hebt der nog goede ook hoor
namelijk van sikkens
dat is nog goed matriaal