Vervangen videokaart

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

17 feb 2018, 06:46

Er stelt zich een probleem bij een oudere laptop Dell Precision M6300 : de computer start op maar het scherm blijft zwart. Geen beeld.
Even een externe monitor aangekoppeld, nog steeds geen beeld.

Bijna zeker dat het de videokaart is die de geest gegeven heeft. Nu informeerde ik uit nieuwsgierigheid (en ja ook een beetje uit gierigheid :wink:) naar een herstelling bij een computerboer en kwam uit op een leuk (?) bedrag van om en bij de 250 euro.

Te veel natuurlijk.
Zijn er forumleden die ooit hetzelfde meemaakten en deze prijsofferte kunnen beamen ?
Dit type staat bekend voor een boel werk, aangezien het bijna helemaal moet gedemonteerd worden voor deze herstelling en zodoende heel arbeidsintensief zal zijn voor deze klus.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

17 feb 2018, 08:46

Laptops hebben over het algemeen geen aparte videokaart, maar een chipset die vast op het moederbord zit. De prijs slaat dus waarschijnlijk op een nieuw moederbord (en de processor???) plus de werkuren.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

17 feb 2018, 08:47

Wat bij mij zou meetellen is de "ouderdom" van het apparaat : is het het nog waard om zulke kosten te doen?

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

18 feb 2018, 07:08

@hviaene & Paul Siemons: ik denk dat jullie het bij het rechte einde hebben en dat ik beter uitkijk naar een vervangtoestel. Tenslotte is de Dell om en bij de elf jaar oud en het is beter hem naar de eeuwige jachtvelden te laten vertrekken, dacht ik.  :wink:

Het toestel heeft  zijn sporen verdiend als lesapparaat voor mijn eerste stappen in de Linuxwereld en deed het ondanks zijn oudere configuratie, nog prima.
Overigens heb ik me laten wijsmaken dat dat type voor zijn tijd reeds uitstekende machientjes waren. Nou ja. Niks blijft duren.  8)
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !