Houtverbranding

Hier is plaats voor openbaar debat.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 feb 2018, 13:31

De hout- en pelletkachels spannen dus de kroon met 22,06 procent, blijkt uit cijfers van de Vlaamse overheid,
als het gaat hernieuwbare energie.
Dus als ik het goed begrijp nog voor zonne- panelen en windenergie.
Houtverbranding is nochtans erg vervuilend. Een pelletkachel mag tot drie keer meer fijnstof uitstoten dan een steenkoolcentrale, een open haard zelfs 30 keer meer. Toch beschouwt Europa ze als een bron van hernieuwbare energie.
Zijn ze nu daar nog volledig bij hun zinnen in de Europese Raad of hoe zit dat?
Nu hoor ik dat men best alle oude houtkachels vernieuwd (hoor ik daar opnieuw de kassa rinkelen)?
Men geraakt volledig het Noorden kwijt (mischien ook het Zuiden),; eerst isoleren dat het de spuigaten uitloopt ( of moet men zeggen de spouwen) en dan de airco aanleggen in Januari omdat het niet uit te houden is door overisolatie.
Nu nog wachten op de premie's zodat we onze hof en ons balkon kunnen vol planten met bomen (hernieuwbare energie) en stoken maar  want hoe meer men stookt hoe meer hernieuwbare energie we gebruiken en daar voor kunnen we weer een premie krijgen t'is toch te absurd om los te lopen, ze zullen weer lol hebben in het buitenland. :D

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

21 feb 2018, 20:46

Zomaar even 43 procent van de totale uitstoot van de heel kleine fijn stofdeeltjes komt van houtverbranding aldus  de VMM. Dat kunnen ze meten met de automatische meetstations overal verspreid in Belgie. Maar weten WIE, WAT, WAAR stookt zal praktisch niet haalbaar zijn. Dus meer dan adviseren  om geen stoof/haard aan te doen  kan de VMM niet. In Duitsland moet een verkochte kachel/haard  geregistreerd worden en elk jaar moet de afvoer gecontroleerd worden. Wie daar een kachel heeft aangekocht voor 2010 voldoet niet meer aan de huidige norm van xgram uitstoot, en mag ze niet meer gebruiken. En aan de roetvorming bij de jaarlijkse controle kunnen ze vaststellen of je met een goedgekeurde kachel/haard geen rotzooi stookt.
Eer hier zo'n systeem hier kan/moet ingevoerd zijn  we 20 jaar en duizenden longkankers verder....
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 feb 2018, 21:28

Ja dat begrijp ik; maar we zijn aan de eerste (winter)dag en doordat de onderste luchtlagen met dit weer passief blijven wordt er direkt gezegd "gelieve geen houtkachels te laten branden.
Maar dat de oorzaak komt van het oosten (met name Rusland en Oekraine en nog enkele die verwarmen hoofdzakelijk met hout waardoor dat fijn stof onze richting wordt geblazen.(zonder de vuile industrie te vergeten)
Dat is toch dweilen met de kraan open, en zo kan je nog enkele punten opnoemen , het Westen wil altijd de "heilige" uithangen en elders vegen ze er hun botten aan .
Ik keur dat niet goed maar als er globaal geen goeie wil is lukt dat toch van geen kanten.
Hetzelfde met die klimaatopwarming, dat is een cyclus die om de zoveel eeuwen terugkeert en dat wij allemaal dat ietwat versnellen dat is zeker, maar eens die cyclus in hang gezet ga je dat nooit volledig doen keren, dat is de "natuur" en wij kleine mens gaan dat moeten ondergaan klimaatakkoord of niet.
Jammer voor de velen op deze aardkloot die er veel miserie zullen doorhebben, maar dat is een natuurlijke selectie ,als je woont in een gebied die door de klimaatsverandering hard zal getroffen worden ,is dat niet anders dat je woont op een slechte plaats en dat op een slecht moment ,t'is cru gezegd  maar dat zijn feiten jammer genoeg. :cry:

