Sociale Mix op School

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 feb 2018, 15:37

Wat is dat weer een idioot idee.
Zoveel slimme en zoveel minder slimme.
Ten eerste hoe bepaal je dat.
Door de afkomst en achtergrond?
Wil dat zeggen dat iemand van arme en ongeschoolde achtergrond niet slim kan zijn en omgekeerd.
Gast

26 feb 2018, 15:56

Dat is toch de bedoeling van de sociale mix ?  Ouders die niet van wanten weten of niet over voldoende internet beschikken vallen anders uit de boot.  En de NV(A) is hier tegen , die wenst dat "minder krachtige" ouders  uit de boot vallen ....

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 feb 2018, 16:07

Ze zullen ze graag zien komen in het St Jan Berghmans. Daar willen ze alleen geniën in hun klas.
En dat was al in onze tijd.
Weet niet of het uniform nog verplicht is.

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

27 feb 2018, 10:53

De ervaring met sociale mix in de scholen die ik ermee heb is dat het algemeen niveau van de klas zakt naar gelang er meer allochtonen bij komen. Het gaat zelfs zover dat sommige ouders hun kinderen naar een andere school sturen (een internaat bv.) om hun kinderen niet achterop te laten hinken en hun latere kansen bij hogere studie's niet in gevaar te brengen.  
Oorspronkelijk was de bedoeling om 'from the bottom up' toe te passen, de ondersten zouden zich optrekken aan de hoogsten maar het tegendeel is in de praktijk vastgesteld, de laagsten trekken de hoogsten omlaag.
De zon is gratis voor iedereen

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

27 feb 2018, 11:16

Hier in onze wijk zijn de scholen voor 90% vreemd ingekleurd door een groot aantal sociale woningen.
Willen we nu een sociale mix moet de helft van die sociaal armen op zoek naar onderwijs buiten de buurt.
En moet men op zoek naar de beter sociale klasse die maar 10% uitmaakt van de buurt en waarvan het merendeel senioren zijn.
Gast

27 feb 2018, 11:44

Aan voorn en Idefix : het is de taak van de leraar of lerares om het niveau hoog te houden en de eindtermen op een voortreffelijke manier te halen , en ook het sociaal gedrag bij te sturen. Als dat bij sommige jongeren niet lukt , dan moet men daar extra tijd na de schooltijd aan besteden.  Het probleem is dat leerkrachten met alles en nog wat opgezadeld worden , als een soort slaven overal moeten inspringen en lessen geven die ver buiten hun eigen competenties liggen.  Een germaniste die plotseling wiskunde moet gaan geven is schering en inslag.  Je kan er van op aan dat het niveau dan ook inderdaad verlaagt.

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

27 feb 2018, 12:03

Ik vraag me af hoeveel kansarme kinderen er in de klassen zitten waar de kinderen met achternaam Saksen Coburg schoollopen ?

Ik kan je niet anders dan gelijk geven Idefix ,  kinderen waarvan er meerdere in de klas geen Nederlands spreken , die  bovendien nog achteruit zijn in leerstof die ze volgens hun leeftijd al zouden moeten hebben, die zetten als het ware een rem op het doorsnee niveau van de klas . Een leerkracht kan geen normale les meer geven zoals het doorgaans zou moeten zijn , denk ik ..
Als je dan nog te maken krijgt met kinderen die  thuis strikt  in hun religie opgevoed worden  en daardoor niet willen spelen met meisjes, geen muziek/zangles willen volgen , niet meegaan op dag - en andere uitstappen  ,  geen hand willen geven of niet willen luisteren naar  vrouwelijke leerkrachten dan is de sociale mix inderdaad mislukt op voorhand .
Ondertussen moeten de autochtone ouders ,  met moeders die werken , het maar uitzoeken hoe ze, naar een andere gemeente, hun  kinderen dagelijks tijdig op school krijgen  en zelf op tijd op hun werk zijn  ( d.i. indien de sossen  dan niet staken - maar dit terzijde :wink:)
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....
Gast

27 feb 2018, 12:09

Phoebe schreef:Ik vraag me af hoeveel kansarme kinderen er in de klassen zitten waar de kinderen met achternaam Saksen Coburg schoollopen ?

Ik kan je niet anders dan gelijk geven Idefix ,  kinderen waarvan er meerdere in de klas geen Nederlands spreken , die  bovendien nog achteruit zijn in leerstof die ze volgens hun leeftijd al zouden moeten hebben, die zetten als het ware een rem op het doorsnee niveau van de klas . Een leerkracht kan geen normale les meer geven zoals het doorgaans zou moeten zijn , denk ik ..
Als je dan nog te maken krijgt met kinderen die  thuis strikt  in hun religie opgevoed worden  en daardoor niet willen spelen met meisjes, geen muziek/zangles willen volgen , niet meegaan op dag - en andere uitstappen  ,  geen hand willen geven of niet willen luisteren naar  vrouwelijke leerkrachten dan is de sociale mix inderdaad mislukt op voorhand .
Ondertussen moeten de autochtone ouders ,  met moeders die werken , het maar uitzoeken hoe ze, naar een andere gemeente, hun  kinderen dagelijks tijdig op school krijgen  en zelf op tijd op hun werk zijn  ( d.i. indien de sossen  dan niet staken - maar dit terzijde :wink:)
En hoe ga je dat oplossen ?  Alle allochtonen naar "eigen speciale" scholen sturen binnen hun getto's ?  In Duitsland ( en ook Engeland ) stelt zich dat probleem amper , hoe komt dat ? 

Phoebe
Lid geworden op: 16 mar 2003, 01:30
Locatie: In ons mooie Vlaanderen

27 feb 2018, 12:25

Aparte (supplementaire) klassen ...  en ze bezijden  leerstof  en  taal ook integratielessen geven .. tot ze op hetzelfde niveau staan zoals de doorsnee leerling   en ze  op een succesvolle manier inblenden in het klasniveau  en dezelfde kansen krijgen zoals elke leerling die hier school loopt.
Het is niet nodig om de autochtone leerling/ouder te 'straffen' om reden van nieuwkomers.

Diegenen die hier geboren zijn en schoollopen die kunnen gewoon mee in de klas . Of ze 'meekunnen' hangt dan af of ze bij hun thuis al Nederlands kunnen praten en hun kinderen wat kunnen bijstaan  en of de opgroeiende kinderen de geboden kansen willen waarnemen .
. Indien niet dan zijn dat dan de toekomstige schoolverlaters zonder diploma .. die zogezegd geen kansen kregen ... :roll:
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 feb 2018, 09:32

Als men de werkelijke oorzaak eens gaat in beeld brengen.
Waarom slagen de meisjes er wel in ondanks een mindere sociale achtergrond er toch in hogere studies aan te kunnen  i.p.v  de jongens. zeker bij de alochtonen.
Macho gedrag, interresse in andere geldbronnen .

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

28 feb 2018, 10:05

The Spirit of Flanders schreef:Aan voorn en Idefix : het is de taak van de leraar of lerares om het niveau hoog te houden en de eindtermen op een voortreffelijke manier te halen , en ook het sociaal gedrag bij te sturen.
Stop toch met die onnozelheden .... ik lig hier zowat over de grond te rollen van het lachen!!

"Sociaal gedrag bijsturen....."  8O 8O 8O 8O 8O 8O  .... lerares uit 6de studiejaar stelt dat er regelmatig geld en dingen van de klas en leerlingen verdwijnen .... betrapt de dader en levert hem af aan de directie .
En wat geschiedde: de onderwijzeres werd ontboden bij de burgemeester " ... kom ... laat het zo ... kansarm .. en ja voor U .. ook nog geen vaste benoeming ... zou wel wat langer kunnen duren ...
 


" Eindtermen op een voortreffelijke manier halen....."  daar trekken die zich nogal wat van aan 
Gast

28 feb 2018, 10:22

Phoebe schreef:Aparte (supplementaire) klassen ...  en ze bezijden  leerstof  en  taal ook integratielessen geven .. t.....
Aparte klassen staat gelijk aan apartheid. Ge creeert een eigen biotoop en zich achteraf aanpassen aan de "gewone" klassen zal nog moeilijker verlopen dan ze er meteen in onder te dompelen.

Geef eens een voorbeeld van wat er in zo'n integratieles aan kinderen gegeven wordt ?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

28 feb 2018, 10:24

""En wat geschiedde: de onderwijzeres werd ontboden bij de burgemeester "

Bij de burgemeester nog wel. Amaai.
Ter uwer info: sociaal gedrag bijsturen is -jammer genoeg - één van de kerntaken geworden van het onderwijs. Je hebt geen flauw idee hoeveel moeite en tijd daar kan inkruipen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 feb 2018, 10:34

Moeite en tijd die dus niet in het eigenlijke lesgeven kan gestoken worden. Daardoor moet het peil onherroepelijk zakken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 feb 2018, 10:39

Leerstof achterstand kan met bijlessen gemakkelijk opvangen.
Cultuur gebonden gedrag nauwelijks.Dan moet ge al met de ouders beginnen of de godsdienst in vraag stellen.