CHRISTEN of NAAMCHRISTEN ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

27 feb 2018, 14:34

Vond het de moeite om de Topic van Fregilcy te volgen , onder een beetje veranderde naam , omwille van de afsluiting er van ; wat ik heel begrijpelijk vond ! want om dezelfde reden heb ook ik verschillende topic's gestopt ! 
Ja , er zijn hier van die ' Musketiers ' , die als handelsmerk hebben : percé misverstaan en alles omdraaien !
Gelukkig zijn hier ook nog ware christenen ,  met weliswaar eigen afwijkingen en verschillen , waarvan de oorzaak meestal menselijke argumenten of verworvenheden vanaf de kinderjaren zijn ,  of het milieu en de plaats waarin we geboren zijn . 
Daar is niks mis mee , want de Schepper is Alwetend en alles doorziende  en bovendien Liefdevol , waardoor HIJ ALLEEN alles en iedereen doorgronden kan , de hoe's en waarom's , en daar houdt Hij rekening mee ! En op Zijn tijd zal Hij dan ook ogen en harten openen ! Hij vergist zich nooit en kent dezijnen dwarsdoor ! 
Wij kunnen Gods Woord wel onderzoeken ,  beoordelen en gehoorzamen , maar de juiste betekenis en doel weet alleen Hij ! Wij zullen zolang wij leven altijd wel zoekende en ondervindend blijven en daardoor ook groeiend naar Zijn beeld zijn !  Maar GOD IS LIEFDE  dat is een vaststaand feit ! En zo willen we met elkaar omgaan als ware christenen  anders zijn we dat alleen maar in naam  en dat is net zo erg als een ongelovige voor de Here God . 
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

28 feb 2018, 11:24

Christen of Naamchristen ?

Waarom draag je de naam Christen  vroeg Fregilcy ? 
In mijn geval ben ik in het milieu van een Protestantse kerk geboren , en later bij het onderzoeken der Schriften ontdekt , hoe zondig ik en alle mensen zijn , dat wist ik intuitief omdat ik met hart en ziel zocht naar de waarheid van geloof in God ,  en daar ook in gebed naar zocht . Toen ik weer later begreep wat Gods Zoon Jezus Christus voor ons gedaan heeft om onze zondeschuld weg te wassen door Zijn reine bloed , liet ik mij ook  dopen en werd zo Zijn eigendom , ' gekocht en betaald ' ! En dat werd mijn blijdschap en vrede ; daarom ben ik trots op de naam Christen die ik draag ! 
Natuurlijk ondervond ook ik  dat dit geen gemakkelijke weg was , maar ook dat de Heer er altijd is om moed en kracht te geven , het is een leerschool en niet de gemakkelijkste ! Maar met Hem zijn we meer dan Overwinnaars door Hem die ons liefheeft ! 
Ik beschouw mezelf ook niet als lid van een of andere Kerk , omdat bekend is hoeveel fouten en gebreken , zelfs onrecht daar aanwezig is . Gelukkig zijn in heel de wereld steeds meer kleine groepen , die zuiver bijbels willen blijven , gewoon broeders en zusters die samen komen om elke week het avondmaal te vieren en onze Heer dan te loven , danken en te aanbidden , om Wie Hij is en voor ons gedaan heeft zoals Gods Woord ons dat leert . Daar mag niets bijgevoegd noch afgedaan worden ( Openb. 22 : 18 - 19 . )
We zijn geen heiligen , nog niet !  zolang we hier zijn , want een dagje leven zonder  iets fout te doen is al onmogelijk ! En dat zag de Heer ook toen Hij hier was , daarom valt er niet te roemen ! Dat beschreef de schrijver John Bunyan in zijn boek ' De Christenreis ' heel duidelijk . Maar het einddoel is heerlijk ! 
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