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

22 feb 2018, 07:33

Als Europa hout stoken verbied sterft heel oost-europa de vriesdood.
MaLoReg

22 feb 2018, 09:39

Wardje heeft hier groot gelijk. Europa probeert de wereld te redden terwijl ze in andere werelddelen
maar opdoen en daar allemaal niet naar kijken. Ik denk dat het bij ons een kwestie is van zakkenvullen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 feb 2018, 09:52

Onze federale minister van milieu zal niet tegen de houtkachels zijn.
Bijna iedereen in de Ardennen en de Oostkantons stoken hout als bijverwarming.
Dus stemmen te verliezen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

22 feb 2018, 13:06

Voila, hij is er de premie voor de nieuwe houtkachel hoor ik zo pas in het nieuws, t'is allemaal zo voorspelbaar.
Nu nog wachten op de premie voor het aanplanten van bomen, en als we geluk hebben kunnen we gezamelijk een bos aanleggen want niet iedereen heeft plaats (zoals je kan participeren in zonnepanelen als je zelf er geen kan leggen).
Ik kijk al uit naar het volgende waarvoor we een premie kunnen bekomen :D :D

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

22 feb 2018, 13:24

wardje schreef:Voila, hij is er de premie voor de nieuwe houtkachel hoor ik zo pas in het nieuws, t'is allemaal zo voorspelbaar.
Nu nog wachten op de premie voor het aanplanten van bomen, en als we geluk hebben kunnen we gezamelijk een bos aanleggen want niet iedereen heeft plaats (zoals je kan participeren in zonnepanelen als je zelf er geen kan leggen).
Ik kijk al uit naar het volgende waarvoor we een premie kunnen bekomen :D :D
Dan zal de aankoopprijs evenredig stijgen....zo is dat hier. Subsidies moesten ze verbieden = gewoon commercie..
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

22 feb 2018, 20:11

Subsidies voor houtkachels zijn uit den boze. Verbieden is niet kontroleerbaar maar daarom moet je ze ook niet aanmoedigen.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 feb 2018, 20:44

wardje schreef:Voila, hij is er de premie voor de nieuwe houtkachel hoor ik zo pas in het nieuws, t'is allemaal zo voorspelbaar.
 
Ik hoop dat die erdoor komt. Onze nieuwe inbouw (hout)haard is net besteld. Een bos hebben we al.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

22 feb 2018, 21:57

MyriamC schreef:Ik hoop dat die erdoor komt. Onze nieuwe inbouw (hout)haard is net besteld. Een bos hebben we al.
Best mogelijk, maar heb je ook al een kapvergunning? Je moet dan wel bij dezelfde minister gaan aankloppen.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

22 feb 2018, 23:22

MichelN schreef: Best mogelijk, maar heb je ook al een kapvergunning? Je moet dan wel bij dezelfde minister gaan aankloppen.
Er liggen nog voor jaren omgewaaide bomen. Het is op dit moment gewoon niet bij te houden! En de knotwilgen moeten dringend weer gesnoeid worden. Dat is nog eens hout voor meerdere jaren. Kapvergunning hebben we in ons bos nog niet nodig gehad.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

23 feb 2018, 10:17

MyriamC schreef: En de knotwilgen moeten dringend weer gesnoeid worden. Dat is nog eens hout voor meerdere jaren. Kapvergunning hebben we in ons bos nog niet nodig gehad.
Snoeisel van knotwilgen deugt enkel als bonenstaak of om tomaten op te binden, als brandhout is het knap waardeloos, net als dennenhout trouwens.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

23 feb 2018, 13:06

MichelN schreef: Snoeisel van knotwilgen deugt enkel als bonenstaak of om tomaten op te binden, als brandhout is het knap waardeloos, net als dennenhout trouwens.
'Snoeisel' van 30 cm doormeter doet het prima in onze haard. Dennenhout ook, je moet alleen wat vaker opstaan om bij te vullen. Who cares? Maar maak u vooral niet ongerust. We hebben ook eik en beuk.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 feb 2018, 13:30

Zit zo nu te denken aan de mensen die in de late zomeravonden als het wat frisser begint te worden, een vuurschotel aanstoken om nog wat bij te keuvelen.
Zou dat niet het volgende zijn dat ze gaan verbieden?(fijn stof en rook)
We gaan er niet verder mogen over uitwijden ,zie dat ze nog op gedachten komen :D :D