NALATENSCHAP

Vragen/antwoorden betreffende recht.

papajuul
Lid geworden op: 26 jul 2005, 20:20

03 mar 2018, 15:05

hallo
erfeniskwestie : ik en mijn broer , moeder vooroverleden, vader heeft kort voor zijn dood testament opgemaakt 2/3 voor mijn broer 1/3 voor mij. Onenigheid. Boedelbeschrijving opgemaakt met eedaflegging. Mijn broer heeft zeker geld ontvangen gedurende zijn leven, volgens mij heeft hij dus meineed gepleegd. Twee notarissen , zijn notaris maakt alles op omtrent de roerende goederen , cijfermatig klopt dat maar volgende tekst is toegevoegd en die wil ik niet tekenen, omdat ik mijn handen wil vrijhouden voor eventueel verdere acties alhoewel dit zeer moeilijk te bewijzen zal zijn ; Tekst luidt

elk der ondergetekende partijen bevestigd uitdrukkelijk bovenstaande overeenkomst /afrekening te aanvaarden en verklaart zich aldus onherroepelijk hiermee akkoord, tot slot van alle rekeningen inzake de roerende goederen afhangende van de nalatenschap zodanig dat zij uit dien hoofde van elkaar niets meer te vorderen of te eisen hebben noch voor het verleden noch voor de toekomst. ALLE PARTIjen zien aldus definitief af van alle mogelijke vorderingen die zouden kunnen ontstaan of reeds ontstaan zouden zijn omtrent de nalatenschap of wegens de waardering der diverse aktiva of passiva die de te verdelen inboedel omvat.

onderhavige overeenkomst werd ondertekend na volledige voorlichting van alle elementen in rechte en in feiten en houdt bovendien een verzaking in van partijen om elke dwaling omtrent de feiten of het recht om elk verzuim omtrent het bestaan en omvang van hun rechten in te roepen.

Verder ook nog : ontlasting van de notarissen

KAN DE NOTARIS MIJ VERPLICHTEN DEZE TEKST TE TEKENEN

moreel kan ik het niet omdat ik overtuigd ben dat er schenkingen, geld , milddadigheden is overgemaakt aan mijn broer ?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

03 mar 2018, 17:50

verplichten kan der u niemand
maar bewijzen dat de andere geld gekregen heeft voordien ga je onmogelijk kunnen bewijzen
gaat je alleen maar véél geld aan advocaten kosten , zodat der bijna niks overschiet
advocaten zijn altijd de lachende partij

met de 2/3 en 1/3 dat is maar raar hoor
normaal is dat half half
testament telt daarbij niet , als dat erven van vader is
ne vader kan nooit de éne zoon benadelen tegen de andere normaal

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

03 mar 2018, 18:11

2/3 en 1/3 is correct.
Bij twee kinderen is de wettelijke reserve 1/3 per kind. Dus samen 2/3. De resterende 1/3 mag de erflater naar goeddunken nalaten. zie

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

04 mar 2018, 08:38

je hebt blijkbaar gelijk hovel

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

04 mar 2018, 09:07

Vanaf september 2018 is de wettelijke reserve de helft van het kapitaal ongeacht het aantal kinderen. 

* * * * *

Er zijn notarissen die de bankrekeningen van de 10 laatste jaren kunnen onderzoeken.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 mar 2018, 09:18

papajuul;
 Wanneer een testament opgemaakt is:

De wet beschermt de kinderen wel door hun de zogenaamde ‘reserve’ toe te kennen. Dat is een deel waaraan de ouders niet mogen komen en waar de kinderen recht op hebben, wat er ook gebeurt. Die reserve wordt berekend op basis van het aantal kinderen.
In jouw geval zijn jullie met 2 broers elk heeft recht op 1/3 van de reserve van de nalatenschap.
Het resterende derde mag aan om het even wie toegekend worden (een van de twee kinderen, een ander familielid, een vriend, een vereniging, de staat…).
Indien er 2 broers en/of zussen zijn, kan één kind dus bijvoorbeeld 2/3 van de nalatenschap van zijn of haar
ouder erven (1/3 uit de reserve plus 1/3 uit het beschikbaar gedeelte), terwijl de broer of zus maar 1/3 krijgt.
De verdeling loopt als volgt:
Aantal kinderen                                        Aandeel per kind

1 kind                                                           1/2
2 kinderen                                                   1/3
3 kinderen                                                   1/4
4 kinderen                                                   3/16
enz.
Neem dit ook voor ogen zolang de ouder (vader/moeder) in kwestie leeft, is er geen sprake van een "erfenis" en dus geen erfrecht en ook "geen recht op" of "verplichting tot" gelijke verdeling van de eigendommen tussen de kinderen. 
(behalve eventueel voor een deel van de echtelijke woning als het over een overlevende partner gaat). 
Wat jouw vader met zijn deel doet als hij nog leefde heeft niemand hem te commanderen, maar als hij bv.schenkingen aan jouw broer zou gedaan hebben gedurende de laatste 3 jaar voor zijn dood( ten nadele van u) en ge kunt dat bewijzen dan heb je misschien met een advocaat en veel geduld en veel euro's kans om uw gelijk te halen.

