De Naam dragen, Ik ben een Christen.

hier is plaats voor alle wereldreligies

fregilcy
Lid geworden op: 14 feb 2018, 15:26
Locatie: dichtbij rivier.

16 feb 2018, 00:54

Na een lange tijd van afwezig zijn, probeer ik nog eens om eens een nieuw topic te starten. 
Velen zeggen of noemen zich Christen, ik wil eens vragen waarom en hoe ze aan die naam komen. 
Je kunt zeggen ik ben Katholiek, of Evangelisch of Pinksteren, en zo zijn er nog 1000, groepen en clubs die een naam dragen, Maar waarom draag je die Naam en noemt ge U een Christen? 
Er is maar één Woord juist.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

16 feb 2018, 07:28

Christelijk is een overkoepelende term voor vele strekkingen die eronder vallen.
Net zoals Islamitisch of Joods een overkoepelende term is voor die specifieke religies.

Ik beschouw me niet als actief belijder van een van de strekkingen in het Christendom,
maar ben wel gelovig en geïnspireerd door wat de zachtmoedige Jezus Christus ons heeft geleerd.
Ondank is 's werelds loon

fregilcy
Lid geworden op: 14 feb 2018, 15:26
Locatie: dichtbij rivier.

16 feb 2018, 16:06

Dus men neemt die naam om alles te benoemen wat zogezegd onder dezelfde noemer terecht kan, Christelijk verwijst naar een soort van godsdienst, waar alles wat op elkaar trekt, zonder specifiek Christelijk moet zijn.

Je zegt dat je geïnspireerd bent door de zachtmoedigheid van Jezus Christus, die werkelijk een voorbeeldig leven leefde.  ondanks Zijn zachtmoedigheid sloeg Hij iedereen de tempel uit omdat ze hem gebruikten als handelsplaats of marktplaats.

Waar ik echter naartoe wil is dat iedereen die Naam Christen gebruikt, we zijn Christenen of belijden Christenen te zijn. Maar is dit wel zo?  Die Naam Christen verwijst naar een volgeling van Christus, en om een volgeling te zijn of als volgeling te leven en die Naam te dragen moest je in vroege tijden, de tijd van Petrus Paulus enz, voldoen aan de eisen om Christen te zijn, en daar moest je in de eerste plaats uw leven in orde willen brengen met Christus en dan kon je U laten dopen zoals Petrus zei na het ontvangen van de H. Geest op Pinksteren, door onderdompeling In de Naam van de Here Jezus Christus, dat was een eerste stap om als Christen bestempeld te worden en die Naam als zodanig te kunnen dragen. 

Hoeveel zijn er nu die nog daaraan voldoen?  en toch wil men die Naam gebruiken. is dat niet vreemd? 
 
Er is maar één Woord juist.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

16 feb 2018, 23:46

De Naam dragen ...

Ik probeer een goed christen te zijn , dit tegen wil of dank, maar ik ben een slecht katholiek ; de tooi, pracht en weelde van het vaticaan steekt schril af tegenover  het leven van heiligen zoals de Heilige Franciskus, Pater Damiaan en nog zovelen . Vergelijk de pij en de riante kleding van bischop en kardinaal ...

En nog zo iets : Katholieken, Protestanten en Anglicanen hebben dezelfde God en toch komen ze niet overeen ... :idea:

werewoef
AMEN en AUM

fregilcy
Lid geworden op: 14 feb 2018, 15:26
Locatie: dichtbij rivier.

17 feb 2018, 10:36

Mag ik even ter verduidelijking schrijven, dat wat ik hier ook neerschrijf nooit de bedoeling is om maar een iemand te kwetsen in zijn of haar overtuiging, ik wil de Bijbel gebruiken om dingen duidelijk te maken en de misleiding van denominaties of organisaties. 

Ieder streven om een Christen leven te leiden is lovenswaardig. 
Het roomse rijk wat we vroeger kenden onder Caesar en andere keizers , is gewoon overgegaan naar het roomse katholicisme, de godinnen en nadere afgoden hebben ze nu de naam van heiligen gegeven, en word van kinds af met de paplepel in de scholen ingegoten. zo zijn alle organisatie ontstaan door leerstellingen van mensen en oude tradities die mensen op de een of andere manier aan hen binden. 