janx
Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52

01 mar 2018, 01:02

ebenhaezer schreef:Ik beschouw mezelf ook niet als lid van een of andere Kerk , omdat bekend is hoeveel fouten en gebreken , zelfs onrecht daar aanwezig is . Gelukkig zijn in heel de wereld steeds meer kleine groepen , die zuiver bijbels willen blijven , gewoon broeders en zusters die samen komen om elke week het avondmaal te vieren en onze Heer dan te loven , danken en te aanbidden , om Wie Hij is en voor ons gedaan heeft zoals Gods Woord ons dat leert . Daar mag niets bijgevoegd noch afgedaan worden ( Openb. 22 : 18 - 19 . ) 
Je schrijft;
1)omdat bekend is hoeveel fouten en gebreken , zelfs onrecht daar aanwezig is
2)die zuiver bijbels willen blijven ?
heb jij aantoonbaar de kennis dat de bijbel zuiver is ? Dat wil zeggen, niets daarin is tegenstrijdig en liefdeloos naar de mens of het leven zelf ?Is het aantoonbaar dat de mens die zijn boekje schreef, immers het woordje 'bijbel' betekend niets meer of minder dan 'verzameling ' en in dit geval van ca 73 geschriftjes opgedeeld in OT en NT, dat dezen waarheids getrouw zijn en ontdaan zijn van andere invloeden en bewustzijn vanuit die tijd?Dan wil ik je nog iets mee geven.
Jij denkt ook in een voort bestaan,  ene ja, ik ook.
Nu, jouw beslistheid van denken dat de bijbel echt godswoord is, zal over de kist heen, een hele last kunnen zijn. En waarom?
Jouw gevoel is overtuigt van waarheid aangaande de bijbel en dus zal alles,  zoals je denkt dat het zal moeten zijn, daar waar jij ontdekt dat je er nog gewoon bent ondanks het sterven, niet geheel klopt.
Jij zou best nog tientallen jaren naar aardse tijd gerekend, zo niet honderden, blijven wachten op dat wat zou moeten gebeuren waarvan jij overtuigt bent dat het moet gezien het woord gods uit de bijbel. Bijvoorbeeld voor God staan of jezus zien en ontmoeten enz.
Immers de volharding in je denken wat gevormd is tijdens je leven op aarde, is zeer moeilijk om te buigen of te veranderen naar, in dit geval, het werkelijke zoals het is. Maar goed, je bent getrouw naar het bijbelse en dus wacht je op wat moet komen zoals jij denkt te weten wat. Maar naar tientalen, zo niet honderden te hebben gewacht begint er toch iets in je gevoel van onrust te komen.... en ...dan herinner je  dit schrijven en komt er twijfel in je. En daar is dan de mogelijkheid dat je kan worden benaderd en beetje bij beetje  jou laten zien hoe het wel is.
Dus twijfel is in meeste gevallen de weg je te kunnen verruimen door dat je gaat zoeken. En ebenhaerzer te denken dat je hier in het aardse ergens zeker van kan zijn zonder een spoor van geringste twijfel dat is volkomen maast de waarheid. Ja zeker, dat is ook zo voor mij en daarom blijf ik zoekende en kom steeds wat verder hoe ongelofelijk dat ook klinkt ... alles hier in het aardse is een schijnwerkelijkheid en is gedoemd geheel te verdwijnen als het z'n werk heeft gedaan.
 
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

01 mar 2018, 11:28

janx schreef:
ebenhaezer schreef:Ik beschouw mezelf ook niet als lid van een of andere Kerk , omdat bekend is hoeveel fouten en gebreken , zelfs onrecht daar aanwezig is . Gelukkig zijn in heel de wereld steeds meer kleine groepen , die zuiver bijbels willen blijven , gewoon broeders en zusters die samen komen om elke week het avondmaal te vieren en onze Heer dan te loven , danken en te aanbidden , om Wie Hij is en voor ons gedaan heeft zoals Gods Woord ons dat leert . Daar mag niets bijgevoegd noch afgedaan worden ( Openb. 22 : 18 - 19 . ) 
Je schrijft;
1)omdat bekend is hoeveel fouten en gebreken , zelfs onrecht daar aanwezig is
2)die zuiver bijbels willen blijven ?
heb jij aantoonbaar de kennis dat de bijbel zuiver is ? Dat wil zeggen, niets daarin is tegenstrijdig en liefdeloos naar de mens of het leven zelf ?Is het aantoonbaar dat de mens die zijn boekje schreef, immers het woordje 'bijbel' betekend niets meer of minder dan 'verzameling ' en in dit geval van ca 73 geschriftjes opgedeeld in OT en NT, dat dezen waarheids getrouw zijn en ontdaan zijn van andere invloeden en bewustzijn vanuit die tijd?Dan wil ik je nog iets mee geven.
Jij denkt ook in een voort bestaan,  ene ja, ik ook.
Nu, jouw beslistheid van denken dat de bijbel echt godswoord is, zal over de kist heen, een hele last kunnen zijn. En waarom?
Jouw gevoel is overtuigt van waarheid aangaande de bijbel en dus zal alles,  zoals je denkt dat het zal moeten zijn, daar waar jij ontdekt dat je er nog gewoon bent ondanks het sterven, niet geheel klopt.
Jij zou best nog tientallen jaren naar aardse tijd gerekend, zo niet honderden, blijven wachten op dat wat zou moeten gebeuren waarvan jij overtuigt bent dat het moet gezien het woord gods uit de bijbel. Bijvoorbeeld voor God staan of jezus zien en ontmoeten enz.
Immers de volharding in je denken wat gevormd is tijdens je leven op aarde, is zeer moeilijk om te buigen of te veranderen naar, in dit geval, het werkelijke zoals het is. Maar goed, je bent getrouw naar het bijbelse en dus wacht je op wat moet komen zoals jij denkt te weten wat. Maar naar tientalen, zo niet honderden te hebben gewacht begint er toch iets in je gevoel van onrust te komen.... en ...dan herinner je  dit schrijven en komt er twijfel in je. En daar is dan de mogelijkheid dat je kan worden benaderd en beetje bij beetje  jou laten zien hoe het wel is.
Dus twijfel is in meeste gevallen de weg je te kunnen verruimen door dat je gaat zoeken. En ebenhaerzer te denken dat je hier in het aardse ergens zeker van kan zijn zonder een spoor van geringste twijfel dat is volkomen maast de waarheid. Ja zeker, dat is ook zo voor mij en daarom blijf ik zoekende en kom steeds wat verder hoe ongelofelijk dat ook klinkt ... alles hier in het aardse is een schijnwerkelijkheid en is gedoemd geheel te verdwijnen als het z'n werk heeft gedaan.
 


Bedankt Janx , ja , waarom de BIJBEL  betrouwbaar en geloofwaardig is  ? 
Ten eersten :
- Omdat toeval niet bestaat .
- Zijn eeuwenlange voortbestaan .
- de zovele profetieén die idd. uitgekomen zijn , waar al zoveel over geschreven werd .
- de wonderbare samenstelling er van , waar Bluevelvet ook al zoveel over schreef .
- zijn bekendheid over de ganse wereld door de vertalingen in alle mogelijke talen en dialecten , en nu ook via TV. !
- de beschrijving van de schepping  , waar zelfs de geleerden niet onderuit kunnen 
- Dat God die Liefde is , in Zijn rechtvaardigheid ook woedend  kan worden  en straft ( Jer. 25 : 7-8 , 11 .) .

  Ja , ik noem maar enkele dingen , en dat daarin ook menselijke fouten zitten is heel normaal , want onvolmaakte mensen schreven het op en verzamelden alles . Maar dat dit alles zo geordend en volledig is , zelfs de geslachtsregisters , kan alleen komen door de hulp van Schepper God zelf , door Zijn Geest die in deze mensen werkte !  Vandaar mijn onwrikbare zekerheid ! 

Je schrijft '  daar waar jij ontdekt dat je er nog gewoon bent ondanks het sterven ... '  ,  ik weet niet wat je hiermee bedoeld , maar dat ik er al 85 jaar mag zijn ,  heeft niets te maken met geloof , en dat bedoel je waarschijnlijk ook niet ,  ik zit ook niet te wachten op de dingen die gebeuren gaan ; die dingen staan in Gods Woord en zullen op Zijn tijd er zijn ! 
 Mijn verwachting is de zekerheid dat ik als mijn tijd gekomen is , bij de Heer mag zijn !
Nee , inderdaad , mijn overtuiging valt niet te breken , dus geen onrust of twijfel , daar bid ik voor en de Heer waakt er over . En dat is ook absoluut niet naast de waarheid  , maar werkelijkheid ! Dat is de echtheid van het leven en van Zijn Woord ! 
Dat ik ook zoek en onderzoek , gaat hier vanwege dit onderwerp Godsdienst , om bewijzen  door te geven dat echt geloof geen schijnwaarheid is . 
Vandaar ook mijn titel van deze Topic , het verschil tussen christen zijn of naamchristen zijn  ; de Naam CHRISTEN wààrdig dragen en naar WAARHEID !

