Keukenafvalvermaler verboden in Vlaanderen

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

06 mar 2018, 00:45

http://www.elfri.be/juridische-informat ... n-verboden

Weer typisch België, de verkoop is toegelaten maar het gebruik is verboden in Vlaanderen(doet me terug denken de CB's, vele vele jaren terug; mochten verkocht worden maar het gebruik was verboden) 

Is het gebruik dan in Wallonië legaal?

Persoonlijk heb ik een oudere dame gekend, was de buurvrouw naast mijn ouderlijk huis in de jaren 80, en die spoelde haar etensresten gewoon door het toilet "en geen haan die er over kraaide".

En wie kan het controleren of je nu etensresten "dumpt" in de riolering.

Ik denk als iemand echt zijn etensresten wil "lozen" via de riool dat je daarvoor geen keukenafvalvermaler nodig hebt, ik vermoed dat het ook gewoon kan met een oude blender; wat water erin en de etensresten erbij, mixer aan en de "onsmakelijke vloeibare smoothie" die er dan uit voortvloeit kan zo door de gootsteen worden gegoten :wink:en als daarna na het afwassen het afwaswater wordt "geloosd" zal de huishoudelijk leiding worden doorspoeld en het moet dan een superman van een OVAM inspecteur :)zijn die dan kan bewijzen dat je illegaal etensresten hebt geloosd.


In de derde paragraaf staat:   Het verbrijzelen van organisch afval is een illegale verwijderingshandeling op grond van het Afvalstoffendecreet, het Milieuvergunningdecreet en de Wet Oppervlaktewateren. 

Even een bedenking: verbrijzelen is illegaal maar wat moet men doen met soep die zuur is geworden, de overgebleven koffie/thee, de ijstaart van Kerstmis/Nieuwjaar die niet meer te eten is ? die giet men toch ook in de gootsteen.

Persoonlijkdenk ik dat het ook geen goed idee is om etensresten via de riool te lozen omdat deze etensresten denkelijk aantrekkelijk voedsel is voorratten.

Eindvraag: is Vlaanderen alleen met dit standpunt of zijn  er nog Europese landen die zo'n verbod hebben?

 

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 mar 2018, 07:39

Ik dacht dat dit al vele jaren verboden was in België.
Bovendien zou ik dat nu ook niet doen, het strookt niet met mijn geweten om de waterlopen of zuiveringsstations op die manier te vervuilen.
Het is zowat dezelfde mentaliteit als mensen die hun afval inclusief plastiek opstoken in een allesbrander.
Het enige wat ik wel doe is zuur geworden soep (of andere onbruikbare dranken) door het toilet spoelen, dat kan je toch moeilijk in je groencontainer kieperen? 
Maar andere etensresten gaan in de groencontainer.
Ondank is 's werelds loon

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

06 mar 2018, 08:18

maior domus schreef:Ik dacht dat dit al vele jaren verboden was in België.
Bovendien zou ik dat nu ook niet doen, het strookt niet met mijn geweten om de waterlopen of zuiveringsstations op die manier te vervuilen.
Het is zowat dezelfde mentaliteit als mensen die hun afval inclusief plastiek opstoken in een allesbrander.
Het enige wat ik wel doe is zuur geworden soep (of andere onbruikbare dranken) door het toilet spoelen, dat kan je toch moeilijk in je groencontainer kieperen? 
Maar andere etensresten gaan in de groencontainer.

Idem hier. En verkoop voor persoonlijk gebruik van die vermalers is wel degelijk verboden. Op het moment dat het gemeld werd, is er tegen opgetreden. De handelaar verklaarde op dat moment dat hij er al geen meer verkocht, dit ging expliciet over de vermalers die onder je waterbak konden gemonteerd worden. Maar ze zijn zeker dat hij dat via zijn website nog wel verkoopt. Ipv dat ze die gek zijn licentie afpakken, maar zo ver durven ze blijkbaar niet  gaan.
Wat nog wel toegestaan is, zijn de droogvermalers. Resten worden tot poeder vermalen en dienen in een speciale container afgegeven te worden. Maar dat is niet bepaald bedoeld voor privé-gebruik maw in een gewoon huishouden.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

06 mar 2018, 10:10

Waarom zou je een vergruizer onder de gootsteen plaatsen als je alles in een toilet kan kieperen ?
https://www.gamma.be/nl/assortiment/laf ... /p/B150845
Is er een stukje "wetgeving" vergeten (?), want op die wijze komt er legaal organisch materiaal in de zuiveringsstations (als dat andere toiletresidu al niet organisch kan genoemd worden) en volgens mij komt alles toch eerst bij mekaar in de sterfputten !
Waarover klagen dan ?

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

06 mar 2018, 11:21

En als je geen groenbak hebt? Hier is nog geen afzonderlijke afhaling van GFT.
Putteke in de hof en het daar in gieten en terug zand erover????
Ach ja en voor zover ik weet mag je geen gekookte dingen in de compostbak kieperen...
Tja, alles opeten voor het slecht is. Dan gaan ze weer zeveren dat we te dik worden.
Goei genade in wat een wereld leven wij??????

Als ik mijn kookpot uitspoel waar ik soep in gekookt heb, dan komt er toch ook residu van mijn eten in de riolering terecht.Idem met de aardappelen en groenten.

Waar halen ze het...

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

07 mar 2018, 02:47

Helena van Troje schreef:En als je geen groenbak hebt? Hier is nog geen afzonderlijke afhaling van GFT.
Huh?
Woont gij in Timboektoe, Helena?
Ondank is 's werelds loon

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

07 mar 2018, 12:27

Neen, in de stad van de beste burgervader ter wereld! Die van de roze zakken, kunnen jullie nog wat met ons lachen. :roll:
Gelukkig niet in Timboektoe, want dat schijnt daar heel gevaarlijk wonen tegenwoordig...  :?
Wij worden verondersteld een compostvat op te zetten, gezien het aantal demo's die we daarover kunnen volgen bij de compostmeesters...Alleen bestaat een minicompostvaatje voor singles nog niet.
Tiens, gat in de markt????
Ice

09 mar 2018, 10:33

Helena van Troje schreef:En als je geen groenbak hebt? Hier is nog geen afzonderlijke afhaling van GFT.
Putteke in de hof en het daar in gieten en terug zand erover????
Ach ja en voor zover ik weet mag je geen gekookte dingen in de compostbak kieperen...
Tja, alles opeten voor het slecht is. Dan gaan ze weer zeveren dat we te dik worden.
Goei genade in wat een wereld leven wij??????

Als ik mijn kookpot uitspoel waar ik soep in gekookt heb, dan komt er toch ook residu van mijn eten in de riolering terecht.Idem met de aardappelen en groenten.

Waar halen ze het...
Bijna een politiestaat...verbod op verbod op verbod...en dat blijft maar doorgaan....
(De vervuiler betaalt? Nee hoor.)
Waarom? Om de bevolking te pluimen en te verarmen, boetedoening omdat wij het nog te 'goed' hebben...met alle mogelijke leugens en bedrog het volk overtuigen dat wij de schuld zijn van alle zonden ter wereld zodat wij zonder verzet aanvaarden dat we verarmd en geknecht worden.

Zie maar eens hoe de diesels worden gedemoniseerd terwijl de overheid zélf de diesels volop gepromoot hebben met het oog op forse belastingsinkomsten voor de staat..
Eerst iedereen aan het diesel rijden krijgen om dan de dieselkoe te melken...als dat verzadigd is, dan komt het bedrog van milieu om de hoek kijken om ons nog maar eens via de diesel te kunnen bestelen en op kosten te jagen om van de diesel af te geraken.....

Ondanks dat de huidige diesels bijna properder zijn dan benzine en de rest van de wereld vrolijk hun voeten vegen aan milieu normen worden wij manipulatief gedwongen om over te stappen op electrisch (goed voor de auto industrie) mét goedkeuring vd publieke opinie zodat dieselrijders de zondebokken worden die 'terecht' zwaar betalen voor hun vermeende vervuiling - wat niet zo moeilijk is door de jaloezie op bedrijfswagens....en daar moet de politiek schipperen want de fiscale voordelen van werkgevers moet immers behouden blijven...pogen af te wentelen op de werknemer dus..