De Bijbel verbied  het vereren van gestorven mensen en hen te aanbidden word onder de vorm van spiritisme omschreven. Dan kun je zeggen Wat met Jezus Christus, Jezus Christus is gestorven en weer opgestaan op de eerste dag der week, en leeft tot op de huidige dag in Zijn gelovigen door de Heilige Geest.  Jezus Christus werd geschapen in de schoot van Maria, er was niets van Maria of enig ander mens erbij betrokken, want Jezus Christus is de Openbaring van God.
Daarom is het dopen enz. in de Naam van de Here Jezus Christus zo een belangrijk gegeven, want daarin is de belofte gegeven dat je de Heilige Geest zult ontvangen. 

Ik kan nog dieper daarop ingaan maar ik hoop dat indien je een Bijbeltje hebt en rustig leest je die dingen terug vind in de Evangelies. de vier eerste boeken van het Nieuw Testament. 
Er is maar één Woord juist.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

17 feb 2018, 21:41

De Naam dragen ... tav Fregilcie

Bij mijn weten mag je alleen God  aanbidden, maar mag je gerust de H.Maagd of je lievelingen van heiligen  vereren, wat toch iets heel anders is .

Jezus is geschapen in  het ongerepte en zuivere lichaam van Maria maar is dus wel degelijk door Haar bloed gevoed en gevormd .Meer nog,  door Haar fiat , ja-woord aan de engel Gabriel , is Zij medeverlosseres geworden  bij de Heer Jezus en Zijn heilige missie , zoals ik in andere topics over Maria heb willen verduidelijken .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

fregilcy
Lid geworden op: 14 feb 2018, 15:26
Locatie: dichtbij rivier.

18 feb 2018, 09:25

Ik ben er niet om te zeggen wat jij moet of mag doen, ik wil gewoon de bijbel naar voren brengen zonder de menselijke instellingen. 

Maar de dingen die je aanhaalt zijn leerstellingen van de Roomse Katholieke kerk, de heilig verklaringen van Christenen is ingevoerd 995 na Christus, aanbidding kruisbeelden en relikwieën in gevoerd 788 na Christus, aanbidden van Maria enz; 600 na Christus, enz. 

Er is maar een bemiddelaar tussen God en mens dat is Jezus Christus. Maria moest zich net als de apostels bekeren en de doop met de Heilige Geest ontvangen op Pinksteren, 

Als er bloed van Maria nodig was om ons te verlossen was Jezus sterven nodeloos geweest, het moest zuiver bloed zijn geschapen door God, geen menselijk bloed door seks ontstaan, het bloed van het kind draagt het bloed van de man en niet van de vrouw, het bloed van Maria had er niets van doen. 

Medeverlosser of wat namen en titels je ook aan haar geeft komen van instellingen van mensen in de katholieke kerk. Alleen door Jezus Christus is er verlossing en alleen door Hem. 

Vergeet niet dat de Bijbel door de Katholieke kerk lange tijd als verboden boek werd behandelt en er 68 miljoen mensen (protestanten of anders denkenden door de roomse kerk zijn vermoord alleen maar omdat ze de Bijbel als richtlijn hadden en niet meeliepen met de kerk.)
Er is maar één Woord juist.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

18 feb 2018, 23:15

De Naam dragen ...tav Fregilcie

Je zou Maria kunnen beschouwen en aanschouwen als de allereerste christen .

Staat er niet in de bijbel -In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God enz. - ??

Uit de kleine getijden van de Onbevlekte Ontvangenis :

God de Heer heeft  U verkoren
Door Zijn eeuwig raadsbesluit,
Om te worden heilige Moeder
Van het Eengeboren Woord,
Waardoor aarde, zee en hemel
Is geschapen ; als Zijn bruid,
Die in Adam's schuld niet deelde,
Tooide God U vlek'loos schoon .
Amen.

Amen zoals in je onderschrift; er is maar één woord ....

