Journalistiek of toogpraat?

Hier is plaats voor discussie over onderwerpen over de media.
De camera is de eenoog die koning is in het land van de media (Brigitte Raskin - 1947)

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

01 apr 2018, 10:04

Voila, De Wever zegt wat ik er ook van denk:

"We zijn persmatig tot een niveau gezakt dat we nog niet eerder hadden bereikt en waar we beter van wegblijven."

en

"Knack heeft het niveau bereikt van een boulevardblad, en daar ga ik rekening mee houden in de toekomst. Dat betekent niet zoveel als geen interviews meer geven, maar een boulevardblad moet je behandelen als een boulevardblad en niet als een ernstig politiek magazine. "

En er zijn mijns inziens veel boulevardbladen en -kranten en -websites in ons land bijgekomen sinds de rage van de political correctness.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/de ... ~a3611516/
Ondank is 's werelds loon

limey
Lid geworden op: 01 apr 2018, 16:44
Locatie: home

01 apr 2018, 17:39

Dat KNACK (ooit een lezenswaardig weekblad)
bij hoog-en-laag blijft beweren, dat
 een buitenechtelijke relatie  "politiek relevant is"
geeft toch stof tot nadenken over riooljournalistiek.

Waar is de tijd dat Hendrik V.C. nog hoofdredacteur was van KNACK
en het weekblad genietbaar. :!:  :?:

Hendrik Van Cauwelaert is een Vlaams journalist.
Hij staat bekend om zijn kritische houding tegenover de politieke machthebbers.
Van 1986 tot 2012 werkte hij voor het weekblad Knack, een uitgave van Roularta.

limey

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 apr 2018, 21:26

De Knack is inderdaad gezakt tot het niveau van de cafépraat en dat mag je letterlijk nemen. Op de cover van dat blad staat deze week: "Is Vlaanderen echt bang voor de islam?" en dan lees je binnenin de titel: "'Soumission? Waar zijn we eigenlijk over bezig?"

Nu komt het: daarna volgen een blad of 4 met interviews met Jan, Pier en Pol in een café, in een pittahuis en in een frituur. Niveau!

Ik vermoed dat ze nu ook op dezelfde plaatsen gaan meningen aanhoren over dingen zoals "Is de opwarming van de aarde een feit, en zo ja: hebben we te maken met androgene global warming?"  Dat wordt een succesreeks!
:roll:  :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

01 apr 2018, 22:10

""een buitenechtelijke relatie  "politiek relevant is"
geeft toch stof tot nadenken over riooljournalistiek."

Dan is ook maar de vraag waarom een prominent NVA'er het politiek relevant vond om het verhaal in geuren en kleuren door te spelen aan Knack. Misschien moet De Wever daar eens gaan achter informeren.
Voor alle duidelijkheid: bij de pers was die affaire al lang bekend maar zij verkozen daarover te zwijgen in hun kolommen totdat er vanuit de NVA zelf de voorzet getrapt werd.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/waaro ... 85039.html

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

01 apr 2018, 22:22

""Nu komt het: daarna volgen een blad of 4 met interviews met Jan, Pier en Pol in een café, in een pittahuis en in een
frituur. Niveau!
"

De "Vlaamse onderstroom" waar jullie zo graag mee uitpakken  komt ook eens aan het woord  en  weer is het niet  goed? :wink:

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

01 apr 2018, 22:57

Negatieve publiciteit is ook publiciteit, is toch algemeen geweten.

Ook als het over deze 2 paaskuikens gaat, geldt dat.

Teletijdmachine?
Miet Smet en Martens, hielden interpartij-gestoei handig binnenskamers, zoals dat hoort bij traditionele katholieken...
https://doorbraak.be/een-politiek-huwelijk/
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

limey
Lid geworden op: 01 apr 2018, 16:44
Locatie: home

02 apr 2018, 05:56

Ook die teletijdmachine... :roll: even kijken naar 2006

"Rik Daems en Sophie Pécriaux ..."
Dat was niet enkel over de partijgrens, maar ook over de taalgrens heen.

Maar toe schreef de pers...

Rik Daems treedt tijdelijk terug als fractieleider van de VLD in de Kamer.
In een mededeling bevestigt Daems zijn relatie met PS-kamerlid Sophie Pécriaux
en de zwangerschap van de politica.

Het koppel rekent erop ,,dat de sereniteit en het respect voor het privé-leven nu opnieuw de bovenhand kunnen halen". 

Blijkbaar zijn de tijden veranderd...!?

limey
Gast

02 apr 2018, 08:24

Dan is ook maar de vraag waarom een prominent NVA'er het politiek relevant vond om het verhaal in geuren en kleuren door te spelen aan Knack. Misschien moet De Wever daar eens gaan achter informeren. 
Voor alle duidelijkheid: bij de pers was die affaire al lang bekend maar zij verkozen daarover te zwijgen in hun kolommen totdat er vanuit de NVA zelf de voorzet getrapt werd. 
Pauli spreekt over “ hooggeplaatste bron binnen de N-VA. “ Bronbescherming is voor een journalist het hoogste goed. Hoe kun je het beste iets of iemand beschadigen als journalist? Plaats een artikel, verstop je achter “ hooggeplaatste bron bij.....” en hang je eigen mening er aan vast “ wraak voor stukgelopen relatie “ en als journalist ben je safe ( bronbescherming ).
In zijn ijver om meeuws uit de wind te moeten zetten ( in de slachtofferrol te pushen ) dacht Pauli dus het ei van Columbus gevonden te hebben. De vele tegenkantingen die zij ondervinden bij publiek en collega’s noopt nu zelfs de hoofdredacteur Bultinck mee in de bres te springen door te verklaren dat er reeds 2 nva’ers getuige zijn van de verklaringen. Op het einde van de week zullen het er waarschijnlijk 3 zijn en begin volgende week 4.  :roll:
Ze beginnen te spartelen en dat is nooit een goed teken. 
Ps: Dewinter heeft een relatie met Beels, vernomen van een hooggeplaatste bron binnen de PVDA en gestaafd door 2 getuigen van UNIA.  :lol: :lol: :lol: :lol:

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

02 apr 2018, 10:31

Dicksy schreef:Ps: Dewinter heeft een relatie met Beels, vernomen van een hooggeplaatste bron binnen de PVDA en gestaafd door 2 getuigen van UNIA.  :lol: :lol: :lol: :lol:
Een goeike  :lol:
Ondank is 's werelds loon
MaLoReg

02 apr 2018, 10:41

Ach het is niet enkel 't weekblad Knack dat afgang naar dieptepunt koerst-eerder een algemene trend
in het beledigen van mensen die wél hun verstand gebruiken. Wat eerst vooraanstaand was is gezonken
om de massa te beinvloeden en alle middelen daartoe achten ze veroorloofd.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

02 apr 2018, 11:05

MaLoReg schreef:Ach het is niet enkel 't weekblad Knack dat afgang naar dieptepunt koerst-eerder een algemene trend
in het beledigen van mensen die wél hun verstand gebruiken. Wat eerst vooraanstaand was is gezonken
om de massa te beinvloeden en alle middelen daartoe achten ze veroorloofd.
Dat merk je ook duidelijk bij sommigen die hier "hun waarheid" komen verkondigen en iemand die het niet met hun mening eens is uitschelden voor alles en nog wat . 
MaLoReg

02 apr 2018, 11:12

Daar wil ik wel op reageren Flupke2: het niveau was lange tijd ondermaats en ik concludeer dat we nu
toch terug de betere weg opgaan dank zij inbreng van velen die echt wel hun mondje kunnen roeren en
meestal hele goeie inbreng hebben, ongeacht de meningen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

02 apr 2018, 11:32

""noopt nu zelfs de hoofdredacteur Bultinck mee in de bres te springen door te verklaren dat er reeds 2 nva’ers getuige
zijn van de verklaringen."

