Geheime formule voor propere ruiten?

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.
MaLoReg

22 feb 2018, 12:24

Ik weet het niet meer maar 'k zeg altijd aan de poetsvrouw zuiver water met azijn te gebruiken en toch
hebben mijn ruiten allemaal vagen en strepen.
Is er misschien toch nog een andere manier om de ramen helemaal proper te krijgen?

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 feb 2018, 12:30

In de oude tijd gebruikte men gazetten voor het eindwerk.
Nu zal dat wel een of ander doekje gebeuren.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

22 feb 2018, 13:08

Een goede zemenlap gebruiken?
MaLoReg

22 feb 2018, 13:12

Ja, dat is de eerste vereiste en die heb ik-net nog zorgvuldig gewassen (met de hand en niet wringen).
Dus dat is het ook niet. Normaal gezien zie je die vagen en strepen minder maar oei oei als de zon er
op staat dan is dat voor mij echt niet om aan te zien. (neen ik laat ze géén ramen doen als de zon er op staat)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

22 feb 2018, 13:22

eens een keertje met ammoniak laten doen. Goed droog vegen en dan met krantenpapier of keukenrol goed inwrijven.
MaLoReg

22 feb 2018, 13:29

Bedoel je ammoniak in het water ipv azijn?
Probleem kan zijn dat niet iedere poetsvrouw met zo'n produkten wil werken maar zal 't voorstellen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

22 feb 2018, 13:34

MaLoReg schreef:Bedoel je ammoniak in het water ipv azijn?
Probleem kan zijn dat niet iedere poetsvrouw met zo'n produkten wil werken maar zal 't voorstellen.
Ipv azijn idd en ja daar heb je gelijk in. Maar ammoniak heeft wel de eigenschap om het vet dat op je ramen zit te verwijderen.  Zelf kan ik er ook niet tegen. Maar het is dikwijls genoeg dat je dat eens één keertje doet om van dat vet af te raken.  Het zou ook kunnen zijn doordat je rookt (als ik me niet vergis) dat die aanslag geweldig hardnekkig kan zijn.
MaLoReg

22 feb 2018, 13:37

Ja ik ben rookster. 'k Zal het haar vragen en indien het onmogelijk is dan doe ik het gewoon eens zelf
(niet dat ik daar te trots voor ben maar 'k mag eigenlijk, na 't breken van 2 ruggenwervels, niet meer op een ladder staan).

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

22 feb 2018, 13:49

MaLoReg schreef:Ja ik ben rookster. 'k Zal het haar vragen en indien het onmogelijk is dan doe ik het gewoon eens zelf
(niet dat ik daar te trots voor ben maar 'k mag eigenlijk, na 't breken van 2 ruggenwervels, niet meer op een ladder staan).
Begrijp ik! Suc6.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

22 feb 2018, 14:21

MaLoReg schreef:Bedoel je ammoniak in het water ipv azijn?
Probleem kan zijn dat niet iedere poetsvrouw met zo'n produkten wil werken maar zal 't voorstellen.
Een scheut ammoniak in een volle emmer volstaat ruimschoots om je ruiten te laten blinken, het is de beste en goedkoopste vetoplosser, het laat ook geen strepen achter. Alternatief is alcool maar dat stinkt even hard. Ik heb dat jarenlang gebruikt in mijn ruitenvloeistof ipv die zgn speciale vloeistoffen die de garage je wil aansmeren.
MaLoReg

22 feb 2018, 14:23

De methode is van vroeger jaren en eigenlijk nog altijd de beste.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

22 feb 2018, 14:26

ach ach zo herkenbaar: laat ze eens niet met een droge doek napoetsen
als je je ruiten kuist en ze gewoon met een aftrekkertje aftrekt en alleen de randjes met een zeemleren doek nadroogt, dan heb je veel minder strepen 
deze week nog ondervonden in de douche
ik heb ze deze week zelf gekuist en het verschil was merkbaar
maar ja, er zijn altijd kuisvrouwen die ja zeggen en neen doen achter het gat
die van mij zou niet liever hebben dan dat ze de ruiten met een spray zou mogen doen
vergeet het water ja en niets anders.
met of tegen de goesting
MaLoReg

22 feb 2018, 14:40

Hahahahaha herkenbaar want zo eentje heb ik dus ook: voor alles een 'ja' en toch uitvoeren zoals ze het zelf ziet.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

22 feb 2018, 15:26

Koop eens een aftrekker bij een speciaalzaak voor onderhoudsmateriaal i.p.v bij Lidl.
En de ruitenwasser gebruikt enkel zeep met zijn rol en een aftrekker.
De zeemvel doet de raamkantjes.
En dat doet en gebruikt onze werkvrouw ook in het gebouw voor de ruiten van de inkom.
Gast

22 feb 2018, 15:35

Ik "was" mijn ruiten af met spons en Chemico. Daarna overvloedig schuim eraf vegen met papier van de keukenrol , daarna spoelen met puur water en een andere spons , daarna afdrogen met papier van de keukenrol , en dat tot de ruit volledig droog is. 

Maar goed , ik ben ook maar een vent en ken er niets van.  Mijn methode vereist wel véél keukenrol papier :lol:
Laatst gewijzigd door Gast op 22 feb 2018, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.