opzeg termijn

Vragen/antwoorden betreffende recht.

boomer
Lid geworden op: 17 apr 2004, 21:35
Locatie: Antwerpen

13 feb 2018, 14:15

Heb 3 weken geleden aankoop gedaan van wasmachine en droogkast, daarbij een voorschot betaald.
Bij ondertekening en betalen van voorschot, was er geen leveringsdatum op het betaal bewijs.
Mijn vraag ; kan ik na een bepaalde periode mijn aankoop vernietigen, daar ik van de elektrowinkel geen bevestiging krijg van de leveringsdatum. met dank

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

13 feb 2018, 15:01

Ga terug naar de winkel en zorg ervoor dat het in orde komt.
Of heb je online besteld?
Waar besteld?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

boomer
Lid geworden op: 17 apr 2004, 21:35
Locatie: Antwerpen

13 feb 2018, 21:54

Heb aangekocht in electrowinkel

Deschutter
Lid geworden op: 24 dec 2005, 16:49

15 feb 2018, 07:22

Als u een voorschot hebt betaald, moet er volgens de wet op de bestelbon een leveringsdatum worden vermeld (art. 19, lid zeven KB 30 juni 1996 betreffende de bestelbon). Bij niet naleving van deze bepaling, kan de onderneming bestraft worden met een fikse geldboete (art. XV. 83 WER) De onderneming aangetekend aanmanen om binnen de 14 dagen te leveren.

pomponneke
Lid geworden op: 04 okt 2012, 16:02
Locatie: aartselaar

15 feb 2018, 10:27

doen wat deschutter en pcekspeer melden.  Als het niet lukt is het volgens mij een zaak voor het vredegerecht gezien het een geschil is tussen koper en verkoper.
spreekbeurt persoonlijke veiligheid

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 feb 2018, 13:04

De verkoper dient volgens de wet steeds enkele gegevens op de bestelbon te vermelden, onder andere de leveringsdatum - of termijn en een beschrijving van het product of dienst. In het beste geval
spreek je met de verkoper een precieze uiterste leveringsdatum af. Indien het om
een termijn moet gaan, let er dan op dat die nauwkeurig is bepaald (bv. vier
weken en niet ‘ongeveer’ vier weken).
Vaak kan je een bestelling niet annuleren ondanks je er reeds maanden vruchteloos op wacht. Meestal bepalen de algemene voorwaarden dat de
vermelde leveringstermijn slechts indicatief is.
Wat kan je dan doen  als de leveringstermijn is overschreden : maan de verkoper eerst aan met "een aangetekend schrijven" om alsnog zijn verplichting na te komen. geef een nieuwe redelijke leveringstermijn op.

Als de verkoper deze termijn niet respecteert, kan je hetzij in overleg met de verkoper, hetzij via de rechter de koop laten ontbinden en de terugbetaling van het voorschot eisen. Volgens de rechtspraak moet een levering immers binnen een redelijke termijn plaatsvinden.
Eventueel kan je een schadevergoeding vragen omdat je het goed elders duurder hebt moeten kopen of omdat je een hele tijd zonder hebt gezeten
en dus "genotsderving" hebt geleden. Het is echter niet vanzelfsprekend om aan
te tonen dat je werkelijk schade hebt geleden. 

Naast een ontbinding van de koop kan je de rechter ook vragen om de verkoper te veroordelen tot de gedwongen uitvoering van de verkoop ,op straffe van een dwangsom voor elke dag dat die uitspraak niet
wordt nagekomen.
Dat is een hele boterham maar hoogst waarschijnlijk komt dat wel binnen een redelijke termijn in orde ( de winkel hangt soms ook af van een vlotte leverantie van waar hij het produkt koopt )

Succes

boomer
Lid geworden op: 17 apr 2004, 21:35
Locatie: Antwerpen

15 feb 2018, 15:47

Met  jullie raad, heb de winkel gecontacteerd, met de opmerkingen van jullie in het achterhoofd en heb ik kunnen bereiken, dat volgende week, maandag, geleverd wordt. Met dank

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

15 feb 2018, 19:00

Enkele dagen geduld dus.

Garantie in Europa:
Europa – Uw Europa.https://europa.eu/youreurope/business/s ... dex_nl.htm
Garantie en annulatie:https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm
Veelgestelde vragen:https://europa.eu/youreurope/citizens/c ... dex_nl.htm

:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/