                                       

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

04 mar 2018, 10:26

Toch even zeggen dat er geen termijn is waarbinnen schenkingen meetellen voor de verdeling. Het speelt geen rol of dat drie of twintig jaar geleden gedaan is. De verdeling van een erfenis wordt bepaald door de fictieve massa.  En dat betekent   : alles wat de overledene bezit op de dag van zijn overlijden plus alles wat hij ooit heeft weggeschonken.  
Voor onroerende goederen is er geen probleem, dat wordt steeds geregistreerd.
Voor geld is het moeilijker, zeker bij cash-verrichtingen. Overschrijvingen laten wel een spoor. Een bankonderzoek kan voor de laatste tien jaar, maar dat kan wat kosten. Bewijzen vinden is dan dikwijls een probleem.   
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 mar 2018, 10:50

Wanton;
 heb ik het dan verkeerd voor dat de goederen die de overledene binnen de drie jaar voor zijn overlijden vrij van schenkingsrechten heeft weggeschonken, ondanks het feit dat ze in realiteit bij de dood van de schenker niet meer tot zijn vermogen behoren bij de nalatenschap geteld worden.
Stel dat iemand van zijn ouders een schenking bekomt van zijn ouders en een of beide ouders binnen de 3 jaar na de schenking overlijden, valt die schenking toch binnen de erfenis, of interpreteer ik uw schrijven :
"Toch even zeggen dat er geen termijn is waarbinnen schenkingen meetellen voor de verdeling. Het speelt geen rol of dat drie of twintig jaar geleden gedaan is." verkeerd?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

04 mar 2018, 11:10

als die binnen de termijn van 3 jaar overlijd valt die schenking opnieuw onder de erfenis (wordt ze bijgeteld)


wat men kan doen
schenking doen , registeren , kost 3%
dan valt ze niet meer onder de regel van 3 jaar , en komt ze niet meer in de erfenis

wat men nog kan doen
schenken en niet registreren , is dus gratis ,en dan afwachten , verloopt de 3 jaar blijft het gratis ,  als men merkt dat de schenker heel slecht wordt , de schenking toch nog registreren als der nog geen 3 jaar voorbij is
men kan een vroegere schenking dus nog altijd ten allen tijde laten registreren
t'is maar een weetje

kwezelein
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:37

04 mar 2018, 11:20

Wie denkt dat hij onheus is behandeld of wordt, doet misschien beter afstand van zijn erfenis.
niks is eeuwig!

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

04 mar 2018, 16:31

De termijn van 3 jaar dient enkel om te bepalen of er al dan niet erfenisrechten moeten worden betaald.

De schenking wordt, zoals Wanton schrijft, altijd bij de erfenis geteld om het fictieve vermogen van de erflater te bepalen en dus de wettelijke reserve.
 

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

04 mar 2018, 20:36

Met 'geen termijn' bedoel ik idd dat het geen rol speelt, 3 of 20 jaar geleden, dat de schenking is gebeurd. Elke schenking, wanneer dan ook, moet verrekend worden bij de verdeling. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pcekspeer
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Locatie: 3530 houthalen limburg

05 mar 2018, 12:08

@papjuul

En wat vertelt uwen notaris? Niets?
Denk je dat op sennet advoc. zitten die jou alles eens gaan uitleggen van naaldje tot draadje, en dat volledig gratis? Denk je dat echt?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

06 mar 2018, 11:44

In verband met schenkingen en de termijn van drie jaar even het volgende meegeven. 
Schenkingen binnen de drie jaar voor het overlijden moeten aangegeven worden bij de nalatenschap. Dat is relatief. 
De Registratie weet wanneer iemand een verzekering ontvangt, extra pensioen krijgt of een onroerend goed verkoopt. Bij overlijden binnen de drie jaar na zo'n feit, verwacht men dat dit bedrag aangegeven wordt. Of dat men minstens verantwoorde uitgaven heeft gedaan : vb. aandelen gekocht , rusthuiskosten betaald, ...
Veel mensen maken gebruik van de verkoop van een stuk grond om schenkingen te doen aan hun kinderen. Is dus af te raden. Zorg ervoor dat u het bedrag van de verkoop steeds kan aantonen. Gebruik uw andere tegoeden om eventueel iets aan uw kinderen te geven. En dat kan misschien wel  'onvermeld' blijven. 
Maak in zo'n geval wel de nodige documenten op, maar betaal geen schenkingsrechten. Herbekijk één en ander als er een overlijden zou zijn binnen de drie jaar. Ik kan me voorstellen dat in heel wat gevallen men kan 'zwijgen' over de schenkingen.  
Bij de verdeling dient natuurlijk wel rekening gehouden te worden met de schenkingen, als niet elk kind hetzelfde heeft gekregen. Want dat is ook een principe van schenking   : geef ieder kind evenveel en hetzelfde. 
Eén en ander is wel altijd afhankelijk van de onderlinge verstandhouding. 
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon
55 Monique

07 mar 2018, 13:21

https://www.tijd.be/netto/dossier/erfen ... en/9649400


Schenkingen moeten geregistreerd worden altijd nuttig om weten .