Te dure , gevaarlijke kruispunten voor fietsers

Hier is plaats voor openbaar debat.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

22 feb 2018, 11:05

Sommige kruispunten blijken van de lijst gehaald zonder dat er structurele ingrepen zijn gebeurd.
De oorzaak zou te vinden zijn bij te dure onteigeningen ; Probeer dit eens aan de ouders uit te leggen die iemand verloren hebben door een ongeval op zo een kruispunt.
Laten we nu de partij politiek buiten beschouwing nemen ; de zwarte lijst met gevaarlijke kruispunten bestaat al15 jaar. Dus de vorige regeringen hebben er ook niet veel aandacht aanbesteed.
Maar nu is de minister van NVA structuur en iedereen die hem in het nieuws aan het woord heeft gehoord heeft hem horen zeggen "GELd is GEEN probleem ,wel WAT is dan het probleem??
Wat doet hij dan met het geld van de kilometerheffingen?
70 km per uur op kaarsrechte banen met zelfs een gescheiden fietspad invoeren waar nog nooit een ongeval gebeurd is dat kan hij wel , het kost hem niks en het brengt veel geld op.
Weyts, dat is toch diegene die overal flitspalen wil voor de "veiligheid". Enkel als er niks verdiend kan worden telt de veiligheid blijkbaar veel minder.
Heb niks tegen de NVA als zodanig maar Weyts wil altijd scoren, maar heeft al zoveel geld verkwist aan nutteloze projecten zoals de snelheidscameras en trajectcontroles, die geen nut hebben door de onnoemelijke files, dat hij zonder geld zit voor de werkelijke problemen. Zeer slechte minister zonder visie voor de echte problemen.
Wanneer het hen past verwijzen ze steeds naar het buitenland, wel, dat ze dan maar eens gaan kijken naar Nederland hoe die hun kruispunten en wegennet hebben ingericht. Het is daar met plezier rijden. Je komt er ook niet buiten het dorp om de 500 meter een verkeersbord tegen en je mag er 80km/h rijden buiten de bebouwde kom.Hun autostrades zijn biljard-lakens zonder putten of bulten met overal fluister asfalt en duidelijke afbakeningen. Het is maar een kwartiertje rijden beste Wuyts.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

23 feb 2018, 08:15

Is rap opgelost, eerst voetgangers en fietsen in alle rijrichting op groen en daarna beurtelings het overige verkeer.
Maar ja in Brussel zijn ze zo lomp als het achtereind vaneen varken.
Daar geld maar 1 regel hoe rap word ik hier rijk.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

23 feb 2018, 09:16

benq schreef:Is rap opgelost, eerst voetgangers en fietsen in alle rijrichting op groen en daarna beurtelings het overige verkeer.
Dat gaan ze nu op één kruispunt in Antwerpen proberen. Weet niet of dat zo'n goed idee is. Ze zouden beter eens in Nederland gaan kijken. Daar gaat de doorstroming van alle verkeer, zowel zwakke weggebruikers als wagens, veel en veel vlotter. Eerst mag alles wat naar links afslaat, daarna pas rechtdoor. Je staat daar nergens (voor zover ik weet) te midden van een kruispunt te wachten tot het verkeer vanuit de tegenovergestelde richting gepasseerd is.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 feb 2018, 09:52

MyriamC    ;
Wij fietsen veel in Nederland en Belgie kan op gebied van fietsreglement nog veel leren.
Een groot voordeel is fietsers mogen rechtsaf door rood of oranje rijden als op een onderbord bij het verkeerslicht de tekst staat: ‘ Rechtsaf voor fietsers vrij’ of ‘Rechtsaf voor (brom) fietsers vrij’. Ze moeten wel voorrang verlenen aan overstekend verkeer, vaak voetgangers. Automobilisten moeten fietsers de ruimte geven om rechts voor te kunnen sorteren.
De regels, uitzonderingen en vormgeving op rotondes kunnen per gemeente verschillen. De geldende regels worden met borden en vooral haaientanden aangegeven. Voor fietsers is het raadzaam altijd zeer goed op de haaientanden te letten. Verkeer dat op de rotonde rijdt, heeft in principe voorrang op verkeer dat de rotonde nadert of verlaat. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer.
Binnen de bebouwde kom heeft de fietser op de rotonde meestal voorrang op het afslaand autoverkeer.
Er zijn er zo nogal wat waarbij hier bij ons verschil is , hier in Belgie ben je loslopend wild.
Verleden week werd ik  met de fiets nog aangereden door een wagen die op een kruispunt insloeg op het verkeerde rijvak , ik stond reglementair op de aangeduide plaats voor fietsers . De bestuurder gaf op als reden de laagstaande zon , maar hij moest daar niet rijden maar inslaan op zijn rijvak. Gelukkig niet al te erg hij zijn licht kapot van tegen mijn knie en fiets te rijden  ,ik fiets wat gehavend en dubbele fietstas gescheurd. Zo zie je maar je moet nog wat geluk hebben ook en dat alles bij fietsplezier :)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

