Stoppen met autorijden.

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Mieke101
Lid geworden op: 20 nov 2016, 10:53
Locatie: halle

23 feb 2018, 13:34

Hallo, ik heb een vraagje of twee...drie..  :roll:
Mijn moeder van 87j gaat akkoord om niet meer te rijden met de auto. Ik meen gehoord te hebben dat we de verzekeringsagent moeten inlichten en dat we daar ook de nummerplaten mogen afgeven.
Over drie weken moet de auto eigenlijk gekeurd worden. Moeten wij de keuring zelf op de hoogte brengen van een niet-keuring of heeft het geen belang?
Wat als we de auto vooralsnog willen verkopen? Is een keuring verplicht of kan men de auto zo doorverkopen in de staat dat hij is? (waarschijnlijk goed voor wisselstukken  :?)
Met dank en geniet van deze mooie dag!

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

23 feb 2018, 13:47

Als het "kentekenbewijs" bij de bevoegde diensten werd ingeleverd, eender welk moment, mag je niet meer "rijden" en kan derhalve ook niet aan alle nakomende verplichtingen worden voldaan.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

23 feb 2018, 14:22

ik kan mis zijn, maar voor verkoop moet hij gekeurd worden
dat hoor ik de jongste toch altijd zeggen

uiteraard moet je je verzekeringsagent inlichten
tenzij je graag verder betaalt
Gast

23 feb 2018, 15:14

De keuring voor een verkoop is verplicht , en moet best ook vooraf gemeld worden.  Je krijgt dan naast het keuringsbewijs ook een car-pass erbij.  Voor de auto "als schroot" van de hand te doen ga je best naar een garage van het merk van de auto.  Je krijgt er nog wat geld per kilogram voor , en de garagist kan er voor zorgen dat de auto "als uit circulatie" wordt gekenmerkt , zorgt ook voor de recyclage ervan , en kan je inlichten wat je moet doen met de nummerplaat.  Het inschrijvingsbewijs blijft ten allen tijde  bij het voertuig.  De verzekering moet je uiteraard zelf afsluiten , en daar heb je ( wellicht ) een bewijs van verkoop of "uit circulatie genomen" van de garagist voor nodig.

hoshinkido
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:28
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

23 feb 2018, 15:23

The Spirit of Flanders schreef:De keuring voor een verkoop is verplicht , en moet best ook vooraf gemeld worden.  Je krijgt dan naast het keuringsbewijs ook een car-pass erbij.  Voor de auto "als schroot" van de hand te doen ga je best naar een garage van het merk van de auto.  Je krijgt er nog wat geld per kilogram voor , en de garagist kan er voor zorgen dat de auto "als uit circulatie" wordt gekenmerkt , zorgt ook voor de recyclage ervan , en kan je inlichten wat je moet doen met de nummerplaat.  Het inschrijvingsbewijs blijft ten allen tijde  bij het voertuig.  De verzekering moet je uiteraard zelf afsluiten , en daar heb je ( wellicht ) een bewijs van verkoop of "uit circulatie genomen" van de garagist voor nodig.


ik zou het niet beter kunnen formuleren.
dit is inderdaad juist wat u zegt 8)
medion akoya P32010 (MD34140) AMD RYZEN
DDR4 - 8GB ram 1TB harde schijf +256 SSD
telenet fiber . bitdefender plus ( EDGE )

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 feb 2018, 16:39

Nummerplaat binnen brengen bij BPost en je krijgt direct een bewijs van schrapping. Breng dat binnen bij uw verzekeringsagent en de verzekering wordt onmiddellijk stopgezet.
Voor verkoop dient de auto gekeurd te worden, als je de wagen aan een garage verkoopt doen zij al het nodige.

Mieke101
Lid geworden op: 20 nov 2016, 10:53
Locatie: halle

23 feb 2018, 17:11

Heel heel hartelijk bedankt voor jullie reacties!!!!

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

23 feb 2018, 19:40

Prima Vera schreef:Nummerplaat binnen brengen bij BPost en je krijgt direct een bewijs van schrapping. Breng dat binnen bij uw verzekeringsagent en de verzekering wordt onmiddellijk stopgezet.
Voor verkoop dient de auto gekeurd te worden, als je de wagen aan een garage verkoopt doen zij al het nodige.
Nummerplaat afgeven aan het loket Bpost ( Niet in het Postpunt ).....kost 9.75 euro.....
Sommige opkopers nemen de auto ongekeurd mee ...meestal voor export !
Doe wel en zie niet om !

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

23 feb 2018, 20:13

fregat schreef: Sommige opkopers nemen de auto ongekeurd mee ...meestal voor export !
Klopt. Ik heb mijn wagen aan een opkoper verkocht zonder keuring. Was inderdaad voor export. Je krijgt dan uiteraard niet de hoogste prijs!

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

23 feb 2018, 20:21

fregat schreef:
Prima Vera schreef:Nummerplaat binnen brengen bij BPost en je krijgt direct een bewijs van schrapping. Breng dat binnen bij uw verzekeringsagent en de verzekering wordt onmiddellijk stopgezet.
Voor verkoop dient de auto gekeurd te worden, als je de wagen aan een garage verkoopt doen zij al het nodige.
Nummerplaat afgeven aan het loket Bpost ( Niet in het Postpunt ).....kost 9.75 euro.....
Sommige opkopers nemen de auto ongekeurd mee ...meestal voor export !
Alles kost geld, vroeger moest je je plaat aangetekend opsturen wou je 100% gerust zijn dat ze aankwam. De prijzen komen zo wat overeen én met het verschil dat je meteen je attest krijgt!

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

02 mar 2018, 07:58

Ik ben van 2 naar 1 auto gegaan Plaat en groene kaart bij de agent binnengebracht Twee dagen later het geld van de opgezegde verzekering op mijn rekening en na een week een schrappingsbewijs gehad Nu heb ik bericht gehad dat ik in de loop van 2 maanden mijn teveel betaalde taks terugkrijg

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

02 mar 2018, 09:27

dafke schreef:Ik ben van 2 naar 1 auto gegaan Plaat en groene kaart bij de agent binnengebracht Twee dagen later het geld van de opgezegde verzekering op mijn rekening en na een week een schrappingsbewijs gehad Nu heb ik bericht gehad dat ik in de loop van 2 maanden mijn teveel betaalde taks terugkrijg
Er zijn genoeg verzekeringsmij'en die eerst het schrappingsbewijs eisen en dan pas de verzekering willen stopzetten. Maar zoals gezegd als je je plaat bij BPOST binnen brengt krijg je meteen je schrappingsbewijs.