Aangifte inkomsten uit buitenland (niet EC)

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

OzKiwi
Lid geworden op: 22 feb 2018, 10:40

22 feb 2018, 10:48

Ik heb nog een lopende rekening,  spaarverzekering en inkomsten uit kapitalen ineen land buiten de Europese gemeenschap. Ik geef de inkomsten uit interesten en
dividenden aan. Het is de bedoeling dat ik in de toekomst terug keer naar dat
land buiten de Europese gemeenschap. Ik beschik niet meer over een bank/kredietkaart
van mijn lopende rekening.
Als ik geld zou laten overschrijven opmijn Belgische rekening word dit dan beschouwd als een “inkomen” en moet voor
de belastingen aangeven worden?
Hoe zit het als ik in dat land op bezoekga en geld van mijn rekening afhaal. Ben ik in principe ook verplicht dit aan te geven. 

Met dank

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

22 feb 2018, 14:23

https://europa.eu/youreurope/citizens/w ... dex_nl.htm

https://www.seniorennet.be/Pages/Advies ... php?ID=854

En als je nog nooit die gelden hebt aangegeven, en ze zijn groot, neem contact met een bekwaam notaris, advocaat, ipv op google naar antwoorden te hengelen?
:wink:
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 feb 2018, 21:13

Ozkiwi, als je - zoals je schrijft - steeds de interesten en dividenden hebt aangegeven aan de belgische fiscus, dan kun je dat geld overschrijven naar een belgische rekening. Het is dan immers wit geld. 

Hier bij ons zal de bank vragen stellen over de herkomst van dat geld. Als je geen aanvaardbare verklaring kunt geven  dan zal de bank de witwascel van de belastingdiensten inlichten.

Heb je wél een sluitende verklaring (bv. in 1990 een erfenis gekregen en het geld overgeschreven naar een Luxemburgse bank, en altijd de intresten enz. aangegeven - alles met papier te bewijzen), dan mag dat geld gewoon op je rekening komen hier bij ons. Het is dan gewoon 'verplaatst'  van het ene land naar het andere en de fiscus kan nog altijd zijn deel van de opbrengsten die er vanaf nu in belgië zullen zijn (interesten en dividenden) komen opeisen. De hoofdsom wordt niet belast als een inkomen; de opbrengst ervan (interest/dividend) wél.

Als je op bezoek gaat naar dat buitenland, dan mag je daar van je rekening halen wat je wil. Je kunt er daar een dure horloge mee kopen of je kunt het daar ter plaatse opsouperen. Maar als je (veel) geld wil terugbrengen naar belgië dan is er een probleem: je mag maar €10.000 op zak hebben wanneer je het land inkomt (of verlaat). Voor Nederland en Luxemburg is dat geen probleem, maar als je via een luchthaven passeert, kan men je vragen om uit te leggen waar het geld vandaan komt.

Als het om grote bedragen gaat en het is tóch wit geld, dan is het altijd veiliger om een overschrijving te doen.