Autoverzekering zelf opzeggen en OPGEZEGD WORDEN

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

procman4
Lid geworden op: 29 jun 2009, 11:47
Contacteer:

07 mar 2018, 00:40

Bron : https://www.verzekeringen.be/autoverzekering-opzeggen 
(onder de rode balk) 

Welke uitzonderingen laten je toe om je autoverzekering stop te zetten? 
Er zijn een aantal uitzonderingen die je ook in staat stellen om je autoverzekering stop te zetten: (volgt een opsomming van diverse mogelijkheden). Waaronder  :( 

1) Indien je verzekeraar minstens zijn tarief (en dus eventueel gepaard gaand met een wijziging van de polisvoorwaarden) heeft gewijzigd, dien je hiervan op de hoogte te worden gesteld (uiterlijk 90 dagen vóór de jaarlijkse vervaldag). Vanaf dat ogenblik heb je nog 30 dagen de kans om je verzekering auto op te zeggen. 

(2) Opgelet, het omgekeerde geldt ook. Mocht het risico tijdens de looptijd van de overeenkomst aanzienlijk verzwaren, dan kan de verzekeraar een wijziging (verzwaring) van de voorwaarden voorstellen. Wanneer je deze weigert of wanneer je deze niet hebt aanvaard binnen een maand, dan kan je verzekeraar je polis auto opzeggen binnen de 15 dagen. 

Punt (2) verbaast me :  

A) Ik heb inderdaad twee ongevalletjes gehad ; het laatste 30 augustus 2017. Inderdaad kleintjes. Blijkt uit het schadeattest dat ik inmiddels gevraagd en gekregen heb. Daar staan de uitgekeerde bedragen op.

B) En ik heb netjes mijn jaarpremie betaald op 2 november. Daar liggen dus liefst 2 maanden tussen. Nu schrijft de verzekeraar me dat hij een bijpremie wil ; van nu tot aan de jaarlijkse vervaldag van 4 november. 
En na de gebruikelijke vervaldag van 4 nov. zou het geheel fors verhogen t.o.v. vorig jaar.  

Dus heb ik vragen bij punt (2) hier boven. 

 a) Kan een verzekeringsmaatschappij jou opzeggen temidden van een lopend contract ? 
Ik zou eerder denken van niet. Contract is contract.  
– Maar volgens de aangehaalde bron : dan toch wel. 
– Volgens mijn maatschappij blijkbaar ook, want ze willen een bijpremie 
– volgens mijn makelaar ook ; hij adviseert mij deze wijziging (lees verhoging) te aanvaarden.  
(Goed voor zijn portefeuille beheer natuurlijk. Zoveel procent (= commissie) op een verhoogde premie is meer voor hem)  

b) Wat met het resterend bedrag (want ik betaalde voor een gans jaar) ? 
Als ze mij inderdaad mogen opzeggen temidden van een lopend contract verwacht ik een evenredige terugbetaling. 

p.s. 1 : ik heb ondertussen al 2 offertes van andere verzekeraars binnen ; deze zijn veel prijsgunstiger. 
p.s. 2 : lees aub ook eens mijn ander onderwerp met als titel : 

Hoe vergoeden verzekeringsmaatschappijen elkaar” 

Want de vragen daar, zijn nauw verbonden met dit onderwerp. 

Bedankt om te antwoorden op a) en b)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

10 mar 2018, 17:32

procman4;

Kan een verzekeringsmaatschappij jou opzeggen temidden van een lopend contract ?  Vraag je.
Een verzekeringsovereenkomst is een contract zoals een ander. Beide partijen kunnen het contract opzeggen.
Je neemt een verzekering. Je lijdt schade. De verzekeraar vergoedt je schade en... zegt het contract op. Het klinkt raar, maar dit is niet verboden.
Een goede lange termijnrelatie met de klant vinden verzekeraars belangrijk maar ze schuwen 'slechte risico's'.
Je hebt op korte tijd 2 schadegevallen gehad dat kan al de reden zijn om een bijpremie te vragen ( uw makelaar verwijst er ook naar) , het is niet altijd zo dat de makelaar direkt aan zijn commissie denkt.
Het zijn ook de verzekeringen die de wetten bepalen niet hij.
Niets belet jouw om voor de vervaldag een andere verzekering te nemen , maar zie dat je u al hebt laten informeren.
Het wordt er zeker niet gemakkelijker op , verzekeringen kijken ook  naar hun winstmarge , hoe minder ze moeten uitbetalen hoe beter.
Hoe verzekeraars elkaar vergoeden dat is een onderlinge aangelegenheid ge leest daar niet veel over.