zonnepanelen

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

swasasje
Lid geworden op: 09 mei 2005, 21:40

27 feb 2018, 22:18

Hoi,Eenadministratief probleem?In dec.20112 laten we  zonnepanelen leggen, we willen
ongeveer zoveel opbrengst als ons verbruik is. We  krijgen ook nog groencertificaten van €90 .  Ons dak ligtheel ongunstig blijkt, de nok ligt pal naar het zuiden, waardoor we moeten
kiezen, of we het meeste in de ochtend dan wel van de namiddagzon gebruik gaan
maken.Na overleg met de installateur beslissen we de namiddagzon de voorkeur te
geven.Niet debeste keuzen blijkt later, mede door de bomen van een buurman, blijkt dat ik
amper ongeveer 70%  van de mogelijke
opbrengst krijg, onvoldoende om ons verbruik weg te werken .Bij deeindafrekening van de elektriciteit moeten we dit jaar weer een heel deel bijbetalen.
In overleg met de installateur, beslissen we om enkele panelen (4),  bij te leggen en een deel naar de kant van de
ochtendzon te brengen. Dit kon met de zelfde omvormer.Dit blijkteen goede beslissing, opbrengst stijgt, en nu komen we waarschijnlijk wel toe.Nu mijnprobleem: moet mijn installatie nu opnieuw gekeurd worden, en wat kost dit?  En wat met m’n 
certificaten?Wat zijn dekosten hiervan?

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

28 feb 2018, 07:51

Aan die omvormer moogt ge niets veranderen Ge gaat problemen krijgen met uw certificaten

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

28 feb 2018, 08:34

Als je de installatie in het zelfde jaar van de ingebruikname uitbreid heb je geen nieuwe meter en geen nieuwe AREI - keuring nodig.
Als het technisch mogelijk is om de opbrengst van de uitbreiding door dezelfde productiemeter te laten registreren, is het niet nodig om een bijkomende productiemeter te laten plaatsen. Het is dan mogelijk om na het installeren van extra zonnepanelen de opbrengst van de volledige installatie door de bestaande meter te laten registreren.
Ge hebt 2 mogelijkheden:

Uitbreiding met recht op groene stroomcertificaten.
Indien u zonnepanelen bijplaatst dienen deze volledig gescheiden te zijn van de bestaande installatie(s). Verder heeft u een nieuwe meter nodig die de extra productie apart registreert. Tenslotte dient u ook steeds één of meerdere nieuwe omvormers te plaatsen. Laat zeker ook een nieuwe AREI-keuring uitvoeren en bezorg het verslag aan uw netbeheerder.
Dit zal de installateur u wel zeker vermeld hebben?

Uitbreiding zonder recht op stroomcertificaten.
Hier is er geen verplichting om voor het bijkomend vermogen één of meerdere aparte omvormer(s) te plaatsten. Voor de uitbreiding dient er een nieuwe AREI-keuring te worden uitgevoerd. Het verslag dient u aan uw netbeheerder te bezorgen.
Gast

28 feb 2018, 23:32

Als de omvorrmer dezelfde blijft en je er geen bijplaatst moet ge volgens mij niets wijzigen en behoudt ge alle rechten zoals voordien - de netbeheerder "ziet" hierdoor immers geen verandering.  Als er overproductie door het verhoogd aantal zonnepanelen zou ontstaan gaat de omvormer de stroom sowieso beperken zodat er niet meer stroom naar het net kan terugvloeien dan voordien. Het zou me zelfs verwonderen of dat een AREI herkeuring moet gebeuren omdat er niets aan het 230 Volt binnenhuis netwerk gewijzigd wordt.  Er wordt immers alleen iets aan de  gelijkspanning bedrading van de panelen naar de omvormer gewijzigd. 

Een omvormer bijplaatsen voor die 4 extra panelen lijkt me ook compleet van de pot gerukt ....

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

01 mar 2018, 05:55

Contacteer uw netbeheerder !
bv. als klant van Eandis :
Wijzigingen aan uw dossier doorgeven
  • - bellen naar het callcenter De Stroomlijn (078/35.35.34)
  • - mailen via het contactformulier op de website www.eandis.be 
  • - mondeling terecht in één van de klantenkantoren
  • - per post doorgeven: Dienst REG, Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle
En denk NOOIT dat er enige logica aan te pas komt want energie is een melkkoe en die moet tijdig gemolken worden. Zo zal een aanvraag tot wijziging aan uw dossier (bv. aantal panelen) steeds moeten vergezeld zijn van een keuringsattest. Eigenlijk best aanvaardbaar aangezien je BUITEN met gelijkspanningen werkt die hoger zijn dan 400 V GELIJKSPANNING. Dus véél gevaarlijker dan het binnenhuisnetwerk en bv. de brandweer ook eisen stelt (bv. een degelijke aarding van het frame)!

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

01 mar 2018, 12:54

the spirit of flanders;

Heb nog eens opgezocht omdat je mij deed twijfelen en heb op de site van Eandis het volgende gevonden:


https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... ductie.pdf

en dat is volgens mij toch wat ik geantwoord heb op de vraag van swasasje .

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 apr 2018, 12:58

Voor mensen met zonnepanelen veranderen de spelregels helemaal met de komst van deze digitale teller. 
Het grote voordeel van de terugdraaiende teller, je netbeheerder betaalt evenveel voor jouw stroom als omgekeerd.
Het net werkt dus eigenlijk als een gratis batterij.
Vanaf 2020 is dit principe verleden tijd ; dan wordt je PV-installatie na 1 januari 2020 gekeurd dan hangt ze vast aan de digitale, slimme meter die een intelligent tarief hanteert.
Je krijgt dan maar 1/5 van de prijs terug voor de stroom die je op het net plaatst.
M.a.w; stel de stroom kost 30 cent, voor deze die je terug op het net steekt krijg je 5 a 6 cent;
Met andere woorden: hoe meer stroom jij het net op stuurt, hoe meer verlies je maakt”,
Wie vandaag zonnepanelen plaatst richt ze beter naar het oost-west,  “Een combinatie van oost- en westgerichte panelen is rendabeler, want ze vangen een groot deel van je dagelijkse energiepieken op: ’s morgens doen je oostelijke panelen het werk, ’s avonds de westelijke.
Dus in de toekomst zal men moeten trachten de stroom op te slaan in een batterij , deze is volop in expansie ,maar is wel duur , men hoopt op subsidie (weeral) om de prijs wat te drukken.
Mensen met PV panelen die aan de slimme meter worden gekoppeld  wordt je meter nog 15 jaar lang als terugdraaiende meter gefactureerd.
Gast

05 apr 2018, 18:23

wardje schreef:Voor mensen met zonnepanelen veranderen de spelregels helemaal met de komst van deze digitale teller. 
Het grote voordeel van de terugdraaiende teller, je netbeheerder betaalt evenveel voor jouw stroom als omgekeerd.
Het net werkt dus eigenlijk als een gratis batterij.
Vanaf 2020 is dit principe verleden tijd ; dan wordt je PV-installatie na 1 januari 2020 gekeurd dan hangt ze vast aan de digitale, slimme meter die een intelligent tarief hanteert.
Je krijgt dan maar 1/5 van de prijs terug voor de stroom die je op het net plaatst.

M.a.w; stel de stroom kost 30 cent, voor deze die je terug op het net steekt krijg je 5 a 6 cent;
Met andere woorden: hoe meer stroom jij het net op stuurt, hoe meer verlies je maakt”,
Wie vandaag zonnepanelen plaatst richt ze beter naar het oost-west,  “Een combinatie van oost- en westgerichte panelen is rendabeler, want ze vangen een groot deel van je dagelijkse energiepieken op: ’s morgens doen je oostelijke panelen het werk, ’s avonds de westelijke.
Dus in de toekomst zal men moeten trachten de stroom op te slaan in een batterij , deze is volop in expansie ,maar is wel duur , men hoopt op subsidie (weeral) om de prijs wat te drukken.
Mensen met PV panelen die aan de slimme meter worden gekoppeld  wordt je meter nog 15 jaar lang als terugdraaiende meter gefactureerd.
Dat had ik  verwacht ...  :roll: Diegenen die nu zonnepanelen hebben en straks de digitale meter gaan krijgen , gaan nog 15 jaar vanaf de datum van hun installatie  de teruggestuurde stroom verekend krijgen alsof het om een terugdraaiende teller gaat.  Alleen .... wie gaat dat in de toekomst garanderen ? Tommelein ? Forget it .

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 apr 2018, 18:55

Sof, ik zit er voor niets tussen :D, ik lees dat en dacht ga dat al maar eens laten weten kwestie van op voorhand al geinformeerd te zijn ,want in Belgie weet je het altijd maar achteraf ,en daar zou ik de "krul" van krijgen
De mensen staan altijd voor voldongen feiten en zijn op voorhand niet verwittigd.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

19 apr 2018, 07:09

De waterstofbromide flowbatterij wordt de batterij genoemd die een betaalbare manier van energieopslag mogelijk maakt.
Een ander belangrijk feit van het systeem is dat het gewenste vermogen [kW] en capaciteit [kWh] onafhankelijk van elkaar kunnen worden afgestemd.
Als op de batterij een spanning wordt aangelegd, vindt een reactie tussen atomen, moleculen en/of ionen  plaats waarbij elektronen worden uitgewisseld.
Bij het ontladen vindt de reactie in omgekeerde richting plaats.
Doordat het proces 100% onomkeerbaar is , vermindert het proces niet, waardoor de opslagcapaciteit van het systeem na verloop van tijd niet afneemt.
Er worden proeven gedaan met zonnepanelen , anders dan bij een conventionele zonnecel zijn de contacten bij een BC-module aan de achterkant van de cel met elkaar verbonden. Het voordeel hiervan is dat er geen schaduwwerking optreedt en dat cellen dichter op elkaar zitten.
Er zouden kansrijke  toepassingen voor middelgrote bedrijven en woningen.
MISSCHIEN wordt dat de oplossing om het teveel aan elektriciteit dat je terug geeft aan het net en waar je nog voor moet betalen , je het zelf kan opslaan.
Dat zou denk ik een win -win oplossing KUNNEN zijn.
Ofwel sterft het systeem een stille dood, omdat een melkkoe voor de elektriciteitsbedrijven eventueel zou verdwijnen,wie weet?
Gast

19 apr 2018, 17:09

"Not in my backyard" . :) Dat ding heeft een lagere energiedensiteit dan Li-ion batterijen , m.a.w. zwaarder en groter in omvang voor dezelfde hoeveelheid aan energie in kWh dan een li-ion batterij. En vooral , daar hoort een reservoir ( een vat ) bij waar waterstof in gestockeerd wordt, en dat "lust" ik niet. :)

In Israel draait er blijkbaar zo'n batterijpark sinds 2016
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_bromine_battery