Intussen wordt de écht zware vervuiling toegedekt: alleen al het afval van olie, bunkerolie, dat 60.000 schepen als goedkoopste brandstof gebruiken en lozen in zee, uitstoot van fijnstof waartegen de uitstoot van ál onze diesels in het niet zinkt.
Overigens wat diesels betreft: door jarenlange uitvoer van onze oude, vervuilende diesels rijden die in afrika en het oosten toch ook nú nog steeds rond...

Wat ik bedoel is: milieu en vervuiling wordt politiek misbruikt om ons te bestelen en alles te verbieden: controle en politiestaat en daaronder valt ook ons afval waarvoor we flink betalen terwijl er winst op wordt gemaakt.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

09 mar 2018, 16:43

Amai Ice ik zou het niet beter kunnen zeggen

Altijd zijn er mensen die denken andere mensen een schuldgevoel te moeten aanpraten.
Nu er geen God en gebod meer is en geen Heilige Katholieke Kerk met dagelijkse zon den en doodzonden hebben ze een andere manier gevonden om de mensen te treiteren... 

Stop met oorlog voeren en je zal wat zuiver milieu betreft al ver staan.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

09 mar 2018, 17:54

Lena... Hopelijk geloof je dit zelf toch niet hé... Oorlog moét ! Anders stopt de evolutie !

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

09 mar 2018, 18:25

niet akkoord teloorlekker

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

12 mar 2018, 11:20

telloorlekker schreef: Oorlog moét ! Anders stopt de evolutie !
Als ik de replieken van ICE lees kan ik mij soms niet ontdoen van het gevoel dat ICE gewoonweg de complete anarchie promoot.(Sorry ICE)

Dat het beter kan, zal denkelijk niemand ontkennen maar met alle regels en wetten overboord gooien gaat het ook niet beter worden.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

12 mar 2018, 13:08

janieburton schreef:
Als ik de replieken van ICE lees kan ik mij soms niet ontdoen van het gevoel dat ICE gewoonweg de complete anarchie promoot.(Sorry ICE)
Als ik het goed begrijp is ICE eerder voorstander van volksopstand tegen de elite die ons onderdrukt.
En daar kan ik me volledig achter scharen.
Ondank is 's werelds loon

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

12 mar 2018, 14:46

Helena van Troje schreef:Wij worden verondersteld een compostvat op te zetten, gezien het aantal demo's die we daarover kunnen volgen bij de compostmeesters...Alleen bestaat een minicompostvaatje voor singles nog niet.
Tiens, gat in de markt????
Nee hoor, die vind je in de eerste de beste DHZ-zaak. Moet de lokale overheid nu echt voor alles en nog wat opdraaien? Trouwens, heel wat stadsmussen hebben een tuintje en zelfs op die minieme oppervlakte kan je een compostvat/vaatje gebruiken, in veel gemeenten krijg je er zelfs een premie voor, anders moet je Somers maar eens achter z'n vodden zitten.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

12 mar 2018, 16:41

Voor mijn part moet de overheid daar niet voor opdraaien, maar dan moet ze zich ook niet moeien met wat ik waar weggooi....En als ik als alleenstaande evenveel moet betalen als een een kroostrijk gezin met pamperkinderen dan mogen ze wat moeite doen.

MichelN dank voor de tip. Ik zal eens uitkijken naar zo een mini-compostgedoe. Vroeger vroor ik mijn gft in en geraakte ik dat kwijt in de "mestput" bij ons moeder op den buiten, maar ja, die is ook al naar de eeuwige jachtvelden vertrokken....

De Somers ga ik niet achter zijn vodden zitten, want die heeft toch maar netjes alle singlehuishoudens een bon van 25€ kado gedaan om die pil van die volle pot te verzachten. Uiteraard was de lokale economie daar weer goed mee...

In de binnenstad dacht ik dat er een project voor afzonderlijke ophaling van GFT gestart was.
Je zal maar op een appartementje zonder balkon of terras zitten...