Om even verder te gaan ; uit de kleine getijden ter ere van Jezus' Heilig Hart ,  deze lofzang :

Hart, verkoren troon der Godheid,
Door de heil'ge kracht des Geestes,
Die den schoot der Maagd vervulde Zijt Ge uit zuiver bloed geschapen,
Gij zijt der Drieeeenheid glorie ;
In U schept de Vader vreugde,
Met U is de Zoon vereenigd,
Op U rust de Geest, de Heil'ge,
Gij 't behoud der veege wereld,
Veilige vreé voor wie geloven,
Toeverlaat voor reine zielen,
Wijkplaats voor de kuische harten,
Hart van Jezus, 't hemelsch zoete,
Vriendenhart voor reine zielen,
Liefde uit reine harten vragend,
Heersch als vorst in aller harten.

Amen.

En tot besluit weer dat éne woord .

Zie zo, mijn goeie Fregilcie, ik hoop dat er van dit alles  iets moge bij-blijven met U .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

fregilcy
Lid geworden op: 14 feb 2018, 15:26
Locatie: dichtbij rivier.

19 feb 2018, 10:31

Ik zie en lees dat je een heel trouwe fan zijt van de Maria aanbidding, en dat zijn er o zo velen, en zeker in het Vlaamse land, Vlaanderen was het gedeelte wat gebruikt werd om het protestantisme te stoppen door het katholicisme, die de Maria aanbidding binnen brachten met alle emoties die ermee kunnen gepaard gaan. Voor mij is het en blijft het afgoden aanbidding, Ik heb maar één God en alleen die ene is voor mijn aanbidding. Ik volg geen enkele menselijke of geleerde instellingen, en dat is waarover ik het hier wil hebben, maar zoals je hier ziet en rondkijkt op dit Forum, geloof is niet aantrekkelijk meer, en dat zal niet meer veranderen. Jammer genoeg, want als je rondkijkt en ziet wat er nu al gebeurt en de algemene goedkeuring krijgt. Je kunt het alleen nog vergelijken met Sodom en Gomora. 



Mag ik erop wijzen dat de drie-eenheid ook een katholiek dogma of leerstelling is, en in de ganse Bijbel nooit genoemd word. Het is hun uitlegging voor iets waar ze geen direct antwoord op hadden, en zo noemen ze veel dingen een mysterie omdat ze de mensen dom wilden houden, ze hadden geld honger zoals nog altijd.  

Nu ik heb het al geschreven, elk geloofd wat hij verkiest, ik wilde alleen van gedachten wisselen en die wonderbare Naam Christen naar voren brengen omdat Hij meer is dan alleen een naam. 

Vrgr. 
Er is maar één Woord juist.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

19 feb 2018, 22:07

De Naam dragen ... tav Fregilcy

Beste Fregilcy, ik had het wel over Maria-verering of Maria-devotie, niet over Maria-aanbidding . Het is wel duidelijk een groot verschil .
Net zoals voor mevr. Ebenhauser en Uzelf heb ik wel degelijk respect voor jullie geloofsovertuiging vanuit de Bijbel . Ik ben het ook eens  met U over die Gomorra toestanden . In de wereld van tegenwoordig zijn er inderdaad plaatsen waar een mensenleven gene halve eurocent meer  waard is . Maar als ik deze gruwelijkheden dagelijks zie op het TV-nieuws , probeer ik te denken aan een versje in een verguld kadertje nl.

Het paradijs op aarde

wordt in den echt gevonden

als Liefde houdt

man en vrouw met elkaar verbonden .

of iets zoals :

Beklaag toch nooit den morgen

die met zorg en last begint

tis zo schoon te zorgen

voor het kroost dat men bemint .

Nog een fijne avondstond-werewoef
AMEN en AUM

fregilcy
Lid geworden op: 14 feb 2018, 15:26
Locatie: dichtbij rivier.

20 feb 2018, 02:07

Beste Werewoef,

wil je mij dan eens uitleggen wat u onder verering verstaat, voor mij kunt ge niet iets vereren, dus bloemetjes kaarsjes, beeldjes enz, is toch een soort van aanbidding. devotie, is gelijk aan een vroom godsdienstig gevoel tot hetzij een beeld of prentje of persoon. Je kunt ook zeggen vb. ik zet dagelijks bloemetjes of kaarsjes is een soort offerande tot iets wat je aanbid of eert. of zie ik dat verkeerd? 