Weet je Janx , ik ben gewoon een mens als ieder ander , maar als je eenmaal de waarheid ontdekt hebt ,  dan geef je EER aan wie de  EER toekomt !  En dan komt Gods Geest in je wonen  en dàt verandert je leven , dàt zorgt voor vastheid en zekerheid , vreugde , vrede en hulp bij tegenspoed ! 
De Heer zoekt mensen die dat verlangen en streven hebben , want dàt maakt Hem blij ! 


 
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

01 mar 2018, 19:30

Als je u voortdurend moet afvragen wat Hem gelukkig maakt, waar Hij blij van wordt
dan ben je een slavin van het patriarchaat.
Heb je u al ooit afgevraagd wat Zij, de Moedergodin, nodig heeft om blij te worden,
wat maakt Haar gelukkig?
Een eigen topic openen om Hem in de verf te zetten, je staat te wiebelen op één
been Ebenhaezer.
Je toewijding aan het patriarchaat is goed en is één zaak, je vergeet echter je eigen zusters,
je discrimineert en hoe!!
Ga eens lezen over bvb Inanna, Ereskigal en geef ook hen wat hen toekomt, dan pas sta
je stabiel.

vercingetorix
Lid geworden op: 28 okt 2008, 10:42
Locatie: harelbeke

01 mar 2018, 22:55

Ik heb geprobeerd jouw bijdragen zo hier en daar eens te lezen Ebenhaezer.
En helaas, meestal raak ik niet tot het einde.
Ik voel aan dat jij méént wat je zegt, maar je komt mij niet als een gelovig mens over.
Je kan namelijk niet iets geloven wat je wéét. Zoiets als geloven dat de aarde rond is bvb.
Dat is iets wat je niet KUNT geloven omdat je het onomstotelijk wéét.
En daar zit volgens mij een probleem : jij wéét namelijk zéker wat je schrijft vanuit je achtergrond als protestant. En wéten laat geen ruimte over voor geloof. Dat is wetenschap en geen aanname meer.
Je haalt ook dikwijls het OT aan, met hoofdstuk en vers. Dat is volgens jou de waarheid. Voor mij niet gelaten natuurlijk, maar je wéét zeker dat het de waarheid  is nietwaar ?
Je gelooft het niet, je weet het.
Net zoals we niet geloven dat Jezus Christus bestaan heeft omdat we het wéten, historisch bewezen.
Historisch gezien klopt het wat de bijbel zegt over bepaalde plaatsen, daar zijn archeologische bewijzen voor gevonden.  Geloof jij dat die plaatsen bestonden nu je het zeker wéét ?
Mocht God je morgen eens persoonlijk goeiendag komen zeggen en een praatje met je maken, zou je dan  geloven dat hij bestaat of zou je het zeker wéten?
Ik zou het niet langer geloven Ebenhaezer want ik zou het wéten.
wat baet den uyl een bril
als de caers niet branden wil

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

01 mar 2018, 23:25

CHISTEN of NAAMCHRISTEN  tav Lea, Ebenhauzer e.a

Voor mijzelf is God meer onze Moeder dan onze Vader . Ik kan dus Lea goed volgen als ze het heeft over de Moedergodin . Anderen drukken dit uit als - Das Ebwiche Weibliche - Annine van der Meer heeft daar een dik boek overgeschreven namelijk - Van Sophia tot Maria - of De wedergeboorte van de verborgen Moeder in de 21' eeuw .

Ben ook blij om nog eens een ' pennevrucht ' te lezen van Janx  ...

Aan Mevr Ebenhauser zou ik willen vragen  of het wel verstandig is om een soortgelijk  topicje te starten in den aard van dat van Fegilcy . Fregilcy heeft immers aan de moderator gevraagd om haar topic te willen afsluiten en dit om waarschijnlijk diverse en persoonlijke redenen en zulks zouwen we dat eigenlijk,feitelijk toch moeten respecteren .

mvg- werewoef
AMEN en AUM

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

02 mar 2018, 10:04

vercingetorix schreef: Net zoals we niet geloven dat Jezus Christus bestaan heeft omdat we het wéten, historisch bewezen.
O ja, dat is nieuw voor me. Ik heb ook nog wat historisch :
http://www.netzarim.co.il/Museum/Sukkah ... 20Tomb.htm
Er valt zo wat te corrigeren aan de N.T. versie, echter heeft ie wel bestaan.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

02 mar 2018, 18:29

lea*** schreef:Als je u voortdurend moet afvragen wat Hem gelukkig maakt, waar Hij blij van wordt
dan ben je een slavin van het patriarchaat.
Heb je u al ooit afgevraagd wat Zij, de Moedergodin, nodig heeft om blij te worden,
wat maakt Haar gelukkig?
Een eigen topic openen om Hem in de verf te zetten, je staat te wiebelen op één
been Ebenhaezer.
Je toewijding aan het patriarchaat is goed en is één zaak, je vergeet echter je eigen zusters,
je discrimineert en hoe!!
Ga eens lezen over bvb Inanna, Ereskigal en geef ook hen wat hen toekomt, dan pas sta
je stabiel.


Lieve Lea , nee, zo zit dat niet hoor ,  ik hoef mij niets af te vragen , ik hou gewoon van Jezus , onze Schepper en Redder , en dat is voldoende . Daarom vertel ik graag over Hem . 
Over Maria is al veel geschreven hier , ik respecteer haar  als uitverkoren meisje , dat de mama van Jezus mocht worden . Ik discrimineer haar zeker niet net zomin als elke vrouw want daar hoor ik ook bij ! 
Trouwens niemand weet hoe dat juist zit met die geslachten in de hemel , want daar wordt niet gehuwd , misschien  net zo als de engelen ? 
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

lea***
Lid geworden op: 09 nov 2017, 20:54

02 mar 2018, 20:32

Ik sprak niet over Maria, wel over de Godin-Moeder die vele namen draagt: 
Inanna, Demeter, Hestia, Hecate enz.

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

03 mar 2018, 10:26

lea*** schreef:Ik sprak niet over Maria, wel over de Godin-Moeder die vele namen draagt: 
Inanna, Demeter, Hestia, Hecate enz.


Daar had ik nog niets van gehoord  Lea ! Waar staat dat ergens in de Bijbel ? 
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

03 mar 2018, 10:34

vercingetorix schreef:Ik heb geprobeerd jouw bijdragen zo hier en daar eens te lezen Ebenhaezer.
En helaas, meestal raak ik niet tot het einde.
Ik voel aan dat jij méént wat je zegt, maar je komt mij niet als een gelovig mens over.
Je kan namelijk niet iets geloven wat je wéét. Zoiets als geloven dat de aarde rond is bvb.
Dat is iets wat je niet KUNT geloven omdat je het onomstotelijk wéét.
En daar zit volgens mij een probleem : jij wéét namelijk zéker wat je schrijft vanuit je achtergrond als protestant. En wéten laat geen ruimte over voor geloof. Dat is wetenschap en geen aanname meer.
Je haalt ook dikwijls het OT aan, met hoofdstuk en vers. Dat is volgens jou de waarheid. Voor mij niet gelaten natuurlijk, maar je wéét zeker dat het de waarheid  is nietwaar ?
Je gelooft het niet, je weet het.
Net zoals we niet geloven dat Jezus Christus bestaan heeft omdat we het wéten, historisch bewezen.
Historisch gezien klopt het wat de bijbel zegt over bepaalde plaatsen, daar zijn archeologische bewijzen voor gevonden.  Geloof jij dat die plaatsen bestonden nu je het zeker wéét ?
Mocht God je morgen eens persoonlijk goeiendag komen zeggen en een praatje met je maken, zou je dan  geloven dat hij bestaat of zou je het zeker wéten?
Ik zou het niet langer geloven Ebenhaezer want ik zou het wéten.


