Bomen van de buren

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

19 feb 2018, 17:39

Ik heb een grote achtertuin: ongeveer 50m diep achter het huis en 26m breed.  Toch heb ik in de zomer om 17u geen zon meer in de tuin, terwijl het op dat uur aangenaam is om in de avondzon te kunnen zitten. Reden: de bomen van de buren.  Ze hebben tegen de scheiding hoge coniferen staan van minstens 15m hoog, en deze groeien nog, vrees ik. Met de laatste storm bogen ze zo ver opzij dat ze het dak van mijn houten prieel raakten dat 10 m van de scheiding staat. Ik had daar foto's van moeten nemen.  Ook staat er een oude beuk waarvan de takken 10 m over mijn gazon hangen. Zelf heb ik 20 jaar een lage coniferenhaag jaarlijks laten snoeien op 2m, nu is die al een paar jaar weg en heb ik lage struiken. ( die nu slecht groeien wegens geen zon) Mijn buren zijn 80 jaar oud en lieve mensen, ik wil echt geen ruzie, en durf hen niet goed te vragen om hun coniferen in te korten. ( en een paar overhangende takken van de beuk te snoeien.) Zij huren het huis van een familielid van hen, kan ik aan de eigenaar vragen om te snoeien? Langs de andere kant worden de coniferen wel gesnoeid, zodat zij zelf wel zon hebben.
55 Monique

19 feb 2018, 18:25

Beste Seppe ,

Zou dit eens lezen , misschien staat er iets dat je kan gebruiken om aan de eigenaar aan te tonen .



http://www.elfri.be/juridische-informat ... osde-bomen

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

24 feb 2018, 06:47

Seppe123 schreef:Mijn buren zijn 80 jaar oud en lieve mensen, ik wil echt geen ruzie, en durf hen niet goed te vragen om hun coniferen in te korten.
Daar zit m de kern van het probleem he.
Want als uw buren etters waren, had ge al lang de overhangende takken kunnen afzagen. 
Dat recht hebt ge immers.
Ondank is 's werelds loon

Shewa
Lid geworden op: 08 jan 2005, 13:28
Locatie: Overijse

24 feb 2018, 08:37

Zover ik weet mag je zonder de buren te vragen , geen overhangende takken snoeien .
Fruit dat op jouw eigendom is gevallen mag je oprapen .
Bomen moeten op 2 meter van de perceelgrens staan , hagen op een halve meter .
Zelf zou ik de buren aanspreken , misschien zijn ze zich niet bewust dat die takken jou hinderen .
weer een stap vooruit

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

24 feb 2018, 09:04

Shewa schreef:Zover ik weet mag je zonder de buren te vragen , geen overhangende takken snoeien .
Fruit dat op jouw eigendom is gevallen mag je oprapen .
Bomen moeten op 2 meter van de perceelgrens staan , hagen op een halve meter .
Zelf zou ik de buren aanspreken , misschien zijn ze zich niet bewust dat die takken jou hinderen .

Blijkt nog een verschil te zijn in verband met de afstand tot de perceelgrens:

Heb je een muur tussen jullie in? Dan mogen fruitbomen -van welke soort dan ook- als leibomen, aan elke kant van de muur tussen twee erven, geplant worden zonder dat een wettelijke afstand in acht wordt genomen.

https://www.zimmo.be/blog/2017/07/24/ma ... r-snoeien/

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 feb 2018, 09:07

Seppe123    ;

Ik zou zoals Shewa zegt je buren eens aanspreken , ik weet nu niet indien ze ermee akkoord gaan of je het zelf ziet zitten om de takken te snoeien als je toelating krijgt van je buren.
Die mensen zijn 80 jaar en denken er misschien niet aan dat die je takken je hinderen, misschien hebben ze kinderen die dit voor hen doen . ( Ze kunnen er misschien tegenop zien om een tuinman het werk te laten opknappen want die werken ook niet gratis en aangezien zij huren)
Als ze het huis huren zou ik het eens met de eigenaar bespreken weet natuurlijk niet of je buren zelf die coniferen en bomen zelf hebben geplant zo niet zijn zij eigendom van de verhuurder en kunnen ze zonder zijn toelating ook niet zomaar zijn coniferen en bomen snoeien .
T!is soms moeilijk want ge kent ook het spreekwoord " een goede buur is beter dan een verre vriend."

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 feb 2018, 09:41

aan die beuk kan en mag je niet raken
die coniferen is een discussiepunt

ik heb grote eikenbomen staan vanachter in de tuin (die zijn ouder dan mijzelf )
die gaan ook met takken over de buren
dus sommige buren reklameren dat ze bladeren en eikels bij hun krijgen
dan zeg ik : dan moet ge naar de stad gaan wonen , daar zijn geen bladeren enz.
tegen grote bomen die der al zoveel jaar staan is niks tegen te doen , zo simpel ligt dat
zeker als de gemeentes hun verantwoordelijkheid opnemen
tenzij men der wil bouwen en der een bouwvergunning voor afgeleverd is op de plaats waar die boom staat

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 feb 2018, 09:50

Ook bomen die op de wettelijke afstand staan, kunnen bij hun normale natuurlijkeontwikkeling aanleiding geven tot wrevel en ergernis. Want hun takken kunnen overhet erf van de buren reiken en de wortels kunnen over de perceelsgrens groeien.Wie mag of moet snoeien?In principe is het aan de eigenaar omde overhangende takken van zijnboom of haag te snoeien of te verwijderen.Voor het onderhoud van uw haag of boom(snoeien en wegnemen van takken) hebt u dushet recht op het terrein vanuw buurman te komen. Indienzijn terrein afgesloten is,moet u wel eerst de toelatingaan uw buurman vragen. Als hij dit weigert,mag u toch het erf betreden, maar op de minstbeschadigbare plaats en “behoudensvergoeding van veroorzaakte schade”(ladderrecht : uitleg op blz. 5) (art. 31 VW). Ukunt natuurlijk ook uw buurman de toelatinggeven om de takken die over zijn erf hangenzelf af te snijden.
 

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

24 feb 2018, 09:53

Seppe 123, dit artikel hierboven komt uit het Veld Wetboek (de tekens tussen de tekst moet je erbij nemen ,doch meen dat het duidelijk is wat de wet voorschrijft er wordt veel gezegd maar uiteindelijk is voor ieder euvel wel een wet