23 feb 2018, 11:16

Wij fietsen veel in Nederland en Belgie kan op gebied van fietsreglement nog veel leren. 
Een groot voordeel is fietsers mogen rechtsaf door rood of oranje rijden als op een onderbord bij het verkeerslicht de tekst staat: ‘ Rechtsaf voor fietsers vrij’ of ‘Rechtsaf voor (brom) fietsers vrij’. Ze moeten wel voorrang verlenen aan overstekend verkeer, vaak voetgangers. Automobilisten moeten fietsers de ruimte geven om rechts voor te kunnen sorteren. 
De regels, uitzonderingen en vormgeving op rotondes kunnen per gemeente verschillen. De geldende regels worden met borden en vooral haaientanden aangegeven. Voor fietsers is het raadzaam altijd zeer goed op de haaientanden te letten. Verkeer dat op de rotonde rijdt, heeft in principe voorrang op verkeer dat de rotonde nadert of verlaat. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Op rotondes buiten de bebouwde kom heeft de fietser geen voorrang. Een fietser die de rotonde volgt moet daar voorrang geven aan afslaand autoverkeer. 
Binnen de bebouwde kom heeft de fietser op de rotonde meestal voorrang op het afslaand autoverkeer. 


In België is het toch zo goed als hetzelfde:
1 : door rood licht rijden ( met de fiets !) mag soms ook indien de nodige signalisatie is aangebracht    
61.5. De betekenis van de driekleurige verkeerslichten kan ten behoeve van de fietsers worden gewijzigd door middel van een verkeersbord van model B22 en B23 als bedoeld in artikel 67.3.
AfbeeldingB22         AfbeeldingB23

B22. Krachtens verkeersbord B22 mogen fietsers de in artikel 61 bedoelde driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechts af te slaan, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan.
B23. Krachtens verkeersbord B23 mogen fietsers de in artikel 61 bedoelde driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechtdoor te rijden, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich
verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan vanaf het rode of oranjegele licht.

2 : op een rotonde ( als fietser)
  - ofwel ligt er géén fietspad : dan heb je voorrang op al wie de rotonde wil oprijden, en mogen andere bestuurders die de rotonde willen afrijden je daarbij niet hinderen. Je rijdt daar met de fiets ook best niet uiterst rechts, zodat anderen je niet kunnen inhalen . Uiterst rechts houden op een rotonde is trouwens niet verplicht.
  - ofwel ligt er een "aanliggend" fietspad ( dus een fietspad dat niet gescheiden is van de rotonde):
     in dat geval moet je natuurlijk het fietspad volgen. Maar ook hier geldt : wie op de rotonde , dus ook dat fietspad, rijdt heeft voorrang op wie er wil oprijden. En degene die de rotonde verlaat moet voorrang geven aan degene die de rotonde verder volgt
- ofwel is er een gescheiden fietspad : in dat geval zijn er twee mogelijkheden. Die mogelijkheden worden dan ter plaatse aangeduid met de nodige borden en wegmarkeringen. De rotonde kan dan zo ingericht zijn dat de fietsers voorrang hebben op het verkeer dat de rotonde wil oprijden of verlaten, maar het kan ook zo zijn dat de fietser moet voorrang geven aan het andere verkeer.

 
  

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 feb 2018, 11:45

flupke2   
In uw eerste punt hebt u gelijk maar dat staat nog in zijn kinderschoenen in west en oost vlaanderen heb ik dat nog niet opgemerkt ,maar kijk er naar uit.
In uw tweede punt is er langs ons kanten niet veel van te merken , juist maken dat ge zo rap mogelijk van dat rond punt weg zijt , en zwaaien en tekens doen dat je nog doorrijdt en gescheiden fietspaden van de rijweg op ronde punten begint nu stillaan vorm te krijgen , in de provincie Limburg en Antwerpen gelukkig wel.
Maar er is nog veel in te halen , maar we leven op hoop en dat is ook al iets. 
Fazal

23 feb 2018, 12:18

Zoveel geld is daar niet voor nodig!

Om ongevallen met fietsers vrachtwagens aan kruispunten met signalisatie te vermijden, zou het heel simpel zijn, de fietsers op minstens 20 meter voor het rode licht te doen stoppen, en wachten tot het groen wordt.
Op die manier hebben ze nog alle tijd om de richtingsaanwijzers van vracht- en andere wagens op te merken.
Als fietser die rechtdoor moet, en voor het rode licht, naast de stuurcabine van een vrachtwagen gaan staan, is om ongelukken vragen!

Een fietser zou eigenlijk beter zelf wat meer zijn/haar gezond verstand gebruiken, en wachten tot het verkeer links van hem/haar, opnieuw in beweging komt, dan zullen ze tenminste zien welke richting de wagen links van hen zal kiezen, en kunnen ze hun voorzorgen nemen.

Het is voor de zwakke weggebruiker van levensbelang eerst goed uit te kijken vooraleer hij/zij zelf een maneuver wil uitvoeren! 
Hij/zij, zal zijn/haar leven niet terugkrijgen, als een of andere en sterkere weggebruiker een stommiteit uithaalt, door bvb zijn richtingaanwijzers NIET te gebruiken!

'De weg gebruiken' doe je met verstand, en niet zuiver en alleen met verkeerssignalisaties.  
Laatst gewijzigd door Fazal op 23 feb 2018, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 feb 2018, 12:53

Fazal , wachten tot dat je ziet welke richting ze uit gaan is een goed punt maar als het zeer druk is kun je daar ter plekke wortel schieten ,tot jij aan de beurt bent is het al weer rood of zie ik dat verkeerd? :(
Tijdens de ochtend en avondspits is het een drukte van jewelste aan sommige kruispunten elk wil naar zijn werk op tijd en elk wil vlug thuis zijn.
Als de school ten einde is en iedereen moet opletten tot hij weet of de wagen naast hem rechts wil inslaan en de chauffeur zelf niet kijkt of de fietser rechtdoor moet ; het moet van 2 kanten komen vind ik.
Door het drukke verkeer moet de rijbaan en de fietsweg goed gescheiden worden, maar dat is  door bebouwing en dergelijke niet zo vanzelfsprekend er is op veel plaatsen heel eenvoudig geen mogelijkheid zonder onteigeningen en dan beginnen we weer van vooraf aan .Er is GEEN geld  daarvoor we kennen dat wijsje al . Jammer!
Fazal

23 feb 2018, 13:10

wardje schreef:Fazal , wachten tot dat je ziet welke richting ze uit gaan is een goed punt maar als het zeer druk is kun je daar ter plekke wortel schieten ,tot jij aan de beurt bent is het al weer rood of zie ik dat verkeerd? :(
Tijdens de ochtend en avondspits is het een drukte van jewelste aan sommige kruispunten elk wil naar zijn werk op tijd en elk wil vlug thuis zijn.
Als de school ten einde is en iedereen moet opletten tot hij weet of de wagen naast hem rechts wil inslaan en de chauffeur zelf niet kijkt of de fietser rechtdoor moet ; het moet van 2 kanten komen vind ik.
Door het drukke verkeer moet de rijbaan en de fietsweg goed gescheiden worden, maar dat is  door bebouwing en dergelijke niet zo vanzelfsprekend er is op veel plaatsen heel eenvoudig geen mogelijkheid zonder onteigeningen en dan beginnen we weer van vooraf aan .Er is GEEN geld  daarvoor we kennen dat wijsje al . Jammer!
Het is niet nodig om te wachten tot alle verkeer voorbij is.
Ieder weggebruiker heeft recht zijn plaats op te eisen in het verkeer, maar dan met respect en begrip voor elkaar, hetgeen voor sommigen helaas héél moeilijk blijkt te zijn. 

En het is al evenmin nodig om ganse contreien om te bouwen om zwakke weggebruikers te beschermen.
Als fietser kan je ook gemakkelijk even links en links achter u te kijken om de richtingaanwijzers van aankomende wagens te kunnen zien.
Zo kan je ook zien of je tijd genoeg hebt om uw eigen plaats op te eisen.
In ieder geval 'doen'!  Anders kunnen andere bestuurders ook niet weten wat jij gaat doen,.

Maar een zwakke weggebruiker dient er steeds rekening mee te houden, dat de bestuurder van een wagen, of een ander voertuig, hem/haar 'niet' heeft gezien. Zodoende kan het aantal slachtoffers al heel sterk worden gereduceerd.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

23 feb 2018, 13:25

Fazal;
Volledig akkoord en de term met wederzijds respect is soms ver te zoeken en dat van beide kanten.
Ik anticipeer altijd al van ver, trouwens als ik en mijn vrouw gaan fietsen moet ik altijd voor 2 kijken ( ziekte van Meniere ze wordt duizelig bij korte bruuske hoofdbewegingen).
Dus t'is niet dat ik niet oplet , we fietsen samen een kleine 8000km en ik apart nog een 3000km (dus doe nog wel wat anders dan op de PC zitten ook :D
Maar iedereen is gehaast en de jeugd moet ook niet onderdoen met 3 of 4 naast elkaar , en riskeer niet van ze erop te wijzen of je krijgt de middelvinger te zien, evenzo bij sommige wielertoeristen niettegenstaande ze een fietspad hebben  ,fietsen ze toch met twee op de rijweg , zelfs die van de rotonde waar een fietspad gescheiden is van de rijweg ,je ziet van alles gebeuren.
Dat wederzijds respect dat je daar aanhaalt is een grote waarheid ga dat zeker niet ontkennen.