Ho Vercingetorix ,  geloven en weten zijn twee verschillende dingen ! Je geloofd iemand omdat je hem vertrouwt en kent , en je wéét iets zeker omdat je overtuigt bent omdat er bewijzen zijn ! Daarom kan ik geloven én weten ! 
Ik ben niet ' protestant ' , omdat ook deze Kerken gefaald hebben ;  ik ben gewoon een Evangelish Christen , een gelovige in Christus en Gods Woord . 
Vrgr . EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

03 mar 2018, 10:43

werewoef schreef:CHISTEN of NAAMCHRISTEN  tav Lea, Ebenhauzer e.a

Voor mijzelf is God meer onze Moeder dan onze Vader . Ik kan dus Lea goed volgen als ze het heeft over de Moedergodin . Anderen drukken dit uit als - Das Ebwiche Weibliche - Annine van der Meer heeft daar een dik boek overgeschreven namelijk - Van Sophia tot Maria - of De wedergeboorte van de verborgen Moeder in de 21' eeuw .

Ben ook blij om nog eens een ' pennevrucht ' te lezen van Janx  ...

Aan Mevr Ebenhauser zou ik willen vragen  of het wel verstandig is om een soortgelijk  topicje te starten in den aard van dat van Fegilcy . Fregilcy heeft immers aan de moderator gevraagd om haar topic te willen afsluiten en dit om waarschijnlijk diverse en persoonlijke redenen en zulks zouwen we dat eigenlijk,feitelijk toch moeten respecteren .

mvg- werewoef


Maak je geen zorgen Werewoef ,  ik heb via ' profiel ' met Fregilcy  contact gehad  ! , dit is trouwens geen vervolg van zijn topic , wel zijdelings over zijn onderwerp , de Naam van Jezus Christus  .  Geen man over boord !  Toch bedankt voor je zorg hierover . 
Vrgr .EB.
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer
Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Locatie: Vlaanderen .

03 mar 2018, 10:48

talisman schreef:
vercingetorix schreef: Net zoals we niet geloven dat Jezus Christus bestaan heeft omdat we het wéten, historisch bewezen.
O ja, dat is nieuw voor me. Ik heb ook nog wat historisch :
http://www.netzarim.co.il/Museum/Sukkah ... 20Tomb.htm
Er valt zo wat te corrigeren aan de N.T. versie, echter heeft ie wel bestaan.


WWW.WEET-MAGAZINE.NL

WWW.BENHOBRINK.NL 
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

talisman
Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05

03 mar 2018, 12:09

ebenhaezer schreef:
lea*** schreef:Ik sprak niet over Maria, wel over de Godin-Moeder die vele namen draagt: 
Inanna, Demeter, Hestia, Hecate enz.


Daar had ik nog niets van gehoord  Lea ! Waar staat dat ergens in de Bijbel ? 
The cult of Inanna-Ishtar may have been introduced to the Kingdom of Judah during the reign of King Manasseh and, although Inanna herself is not directly mentioned in the Bible by name, the Old Testament contains numerous allusions to her cult. Jeremiah 7:18 and Jeremiah 44:15-19 mention "the Queen of Heaven", who is probably a syncretism of Inanna-Ishtar and the West Semitic goddess Astarte.Jeremiah states that the Queen of Heaven was worshipped by women who baked cakes for her.

( Ishtar = Ashoret )

Astarte heet in het Hebreeuws Ashtoret, niet te verwarren met Aserah. Ze wordt in de Bijbel onder meer genoemd in 1 Koningen 11:5 en 11:33 waarin koning Salomo zich na veelwijverij tot haar wendt en zo komt tot afgoderij. Ook in 2 Koningen 23:13 wordt ze genoemd als koning Josia optreedt tegen afgoderij.Uit deze Deuteronomische geschiedenis blijkt dat het koning Salomo verweten wordt Astarte haar verering in gang heeft gezet rond Jeruzalem. Buiten de Bijbel zijn hier verder geen aanwijzingen voor.