Electromagnetische straling - slapen

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid
joke09

22 feb 2018, 23:20

Ik slaap heel slecht, als ik om 11u30 naar bed gaan, lig ik om 4uur nog wakker, met als resultaat dat ik wel 3 keer naar het toilet moet,vannacht heb ik praktisch niet geslapen, voor mezelf vind ik dat erg, soms heb ik eens een betere nacht, maar niet voor ik een uur of 2 heb wakker gelegen, ik wil niet aan de slaappillen want dat is alleen verslavend.
Soms verhuis ik midden in de nacht naar de logeerkamer, als ik geluk hebt gaat het beter, er zijn ook geen elektrische apparaten, behalve, 2 kleine bedlichtjes.
Ik dacht dat er misschien teveel straling is, mijn man kijkt tv in bed, er staat ook een decorder, zijn bed is ook elektrisch bediend, bij mijn bed steek ik nooit de stekker in het stopcontact, alle stopcontacten zijn met aarding, mijn gsm heb ik uit de kamer verbannen.
Heb ook gelezen dat teveel straling ziekte, slaapstoornissen kunnen veroorzaken.
Zijn er nog personen die dergelijke problemen hebben of me meer uitleg kunnen geven, kan men dat laten meten en wat is de kostprijs. Ik word er echt zenuwachtig van, zo kan het echt niet verder, een jaar of 3 geleden heb ik eens een slaaptest gedaan in het ziekenhuis en daar was niets abnormaal vastgesteld, graag jullie visie, bedankt.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

25 feb 2018, 09:55

Joke 09;

Als ge een slaaptest hebt ondergaan en alles is in orde dan is het probleem iets anders.
Natuurlijk is straling niet de enige reden om wakker te liggen; stress en piekergedrag zijn ook dikwijls oorzaken, zo te horen begin je al te piekeren dat je de slaap niet zal kunnen vatten (m.a;w; je bent er vooraf al mee bezig k'zal weer niet in slaap geraken.
Ik denk (versta mij niet verkeerd want ik ben geen dokter) hebt ge een verstoorde aanmaak van melatonine, dat is een hormoon dat ons dag/nachtritme bepaald.
Laat ons het zo stellen gaat de zon onder dan wordt er melatonine aangemaakt, we worden dan slaperig.
komt de zon op stopt de aanmaak.
Melatonine wordt aangemaakt in de pijnappelklier , het ontvangt signalen via de ogen of er licht is of niet.
Voel je het komen door het blauwachtig licht uit TV en computerbeeldschermen wordt die productie geremd.
Ons lichaam kan het onderscheid niet maken tssn zonlicht en dat blauwachtig licht ,dus je kan de slaap niet vatten.
Daardoor komt het ook dat wij en zeker kinderen zo moeilijk in slaap vallen na een avond lang naar TV kijken of computerspel.
Ga eens naar de huisdokter want veel mensen krijgen melatonine voorgeschreven.
Wil geen echtelijke miserie onder je dak maar zou aan je man eens voorstellen om gedurende een 14 dagen geen TV te kijken in de slaapkamer ,val je dan wel gemakkelijker in slaap moet je het niet ver meer gaan zoeken.
Succes

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

25 feb 2018, 14:43

joke09 schreef:Heb ook gelezen dat teveel straling ziekte, slaapstoornissen kunnen veroorzaken.
Volstrekte larie en apekool die magnetische straling. Moest dat zo zijn dan zou geen enkele arts of verpleegkundige van een radiotherapie-afdeling 's nachts nog een oog dicht doen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

25 feb 2018, 14:47

wardje schreef:Laat ons het zo stellen gaat de zon onder dan wordt er melatonine aangemaakt, we worden dan slaperig.
komt de zon op stopt de aanmaak.
Melatonine wordt aangemaakt in de pijnappelklier , het ontvangt signalen via de ogen of er licht is of niet.
Voel je het komen door het blauwachtig licht uit TV en computerbeeldschermen wordt die productie geremd.
Oh dear, daar gaan we weer! 't Staat in het internet, zeker?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

25 feb 2018, 22:07

MichelN    ;
Zou het VTM nieuws ook hun informatie zoeken op het internet?
Moet toch lukken dat het slaapprobleem ook vermeld werd o.a. door schermlicht van TV of computer of spelconsole. De personen die het nieuws gezien hebben kunnen dat beamen. Zo zie je dat je nooit te vlug uw conclusie moogt trekken van "Het stond op het internet zeker"; er zijn nog bronnen waar ge u kunt informeren nietwaar.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

27 feb 2018, 15:21

wardje schreef:MichelN    ;
Zou het VTM nieuws ook hun informatie zoeken op het internet?
Moet toch lukken dat het slaapprobleem ook vermeld werd o.a. door schermlicht van TV of computer of spelconsole. De personen die het nieuws gezien hebben kunnen dat beamen. Zo zie je dat je nooit te vlug uw conclusie moogt trekken van "Het stond op het internet zeker"; er zijn nog bronnen waar ge u kunt informeren nietwaar.
Ha, de VTM zie, da's nu eens een bron van wetenschappelijk onderbouwde informatie! Als de " personen die dat nieuws gezien hebben het zullen beamen" ben ik meteen gerustgesteld. Was dat voor de reclame voor Trivago of niet-lekkende inlegkruisjes?

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

27 feb 2018, 17:01

@joke09....

Trek u vooral van die (al dan niet ..."vermeende") straling niet al teveel aan.
Want daarover dubben, kan ook uw nachtrust negatief beïnvloeden.

Iemand haalde "melatonine" aan maar vergat erbij te schrijven,
dat men dan bij daglicht eerst ook voldoende "serotonine" moet aanmaken.
Ikzelf wil hier geen wetenschappelijke studies o.a. over circadiaanse ritmes
en/of neurotransmitters (zoals tryptofaan) aansnijden, want dan belanden we direct off-topic.

Fysiek gesproken heeft ons lichaam eigenlijk geen slaap nodig.
Want de opstapeling van melkzuur in de spiermassa waardoor men vermoeidheid voelt,
zal eerder baat vinden bij een ander soort lichamelijke beweging,
(zonder overmatige spierbelasting) - waarbij extra zuurstof circuleert in de vermoeide en/of stijve spieren.

Wel vraagt onze geest om rust, omdat hetgeen onze hersenen in hun "werkgeheugen" opslaan,
tijdens de R.E.M-slaap zou kunnen opgeslagen worden in het lange termijngeheugen.

Goede slaap is ook een kwestie van gemoedsrust, dus bij laatavond-activiteiten,
kan men zich beter met iets ontspannend bezig houden dan met piekeren.

Trek u dus ook de eventueel barse reacties op uw vraag niet aan :)
Maar lees hetgeen u eventueel voor uzelf kan toepassen.

Ps.: In noodgeval kan/mag een huisdokter melatonine voorschrijven.
Heel minieme dosissen kan men ook vrij kopen....
Maar zelf even de geest tot rust laten komen, blijft een essentieel gegeven, dat geen medicatie behoeft.

Succes met grootmoeders hulpmiddelen is niet gegarandeerd.
Maar mij opoe-zaliger zweerde bij een tasje kamillethee,
terwijl haar moeder baat vond bij warme melk met honig erin... :wink:

sw

zonnebloemetje
Lid geworden op: 08 aug 2011, 22:36
Locatie: Brugge die schone

04 mar 2018, 19:19

joke 09 
ik begrijp dat je een slaapprobleem hebt , maar dat van die straling vind ik toch flauwe kul 
en dat je aan slaappillen verslaafd geraakt is ook al een fabeltje , en sommige mensen 
beweren dat je dan altijd maar een hogere dosis moet nemen en das niet waar 
toen mijn man in 1994 aan een nek hernia geopereerd werd kon hij sinds die operatie 
opeens niet meer in slaap geraken , en als hij om 22u ging slapen dan lag hij om 3u 's nachts 
nog altijd wakker waardoor hij dan 's morgens nog zeer moe weer opstond en overdag rondliep 
als een zombie en das een situatie waar door iedereen zou oververmoeid geraken en dat je niet 
lang kan volhouden om nog normaal te functioneren 
dus was er maar één oplossing en dat was een slaappilletje nemen 
dus mijn man neemt al sinds  1994 een slaappilletje en nu nog neemt hij steeds het zelfde pilletje 
met dezelfde dosis als toen en 's morgens is hij nu tenminste uitgeslapen en kan hij uitgerust 
aan zijn dag beginnen , en daar voelt hij zich echt goed mee , dus wat zou er dan niet goed zijn 
als je een slaappilletje zou nemen en hij heeft daar echt geen enkel nadeel van maar hij is 
tenminste goed uitgeslapen 's morgens 
maar soit iedereen doet natuurlijk wat hij wil 
Afbeelding *** Zie het leven van de zonnige kant ***

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

04 mar 2018, 23:35

zonneblomme schreef:
en dat je aan slaappillen verslaafd geraakt is ook al een fabeltje  
Aja?
Ik neem al jaren een inslaper (dezelfde dosis)
En als ik die niet neem doe ik geen oog dicht.
Ik zou het toch niet als een "fabeltje " beschouwen" 8)
Ik zou je nog verder van antwoord willen dienen ....maar dit ga ik nu niet doen.
Dit lijkt mij wel het beste en het verstandigste.
Klaar !!

Silver Wolf
Lid geworden op: 08 apr 2008, 16:51
Locatie: Thuis

05 mar 2018, 06:20

De ene mens heeft behoefte aan meer uren slaap dan de andere....
Maar iedereen zal wel de ervaring hebben, dat de prikkelbarheid toeneemt als men te weinig slaapt.
Een "power-nap" ofte hazenslaapje (b.v. tussen de middag kan heilzaam zijn, wanneer het niet te lang duurt.)
Wel een makkelijke zetel en ontspannen houding zoeken
en 'n heel zacht ontspannende muziekje op de achtergrond, kan ook helpen om weg te soezen. :idea:

Bij slaap-hulp-middelen zijn er alternatieven i.p.v. de medicatie.
Kamillethee brengt rust en ook valeriaan, maar dat kan dan weer hoofdpijn veroorzaken.
In Duitsland heel wat slechte slapers "Johanneskruid", maar dat maakt de huid lichtgevoelig
en kan huidvlekken veroorzaken als men teveel in de zon loopt.

Vaak heeft een slaaphulp ook een placebo-effect.
Er zijn nogal wat ouderen die minder goed slapen, maar zodra ze nog maar dat pilletje hebben geslikt,
voelen ze al een (schijnbare) werking. Een verslaving kan zowel fysiek als psychisch worden.
Wie er tijd en geduld voor heeft, kan eventueel autogene training volgen en daar relaxatie (oefeningen) aanleren.

Rondwoelen en piekeren in bed helpt zeker niet.
Dan beter er te vroeg uitkomen en trachten zich te ontspannen in een rustige en warme omgeving.
Wie 's avonds TV kijkt kan best een half uur voor bedtijd de knop omdraaien.
Zowel van het toestel als in het hoofd (dat laatste "figuurlijk")

En verder vrijblijvend even zoeken via GOOGLE en degelijke sites raadplegen, zoals

https://degezondheidswinkel.be/blog/10- ... emen/#gref

Succes aan de mensen met insomnia :!:

sw

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

05 mar 2018, 08:09

Merci Wolf
Dit noem ik tenminste "Wijze raad" voor joke09  én velen anderen met slaapproblemen.
En zacht ontspannende muziek ...zo heb ik al een hele collectie :idea:

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

05 mar 2018, 08:55

Geloof het of niet, er zal weer veel kritiek en negatieve commentaar op zijn, (niets van aantrekken) maar daar ik een zeer slechte slaper ben heb ik iets alternatief geprobeerd, nl Bach bloesem nr 39 (Noodgevallen, goede nachtrust) en moet zeggen dat het helpt om enkele uren door te slapen.
Geen bijwerkingen, dus geen risico op langzaam geheugenverlies door jarenlang gebruik van slaappillen.
Altijd het proberen waard.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 mar 2018, 09:29

Janna;
Waarom zou er negatieve kritiek komen ,niemand heeft de waarheid in pacht ,de ene mens is goed met dit produkt en een andere met iets anders, het bijzonderste is dat je toch ietwat van een nachtrust hebt.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

05 mar 2018, 09:38

Silver Wolf schreef:Ps.: In noodgeval kan/mag een huisdokter melatonine voorschrijven.
Heel minieme dosissen kan men ook vrij kopen....
In België kan je inderdaad alleen maar de dosering van 3 mg vrij kopen. In Nederland tot 10 mg. Ik heb ze allebei gebruikt maar het hielp bij mij niets.

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

05 mar 2018, 12:20

Janna schreef:Geloof het of niet, er zal weer veel kritiek en negatieve commentaar op zijn, (niets van aantrekken) maar daar ik een zeer slechte slaper ben heb ik iets alternatief geprobeerd, nl Bach bloesem nr 39 .
Correct Janna ..
Absoluut geen negatieve commentaar.
Zelfs goed voor dieren.
Je hebt daar zoveel soorten in ..
Maar het werkt.

Is joke in slaap gevallen? :roll:
Laatst gewijzigd door *Joy* op 05 mar 2018, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.