Beste Dicksy, volgens mij heb jij problemen met lezen. Nergens staat iets van "2 NVA'ers die getuige waren blabla" - er waren wel "2 Knack redacteurs" aanwezig toen de NVA-bron zijn verhaal deed. Dat maakt namelijk een wereld van verschil. Verder is het ronduit bespottelijk om te gaan stellen dat Pauli Meeuws uit de wind wil zetten - alsof Knack een speciale band heeft met de Spa. Politici uit alle windrichtingen krijgen hun pagina's in Knack en Spa is daar zeker en vast geen bevoorrechte partij in. Maar enkel mensen die wekelijks Knack lezen weten dat . Ik durf er een jaarabonnement op verwedden dat Dicksy niet bij die groep hoort.

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

02 apr 2018, 12:12

Goh , amai ja zeg  , stel je voor dat de Antwerpse kiezer naar de stembus zou gemoeten hebben zonder dat ze op de hoogte waren van  weetjes van de afgesprongen liefdesaffaire tussen Meeuws en Homans  . Dat had toch wel politiek onverantwoord geweest nietwaar ? ! .

:roll:
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....
Gast

02 apr 2018, 12:18

Beste Dicksy, volgens mij heb jij problemen met lezen. Nergens staat iets van "2 NVA'ers die getuige waren blabla" - er waren wel "2 Knack redacteurs" aanwezig toen de NVA-bron zijn verhaal deed. Dat maakt namelijk een wereld van verschil. Verder is het ronduit bespottelijk om te gaan stellen dat Pauli Meeuws uit de wind wil zetten - alsof Knack een speciale band heeft met de Spa.
Frits van die 2 Knack redacteurs heb je gelijk. Bespottelijk zou ik mijn bewering zelf niet noemen ( wat logisch is ) maar het is Uw recht om het wel zo te noemen.  
De aanval op Meeuws afdoen als een wraakactie van de NV-A omtrent de relatie met Homans is pas bespottelijk te noemen temeer daar U zelf schrijft in een vorige post: "  bij de pers was die affaire al lang bekend maar zij verkozen daarover te zwijgen in hun kolommen totdat er vanuit de NVA zelf de voorzet getrapt werd. " 
 

Ik stel mij volgende vragen wat die " hooggeplaatste bron van de NVA " dan hoopt te bereiken? Beschadiging van Homans?? Bewijzen dat de hele top van de NV-A kwaad is op Meeuws omdat deze Homans haar liefdesgeluk niet gunde??? Wraak omdat voor een afgesprongen relatie van 3 jaar geleden omdat Meeuws voor zijn gezin koos en niet voor Homans????
Voor mij heeft dien Pauli die gekende affaire aangewend duidelijk met de bedoeling tweedracht te willen zaaien bij de NV-A en verstopt hij zich achter zijn brongeheim " hooggeplaatste bron bij NV-A "  ( wat zijn goed recht is ) wat Knack dan ook nog eens tracht te bevestigen door melding te maken van de aanwezigheid van die 2 Knack redacteuren. Ik noem dat het in bescherming nemen van de eigen redacteur ( Pauli ). Relevantie om de hetze tegen Meeuws beter kunnen duidden?  :lol: :lol: :lol: Na 3 jaar en na eerdere aanvallen van NV-A op SpA en visa versa? Komaan Frits, een betere smoes kun jij of ik zelfs bedenken. 
Maar enkel mensen die wekelijks Knack lezen weten dat . Ik durf er een jaarabonnement op verwedden dat Dicksy niet bij die groep hoort.
:lol: :lol: Dat jaarabonnement ga ik inderdaad niet winnen en loop ook de winkels niet plat om het te kopen. Maar als ik ergens ben of moet wachten waar het blad ligt zal ik het wel eens lezen. Maar het artikel van dien Pauli stinkt gewoon, en dat ruikt zelfs ene met de ergste verstopte neus. 
Heb ik nu geen abonnement voor een half jaar, misschien 3 maanden....?  :wink: