Waterverwarmer

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

marn
Lid geworden op: 16 apr 2010, 21:47
Locatie: anzegem

05 mar 2018, 11:04

Ik heb een nieuwe water verwarmer van 10 l geplaatst .
S morgens heb ik praktisch geen warm water dan slaat de verwarmer aan ,na wat wachten 
heb ik terug warm water .
Ik krijg steeds maar 3 l warm water na een op warm beurt is dit normaal .
Mail gestuurd naar fabrikant maar nog steeds geen antwoordt 
Weet hier iemand raad ?


Dank u

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

06 mar 2018, 10:24

Hoe hoog is de temperatuur 's morgens dan? 
Wat is de bedoeling van die 10 liter?
Hoe lang duurt het tot dit weer warm is? 

Als dit water 70 graden is en je tapt 5 liter af wordt er uiteraard 5 liter koud water bijgevuld. Bij een toevoer van 10 graden heb je uiteraard maar 40 graden meer. 

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

09 mar 2018, 14:01

marn; is het elektrische boiler ONDER uw spoelbak?
Zo neen, is  de afstand tussen je spoelbak en verwarmingstoestel groter  dan 10 meter moet het koude water uit de leidingen namelijk eerst verwijderd worden.
Als je op vaste tijden van de dag gebruik maakt van warm water monteer je best een timer.
Standaard worden de meeste boilers op 60 graden ingesteld. Voor risico op Legionella te voorkomen, ga je best niet lager dan 60 graden.
Heb je al eens gekeken in uw handleiding of uw timer goed staat ingesteld?
Kun je eens het type opgeven als je wilt.
Je zou er toch van uit gaan dat de installateur alles heeft ingesteld aangezien het een nieuwe is
Je weet ook wel dat die kleine boilers gevoelig zijn aan kalk in het water ( weet niet of aan jullie kant veel kalk in het water aanwezig is).
Naar mijn ervaring gaan die niet meer dan 5 jaar mee, en tegen die tijd verbruiken ze nog meer elektriciteit wegens de kalklaag die het opwarmen van het water tegengaat.
Nu waar ikover spreek is al een zestal jaar geleden ,misschien hebben ze al iets opgevonden, maar alles mag maar een bepaalde tijd meegaan ,anders verkopen ze ook niet.

marn
Lid geworden op: 16 apr 2010, 21:47
Locatie: anzegem

09 mar 2018, 21:13

Wardje, het is een elektrische boiler van 10 l van het merk sitam onder de spoelbak met een korte afstand naar de kraan.
Ik heb hem zelf geinstalleerd naar alle regels .
Er zit geen timer tussen .

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

09 mar 2018, 22:51

Ja heb hem gevonden op internet is niet veel mis aan te sluiten er zijn effectief maar 2 aansluitingen gemarkeerd met rood en blauw.
Naast het voordeel van snel warm water, heeft dit type close-in boiler het nadeel dat het warme water “op” kan raken. Als de 10 liters water uit de boiler zijn verbruikt, duurt het ongeveer 20 minuten voordat de hele boiler weer op 60 °C is gestookt (bij 2000 Watt vermogen). Nu is 10 liter warm water overigens ruim voldoende om de vaat mee te wassen. Maar als je vlak daarvoor veel warm water gebruikt, kan het natuurlijk wel opraken. Je zou misschien uw leiding van het warm water naar uw kraan isoleren met buisisolatie om uw warmteverliezen nog te beperken
Zie dat er geen veiligheidsgroep wordt meegeleverd maar dat toch gewag wordt gemaakt om één te installeren .
Maar dat zal je wel weten nietwaar (water dat warmt zet uit) en de overdruk moet weg kunnen.
Er zit maar één regeling op ,dus veel kan je ook niet verkeerd doen, zou begot niet weten wat er verkeerd zou aan zijn , misschien toch eens naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt ,ge kunt daar niets verkeerd meedoen ,je zal zien hoe ze daar reageren.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

10 mar 2018, 15:45

wardje schreef:misschien toch eens naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt ,ge kunt daar niets verkeerd meedoen ,je zal zien hoe ze daar reageren.
Daar gaan ze zeggen: ha, meneer heeft hem zelf aangesloten? Dan vervallen onze verantwoordelijkheid en garantie.  :(
Ondank is 's werelds loon

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

10 mar 2018, 16:23

wardje schreef: Je zou misschien uw leiding van het warm water naar uw kraan isoleren met buisisolatie om uw warmteverliezen nog te beperken
Hoeveel warmteverlies ga je hebben over een afstand van +/- 50 cm?
Zie dat er geen veiligheidsgroep wordt meegeleverd maar dat toch gewag wordt gemaakt om één te installeren .
Als je die niet installeert moet je wel een speciale mengkraan hebben met 3 buisjes. Bij dergelijke boilers is een veiligheidsgroep in optie, niet standaard.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

10 mar 2018, 16:33

MichelN     zie jij soms wat er fout kan zijn ?

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

10 mar 2018, 17:55

wardje schreef:MichelN     zie jij soms wat er fout kan zijn ?
Defecte thermostaat? Er zit daar wel een overkookbeveiliging in, misschien is daar iets mis mee met de interne afstelling, dat kun je niet zelf controleren want die dingen zijn in de fabriek gecalibreerd.
Ik ken het merk niet, vermoedelijk van een DHZ-zaak.
Dat de boiler niet onmiddellijk aanslaat kan te maken hebben dat hij zijn insteltemperatuur bereikt heeft, hij moet hem anders eens op maximum zetten en zien wat dat geeft. Anders zit er volgens mij niets anders op dan het toestel te retourneren, waarschijnlijk toch nog onder garantie.

marn
Lid geworden op: 16 apr 2010, 21:47
Locatie: anzegem

11 mar 2018, 09:58

De nieuwe verwarmer is aan gesloten zoals de oude , bij de oude wel warmwater .
Naar hubo geweest daar hij van daar komt .
Daar zegt men dat het niet normaal is , bij de vraag of ik hem kan in leveren en een ander krijg is het antwoord dat dit niet gaat . Alle verwarmers worden door de fabrikant herstelt.
Aan gezien hij in garantie is moet ik contact op nemen met de fabrikant die dan een technieker stuurt .

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

11 mar 2018, 10:23

Ben benieuwd wat het zal zijn , laat het hier eens weten.
Let op, bij Hubo zeggen ze het is garantie , de verplaatsingskosten en werkuren zijn die in de garantie of enkel de stukken, wil maar zeggen zo'n verwarmer kost al niet veel dat je niet meer moet gaan betalen om hem zogezegd onder garantie te laten herstellen dan dat hij nieuw kost.
Bij een aankoop in zo'n zaak heb je niet gauw een document met de garantie bepalingen ,vandaar.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

11 mar 2018, 14:41

marn schreef:Daar zegt men dat het niet normaal is , bij de vraag of ik hem kan in leveren en een ander krijg is het antwoord dat dit niet gaat . Alle verwarmers worden door de fabrikant herstelt.
Laat je vooral niet intimideren door de praatjes van HUBO, lees vooral de verkoopsvoorwaarden op je factuur eens door. Jij hebt dat toestel niet bij de fabrikant gekocht maar bij Hubo, zij zijn dus de verkoper en bijgevolg verantwoordelijk voor het naleven van de garantievoorwaarden.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

11 mar 2018, 15:53

Marn;  Bij Hubo

Artikel 8 Conformiteit en Garantie

bij gebreken of defecten aan het goed tot 2 jaar na de levering dit goed kosteloos wordt hersteld, dan wel vervangen
Een eventueel gebrek of defect moet binnen de 2 maanden na vaststelling worden gemeld bij Hubo.Nadien vervalt elk recht op herstelling of vervanging.
Gedurende de voormelde periode verbindt Hubo zich ertoe het defecte artikel (of onderdeel ervan) kosteloos te vervangen of te herstellen, behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn.

Om een beroep te doen op de garantie, moet je de originele factuur of aankoopbewijs kunnen voorleggen.Om een beroep te doen op de garantie, moet je de originele factuur of aankoopbewijs kunnen voorleggen. De garantietermijn neemt aanvang op het moment van levering. De garantie kan enkel ingeroepen worden ten aanzien van Hubo. Indien rechtstreeks beroep wordt gedaan op de fabrikant, zijn de eventuele kosten niet ten laste van Hubo. In geval van tussenkomst door een niet door Hubo aangewezen derde, vervalt de garantie.

marn
Lid geworden op: 16 apr 2010, 21:47
Locatie: anzegem

12 mar 2018, 16:33

Ik heb een mail gestuurd naar klanten dienst hubo , dit is het antwoord

Bedankt voor uw mail. Als u van de garantie wil genieten dan mag U de ketel niet afbreken. U neemt best contact op met sitam. De
telefoonnummer staat op de handleiding. Ze zullen ook foto’s vragen om te zien
of de ketel goed geïnstalleerd werd.  Ze gaan u verder helpen.
  Hopend U voldoende geïnformeerd te hebben.  Met vriendelijke groeten

Ik denk er aan om ergens een ander toestel te kopen en hubo links te laten liggen

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

12 mar 2018, 17:33

marn;
Daar heb je "systeem paraplu"; heb in mijn laatste antwoord ,speciaal dat punt van hun (Hubo) vermeld namelijk" De garantie kan enkel ingeroepen worden ten aanzien van Hubo. Indien rechtstreeks beroep wordt gedaan op de fabrikant, zijn de eventuele kosten niet ten aanzien van Hubo.

Zij zijn de verkoper ,zij moeten contact opnemen met Sitam.
Ja ,zo te zien valt hij niet duur uit, jij beslist hem laten nazien maar zou toch eerst op papier trachten door sitam laten bevestigen dat hij onder garantie valt.
Natuurlijk zal Sitam dan schermen met "onze" installateurs hebben hem niet geinstalleerd ,enz.
T'is een dubbeltje op zijn kant.