Weet je dat Jezus nooit Maria aangesproken heeft met moeder, zelfs niet toen Hij op 12jarige leeftijd achtergebleven was in de tempel, Hij zei gewoon "waarom heb je mij gezocht, wist je niet dat ik bezig moest zijn in het werk van mijn Vader."  

Ik denk dat je de diepere betekenis van Jezus Christus moest kennen, en het leven van Maria  volgens de Bijbel je beter zou kunnen begrijpen wat ik bedoel.? 

Denk niet dat ik U niet respecteert, omdat ik messchien nogal resoluut schrijf, ik ben over het algemeen nog redelijk direct, maar ik tracht het altijd met respect te doen maar ik wil ook niet van de Bijbelse waarheid afwijken. 
Vrgr. 
Er is maar één Woord juist.

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

20 feb 2018, 10:10

fregilcy schreef:Beste Werewoef,

wil je mij dan eens uitleggen wat u onder verering verstaat, voor mij kunt ge niet iets vereren, dus bloemetjes kaarsjes, beeldjes enz, is toch een soort van aanbidding. devotie, is gelijk aan een vroom godsdienstig gevoel tot hetzij een beeld of prentje of persoon. Je kunt ook zeggen vb. ik zet dagelijks bloemetjes of kaarsjes is een soort offerande tot iets wat je aanbid of eert. of zie ik dat verkeerd? 

Weet je dat Jezus nooit Maria aangesproken heeft met moeder, zelfs niet toen Hij op 12jarige leeftijd achtergebleven was in de tempel, Hij zei gewoon "waarom heb je mij gezocht, wist je niet dat ik bezig moest zijn in het werk van mijn Vader."  

Ik denk dat je de diepere betekenis van Jezus Christus moest kennen, en het leven van Maria  volgens de Bijbel je beter zou kunnen begrijpen wat ik bedoel.? 

Denk niet dat ik U niet respecteert, omdat ik messchien nogal resoluut schrijf, ik ben over het algemeen nog redelijk direct, maar ik tracht het altijd met respect te doen maar ik wil ook niet van de Bijbelse waarheid afwijken. 
Vrgr. 
Je komt hier wel aanzetten met een pak aannames en verwijten naar andersdenkenden, terwijl je zelf niet weet wat de " Bijbelse waarheid " is en zelfs niet eens weet wie Jezus was. Als je toch zo redelijk direct bent kan je misschien mijn redelijke directheid hier op deze topic eens toetsen.
Laatst gewijzigd door talisman op 20 feb 2018, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

fregilcy
Lid geworden op: 14 feb 2018, 15:26
Locatie: dichtbij rivier.

20 feb 2018, 10:23

Talisman, 
ik breek niemand en vernedert niemand, en op uw topics zal ik verder niet ingaan, ik heb op andere topics genoeg gelezen . Het gaat U goed . 
Er is maar één Woord juist.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

20 feb 2018, 10:52

fregilcy schreef:Talisman, 
ik breek niemand en vernedert niemand, en op uw topics zal ik verder niet ingaan, ik heb op andere topics genoeg gelezen . Het gaat U goed . 
Duidelijk dus : ik lees ze niet want ik ben bang om met de waarheid geconfronteerd te worden en zo te moeten meemaken hoe ik al heel mijn leven  in de grootste onzin heb geloofd hé fregilcy!

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

20 feb 2018, 11:03

Paul Siemons schreef:
fregilcy schreef:Talisman, 
ik breek niemand en vernedert niemand, en op uw topics zal ik verder niet ingaan, ik heb op andere topics genoeg gelezen . Het gaat U goed . 
Duidelijk dus : ik lees ze niet want ik ben bang om met de waarheid geconfronteerd te worden en zo te moeten meemaken hoe ik al heel mijn leven  in de grootste onzin heb geloofd hé fregilcy!
Ik zou het niet beter kunnen formuleren. :wink: