De smartphone !!!

Hier is plaats voor openbaar debat.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

07 mar 2018, 10:36

Smartphone breekt niet door bij senioren

BRUSSEL  07-03-2018. De smartphone lijkt alomtegenwoordig, maar een belangrijke groep Belgen houdt vast aan de klassieke gsm of heeft helemaal geen toestel. Uit nieuwe cijfers van statistiekbureau Statbel blijkt dat in de leeftijdscategorie 65-74 jaar vorig jaar maar 32 procent een smartphone gebruikte. Bij jongeren is dat ruim 90 procent. Uit de resultaten van de enquête naar het ICT-gebruik van de Belgische bevolking, blijkt dat vorig jaar al 73 procent een smartphone gebruikte, tegen 67 procent in 2016. Anderen hielden het bij een klassieke gsm en slechts 2 procent zegt de jongste drie maanden geen gsm of smartphone gebruikt te hebben. (belga)

Nochtans worden we langs alle kanten opgepept om dit te gebruiken. De Apps komen mijn strot uit. Zelfs het RIZIV gaat betalende apps voor een deel terug vergoeden.
Mijn vroegere huisarts is gestopt met zijn praktijk.....kon niet meer mee met de pc/smartphone omgaan.
Kan mij iemand uitleggen waarom ik een smartphone zou MOETEN hebben ?
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

07 mar 2018, 13:14

Moeten, moeten, ... niets moet hé. Ik weet wel dat ik mijn smartphone niet meer zou kunnen missen. Voor social media, maar ook om snel onderweg op de app van booking.com een hotel te kunnen zoeken, een restaurant online te reserveren, om in het buitenland geen dure GPS te moeten huren bij de huurwagen maar met google maps gemakkelijk mijn weg te vinden, om mijn mails te kunnen lezen, om overal ter wereld eenvoudig mijn betalingen te kunnen doen want alle rekeningen komen per mail. Om zoveel redenen eigenlijk.

hoshinkido
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:28
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

07 mar 2018, 13:35

we moeten nu eenmaal mee evolueren met de tijd!
gsm'tjes  das blijven hangen of staan terplaatse.
de schrik bij velen is heel eenvoudig...
mensen krijgen geen hulp bij de aankoop van een smartphone :wink:
in de winkel niet(geen tijd om uitleg te geven)
en ten tweed ;hulp van eigen familie of vrienden ook al niet.
ik stond daar vroeger ook weigerachtig tegenover,maar ben heel
blij dat ik de stap heb gezet...is onmisbaar gewoon.
medion akoya P32010 (MD34140) AMD RYZEN
DDR4 - 8GB ram 1TB harde schijf +256 SSD
telenet fiber . bitdefender plus ( EDGE )

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

07 mar 2018, 13:40

MyriamC schreef:Moeten, moeten, ... niets moet hé. Ik weet wel dat ik mijn smartphone niet meer zou kunnen missen. Voor social media, maar ook om snel onderweg op de app van booking.com een hotel te kunnen zoeken, een restaurant online te reserveren, om in het buitenland geen dure GPS te moeten huren bij de huurwagen maar met google maps gemakkelijk mijn weg te vinden, om mijn mails te kunnen lezen, om overal ter wereld eenvoudig mijn betalingen te kunnen doen want alle rekeningen komen per mail. Om zoveel redenen eigenlijk.
De vraag was niet zozeer bedoeld  met "moeten" maar eerder ben ik weldra afhankelijk van zo'n  toestel.
Heb ik dit NODIG om op mijn oude dag te kunnen "overleven"
Sociale media = sociale fake lees ik al 2 jaar niet meer...., reizen doe ik niet, Gps heb ik al jaren en gebruik ik zeer zelden, restaurants bezoek ik praktisch nooit, mails lezen  en betalingen doe ik thuis in de zetel met de pc of tablet (wifi, en niet achter het stuur van de auto zoals velen)
Ik scan ALLE post en zet ze op pc. In de wachtzaal van het ziekenhuis, dokter praat ik met de mensen...alhoewel de meeste wachtenden zeer belangrijke personen zijn , want allemaal bezig in hun fake wereldje op de smartphone...
Dus ik heb het niet nodig. Gelukkig maar....als ik de rekeningen zie die mijn kinderen elke maand krijgen om te faken....
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

07 mar 2018, 13:44

hoshinkido schreef:we moeten nu eenmaal mee evolueren met de tijd!
gsm'tjes  das blijven hangen of staan terplaatse.
de schrik bij velen is heel eenvoudig...
mensen krijgen geen hulp bij de aankoop van een smartphone :wink:
in de winkel niet(geen tijd om uitleg te geven)
en ten tweed ;hulp van eigen familie of vrienden ook al niet.
ik stond daar vroeger ook weigerachtig tegenover,maar ben heel
blij dat ik de stap heb gezet...is onmisbaar gewoon.
Wat is onmisbaar ? dat is mijn vraag. voor wat gebruik gij dat ? Brengt dat iets "bij" ?
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

07 mar 2018, 13:59

pol55 schreef: Dus ik heb het niet nodig.
Waarom vraag je 't dan, als je zelf het antwoord weet? Om te bashen op anderen die dat wel nodig vinden?
Iedereen leeft anders. Wij zijn heel veel van huis. Dan is het wel handig om onderweg de gas te kunnen betalen vooraleer je dure rappelkosten aan je been hebt. Of om eens gratis naar huis te bellen en te kunnen facetimen met je kleinkind.
Maar ja, als je niet buitenkomt heb je dat inderdaad niet nodig.
Gast

07 mar 2018, 14:05

Wat is onmisbaar ? dat is mijn vraag. voor wat gebruik gij dat ? Brengt dat iets "bij" ?
Pol, ik heb er ook eentje gekregen voor mijn verjaardag 4 jaar geleden. Een meerwaarde heeft het voor mij niet maar heb het nu eenmaal gekregen. 
Waarom heeft het geen meerwaarde voor mij? Gewoon omdat ik dat ding niet overal meesleur. Ga ik samen weg met de echtgenote neemt zij altijd haar gsm mee en dat is een gewone klassieke gsm, bellen, gebeld worden en een sms’je.
Als men zich echter onmisbaar maakt voor die dingen zijn ze op den duur ook onmisbaar en om mijn weg te zoeken als we ergens naar toe gaan kijk ik wel even op voorhand op internet en ter plaatse heb ik nog altijd een mond om te vragen. 
Ieder bepaalt zelf zijn afhankelijkheid van die dingen.  :)

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

07 mar 2018, 14:08

Dicksy schreef: en ter plaatse heb ik nog altijd een mond om te vragen. 
Jaja, vraag maar als je in Oman aan het rondrijden bent. Ik ken geen Arabisch en de gemiddelde Omaniet kent geen Engels. Maar ik ben hier misschien de enige senior die avontuurlijke reizen maakt.
Gast

07 mar 2018, 14:27

Jaja, vraag maar als je in Oman aan het rondrijden bent. Ik ken geen Arabisch en de gemiddelde Omaniet kent geen Engels. Maar ik ben hier misschien de enige senior die avontuurlijke reizen maakt.
Kan ik heel goed begrijpen en de logica zelf.  :wink: Daarom dat het gebruik van een smartphone niet voor iedereen hetzelfde is. Voor mij is het een leuk hebbedingetje niks meer of minder en voor U is het een noodzakelijk iets. 
Zelf doe ik geen avontuurlijke reizen, mijn reizen beperken zich tot 3x1week/ jaar naar zee of Ardennen en dan heb ik geen behoefte om mijn mailtjes te lezen of wat te googelen. Zelfs mijn echtgenote die 2x per jaar voor 3 weken naar Griekenland gaat wilt zelfs geen smartphone. Dagelijks een kort telefoontje naar het thuisland is voor haar al meer dan voldoende. Vanaf dit jaar gaat zij ook voor de eerste keer FaceTime gebruiken en daar stopt het ook voor haar.
ieder zijn meug in die dingen. :)

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

07 mar 2018, 15:25

MyriamC schreef:
pol55 schreef: Dus ik heb het niet nodig.
Waarom vraag je 't dan, als je zelf het antwoord weet?  Om te bashen op anderen die dat wel nodig vinden?
Iedereen leeft anders. Wij zijn heel veel van huis. Dan is het wel handig om onderweg de gas te kunnen betalen vooraleer je dure rappelkosten aan je been hebt. Of om eens gratis naar huis te bellen en te kunnen facetimen met je kleinkind.
Maar ja, als je niet buitenkomt heb je dat inderdaad niet nodig.
Waarom vraag je 't dan, als je zelf het antwoord weet?  Ik weet het inderdaad niet...Ik ben bereikbaar 24/24, kan foto's nemen, kan iedereen op de wereld bellen, betaal altijd alles op tijd en lees mails....dus waarom zou ik zo iets aanschaffen. 

bashen
iemand of iets hevig bekritiseren, vaak op een ongepaste of onnodig harde manier; iemand of iets belachelijk maken.

Allez toch bedankt voor de "fraaie" uitleg... 
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

07 mar 2018, 15:48

Ik zie niet in welke meerwaarde dit toestel zou hebben.
Met mijn GSM kan iedereen mij bereiken zelfs met een mailtje.
En ik heb nog een bijjob al beheerder van 177 app.
Alles vindt ik op de computer.
En er zijn wel betere tijdverdrijvingen dan met zo een toestel.

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

07 mar 2018, 15:52

Ik kom toe met mijn dumb phone.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

07 mar 2018, 16:02

Onmisbaar is dit niet, het merendeel gebruik ik de PC, maar de smartphone gebruik ik tovh meerdere keren per dag, een betaling als ik bij mijn vriendin ben kan ik met de PC naar mijn bank maar helaas mijn machientje heb ik niet bij !

Geen Nood ik gebruik its me zeer gemakkelijk en onmiddelijk kan ik waar ook bank raadplegen en overschrijven, Mails overal ter wereld raadplegen, onderweg snel een tel nummer restaurant opzoeken, als ik opsta eerst de app KMI van mijn woonplaats raadplegen, overal kunnen berichten versturen.

Kortom je heeft het niet nodig maar is wel een zege als je het gebruikt.

Het is niet omdat ik 73 jaar ben dat ik den domste van de straat wil zijn, zaterdag in een AD Delhaize betaalde een kleinigheid aan de kassa met mijn kaart en de kassierster (20 a 25 jaar)riep dat ik de kaart moest in de terminaal steken en ik deed dit niet omdat het een wifi kaart is en zij had dit nog nooit van gehoord en riep een andere werkneemster, en ook zij als kassiersters kenden dit nog niet, wat een  Arm Vlaanderen.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

07 mar 2018, 16:39

pol55 schreef : Kan mij iemand uitleggen waarom ik een smartphone zou MOETEN hebben ?

Daar heb ik een simpel antwoord op : niemand MOET een smartphone hebben.Voor het bestaan van de smartphone trokken we ook ons plan om al die dingen geregeld te krijgen die we nu met de smartphone doen.Daarmee wil ik echter niet gezegd hebben dat het voor sommigen onder ons geen goed HULPMIDDEL kan zijn. Lees goed : een HULPMIDDEL. Voor bepaalde mensen is het echter een verlengstuk van hunzelf geworden en zijn ze er aan VERSLAAFD, zonder smartphone zouden ze gewoonweg niet meer kunnen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

07 mar 2018, 17:21

flupke2 schreef:pol55 schreef : Kan mij iemand uitleggen waarom ik een smartphone zou MOETEN hebben ?

Daar heb ik een simpel antwoord op : niemand MOET een smartphone hebben.Voor het bestaan van de smartphone trokken we ook ons plan om al die dingen geregeld te krijgen die we nu met de smartphone doen.Daarmee wil ik echter niet gezegd hebben dat het voor sommigen onder ons geen goed HULPMIDDEL kan zijn. Lees goed : een HULPMIDDEL. Voor bepaalde mensen is het echter een verlengstuk van hunzelf geworden en zijn ze er aan VERSLAAFD, zonder smartphone zouden ze gewoonweg niet meer kunnen.
Flupke,

Het begin van "moeten" komt eraan hoor.....In Genk kan je GEEN stadsfiets meer huren ZONDER smartphone, je moet immers een #hashtag maken om die fiets te "unlocken" Hoe werk je met hashtags?  Wie vertrouwd is met Twitter, Tumblr, Instagram... kent het fenomeen.
Ook op bepaalde parkeerplaatsen moet je al over een smartphone beschikken om te betalen. In supermarkten zijn ze volop bezig de kassa's te elimineren. Met betalen aan benzine stations hebben ze het nog wat moeilijk (ontploffingsgevaar)
Dus het giraal geld verdwijnt stilaan tot blijdschap van de banken.................Bij KBC zijn er binnen 5 jaar nog 3 bankkantoren per provinvie , geld uit de muur halen wordt op den duur ook afgeschaft... ze moeten geen automaten meer bijzetten, geen betaalkaarten meer uitgeven, geen gratis kaartlezers meer uitdelen, geen geldkoeriers meer....de klant betaald toch alles...(de smartphone en om de zoveel tijd een nieuwe,, provider voor het  netwerk, de verbindingskosten)
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf